Väder: Det hade regnat under natten och tidiga morgonen men när jag körde ut höll det på att klarna upp. Frisk till hård västlig vind. Kuling och kanske en liten anstrykning åt nordväst. I alla fall var det superhögvatten. Cirka 40 cm över. Sedan både sol och milt. Riktigt skönt väder.

05-01-05

Slumpfisk?

Ofta när jag kör ut och fiskar har jag en plan. Men nästan lika ofta får jag överge den. Sällan helt men ofta delvis. Så även idag. Det som oftast spolierar planeringen är vädret. Ibland annat. Idag var det både och. Om man med vädret inkluderar vattenståndet och det får man väl göra eftersom det oftast styrs av vindarna här i Östersjön.

När jag kör ut på fiske kan jag numera inte undgå att ägna en halvtanke åt hur jag sedan skall beskriva fisketuren här i dagboken. Idag föll sig slumpen att en rubrik i stil med Badplatsturné skulle passa bra.
Jag var också väldigt tidigt ute och därför stannade jag till här vid en liten badplats, gick ur bilen och tog denna stämningsfulla nattbild. Eller strax innan gryningen är det för solen går väl upp kring halv åtta nu.
Det var inte fiskeskäl som gjorde att jag var ute så pass tidigt utan mer familjepolitiska. Det hade med skjutsningar och hämtningar att göra. Så jag var tvungen att ägna hela dagen åt att fiska, vare sig det var bra eller inte. Det kan man kalla en pressad familjesituation!

Körde väl först bort till en annan badplats någon eller ett par kilometer härifrån. En sandig vik som jag då och då brukar frekventera. Inga namn!

Där är så långgrunt att lite högvatten inte brukar vara alltför störande men idag låg det på gränsen. Men som tur var hade det rått högvatten nu i flera dagar så fisken borde ha anpassat sig och gått upp nära vasskanten så det vara bara att vada ut i vattnet och börja kasta.
Fast först satt jag kvar i bilen och åt frukost och inväntade dagsljuset.
Det är förresten redan märkbart att solen kommer lite tidigare för varje dag som går.

Och i min verksamhet är varje minuts mer dagsljus dyrbar.
Inledde också fisketuren genom att gå en lång promenad även om jag hade kunnat vandra ner i vattnet bara 25 meter från bilen och alldeles strax vara inom kasthåll för det hetaste hot-spotet för blank fisk i nejden. Men det är dumt att göra det för då är det lätt att börja frysa för vinden var jag inte alls nöjd med. Som vanligt nu på vintern är det inte styrkan jag opponerar mig emot utan riktningen. Idag låg den några grader (eller hur den nu mäts) för mycket åt norr i den västliga riktningen. Det innebar att den nästan låg på rätt in. Jag ville att det skulle vara mer lä. I kombination med högvattnet skulle man alltså få vada djupt med kuling i ryggen och det är aldrig roligt. Därför företog jag en lång vandring både fram och tillbaka innan jag vadade ut i vattnet och började fiska.
Kastade och vadade, gick och väntade. Det borde väl ha gått in någon liten gädda som kunde liva upp tillvaron, tänkte jag. Men ingenting hände.

Att fiska under ett par timmars tid utan att få minsta napp gör mig ingenting. I fiskeplanen ligger ju att pröva olika ställen under dagen och är det dåligt på ett ställe kan det mycket väl vara bättre någon annanstans. Likaså brukar jag i förväg ha gjort en mental not att dit men inte längre går jag idag. Men alltid med förbehållet "om det inte har hänt något förstås". Idag hade det inte gjort det och med bara cirka tio meter kvar och kanske en fem, sex kast kvar tills jag skulle vada iland och gå tillbaka till bilen, hände det något med besked.
Kände först att något liksom slog emot linan. Det kunde ha varit att flugan passerade igenom en bit flytande sjögräs. Men det kunde lika gärna ha varit en fisk.
Vaknade till och blev lite mer på alerten.
Tre sekunder senare slog det tvärstopp i maskin och att det var blank fisk som högg rådde det ingen som helst tvekan om från allra första början.

De hårda knyckarna, upp i ytan och snurra, de supersnabba virvlarna, de vilda rusningarna, allt talade för laxartad fisk. Frågan var bara huruvida det rörde sig om regnbåge eller havsöring.
Det var som synes på bilden en väldigt fin havsregnbåge. En hane för omväxlings skull. I begynnande lekdräkt och likaså begynnande krok i underkäken. Hade väl tänkt att simma upp i en närbelägen å. Helt oskadad. Eller det var den inte men märkena som syns har den nog fått i sitt vilda liv i havet och inte i den odling den härstammar ifrån någon gång. Fenorna var fullständigt hela och fina. Hela fisken var fullkomligt välproportionerad.
Flugan var en av den nyutvecklade varianten av typen One-Size. Samma sort som visat sig så bra för gädda förra gången jag var ute. Ganska kort men tjockare och mer glitter i än jag brukade ha förut. Detta är alltså andra gången jag är ute i år och den lyckosamma trenden tog ytterligare ett skutt uppåt för blank fisk är det sannerligen inte varje dag jag får. Om detta blir ett engångstillfälle eller om det upprepas återstår att se.
För säkerhets skull sparar jag därför detta dagboksblad till ett senare tillfälle.
Så idag blev det också den här fisken som gjorde att jag fick lägga om planen för naturligtvis slutade jag inte att fiska då utan stannade kvar säkerligen både en och två timmar för att se om det fanns fler. Nu gjorde det inte det men dagen blev ändå räddad.
Det blir också uppskattat hemma när man kommer hem med matfisk.
Så småningom rensade jag den och fortsatte fisketuren på ett par andra badplatser men det gick inge vidare bra. Körde till ett alldeles nytt ställe för mig. Nämligen en liten badplats alldeles i närheten av Nättraby. Jag känner till den från sjösidan men idag blev det första gången från land. Det är grunt med hög vass omkring men jag kom inte ut. Vattnet var alldeles för högt för det. Dessutom låg den mitt i civilisationen så där stannade jag inte länge.
Men en regnig dag med lågvatten kan jag mycket väl tänka mig att återvända hit. Körde istället ut till Almö för som sagt, idag var jag tvungen att fiska hela dagen. Där fick jag en liten gädda och hade väl ett par napp till.

Datum Art Plats Vikt Bete Vadande Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2005-01-05 Regnbåge 2,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Vxl molnighet, hård västan 10:00 Ja
2005-01-05 Gädda Almö  1,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Vxl molnighet, hård västan 15:00 Nej