Väder: Hård, för att inte säga mycket hård västlig vind. Kuling minst, i byarna. Särskilt lite senare på dagen. Mest uppehåll men några regnstänk kom det då och då. Plus mycket vattenstänk. Milt. Ganska förvirrande med vattenståndet. Det var högvatten när jag började; kanske en 25, 30 plus. Men tror sedan det sjönk en aning under dagen.

05-01-08

Stormvarning utfärdad

Åh, äntligen är strömmen tillbaka!
Det blev mycket riktigt en rejäl storm av det. Strömmen gick samma kväll, lördag och var borta ända tills nu på måndagsmorgonen. För min personliga del i alla fall även om den nog kom tillbaka sent i går kväll när jag sov. Därför dröjer fiskerapporterna några extra dagar.
Idag var det dags att köra västerut igen. Familjeärende åt Sölvesborgshållet.
Passade naturligtvis på att fiska under både tiden och färden dit. Sätter alltså av lite fisketid och kan utnyttja hela Blekinge till att göra en avstickare och pröva okända vatten. Eller åtminstone sällan besökta.
Startar tidigt på morgonen för att utnyttja varenda minut. Idag blev det lite för tidigt.
Höll på att kvadda bilen nämligen. Det var mörkt och jag skulle ta av E22:an till vänster in på en liten väg som ledde ner till havet. Men jag missade själva vägen och såg till min förskräckelse att det var en slänt ner på en gräsplätt jag var på väg mot. Hade en ordentlig tur i oturen genom att slänten inte var så brant utan att bilen klarade sig ner utan skador och att gräsplätten hade förbindelse ut till vägen jag skulle till!
Tala om tur i oturen.
På tal om tur förresten; jag kan lika gärna nu basunera ut att än så länge har jag haft en otroligt tursam inledning på fiskeåret. Kanonfiske, helt enkelt. OK, jag vet att jag bara varit ute, ett par tre gånger och man skall inte förhäva sig för det straffar sig. Jantelagen och all that stuff. Men jag vågar ändå säga det högt. Samt att jag får tillägga ett "med tanke på omständigheterna".
Fast å andra sidan är det ju när vädret och de yttre förhållandena är som värst och sämst som man behöver den där lilla extra turen.
Men på det här första stället slog inte turen till. Inte mer än att turen motverkade min egen klantighet i samband med nerfarten. Men det här första stället kräver normal- eller helst lågvatten för att vara bra. Jag trodde att det var det också men i det här superoroliga vädret som råder går det inte att lita på några prognoser angående havsvattenståndet verkar det som. Vattnet far hit och dit i Östersjön så snabbt att ingen hinner med.
Så här hade jag inget att hämta, märkte jag när jag vadade ut. Inte ens en bra bild. Jag åt lite frukost här medan jag väntade på morgonljuset och försökte även ta lite mörkerbilder men de blev inget vidare. Jo, en tvåkilosgädda hämtade jag i och för sig.

Inte den här till vänster utan den tog jag långt senare och enda anledningen att den får komma med den är att bildmaterialet blev ganska dåligt idag med. Samt att den blev felkrokad vilket sker ytterst sällan. Man skulle till och med kunnat tro att det är omöjligt med den lilla enkelkroken.

Körde alltså vidare mot Sölvesborg och ut på ett näs och ännu en badplats. Klockan var nog inte mer än halv tio så jag hade god tid på mig. Men satt ändå kvar länge i bilen som nästan riste i vindbyarna. Drog tunga suckar. Funderade allvarligt på att uträtta mitt ärende och sedan köra tillbaka till Karlskrona utan att fiska. Att det blåste hårt och var högvatten gjorde i och för sig inte så mycket här men riktningen var fel. Igen. Den väst- eller kanske sydvästliga vinden låg på alldeles för rätt på. Här är grunt och sandbotten och bränningarna rörde upp jättemycket slam och sand till en enda soppa. Jag visste inte heller att vinden skulle utveckla sig till den värsta stormen i, som det brukar heta, mannaminne.

Men det kom lite senare, närmare kvällen med upp till 40 sekundmeter i byarna. Nu var det bara kuling. Men som framgår av bilden gick jag ur bilen, tog på mig resten av utrustningen och knöt om banden till sydvästen extra hårt om hakan. Upp är någonting som jag sällan ger när det gäller fiske. Nu rådde nämligen inte riktigt superhögvatten längre, tycket jag mig kunna bedöma och kanske skulle jag lyckas vada iväg bort mot några låga små holmar bakom vilka jag skulle hitta lite lä.
Visst, vattnet var uppgrumlat men inte helt soppliknande. Visst, det flöt omkring massvis med bandgräs men inte precis överallt. Och det gick att vada även om man fick se upp när det kom en extra stor bränning. Det är inte särskilt kul att känna hur man liksom lättar från botten för ett ögonblick med bägge fötterna...
Här är ganska stora områden att vada omkring på men på de flesta ställena är det ren sandbotten och det gäller att hitta stengrunden och de mörka fläckarna. Ägnade säkert ett par timmar åt det. Och någon riktig lä var helt omöjlig att hitta; bara kortvarigt skydd för kulingen bakom någon låg vassholme.

Det var nu som turen satte igång att verka. För nu hittade jag den lilla fläck som gäddorna valt som uppehållsplats just idag. På väldigt grunt vatten framför resterna av en vass. Fick den ena efter den andra med den här femkilosgäddan som extra turbonus.
Otroligt på vilket grunt vatten den stod!
Den värmde lite extra även om jag långt ifrån frös för jag rörde mig hela tiden och vadade över stora områden. Men det var bara här som det stod fisk.

Det är ytterligare ett bevis för min tes att om vintern samlar sig gäddorna i små flockar på vissa ställen som bara de själva vet varför det är extra bra just där.
Jag landade här tre av fyra. En släppte nämligen och så var det omöjligt att hitta någon annan samlingsplats.
Gick tillbaka till bilen och grämde mig över alla bra ställen jag inte kunde fiska vid. Jag var övertygad om att under samma förhållanden förutom att det varit sydostlig vind istället, hade jag kunnat fylla båten med gädda.

Eh... Ursäkta uttrycket, men det var så vi sade här i Sölvesborg när vi fiskade från båt och bar oss

väldigt skamligt åt mot de stackars gäddorna. Men vi var unga på den tiden och förstod inte bättre.
Men innan jag dressade om tog jag en promenad tvärs över näset för att se hur det såg ut på insidan. Jag hade nämligen fortfarande ett par oanvända fisketimmar på mig. Där var det helt lä för vinden men ett ställe jag sällan prövat. Gick väl ner och gjorde några kast men gav snart upp. Vattnet var nämligen alldeles tjockt av slam här. Tydligen är bottnen jolmigare här än på utsidan så det var inget kul alls.
På tillbakavägen till Gagnekulla från Sölvesborg gjorde jag en paus i Karlshamn hos Hasse i Fiskeshopen. Mitt egentliga ärende var en sorts glitter som tagit slut för mig. Heter Flashabou Accent och ser väldigt bra ut på kroken. Tyvärr hade han bara en förpackning kvar annars hade jag köpt ett par, tre stycken. Lyxade även till det med att köpa en ny vadarstav samt kompletterade med lite Kamasan-krok och annat smått och gott.
Jag var enda kund i butiken och Hasse berättade att det hade varit ett par stycken tidigare som fiskat i tio minuter innan de gett upp. Samt att det skulle bli jättelågvatten i samband med stormen.
Jo, vinden ökade till storm under kvällen så pass mycket att strömmen gick för att stanna borta länge. Så visst var fisketuren en jättesuccé med fyra landade gäddor varav den största på fem kilo.
Eh... egentligen var den största bara en fyraochetthalvtkilos som genom havandeskap arbetat sig upp till femkilosklassen tillfälligt men måste ändå få räknas dit idag.

Datum Art Plats Vikt Bete Vadande Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2005-01-07 Gädda Badplats ett 2 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, hård västan 09:00 Nej
2005-01-07 Gädda Badplats två 2,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, hård västan 11:00 Nej
2005-01-07 Gädda Badplats två 2,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, hård västan 11:15 Nej
2005-01-07 Gädda Badplats två 5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, hård västan 11:30 Nej