Väder: Först mulet och svag till måttlig nordvästvind. Så allt mer blånande himmel och avtagande vind. Mitt på dagen soligt, varmt och lugnt. Katastrof!

04-10-27

Katastrofalt väderomslag

Rubriken täcker ganska bra vad som hände idag. Annars kunde jag ha haft något om att min succéartade Odyssé genom de mer outforskade delarna av Blekinge Skärgårds tänkbara nya fiskevatten går från klarhet till klarhet. Eller en bra förmiddag och usel eftermiddag.

Som synes har jag varit duktig och lagt på den nya linan som jag fick igår. Och här kan man faktiskt använda gåvoordet få ty än en gång har jag anlitat postorderföretaget Elgeco som saluför den utmärkta lintypen Mill end. Det vill säga andra sorteringens linor. För endast 88:- styck, plus 11:- i frakt är det överkomligt för vilken snåljåp som helst. Och jag måste säga att jag sällan upptäcker vad det är för fel på dem. Den var mjuk och följsam och helt utan minne och trasslade sig sällan. Kul.

Även om jag kunde tänker jag inte uppehålla mig någon längre tid vid dagens största och första fisk. Det var bara ännu en sådan gädda som förmodligen vägde någonstans mellan 4,9 och 5,1 kilo. Än en gång var jag så långt utvadad och hade en massa svårforcerad vass närmast land så jag var så snäll och djurvänlig att jag inte ville utsätta den stackars fisken för en sådan traumatisk upplevelse att bli ilandsläpad, vägd och fotograferad. Och inga bra bilder på den under vatten med den vita gäddsaran i käften blev det heller.

Platsen jag utforskade idag kommer säkert att bli ett favoritställe. Ett stort och grunt område beläget i mellanskärgården, kan vi kalla det. Eftersom det var första gången jag befiskade det fick jag vara nöjd med tre landade gäddor och i kontakt med ytterligare två eller tre. Jag kunde därför inte heller riktigt avgöra om det rådde hög- eller lågvatten. Det verkade lite högt och i så fall kommer det att bli ännu bättre vid lågvatten för jag vet att längre ut går en riktig djupbrant som jag inte riktigt idag vågade vada ut till. Jag känner mig inte det minsta komfortabel att stå och fiska med vattnet över midjan nämligen. (Det stämde; dagen efter såg jag i tidningen att det låg 10 cm över.)
Det råder definitivt storgäddsvarning över det här området. Det vet jag inte bara för att den första gäddan var lite på gränsen till det utan för att jag vet att vattnen utanför finns det gott om stora gäddor och att de säkert gärna stannar till här på vägen in mot lekvikarna nu på hösten. Kanske var det till och med en lekvik jag stod i?
Fram till elvatiden njöt jag verkligen av fisket samt att jag än en gång lyckats att hitta ett helt nytt ställe. Men så slog vädrets allra ondskefullaste makter till...

Den i och för sig lite felaktiga, nordvästliga vinden mojnade och dog helt ut gradvis. Det blå på himlen växte till sig och gick snart från horisont till horisont. Solen sken som attan. Det blev soligt och lugnt. Det värsta väder som kan drabba en fiskare. Spelar ingen roll vilken månad eller årstid det är; nästan omöjligt blir det att lura en fisk att nappa.
Klockan tolv var det definitivt slut på det roliga. Då hade jag fiskat färdigt sträckan och undrade vad jag skulle göra. Kom på att jag skulle gå tillbaka, fast ännu längre än där jag började imorse.
Då började mina lidanden. Som var av svettig art ty nu blev det lite av att kämpa sig fram genom skog och mark. Och gå lite vilse på stigarna och trassla in spöt i grenar och snår. Och bli ordentligt bländad av den lågt stående solen som varken hatt eller solglasögon hjälpte emot.
Nej, vi slutar där ty klagovisor och misslyckanden är inget kul varken att skriva eller läsa om. Kunde inte ens köra hem för jag hade tid att passa inne i staun på tillbakavägen.
Men svettiga kläder går lätt att torka och en stor behållning av dagen fick jag totalt sett. Nu är det bara att invänta nästa riktigt fina höstväder med dis, duggregn och friska vindar från syd. Samt lite mer lågvatten. Då kan jag nästan garantera några stora gäddor här. I alla fall ett trevligt fiske för egen del.
Jag blir nästan överväldigad av alla nya ställen jag redan hittat; fyra stycken. Men för att inte glömma de gamla blir det nog ett sådant nästa gång. Ganska snart blir det för sedan kan jag inte fiska på ett par, tre dagar. Om möjligt kommer jag nämligen att undvika att fiska på helgerna nu framöver. Det är det så många andra som gör nämligen och har man semester kan man generöst nog låta dem ha fritt tillgång till vattnen.

Datum Art Plats Vikt Bete Vadande Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2004-10-27 Gädda Nytt ställe 4,9 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Vxl molnighet, svag NV 08:15 Nej AFTM #5
2004-10-27 Gädda Nytt ställe 2,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Vxl molnighet, svag NV 09:00 Nej AFTM #5
2004-10-27 Gädda Nytt ställe 1,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Vxl molnighet, svag NV 10:00 Nej AFTM #5