Väder: Det hade regnat häftigt tidigt på morgonen men när jag körde iväg var det uppehåll. Svag ost-sydostlig vind rådde. Mulet hela dagen frånsett ett par solglimtar på eftermiddagen. Vinden avtog och dog nästan helt ut också på eftermiddagen. Skönt väder.

04-10-16

Stora smågäddor idag.

Innan vi kastar oss in i dagens fiskeäventyr vill jag passa på att säga någonting om den här hemsidan. Ibland kan det vara så att jag skriver en mening och någon annan läser en helt annan mening. Trots att bokstäver och ord är de samma. Det kallas tolkning. Eller missförstånd. Det har jag råkat ut för en del under årens lopp.
Men så i veckan fick jag detta mail från en säkert allvarlig ung man:
"Hej

Under dagens besök på din hemsida "http://gagnekulla.net/pikefly/01-10-12.htm" såg jag lite bilder som du tagit. En bild som du tagit var på en fågel som du påstår är en "Maraboustork". Detta vill jag påstå är fel. Detta är inte ens en Stork utan en Häger. En mycket vanlig fågel längs de svenska kusterna. Jag säger inte att det är något fel med att skriva om sina upplevelser på nätet utan snarare tycker jag det är trevligt. Men vad jag inte tycker är rätt är att du framhäver dina bristfälliga kunskaper på ett sådant sätt. Likaså är det med Fjällskivlingen. Fjällskivlingen är en svamp som trivs i många sorters miljöer, men den föredrar öppna betesmarker och lövskog.

P.S.
Klövdjur äter inte svamp, men sniglar gör.
Maraboustork har en stor näbb, det har inte Hägern. Maraboustork lever i Afrika inte i Blekinge. :-)"

Jag har full förståelse för att en seriös ung man; kanske biologistuderande till och med, ryser av obehag när han stöter på sådana avgrundsdjupa kunskapsbrister som han hittade hos mig och min hemsida. Helt rätt mailar han till mig för att påtala missförhållandena. Grundlig som den här allvarlige unge mannen verkar vara håller han tydligen på att metodiskt läsa igenom alla mina dagbokblad vilket är en uppgift som mest av allt påminner om när Herkules fick till uppdrag att rensa ut kung Augias enorma stall. Tala om muckraking alltså!
Jag var tvungen att gå tillbaka och läsa om det här dagboksbladet för som tur är brukar jag glömma vad jag skrivit ganska fort. Det är ju därför man skriver dagbok för att i onödan slippa belasta sitt internminne.
Det är väl lika bra att även erkänna att någon sådan skrift eller artikel som heter "Så skriver du fiskeartiklar" inte finns. Den är helt enkelt bara ett fritt påhitt. Om han fortsätter sitt läsande kommer han även att så småningom stöta på ett annat av mina fantasifoster; nämligen Internetombudsmannen. Nej, han existerar inte heller i verklig...
-Det gör jag visst det! Klart att jag finns!
-Nej, det gör du inte.
-Åjo, försök inte hindra mig från att göra min plikt bara! Så lätt blir du inte av med mig!
Hm... Det är väl bäst att inte låtsas om honom för tillfället ty han är ganska lättirriterad och hävdar att det ingår i hans jobb.

I alla fall skrev jag så här i mitt svar:

"Hej och tack för brevet. Alltid kul att få lite respons. Tja, att inte vara ornitologisk expert har som sagt inte hindrat mig från att skriva om fåglar. Likaså kan jag uttala mig om andra ämnen utan att veta så mycket. Men jag tror att de flesta läsarna misstänker det och kanske inte använder de "fakta" jag ibland lämnar som svar i pristävlingar eller på prov i skolan. Men för din egen skull vill jag allvarligt varna dig för att gå in och läsa på det dagboksblad som heter 04-05-21. Åtminstone om du har svagt hjärta."

Jag glömde att säga att jag frånhänder mig allt ansvar för den här sidans sanningshalt redan i vinjetten till hemsidan. I den lilla Flashmovien. Där står det ganska så tydligt att jag ljuger som Lögnens egen behornade Herre. Ibland. När det passar mig.

Se där fick jag en helt naturlig länk till det här dagboksbladet. Nämligen att där jag började dagens fiske är ett känt tillhåll för de som verkligen vet någonting om fåglar. Det var naturligtvis idiotiskt av mig att köra dit idag. Jag hade blivit förvarnad om att Skåningarna från Lund skulle invadera Blekinge idag. De skulle bo någonstans mitt i Blekinge och därför trodde jag inte de skulle komma ända hit. Visserligen visste jag att de förmodligen skulle fiska öster om Ronneby och otvivelaktligen är det här stället så långt öster om Ronneby man överhuvud taget kan komma så nog stämde det alltid.

Åh, så bra den nya kameran är! vill jag först utropa vid betraktandet av ovanstående bild och gör det också. Fast i sanningens namn måste jag tillägga att bara när det gäller motiv ovanför vattenytan. Jag fick ett tips på en fransk firma vid namn Cokin. De tillverkar linshållare och linser för kameror av de mest skilda slag. Även polarisationsfilter. Men deras hemsida är lite rörig och jag skulle gärna vilja fråga först om de har grejor även för min kamera men någon mailadress har jag hittills inte hittat. Vi jobbar med frågan.

Tillbaka till dagens fiske.
Redan tidigt på lördagsmorgonen var där gott om bilar och till och med tält, såg jag. Men mycket riktigt visade sig min förmodan stämma att det var fågelskådare som huserade där. Visst kunde det finnas andra fiskare också men jag tänkte bara befiska den sämre, grundare smågäddesidan av udden eftersom jag fortfarande envisas med att använda den lätta utrustningen och dit brukar inte så många gå. Det blåste nämligen sydostlig vind och mitt lätta spö förmår inte så mycket i ren motvind. Även om den var svag på morgonen kunde man inte veta om den skulle öka nämligen. De flesta fiskare brukar som sagt föredra den djupare och stenigare sidan för där finns det naturligtvis mycket bättre med fisk. Men den är också betydligt jobbigare och mer svårvadad och jag undviker den därför.
Jag kunde lika gärna ha rubriken "Lösmynta gäddor" idag.

För maken till hugg, napp och vågor efter, var det länge sedan jag varit med om. Både här och på det tredje stället jag var på idag. Innan jag äntligen lyckats landa och kunna bokföra den första tror jag att jag missade minst tre stycken. Och så fortsatte det. Men roligt var det. Först trodde jag att det var den tidiga timmen som gjorde att de inte riktigt var på alerten. Sedan förmodligen på att det var för lugnt och för mycket lä. Ett par gäddor fick jag inte att fästa förrän efter både andra och tredje försöket.
Och de gäddor jag landade var precis som rubriken säger, stora smågäddor. Inte en enda under 2,5 kilo. Hade därför ett mycket trevlig fiske under ett par timmar.
Men så inträffade det som jag trodde faran var över för; nämligen att hela busslaster med ivriga gäddflugfiskare körde upp, verkade det som och ut myllrade de och närmast sprang ner till vattnet och hoppade i så skummet yrde. Liksom fågelskådarna ovan, fåglar och även vissa fiskar, föredrog de att uppträda i flockar eller stim.

Från att ha varit alldeles ensam i vattnet blev det plötsligt som vid fyrans pool i Mörrum eller som i Trollemölla klockan åtta på morgonen.

Då fann jag för gott att veva upp, vada i land, gå upp till parkeringen och köra iväg till ett annat ställe. Har de kört så långt som från Lund med omnejd är det inte mer än rätt att de får första tjing att få vara där. Blekinge är stort och fiskeplatserna räcker till för alla och jag kunde köra hit en vardag någon annan vecka. Någon på parkeringen frågade om det fanns gott om fisk där ute och automatiskt mumlade jag någonting om att det gjorde det nog inte.
Även av en annan anledning var det dumt av mig att välja det här stället idag. Med tanke på det lugna vädret borde jag ha kört ut med båten istället.
Skulle tro att Skåningarna från Lund fick sitt lystmäte på gäddor idag för vädret var mycket lämpligt just för den här Fågelskådarudden med omnejd.

Men av någon anledning missade jag totalt på det andra stället jag körde till. En lite halvjolmig vik med badplats intill.

Det brukar i och för sig inte vara många gäddor där men med tanke på lågvattnet tyckte jag att jag hade rätt till minst ett par, tre napp. Stannade väl där någon timme innan jag gav upp. Tänkte faktiskt ge upp helt och hållet för nu var det kring middagstid och vinden hade nästan helt dött ut och solen hotade att titta fram.

"Äsch", tänkte jag, "Jag kör dit och går ner och prövar där först."

Stället jag kom att tänka på var också beläget inne i en djup och förmodligen halvjolmig vik. Djup i betydelsen djupt inskärande.

Det var en bit att köra och sedan att gå. Även där fanns det en liten badplats, dessa andningshål och välordnade, utmärkta fiskeplatser för gäddflugfiskaren som garanterar både parkeringsplats och bekväma gångstigar. Men jag trodde inte på allvar att jag skulle få något. Jo, kanske en liten halvkilos möjligen. Men ibland är det kul att ha fel.
Tre landade gäddor är inte så mycket men jag kom i kontakt med minst en sju, åtta stycken. Även här högg de, följde efter och virvlade.

Och så dagens överraskning. Det där fullständigt oväntade som ibland händer. Det plötsliga storgäddehugget där du absolut inte hade väntat dig det.
Eh... med min lätta utrustning behåller jag beteckningen storgäddehugget trots att det så småningom skulle visa sig att jag inte kunde boka gäddan till mer än de sedvanliga 4,5 kilona.
Men när det hände spelade det ingen roll ty stenhårt och vilt var det. Stod i en relativt grund vik. Lä för den knappt märkbara sydostvinden var det dessutom så vikens yta var absolut spegelblank. Strax skulle det plumsa och plaska, skvätta och smälla under den i början vilda kampen.
Hur kul som helst!
Men här låg ett tjockt lager förmultnande ålgräs och så virvlades det upp så några bra undervattensbilder hade nog inte ens den gamla kameran klarat av.
Precis som förra gången hade jag långt att vada in om jag ville ta tydliga bilder på fisken men eftersom den låg lite under femkilosgränsen så avstod jag. Däremot knäppte jag på videofunktionen på kameran och nu kan

jag se här hemma hur den simmar i vattenytan och till sist sveper till med stjärten och dyker. Men tyvärr går det inte att visa här på internet. Bara den korta halvminuten filmsnutt tar sina modiga 16 MB och det klarar inte ens det bredaste band av att ladda ner inom överskådlig tid. Och så bra blev det inte heller. Men jag inser vilka möjligheter den funktionen kan ha.
Men nog är det väl märkligt att de inte kan väga lite mer än ett halvt kilo till när de ändå är lite grova. Hade dessutom något hugg till innan det var färdigfiskat för idag. Så jag blev nöjd med min fiskedag trots allt.
Visst hade det känts lite surt att behöva lämna Fågelskådarudden lite i förtid men nu inträder mycket snart semestertillstånd för min del och då kan jag husera både där och på andra ställen precis när och hur mycket jag vill.
Nu när jag skriver detta på söndagen har regnet bara strömmat ner precis hela dagen. Hoppas inte Skåningarna från Lund blev sura! Fast jag tror att just gäddflugfisket är så gott som den enda utomhusaktivitet där ett sådant heldagregn är uthärdligt. Åtminstone om man har en regnjacka och sydväst ytterst.

Datum Art Plats Vikt Bete Vadande Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2004-10-16 Gädda Ställe ett 2,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, svag sydostlig vind 08:45 Nej AFTM #5
2004-10-16 Gädda Ställe ett 2,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, svag sydostlig vind 09:00 Nej AFTM #5
2004-10-16 Gädda Ställe ett 3 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, svag sydostlig vind 09:30 Nej AFTM #5
2004-10-16 Gädda Ställe tre 2,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, svag sydostlig vind 12:00 Nej AFTM #5
2004-10-16 Gädda Ställe tre 2,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, svag sydostlig vind 13:00 Nej AFTM #5
2004-10-16 Gädda Ställe tre 4,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, svag sydostlig vind 14:00 Nej AFTM #5