Väder: Årets hittills värsta sommarhögtryck. Sol och varmt och helt lugnt på morgonen. Stiltje ända fram till tiotiden då en lätt bris krusade vattnet från söder. Den ökade vid tolvtiden till sjöbris. Hett.

05-05-28

Till havs!

Eller "Var e gäddorna?"
Detta blir en tveksam comeback för mig i fiskekretsar. Var alltså ute med båten idag. Detta var inte fiskepremiär efter tre veckors avhållsamhet utan jag var ute för en vecka sedan en tur med vadarbyxorna men det var ganska dåligt. Jag missade bland annat fem näbbgäddor. Det vill säga lyckades inte undgå att kroka dem. Jag ville också konstatera för mig själv om det var så hemskt som jag brukar påstå det här med de enorma horderna med horngäddor. Och det var det. Men är man medveten om problemet och inställd på det behöver man ju inte reta upp sig så förtvivlat. Men visst, en gång kände jag ett hugg, trodde det var en näbbis och lät bli att göra motryck, bara för att se att en gädda stod där med gäddsaran i mun. Då släppte den. Den var i och för sig inte så stor så mycket gjorde det inte. Jag var mest ute för att det var soligt och fint, vardag och för att inte kastarmen helt skulle förtvina. Det enda intressanta i gäddväg som sedan inträffade var att en hygglig i femkilosklassen följde med in och tittade på flugan efter ett bottennapp då kroken var full av alger. Så kan det gå.
I fiskehänseende har det väl heller inte hänt så mycket under semestern som är värt att rapportera. En sak av riksintresse har jag dock läst om i tidningarna. Tydligt är Fiskeriverket igång med ett nytt försök med fiskereservat. Zoner med fiskeförbud som rörde upp en väldig proteststorm bland befolkningen och vissa media. Men jag har inte hört eller läst om några detaljer än. Det får väl bli några skärgårdsområden där det inte bor en enda människa och ändå fiskbestånden är hotade av utfiskning om de nu kan hitta ett sådant ställe. Jag får väl gå in på deras hemsida och kolla vid tillfälle.
Det har varit lite om fiskehemsidor också. Folk har startat nya och frågat mig vad jag tyckte om det. Andra har sett min och kommit med synpunkter.
En kan jag väl uppehålla mig lite vid nämligen en som jag tidigare skött och det är Nättraby SFK. Den har övergått i ny ägo, kan man säga och den nya adressen är www.nattrabysfk.com Den gamla skall jag ta bort och för en tid bara låta en länk till den nya ligga ute. Jag har ju satt mig lite offside i min fiskeklubb och inte kunnat uppdatera den så ofta. Precis som min egen några veckor tillbaka.
Nu är det väldigt populärt med Bloggar och jag vet inte riktigt definitionen på en sådan. Men jag hävdade för en tid sedan, jag tror till och med för över ett år sedan att detta var en plogg. P skulle då stå för pike.
Det jag är osäker på är om man måste skriva i den varje dag för att man skall kvalificera sig till detta tjusiga begrepp.
Anda hemsidor presenterar en idé, klubb, företag, hobby eller vad ni vill en gång för alla och så är det bra med det. Eller som bara behöver uppdateras då och då ett par gånger om året. Det beror helt och hållet på vilket syfte man har med sin hemsida. Jag har även  hållit på med några sådana projekt som ligger där ute där jag en gång slängt dem. Där ligger den som ett sådant där spöknät fiskar och fiskar fast i mitt fall är det läsare.
Spöknät (eller heter det kanske spökgarn?) är riktigt otäcka företeelser. De är tillverkade i syntetgarn och ruttnar inte. Av en eller annan anledning har de slitit sig och fiskar på egen hand. Långsamt fylls de med fisk. Långsamt blir de tyngre och sjunker. Djupare och djupare. När de nått bottnen ligger de där. Länge, länge... Så småningom ruttnar fisken. Då lättar näten och stiger åter upp mot ytan, lika dödliga som innan. Än en gång upprepas det skräckfyllda scenariot. Och så håller de på. Men det är inte därför de kallas spökgarn utan något ännu hemskare.
Det sägs nämligen att drunknade fiskare från hundratals års skeppsbrott går omkring nere på havsbottnen. Där tar de hand om fisken och reparerar näten innan de åter släpps upp dem med sina vattensjuka mjuka benrangelsfingrar. Fast jag undrar om det inte bara är gammal vidskepelse.
Eller om jag skall vara ärlig, ganska ny vidskepelse. Faktiskt bara några minuter.

Jag vet inte varför jag inte tyckte det var så kul idag. För det gjorde jag inte. Fast det mesta gick ganska bra. Det berodde i alla fall inte på att jag inte fick så särskilt mycket fisk.
Men de jag fick gladde mig inte så mycket som det borde.

Förmodligen berodde det på att jag än är lite ovan att fiska från båt. Det är nämligen över två år sedan jag hade bra båtfiske och det tar nog lite tid att återanpassa sig. Förra sommaren kom jag knappt ut en enda gång i bra väder.

På något sätt känns det också lite som fusk att bara glida omkring och lägga kasten så lätt exakt där man vill ha dem. Istället för att under stora strapatser halka sig fram iklädd vadarbyxor och med nöd och näppe kunna manövrera sig i position. Men jag vänjer mig nog med tiden för det finns även andra kvalitéer med båtfisket. Bara det att det är så skönt med sommarväder, sol och värme.

Bara det att det blev alldeles för varmt redan tidigt. Het kontinentalluft hade sipprat norrut och inneslutit Sydsverige i ett glödande järngrepp. Så här varmt som idag hade jag inte en enda dag under hela förra min sommarsemester.

Och så var jag missnöjd med att jag inte fullföljde mina planer på landstigning och vadningsfiske. För jag hade utrustningen med mig. Vadare och Helly-Hansenlångkalsonger samt vadarstaven. Men först var det alldeles för spegelblankt för att det skulle löna sig. Och när det sedan blåste upp blev det alldeles för mycket, tyckte jag, feg och försiktig som jag är när jag är ute med båt.
Det är nämligen ganska svårt att hitta bra parkeringsplatser på de här kobbarna och holmarna. Likaså finns det inte så många som svarar upp mot mina ganska högt ställda, kinkiga krav på att få vara experimentområden för vadningsfiske mitt ute i havet. Jag vill nämligen inte bara ha sten och tång utan gärna lite grund sandbotten däremellan.
Men däremellan hade jag ett par trevliga gäddspaningstimmar då det blåste lagom svagt. För det blev mest att jag såg gäddor följa efter. Men det är också väldigt trevligt och är helt ärlig när jag påstår att jag tycker det är nästan lika roligt som att få upp dem. Det är väldigt kul att bara se dem och veta att de finns där.

Jag rodde och körde runt här ute för första gången på två år för att få lite uppfattning om hur gäddläget var. Ännu är det ganska tidigt på gäddsäsongen här ute och mycket riktigt visade det sig att alla bra ställen inte var befolkade fullt ut. Många gäddor befinner sig säkert under förflyttning från innerskärgården ut hit. Näbbgäddeproblemet är också under sin naturliga lösning. Visst såg jag till dem och visst kom de och nafsade men alls inte som under deras högsäsong.

Idag hade jag både det lätta och tunga spöt riggade och klara. Det lätta med flytlina.

Den första gäddan fick jag på den lätta utrustningen på, som det skulle visa sig, ett lyckokast.

Som alltid tror jag att när jag får en fisk tidigt på dagen att det är den första i en lång serie. Men är det spegelblankt och soligt är det ofta väldigt svårt att entusiasmera gäddorna ens med vita gäddsaror. Fick också byta till det tunga spöet med sjunklina och som sagt, jag såg många följa efter. Kring det ställe där jag tänker gå iland såg jag också de stora gäddorna. Tre eller fyra över fem kilo inom ett ganska litet område visade att här är det lika bra som det brukar vara för det mesta. Alla kunde jag nå i vadarbyxorna.
Det är ett litet skär eller holme där det på insidan är just lite sandfläckar och grunt. Samt att det är ett känt (av mig) storgäddeställe. Tyvärr har jag bara någon vecka på mig innan ålgräset skjuter i höjden så mycket att det blir omöjligt att fiska av ens med flytlina.
Men för att få mig själv att ta mitt förnuft till fånga säger jag här och nu och offentligt att nästa gång kör jag direkt hit, ror in och förtöjer båten samt ikläder mig vadarbyxorna, tar mitt klass femspö och gör ett allvarligt försök. För det är drömmen att få en av de här fem- eller sexkilosgäddorna på i juni på det lätta spöt. För de är otroooligt vilda och starka!
Nästa gång i min almanacka blir nu på torsdag då jag är ledig.

Naturligtvis under förutsättning att vädret inte är alltför dåligt för då ger jag mig inte ut i båten. Och nu som alltid är det vinden främst jag tänker på när jag säger vädret.

Här på bilden håller jag på att sätta på min gashandtagsplaströrsförlängning som gör att jag kan sitta på mittbrädan och köra. Då halvplanar båten och det går undan ganska bra även på halv gas.

Lägg även märke till att jag har en reservåra med mig. Går motorn sönder kan jag ju ro hem. Går ena åran av, kan jag icke desto mindre ro hem. Mycket riktigt har jag även både hängslen och livrem.

-Men var har du flytvästen då?
-Eeeh... Åh, den glömde jag hemma!

Usch, den där jädra Internetsombudsmannen! Vad skall han alltid vara på mig och hacka för? Jag hade hoppats att han skulle glömma av mig och försvinna. Det måtte väl finnas andra hemsidesmakare han kunde hemsöka så fort de gör lite fel eller blir lite för kaxiga.
-Jag hörde det där! Förresten finns det mer som du slarvat med.
-Tror jag inte alls det!
-För det första kan du byta ut ditt vinjettfoto för det känns lite föråldrat nu när det är sommar. Eller ännu hellre ta bort det helt och hållet. Likaså kan du ta och ändra och fräscha upp indexsidan. Den gamla flash-movien är ännu äldre. Fast förmodligen har du väl glömt bort hur du gjorde.
-Suck, jag har inte tid!
-Ett tips. Dra ner lite på ditt tetrisspelande!

Ja, ja, vi får se hur det blir med det. Nu var det slut på den tveksamma inledningen till sommarfisket. Kanske det blir läge nästa gång att ta upp den årliga debatten om vilket slags fiske jag tycker är allra roligast; vadningsfiske om hösten eller båtfiske om sommaren. Ett ämne av allra största riksintresse är jag övertygad om, så håll ut!

2005-05-28 Gädda Östersjön 3,5 Vit Gäddsara Ja Nej Ja Flytlina Sol, svag S 08:00 Nej AFTM # 5
2005-05-28 Gädda Östersjön 3 Vit Gäddsara Ja Nej Ja Sjunk, snabb Sol, svag S 10:30 Nej
2005-05-28 Gädda Östersjön 3 Vit Gäddsara Ja Nej Ja Sjunk, snabb Sol, svag S 11:00 Nej