Väder: Frost på morgonen och redan från början frisk, ostlig vind. Mulet och kallt var det för övrigt. Vinden höll i sig och snarare ökade än minskade.

04-10-28

Torsdag

En dag att snabbt glömma

Eller att inte åka ut och fiska alls i. Nog vet jag att gäddan är en aktiv fisk vad gäller att hålla hus. Det vill säga den flyttar på sig och är inte alls stationär när det passar den. Att det blev så dåligt idag skyller jag huvudsakligen på vädret. Kontrasten mot vad det var igår kunde inte vara större. Som vi minns blev det som den värsta sommardag igår och det var förmodligen det som förvirrade gäddan. För idag blev det den allra som kulnaste och kallaste höstdagen hittills i år. Både gäddorna och jag blev helt enkelt konfysa och visste inte vart vi skulle.
Det spelar mindre roll var jag var idag för här pratar vi bara om allmänna principer. Men jag kan säga att på samtliga ställena jag besökte idag vet jag att bara för någon vecka sedan fanns det gott om fisk. Och idag knappt en enda.

Därför kan vi lika gärna öppna upp avdelningen för knep & knåp lite grann.
Jag är säker på att en flugfiskande allmänhet är jätteintresserad av att få veta hur jag gör när jag skarvar fluglinan med nylontafsen. Därvidlag använder jag den utmärkta kemisk-tekniska produkten Aquasure. Eller Liquisol kan den också heta. Lika bra som att reparera neoprenvadare med, lika utmärkt är den att limma fluglinor med. För dess största fördel är att limfogarna blir mjuka. Inte hårda som stål alltså. Samt att fogarna blir väldigt hållfasta.
Ingenting är så bra att inga nackdelar vidhäftar, brukar jag predika och i det här superlimmets fall är det dels att man måste förvara det i frysen och således måste ha lite framförhållning och ta fram tuben i god tid samt att det tar drygt 12 timmar att härda fullt ut.

Nå, jag applicerar lite lim redan från början när jag lägger bitarna omlott. Det vill säga som när man påbörjar en blodknut. Fast jag knyter den aldrig utan lindar bara ner ändarna med limindränkt bindtråd. Målet är att skarven skall bli så liten och omärklig som möjligt. Avslutar därför med att smeta på ett tunt lagar lim över hela skarven. Och den här känns inte alls när den rinner genom toppöglan. Själva tafsen är av märket Pool 12 och består av heldragen, mjuk nylon och är mycket bra, tycker jag. Men man bör se upp när man handskas med Aquasure så man inte får det på fingrarna eller på flugbindningsverktygen i onödan. Därför använder jag alltid plasthandskar av engångsmodell när jag jobbar med det.

På tal om utrustning och grejor, lägg märke till den chicka handduksupphängaren på regnjackan som inte bör saknas på någon flugfiskares. Den är alldeles vid spöhandtaget och är också fastlimmad med Aquasure en gång i tiden. Mycket bra att hänga upp löslinan i slingor i. Förstår inte hur någon kan klara sig utan en sådan.
Idag var det första dagen jag kände av att det blivit höst. Frös med andra ord. Det var frost i morse och så blåste en frisk ostanvind och vattnet är också kallare. Men kyla är lättare att hantera än värme för den vadande gäddflugfiskaren. Det är bara att byta ut jeansen mot skidbyxorna och ta på en extra tröja så är det fixat.
Eller endera så det inte blir för hett.

Två usla små gäddor! Var det enda resultatet på en hel dags fiskande?
Nja, jag skäms nästan att säga det, jag med min så omskrutna vita gäddsara...
Men på ett ställe hade jag faktiskt hela sex gäddkontakter utan att jag lyckades få upp en enda. Det var bara en som nafsade lite grann, de andra följde bara efter. Märkligt.
Det var mot slutet av dagen och jag hamnade i tidsnöd. Det är heller inte så bra för glöden och entusiasmen att fiska två dagar i sträck, kände jag.
Annars hade jag nog provat att gå tillbaka där gäddorna fanns, byta till en mindre fluga och försöka igen ett par timmar senare.

Nu blir det fiskepaus över fredagen och hela helgen men på måndag lär jag vara tillbaka med nya, friska tag. Kanske får jag under mellantiden tillfälle att jobba lite på denna hemsidas fasta delar. Främst då flugbindningsdelen som känns lite inaktuell. För min nya kamera är i alla fall väldigt bra att ta extrema närbilder med och det kommer väl till pass därvidlag.
Det är väldigt lätt att vara efterklok och med facit i hand skulle jag ha bytt fiskeställena mot igår. Ty där jag började idag hade det varit alldeles utmärkt med lite solsken och lugnt och där jag var igår hade ostlig vind varit väldigt lämpligt.

Datum Art Vikt Bete Vadande Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2004-10-28 Gädda 2 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, hård ostlig vind, kallt 09:30 Nej AFTM #5
2004-10-28 Gädda 1,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, hård ostlig vind, kallt 11:00 Nej AFTM #5