Väder: Mulet och tidvis regn. Frisk sydvästlig vind. Högvatten; skulle nog tippa på 30 eller 40+.

04-12-23

Torsdag

Förföljd av otur

Visst, det verkar patetiskt och genomskinligt att hela tiden skylla på otur och vädret när det går dåligt men i år tycker jag det inträffar mer än vanligt. Ta till exempel hela förrförra veckan. Perfekt fiskeväder med milt och mulet och i och för sig vindar på väst, ganska friska. Visserligen har jag börjat tröttna på den envetna västanvinden men det finns värre håll den kan komma ifrån. Nå, detta väder inkluderade lördagen som jag också jobbade på. Men i söndags var jag ledig och väldigt fiskesugen. Vad hände med vädret då?
Jo, omslag till klart och kallt med minusgrader på morgonen, friska NORDvästliga vindar och jättehögvatten!
Jag företog mig ändå en liten turné ute på öarna men det gick inte ens att fiska.
Jag har några ställen där som lämpar sig vid högvatten men där låg vinden på så då är det inte ens lönt att försöka. När jag påstår att det inte gick att fiska avser jag att det inte ens gick att vada ut och kasta på ställen där man åtminstone hade en rimlig chans att få napp. Jag kan mycket väl nöja mig med det i nödfall och ändå känna att jag fått ut något av dagen även om själva uppdragandet av fisk inte blev så bra.
Så med oförrättat ärende fick jag vända tillbaka lika, eller ännu mer fiskesugen än jag startat på morgonen.
Sedan var det i och för sig bra att jag jobbade hela veckan som följde eftersom det först kom en massa snö och på det dunderkallt med minus tolv grader som värst.
Men till allas utom min stora förtrytelse slog vädret om i min riktning igår onsdag, med sydvästlig storm med mest regn i blötsnön och ett par, tre plusgrader.
Idag torsdag, är min enda lediga dag över hela julhelgen så det gällde att passa på. Hade familjeärende i västra Blekinge och planerade för lite fiske på vägen dit och såg i andanom hur jag landade den ena gäddan efter den andra under perfekta väderförhållanden. Hade tänkt pröva två helt olika ställen där det första stället skulle vara bra vid lågvatten och det andra vid högvatten, så vad kunde gå snett?
Till yttermera visso gick jag ordentligt in på SMHIs vädersida samma morgon för att få de senaste väderspådomarna och kanske framför allt rapporterna på havsvattenståndet.
Västlig vind och cirka 10 under normalvattenstånd, stod det. Perfekt ju!
Både lä och lågvatten dit jag ämnade mig. Visserligen var vattnet lite i stigande men nog skulle väl jag hinna fiska färdigt innan det blev ohanterligt, resonerade jag och packade i ordning.

Jo, tack du!
När jag anlände till det första stället hade det redan stigit till säkert plus 40. Förra och första gången jag var här låg vattenståndet på plus 20 och det gick hjälpligt att vada ut till och fiska av några små skär med tångstenar en bit ut. Men med ytterligare 20 cm högvatten nådde jag inte ända ut. Och jag avskyr att vada med vattnet ovanför midjan.
Jag var där så tidigt på morgonen att jag först fick sitta och invänta att det skulle bli åtminstone ledsyn. Det var väl årets mörkaste dag som igår och bara på en dag hade det inte hunnit bli så mycket ljusare. Kortet här ovan tog jag 08:27 och fick använda en bländarinställning med en liten vit halvmåne på som jag antar betyder dåligt ljus.
Nå, det var inte så mycket att göra åt och som sagt, på nästa ställe gör det inget med lite högvatten. Fiskade nog inte mer än trekvarts effektiv tid där och så bar det iväg ännu längre västerut. Och i andanom bärgade jag åter den ena gäddan efter den andra under perfekta förhållanden.
Men icke!
På något mystiskt sätt låg vinden rätt på in. Jag är lite dålig på väderstreck när jag befinner mig på ställen jag sällan besöker men en titt på kartan sade mig att vinden måste ha kommit rakt från syd. Helt fel. Och hur fanken kunde det vara högvatten vid sydlig vind!?
Det är ett stort grunt sandområde med flera mindre kobbar och skär och stengrund men med högvattnet som rådde, kunde jag inte vada upp så att jag kunde komma åt att fiska i lä. Men det som knäckte mig totalt var att stormarna, det växlande hög- och lågvattnet samt de växlande vindarna dragit ut allt sjögräs från stränderna och nu låg det täta sjok med främst bandgräs överallt som jag hela tiden fick på kroken.

Att jag ändå lyckades få tre mindre gäddor vid de vidriga förhållandena som rådde är ett mer anmärkningsvärt under än det som säges ha skett såsom i morgon, julafton. Eller idag för det är på julafton jag sitter och skriver det här.
Innan jag skall åka och jobba.
Hade inte den här bilden blivit så pass bra hade jag nog inte brytt mig om att göra ens det. Skrivet den här litanian alltså.

Det hjälper naturligtvis inte att klaga och gnälla och de ansvariga lär inte ändra sin väderpolitik för det. Jag brukar hävda att tur och otur brukar jämna ut sig i det långa loppet när det gäller fiske och väder. Stämmer det har jag verkligen ett lyckosamt och givande år att se fram emot 2005.
Och har jag inte värre problem att beklaga mig över borde jag sannerligen skämmas att ens öppna munnen, visst.
Men världsproblemen har sin plats och här avhandlas bara den pyttelilla del av verkligheten som har med fiske att göra. Men även den lilla, privata världen påverkas av den stora stygga yttervärlden vare sig vi vill eller inte.
Fast nu glömmer vi det för tillfället och inriktar oss på nästa år och nästa fisketillfälle. Så här års blir varje gång man kan åka ut till vattnen ett bonustillfälle för man vet aldrig när vintern gör sina framstötar på allvar.

Därför vet jag inte riktigt om det är dags att göra bokslut än. Ja, någon årskrönika tänker jag inte plåga läsekretsen med, i synnerhet som jag inte har så mycket att komma med i den vägen detta året. Men lite stolt över mig själv kan jag väl ändå tillåta mig att vara över att jag hittade några nya fiskeställen under min höstsemester. Ställen som kan rädda en januari- eller kanske till och med februaritur framöver.
Just nu är jag inne i en ganska så intensiv jobbarperiod och det lättar inte förrän till nyår.
Eh... jag har fått en del julhälsningar via mail men själv är jag inte så mycket för det. Men de som känner att sådant är jätteviktigt kan väl anse sig som hälsade till i och med detta dagboksbladet.

Oj, nu har jag kollat dagens tidning där vattenståndet kl 07 vid Kungsholmens fort anges en dag efter; alltså igår. Och det var minsann hela 57 cm över. Inte undra på att man fick vada nästan med vatten ända upp till midjan där det vid lågvatten är torra land! Jag måste ha läst fel eller också var SMHIs hemsida dåligt uppdaterad för så fort kan väl ändå inte vattnet stiga på bara ett par timmar. Men hela Östersjön är överfull med vatten nu kan jag se eftersom det ligger på plus överallt.