Väder: Ett par, tre grader plus, kuling från väst. Under natten och tidiga morgonen regn men senare mest uppehåll förutom några regnstänk då och då. Ibland glimtade solen till. Vattenståndet snabbt skiftande. När jag kollade vid sex (internet) var det i stigande från +18 till +23 från kl 04 till kl 05. Men när jag kom ner till havet vid kl 09 hade det vänt och sjunkit till först  -10 och sedan ända ner till -20.

05-01-02

Årets första

Eller "Bra fiske, dåliga bilder".
Men med huvudrubriken kan man ta några billiga poäng genom att så gott som allt som händer och man får, kan gälla för årets första, största eller mesta eftersom det är det nya årets andra dag idag.
Ytterst förargligt med det dåliga bildmaterialet. Såg en fin regnbåge som jag tog bilder på. En väderleksmässig regnbåge alltså, inte fisken. Men helt värdelösa visade de sig vara tyvärr. I annat fall hade man kunnat skoja lite just med det förhållandet och kanske lurat ner någon ivrig stackare till Gö. Om man satte rubriken till just "Årets första regnbåge" och så inte visade bilden förrän allra sist.
-Tror du verkligen någon skulle vara så dum?
-Suck, är du med oss detta år också, herr Internetombudsman... Svar på din fråga; Ja.
-Mitt råd till dig inför det nya året blir då; döm inte andra efter dig själv!
-Väck med dig nu så jag får arbeta i fred! Vad höll jag på med nu...?

Jo, likaså knäppte jag massor med bilder på gäddorna jag fick men på alla var det något som inte blev bra. Ändå att jag drog in dem på väldigt grunt vatten, de största.
Vore jag vidskeplig eller religiös skulle jag kanske ha trott att nu har det blivit exakt så som jag hoppats på av det nya året. Att turen vänt och i år kommer allt att gå min väg. För idag tycktes alla mina teorier stämma in och jag gjorde de rätta valen. Till skillnad då från förra året då jag alltid kom fel och ständigt missade det bra fiskevädret med en dags marginal eller körde till fel ställen.
Det slog inte fel på år 2004s allra som sistaste dag heller.
Jag var nämligen ute och prövade på nyårsaftonen också. Helt fel väder.
Man kan kanske tro att jag har väldigt högt ställda krav på vädret och att det till exempel måste vara exakt syd-sydvästlig vind 37 grader, ett vattenstånd som måste vara -20 till +5 eller andra specifika krav för att jag inte skall bli grinig och skylla ifrån mig. Men så är det långt ifrån. Men på nyårsafton var det fullkomligt spegelblankt och superhögvatten. Det första orsakade det andra. När vindens tryck upphörde, strömmade vattnet tillbaka från Bottenviken hit.
Körde en lång runda till de vanliga ställena för att prova. Vid en grund vik ganska långt in i skärgården var det dessutom is längs kanten så jag kom inte ens ut. När jag väl hittade ett ställe att befiska fick jag ingen fisk. Däremot stördes jag svårt av allt smällande med raketer som öarnas ligistungdomar roade sig med. I det absolut stilla vädret studsade och rullade det ut över havet. Många av de helglediga öborna passade också på att i det lugna vädret ta en båttur, noterade jag.
Nej, jag tycker att mina önskemål på bra fiskeväder nu på vintern är ganska anspråkslösa. Jag nöjer mig med vindar från alla väderstreck utan sådana på nord. Helst under storms styrka. Och helst inte spegelblankt men det är det väldigt sällan på vintern. Vattenståndet får vara vad som helst utom över 25 plus. Jag kan även acceptera det bara det inte har kommit plötsligt. Minst en grad över nollan vill jag också ha termometermässigt om det inte anses förmätet av mig.

Det började förresten inte så bra idag. Jag kände mig nämligen lite dålig. Som om jag skulle få feber och insjukna med värk i kroppen och lite ont i huvudet. Därför skyndade jag mig iväg ut till fiskevattnen innan det bröt ut på allvar.
Plusgrader, regn och kuling under hela natten skulle garantera att all begynnande isbildning försvann, hoppades jag.

Dagen började på ett sådant sätt att den blev räddad redan från starten. Inte genom att jag fick en stor fisk eller flera mindre. Eller det fick jag lite senare i och för sig men jag menar att jag råkade på ett nytt ställe. En superfantastiskt bra sträcka som kan bli ett favoritställe både nu i vinter och under kommande år.

Jag följde en kustlinje längre än jag brukade gå och upptäckte att där öppnade sig stora områden med grund, fast sandbotten som sluttade ner mot lite djupare områden och gott om stenar och små grund här och var. Jag hade trott att det kunde vara sankt och jolmigt eller djupt och oframkomligt där bakom den höga vassen.

Så mycket kan jag säga att jag befann mig på insidan av en stor ö och den västliga vinden for parallellt med stranden. Det var inte så bra men kustlinjen gick lite i flikar så jag kunde ändå hitta lite lä.
Jag började ganska tidigt idag och det kan vara därför det dröjde en stund innan jag fick första nappet. Eller att det tog ett tag innan jag fiskade mig fram till gäddornas konferenscentrum. För precis som jag hävdar, stod alla på samma ställe.

Fyra gäddor på samma plätt och inga vid sidorna. Napp på napp och mycket trevligt och kul var det.

Som synes använder jag den tunga utrustningen idag. Jag var medveten om att idag blir det tufft. Ingen plats för veka frökengrejor idag inte. Västlig kuling i januari är inget för veklingar och stugsittare eller klass fem eller sjuutrustning! Jag hade vinden rakt bakifrån och fick flera gånger ta spjärn för att inte tippa över framlänges när vinden puttade till mig i ryggen. Gick längs med en hög vass och fick vinkla ut kasten i stark sidovind.
Och på tal om mitt #7-spö så har jag reparerat det till full belåtenhet. Toppöglan är på plats och jag använde det nyårsaftonen. Men den linan jag använt är nog lite för lätt har jag kommit fram till. Det var nämligen den DT-lina klass 6 som jag använt till det lätta #5 spöet. Nu har jag mailat iväg en beställning på en klass sjulina och när jag fått den och satt på den, får mitt 99:- spö nog åter komma till heders igen.
Åter till dagens fiske:
Efter nappbonanzan hände ingenting alls på en lång stund. Men ju längre jag fiskade mig fram, desto mer besvärlig blev vinden. Den rev nämligen upp ganska mycket från bottnen och det blev grumligare och grumligare. Dessutom låg den på mer och mer också. Så jag gick upp på land och gick igenom skogen tills jag rundade en udde och kom in i absolut lä. Detta innan jag fiskat färdigt hela sträckan. Men oj, oj, oj vad bra det här stället kommer att bli med bara lite mer syd i den västliga vinden!

Det kändes verkligen skönt att komma in i lä och att jag fick två fina gäddor till gjorde det hela inte sämre. Jag tror den här bilden är på den mindre av dem. Den större tog jag flera bilder på för att dokumentera dess häpnadsväckande underbett på men de blev helkassa. Synd, för då hade jag kunnat skoja och säga att den fick se upp när den duschade för att inte drunkna. Eller rättare sagt inte se upp.

Fast lika bra var väl det för än lär det väl dröja innan man kan skämta om drunkningsolyckor av vilket slag de än vara månde.
Fast å andra sidan så kanske du läser det här om ett år eller två. Och inte fattar alls vad jag syftade på. För så är det med tidens gång.

Nu pratas det mycket "alltid" och "aldrig" men efter några år har det förbleknat och nya katastrofer och olyckor har tagit sig in på topplistan. Och snart ser vi "Robinson-Evert", "Farmen-Elsa", "Big Brother-Carina" och allt vad de heter tillbaka på kvällstidningarnas löpsedlar i minst lika feta typsnitt som någonsin en tsunami.
Utom för de det närmare berör förstås.
Nå, hädanefter när jag fiskar i de här vattnen skall jag kolla om jag ser samma gädda igen för den blir väldigt lätt att känna igen med sitt underbett.
Från bindningsverkstaden kan jag förresten meddela att jag än en gång ändrat lite på den Vita Gäddsaran. Detta med hänsyn till havsöringsfaran. Jag har kortat ner den men i stället gjort den tjockare och grövre samt varit lite extra generös med glittret. Detta för att lättare få både öringar och gäddor. En modifierad One-Size med andra ord. Men också för att bättre kunna utnyttja alla stråna på en strutsfjäder och inta bara de längsta.
Det fungerade i alla fall bra på gäddorna för jag fick alla sex på samma fluga. Och två fyrakilosgäddor är jag mycket nöjd med.
Klockan ett hade jag fiskat färdigt här och körde vidare till nästa ställe. Också ett kustavsnitt i lä men där orkade jag inte fullfölja sträckan för jag kände mig inte så jättepigg. Men jag höll ut ganska länge för även där gällde det att fiska sig fram till den punkt gäddorna stod. Men fick ge upp.
Sammantaget blev det en väldigt bra inledning på det nya fiskeåret tar jag mig friheten att tycka. Fast det är ju i och för sig samma säsong som förra året även om året bytt namn. Förhoppningsvis blir det en glidande övergång till vårsäsongen utan isbildning och totalt fiskestopp.

Datum Art Vikt Bete Vadande Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2005-01-02 Gädda 2 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, kuling väst 09:30 Nej
2005-01-02 Gädda 3 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, kuling väst 09:40 Nej
2005-01-02 Gädda 2 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, kuling väst 10:00 Nej
2005-01-02 Gädda 4 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, kuling väst 10:45 Nej
2005-01-02 Gädda 2,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, kuling väst 12:00 Nej
2005-01-02 Gädda 4 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, kuling väst 12:30 Nej Markerat underbett