Väder: Hela 4 plus på morgonen och ändå klar himmel. Blev mycket riktigt soligt och varmt hela dagen. Men som tur var en ordentligt frisk sydvästvind. Superlågvatten kring minus trettio.

05-04-12

Nästan bara stora idag

Eller någonting med stor fisk, dåliga bilder kunde jag ha haft som karaktärisering på dagens fiske. Förargligt nog gick det inget vidare med fotograferingen. Dels berodde det nog på att jag hade en olämplig inställning dels att det skarpa solskenet gjorde att jag hade svårt att se motivet på displayen. När fisket väl var slut kom jag på att man kan ställa in ljusinställningen på den men det var så dags då. Men också den kraftiga vinden gjorde det nästan omöjligt att få några bra bilder på fisken i vattnet. Hela tiden vågor och krusningar.
Ändå kunde man säga att det var ett väldigt dåligt fiske idag. Trots rubrik och tabell.
Som ses i tabellen fick jag inte någon fisk förrän på eftermiddagen och ändå lade jag ut den första vita gäddsaran cirka kvart i sju på morgonen. Hade fiskat mig igenom tre olika ställen utan ett enda napp.
Nej, nu är det en förflyttningstid för gäddorna. Jag vet inte var de håller till. De har flyttat från sina vinterplatser till jag vet inte exakt var. Naturligtvis har det med gäddleken att göra. Inte heller vet jag hur det förhåller sig med vindriktningen.
Jag menar under senhösten och vintern är det lätt. Då kan man hitta dem i lä. Vilket beror på (tror jag) att vinden för bort det kalla ytvattnet och det något varmare bottenvattnet strömmar upp. Nu håller det på att bli tvärtom. Särskilt en sådan här dag när det har varit plusgrader under natten och solen värmer som attan är det ytvattnet som är lite varmare och bottenvattnet kallare.
Fast jag kan inte säga exakt vad gäddan föredrar därvidlag.
Men de fanns inte på plats där de varit i vintras i alla fall.
Men på ett av de allra bästa ställena såg jag en gädda. Solen sken som sagt och bottnen bestod av sand med enstaka tångstenar och lite vissna rester av ålgräs. Jag såg den på avstånd. Lätt kunde jag känna igen den grova men vaga, skuggliknande profilen av en halv gäddkropp. En stor gädda stod på bottnen med huvudet inkört bland sjögräs och sov.
Jag hade fiskat där en stund och sakta förflyttat mig framåt så den hade varken sett eller brytt sig om min gäddsara. Jag visste också att det var meningslöst att föra flugan fram och tillbaka över den. Den sov helt enkelt och skulle inte bry sig.
Det gjorde den heller inte utan när jag kommit tillräckligt nära, bara simmade den lite lojt därifrån. Det är oerhört svårt att uppskatta vikten på en sådan fisk men stor var den i alla fall. Mellan fem och tio kilo.
Idag blåste det som sagt en frisk västlig vind redan från början och det brukar annars mest vara i bleke som man kan se fisk stå och vila sig vid bottnen. En västlig vind som ökade under dagen och vred sig till sydväst. Solen flödade och det var oerhört skönt att vara ute.

Efter fem timmars effektivt fiske fick jag äntligen dagens första napp. Också det på ett ställe där jag förut taget gäddor i den här viktklassen.

Jag vägde den och vågen visade tyvärr bara på 7,5. Jag hade nämligen trott att den vägde över åtta.

Hade den bara uppe på land en kort stund och det fanns ingen lämpligt ställe att så att säga sträcka ut den på för att mäta den.
Men det lilla jag hann se innan den började vältra sig var att den nog inte ens var 80 cm. Men oerhört kraftig och fet och kändes väldigt tung när jag lyfte den.

Nåja, med mina mått mätt är den ändå en stor gädda och faktiskt årets största.

Mycket förargligt att ovanstående bild blev den enda med nöd och näppe godkända av alla jag tog. Min kamera har cirka 342 olika inställningar att välja mellan och när det är extra sällsynta och viktiga motiv brukar jag åtminstone försöka ändra på några för att några skall bli bra men det tänkte jag inte på nu. Eller jag hann inte. Man ville ju ha tillbaka den i vattnet så fort som möjligt och så vägde jag den också, vilket tar några extra sekunder.
Med ens så ändrades hela fiskesituationen. Från bom till succé. Från att inte behöva tänka på att skriva fiskedagbok till att nu hade jag rubriken klar också. För länge tänkte jag sätta överskriften till "Bara ett napp idag". För trots att jag nu fiskade lite mer inomskärs och på ställen som bara hade vimlat av gäddor i vintras hände det ingenting på länge.
Inte för att det gjorde så mycket med en sjukilos i bagaget och i det sköna solskenet men man undrade ju var alla de här två och trekilosgäddorna hade tagit vägen.
Men så fick jag ett hugg till. Ännu en stor gädda. Som lossnade. När jag precis vevat upp löslinan och etablerat direktkontakt bara släppte den. Synd.
Skulle tro att den bara vägde mellan fem och sex kilo för jag hade sett den.
Då ändrade jag rubriken till "Bara en fisk idag".
Men den stod sig inte så länge för strax efteråt fick jag ett väldigt viltsint hugg av en fet fyrakilos. Så hårt och så snabbt for den iväg att jag ett tag misstänkte havsöring.
Hade ett ställe till på lut men tidsbrist och familjeangelägenheter gjorde att jag fick sätta punkt där.
Men -suck- nu ändra den övergripande fiskesituationen snabbt. Nu börjar förhållandena försämras här ute där jag hållit till hela vintern och förvåren. Folk börjar komma fram ur sina vintergömslen och sjögräset visar redan tecken på att växa upp. Min typ av fiske är snart passé. Så gott som allt fiske inomskärs kommer snart att vara omöjligt för mig. Överallt där det är lä kommer ålgräset att lägga sig som en tät, hindrande matta ända upp till ytan. Man kan därför räkna ut att den mest blåsta vinden är den från sydväst. Eftersom de sydliga uddarna på holmarna och skären inomskärs är fria från ålgräs medan norrsidorna oftast är beväxta. Det skyddar gäddorna ganska bra under somrarna skulle jag tro. När spinnfiskarna kommer. Alla turister och sommarstugeägare. Snart börjar nog de första komma i takt med vårblommor och flyttfåglar.
Då kan jag inte snedda över deras tomter, eller vada förbi deras bryggor längre. Eller ta en trekilos gädda i deras badvik.
Men än återstår några veckors vadningsfiske för min del.
Visserligen har jag snart båten i sjön men jag vet nog hur det blir. Ofta kör jag ner till Långö, går ut och begrundar situationen. På vägen till stan har jag noga studerat alla flaggorna på bensinstationer och bilfirmor, hamburgerrestauranger och köpcentra.
Nähä, tänker jag, det blåser för mycket.
Men listig som jag är, har jag även med mig vadarna i bilen och kör därför ut till någon av våra stora öar och fiskar landbaserat istället.
Och rent objektivt kan jag inte tycka annat än att det blåser väldigt mycket nu för tiden. Kommer jag sedan ut med båten, ja då är det så vindstilla att man inte får någon fisk på grund av det! Eller att när det väl blåser upp det blir för mycket.
Ja, ja, vi får se hur det blir.

Datum Art Plats Vikt Bete Vadande Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2005-04-12 Gädda Ställe fyra 7,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Sol, f SV 12:30 Nej