Väder 04-12-11: En minusgrad hemma på morgonen och nästan klar himmel. Men ute på öarna disigt. En måttlig, västlig vind blåste. Dvs, väldigt kallt. Vinden vred sig lite åt nord under dagen. 15-20 cm över normalvattenstånd.

04-12-12: Ett par minusgrader på morgonen hemma. Klart. Svag nordvästan som ökade lite grann under dagen. Mest sol hela dagen. Högvatten till cirka plus 20.

04-12-11

Hittade inga gäddor

Nej, idag råkade jag ut för det här fenomenet som är så tydligt på senhösten nämligen att gäddorna gärna samlade sig på vissa, mindre ställen. Det är platser som man bör hitta. Men idag fann jag bara de platser de lämnat för att simma till de där särskilda lokalerna där de för dagen fann för gott att vimla. Så kan det vara.
Nu är det väl förresten dags att rätt benämna årstiden. Från och med december är det egentligen vinter och idag kändes det verkligen om det nu inte gjort det förut. Visst, dygnsmedeltemperaturen skall väl egentligen ligga på minus för att vinter skall råda meteorologiskt sett men det var inte långt ifrån idag. Till nästa gång jag skall ut får jag anpassa kläderna till rådande klimat. Problemet är bara att då måste jag byta jacka. Regnjackan jag har som ytterplagg blir nämligen för trång om jag tar på mig ytterligare en tröja. Och då måste jag ha med mig en tunn regnjacka om det skulle börja regna för vadarjackan är inte helt vattentät.
Visst, jag fick ett par mindre gäddor och jag begriper egentligen inte varför jag inte fick fler.
Eller jo, för jag avbröt fisket i förtid eftersom att plötsligt tog ställena slut. I rask takt hade jag avverkat fyra olika ställen som borde varit lämpliga med tanke på den västliga vinden. Men på det sista stället som jag hoppats mest på, märkte jag att vinden mer och mer vred sig åt nord och således låg på. Det är lä som gäller nu nämligen och plötsligt gick det inte att fiska på varken det femte eller sjätte stället som jag tänkt. Idag befann jag mig på en stor ö med mycket vikar och uddar och jag har lite svårt att visualisera exakt hur de ligger i nord-sydlig riktning. Det vill säga jag får köra dit och titta hur det egentligen blåser. .
Jaha, tänkte jag när jag körde förbi nästa ställe, där går det inte. Där ligger vinden på för mycket.
Och vid ytterligare nästa: Nähä, där är det inte bra vid det här högvattnet. Så det körde jag också förbi.
Och vid det sista stället missade jag avtagsvägen, blev irriterad och körde hem!
Då var jag iklädd vadare, sydväst och full fiskemundering och hoppades jag inte behövde stanna i civiliserade områden för det kunde måhända tolkas lite underligt att köra omkring så udda klädd så pass långt från havet.

Inga bilder på gäddor fick jag heller. Men jag tog ett foto på det nya spöet för att visa hur jag förbättrat det lite. Eller customized it, som det heter. Det fattades nämligen en sådan där liten grej man fäster flugan vid intill handtaget. Man vill ju inte ideligen perforera korkhandtaget varje gång man skall förflytta sig längre sträckor. Likaså lindade jag tre flashiga markeringar lite längre upp på spöet. Vid exakt 90, 100 och 120 cm från butten räknat. Skulle man råka få en större gädda kan man på ett bekvämt sätt mäta den samtidigt som man tar ett skrytfoto på den.
Sedan är det en viktig sak jag måste åtgärda på det men som jag inte hinner till nästa fisketillfälle; nämligen att byta toppögla. Av någon anledning är själva öglan enormt stor.

Det medför att när jag skall påbörja nästa kast, bildades det nästan alltid en linslinga mellan toppöglan och nästa spöring. Mycket irriterande och var svårt att undvika. Och nästa fisketillfälle hade jag tänkt bli redan imorgon.

04-12-12

Svackan djupnar

Det är bara att konstatera att den negativa trenden fortsätter. Ännu mer och ännu svårbegripligare än igår faktiskt. Men nordvästlig vind och högvatten är inget drömläge för mig. Men bortsett från att jag på en hel fiskedag bara hade ett enda napp så var det riktigt skönt. Jag hade förstärkt och anpassat kläderna till riktigt kallt väder och fick snarare värmeproblem än att jag frös. Skillnaden mellan att svettas och frysa är nämligen hårfin i min verksamhet. Eftersom jag inte har några gäddbilder att visa upp i dag heller passar jag på att fläska på med naturbilder:

"Decembermorgon i skärgården" kan jag kalla den här säkert prisvinnande bilden om jag anmält den till en tävling. Jag började på ett ställe där det egentligen borde ha varit helt lä för att vara bra men det blåste väldigt lite, tyckte jag. Det är lite synd att jag inte kan tala om exakt var det är beläget för det har en stor potential för att vara riktigt bra. Ett ställe som man får gå en bit till från parkeringen så man blev ordentligt varm när man väl kom fram. Det är beläget ganska långt in i skärgården och går endast att befiska på vintern också för under den varma årstiden är det för mycket ålgräs och slemalger där. Men av någon okänd anledning fanns där ingen fisk just idag och just nu.

På vägen dit gjorde jag detta uppseendeväckande strandfynd. Den fulaste och mest anskrämliga wobblern hittills!
Ett grällt missfoster som verkar väga ett halvt kilo. Jättekrokar och jag fattar inte hur någon normal människa kan fiska med något sådant!
Är det någon som känner igen den så...
-...så kan ni maila hit och tala om det?
-Absolut inte! Nej, istället får ni ställa er i skamvrån och skämmas!
Förresten står det "Buster Jerk" på undersidan på den. Den verkar vara halvt ihålig och fylld med kulor som skramlar. Förmodligen måste det till gäddor över fem kilo för att man över huvudtaget skall märka att man får napp. Men skulle tro att den brinner bra. Om jag fortsätter att hitta flytwobbler i den här takten så har jag snart stommen till min vårbrasa.
Eller ska jag restaurera den och alla de andra jag hittat och öppna fiskeshop?
Lugn, det var bara ett skämt!
Skall vi säga så att jag tar en bevisande bild när jag eldar upp wobblerna med

annat skräp som jag brukar göra om våren?
Senare på dagen körde jag till ett nyutforskat ställe på Almö i det jag tänkte att idag är det perfekt där. Jag var där första gången den andre november och kollade. Då var det för tidigt på säsongen och fel vind. Fortfarande var det för mycket alger och ålgräs. Men under mellantiden har det blåst minst ett par stormar och borde vara både rent och i lä idag. Det var det och det gick utmärkt att fiska där. Men trots att mina beräkningar sade att det borde finnas gäddor där fick jag inte ett enda napp. Så kan det gå och det är smällar man får ta när inget verkar stämma trots att man tycker man gör det mesta rätt.
På tal om att göra rätt; i dessa dagar är det aktuellt med diverse Nobelpristagare och tio mille hade inte suttit fel. Då hade man kunnat vara ute och fiskat lite oftare och inte så sällan som det nu blir. Jag undrar om jag inte skall skicka in en ansökan till nästa år...
Medicinpriset är väldigt populärt och jag undrar om jag inte har en grej där... Jag har ju bedrivit lite privat forskningsverksamhet om den utbredda plågan fluglinepekfingerskavsår och det måtte vara ett världsomfattande problem väl i paritet med AIDS, SARS och vilka andra popsjukdomar det är som kommit i ropet. Ja, jag tror man först och främst bör ge sjukdomen ett internationellt gångbart förkortningsnamn i stil med de jag nämnde. Hm... Få se... Pekfinger blir ju index finger och fluglina vet vi... Men skavsår...? Vad heter det på engelska? Det måste jag slå upp.
Nu har jag gjort det och det heter, tro det eller ej, gall. Då får vi bokstavssjukan IFG och det låter minst lika häftigt som de andra. Jo, jag har som sagt forskat lite på de mekanismer som gör att IFG uppkommer. Den första är när fluglinan börjar bli gammal och sliten. Mikroskopiska vassa piggar skär in i köttet såsom en sågklinga på pekfingrets insida där fluglinan löper och gräver så småningom ett djup ränna. Det kan komma förrädiskt och smygande för fluglinan smörjs av kallt vatten så man kanske inte blir medveten om det förrän det är för sent och skadan redan manifest. Ett livsfarligt tillstånd kan inträffa om man får in sjukdomsalstrande bakterier i såret och ofta får man åka ambulans in till närmaste sjukhus. Allmän blodförgiftning är inte att leka med!
Det är allmänt känt och inte så märkvärdigt men nu kommer vi till det allra senaste som jag upptäckt. Nämligen att IFG kan uppstå när man använder en lätt lina som AFTM 6. Väl att märka är att det bara är gäddflugfiskaren som är i farozonen för IFG. Flugorna är så pass tunga att motståndet som uppstår när man tar hem flugan precis kan passera gränsen och linan kan börja skära in i köttet. Jag märkte det nu när jag fiskade så mycket med den lätta utrustningen och trodde först att linan var sliten. Men det är den tunnare diametern som gör det.
En viktig upptäckt i medicinens historia, visst. Men för att få Nobelpriset räcker inte det. Helst bör man komma fram med ett botemedel också. Plåster på såren, heter det men det är för enkelt. Nej, plåster innan såret uppstår är det som gäller för IFG!
Nja, här får jag nog erkänna att jag inte på fullt allvar tror att IFG, dess orsaker, prevention och botande helt fyller Nobelkommitténs kriterier för att komma i fråga men man kan aldrig vara för säker. Kolla in nästa år på banketten. Skulle ni upptäcka någon iklädd vadarbyxor som går fram för att motta priset ur kungens hand så är det jag...

Nu dröjer det länge innan det blir dags för fiske nästa gång. Det blir nämligen mycket jobb för mig under julhelgen. Sedan är det alltid risk för riktigt vinterväder med is och minusgrader men om det vet ingen just nu.

I tabellen här nedanför slog jag samman bägge dagarnas ytterst blygsamma fångst till en enda.

Datum Art Plats Vikt Bete Vadande Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2004-12-11 Gädda Ställe 1 2 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Disigt, kallt, frisk västan 08:45 Nej
2004-12-11 Gädda Ställe 3 2,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Disigt, kallt, frisk västan 11:00 Nej
2004-12-12 Gädda Almö 2 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Sol, måttlig nordvästan 11:30 Nej