Väder: Först rejält med regn på morgonen. Avtog vid halvåttatiden. Så mest mulet och uppehåll. Vinden växlade lite i styrka men vara ganska beskedlig. Inte alls kuling som de varnat för. Sydvästlig riktning.

Rejält högvatten med 29 cm över.

05-08-11

Torsdag

Uppsamlingsheat

Vilket kan väl vara ett passande namn i dessa VM-tider. I mitt fall syftar jag på att jag slår ihop tre fisketurer till en. Var och en har de inte klarat kvalgränsen, kan man säga. Varken fångstmässigt eller bildmässigt. Men idag blev åtminstone bilderna hyggliga för att inte säga att en gäddbild blev en av mina allra bästa. Den sist på sidan.
 Det går upp och ner här i fiskebranschen och nu är det mest ner som gäller. Det verkar som om jag får rätt i att augusti är en dålig fiskemånad. Jag orkar inte gå igenom samtliga fisketurerna i detalj men resultaten talar lite för sig själva. Som en extra service har jag lagt olika färger på de olika dagarna också.
Vem vet, det kanske finns några personer där ute som sitter och bokför vad jag lyckas få upp. Håller på och för statistik och räknar mina gäddor år från år. Och i så fall vore det ju trist om de inte får rätt underlag för precis som det står i visan "They had to count them all"
(Beatles: A day in the life)
Det har varit ganska blåsigt på sistone så det var därför den första turen gick till Gökalvsträckan. Vadade mig genom den för det blåste för mycket för att ge sig ut med båten. Mycket dåligt med fisk. Ett par små och ett napp. Var även på ett annat ställe men där var det alldeles för sörjigt och jolmigt att fiska. Det drev omkring fullt med lösslitna slemalger i stora sjok och var inget kul alls.

Så hade vi den andra turen. Då kunde jag tyvärr inte skylla på vädret. Var ute med båten hela dagen i först alldeles lugnt och sedan i flera timmar med alldeles lagom vind. Men väldigt trögt var det och jag hittade inte gäddorna. Hade väl ett par i hygglig femkilosklass som följde efter men om man betänker de stora ytor jag fiskade mig igenom är det inte så mycket att komma med. Så är det också här i min lilla värld av fiske att man kan inte helt och hållet bedöma dagen efter vad som står i sifferkolumnerna längst ner på sidan. Samma resultat en kort, kall januaridag med snögloppet vinande kring öronen hade jag kanske betecknat som succé.

Idag blev det heller inget båtfiske därtill lurad av dåliga rådgivare. Det var kulingvarning utfärdad nämligen och då vågar jag mig inte ut.
 Men inte blev det någon kuling inte. För det mesta lagom båtvind. Men å andra sidan ösregnade det på morgonen och då tvekar jag också att köra ut.

Nej, tänkte jag då, med regn och blåst håller sig turister, campare och sommarstugeboende inomhus och lämnar mig fritt spelrum längs deras stränder. Så jag lastade vadarna i bilen och körde ut till någon lämplig ö här i närheten och fiskade med den lätta utrustningen.

Det började dock inget vidare. Kunde inte vada ut till ett bra ställe för vattnet var för högt. Det är ett litet sund man måste passera.

Hade halkat omkring på stenarna och försökt kasta en stund då jag plötsligt upptäckte att en kanot kom paddlande emot mig på bara någon meters avstånd. Det var en långfärdssådan med ett äldre tyskt par i. I regnkläder och fullt med packning. Det såg faktiskt riktigt trevligt ut. Och snabbt gick det så jag hann inte få fram kameran innan de hade försvunnit på väg in mot Karlskrona. Jag ser kanotister ganska ofta när jag är ute. Både nära land och långt ut till havs. Men har aldrig själv suttit i en. Jag har aldrig seglat heller. Det verkar alldeles för rankt att stå i en kanot och svinga sitt flugspö och i en segelbåt måste väl risken vara ganska stor att fastna med flugan i seglet.
Det är augusti som sagt och då är det ganska varmt. Småregnar det dessutom så man måste ha regnjackan på sig blir det väldigt lätt svettigt. Inte gick det att fiska heller för vattnet var grumligt och tråkigt samt ganska mycket fritt flytande slemalger. Och så ser jag plötsligt hur en pluton soldater i full mundering marschera upp längre in på stranden. Jag är medveten om att det finns en skjutbana här i närheten men att de brukar hissa röd varningsflagg när de skall till.
Under rop och skrik började de köra bort alla fåren som finns här. När det var klart jagade de undan mig också med rop och skrik. Inte kul.
Nej, nu överdrev jag lite. Men de sade till mig att gå därifrån. Vilket jag gjorde för jag hade ändå fiskat färdigt där. Gick tillbaka till bilen och blev än mer svettig. Men vid det här laget hade regnet upphört så jag kunde ta av regnkappan. Funderade faktiskt på att köra hem för högvatten när man fiskar från land tycker jag är jobbigt. Men, tänkte jag vidare som den värsta optimistkonsult, varför inte se svårigheten som en möjlighet istället?
Här i krokarna finns det faktiskt en sträcka som det bara går att fiska av just vid högvatten.

Generöst bjuder jag på en bild över stället så att alla känner igen sig. Jag skulle tro att de inte kan få de båtarna flott under lågvatten. Men vid högvatten blir det lagom fiskedjup för mig. Framför allt vid långvarigt högvatten så att fisken hinner vänja sig vid de ändrade förhållandena. Då kan lite gäddor gå in över sandbottnen och jaga eller vad de nu har för sig. Men framför allt är det så bekvämt att gå där. Helt slätt, fast och fin sandbotten där det dock växer lite tarmludd här och var och till och med ett par tångruskor. Ja, det är inte jämndjupt precis överallt utan skiftar lite. Hur det är med fisk nu på sommaren hade jag heller ingen aning om för detta är ett höst-och vinterställe för mig. Men den första gäddan blev verkligen en glad överraskning. Det är den som är på första bilden.
Under rådande omständigheter och på det lätta spöet blev det en fullvärdig fiskeupplevelse. I och med den så vände dagen och det blev roligt igen. Just på sådana här områden kan man bara glida fram i lugn takt. Stora ytor, lagom djupt och få gäddor. Men en och annan ändå. Långsamt vada omkring och låta tankarna fritt löpa. Man kan faktiskt kasta bort hela dagen här (Obs, avsiktlig vits), vilket jag i stort sett gjorde.
Men istället för djupa och stora tankar till mig, kom det irriterande nog istället den löjliga signaturmelodin till Lars&Bårdprogrammen. Den satte igång att ringa i huvudet på mig och trängde undan allt annat.
Jag såg det sista avsnittet som igår på reprisen för jag lyckades glömma det i söndags. Så vad skall man säga när man sett alla sex avsnitt?
Tja, att man lyckades vänja sig lite kanske. Och att det många gånger varit lite småkul även om skämten ibland blev lite väl ansträngda. Själva fisket då?
Jodå, för det mesta bra. Men att de kunde visat lite mer fiske och dra in på det övriga. Det är ett genomgående fel i de flesta fiskeprogram jag har sett att producenten verkar tro att ingen vill se själva kampen utan bara något enstaka, matt plaskande och så håvar de upp fisken och visar upp den i ibland flera minuter.
Som nu sist när de till exempel var på något Trollemöllaliknande ställe i trakten kring Leeds. Där såg man hur en av dem lade ut en torrfluga över ett gäng jätteregnbågar och hur en högg. Sekunden efter lyfte han så upp en regnbåge i tiokilosklassen! När man vet att innan måste han väl ha kämpat med den i minst tio minuter, en kvart. Åtminstone om de något liknar de som finns i Trollemölla.
Skulle kunna tänka mig att en som aldrig flugfiskat förr utan bara sett fiskeprogram på TV tror att en öring, regnbåge eller vad det nu är bara är att veva in som en id eller en rejäl tångruska.
Men det var några fina bilder på hur öringar steg och tog torrflugor...
Jag vet inte om jag missade något skämt som de borde ha fått till i och med att de dels klädde sig i bästa brittiska gentlemannatweed, dels klagade på att det kliade och dels fiskade i Itchen. Fast det var väl för simpelt, kan tänka. Själv skulle jag aldrig tagit med det på min hemsida. Att itch betyder klåda alltså.

Nu har vi äntligen kommit till den här fina bilden!
Det är nog den bästa bild som någon tagit på en hoppande gädda! Absolut! Åtminstone jag, tror jag.

Den gick upp som en polarisrobot och skakade vilt på sig.
Att den befann sig alldeles i närheten av vass betraktar jag som en ren tillfällighet. Något sådant samband mellan gädda och vass förnekar jag bestämt att det finns. Inte i mina fiskevatten åtminstone.
På de ställen där det växer vass är det precis som här, nästan torrlagt vid normal- eller lågvattenstånd. Så det där att gäddan lurar i vassen lurar inte mig. Möjligen att det är så i insjöar.

Nu över till en annan sak. Jag undrar om någon känner till hur det är att fiska på Tjärö.

För er som inte alls känner till det här i Blekinge kan jag tala om att det är en ö som ligger mellan Ronneby och Karlshamn och förmodligen är känd i seglarkretsar.

Det är en turistanläggning också har jag för mig. Saken är nämligen den att jag eventuellt skall dit i annat sammanhang och då kunde det passat bra att ta med sig vadarna och ett flugspö. För såvitt det är lämpliga områden vill säga. Och då menar jag naturligtvis om det är vadbart och i så fall på vilken sida. Har för mig att jag läst på Skåningarna från Lunds hemsida i en reserapport att Tjärö nämndes.

Fem normala strandgäddor blev slutresultatet till sist och med det är jag nöjd. Vädret bättrade till sig och ibland såg det till och med ut som om solen ämnade sticka fram. Detta lockade i alla fall ut sommargäster och ortsbor en masse. De gick, cyklade, körde flakmoppe, joggade och förstås körde bil på en större väg alldeles intill där jag befann mig. En bil stannade till och med till och två killar hoppade ut och ställde sig att stirra på mig. Förmodligen trodde de att jag var en turistattraktion.
Nu går jag in på min sista semestervecka och fortfarande pratar de bara regnskurar och blåst i väderleksrapporterna. Tråkigt.

2005-08-05 Gädda Gökalv 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja Ja Flytlina S-m SV, vxl molnighet 11:00 Nej AFTM 5
2005-08-05 Gädda Gökalv 2 Vit Gäddsara Nej Ja Ja Flytlina S-m SV, vxl molnighet 11:15 Nej AFTM 5
2005-08-08 Gädda Kring Hasslö 2,5 Vit Gäddsara Ja Nej Ja Sjunklina Svag SV, soligt 08:00 Nej
2005-08-08 Gädda Kring Hasslö 2 Vit Gäddsara Ja Nej Ja Sjunklina Svag SV, soligt 09:00 Nej
2005-08-08 Gädda Kring Hasslö 3,5 Vit Gäddsara Ja Nej Ja Sjunklina Svag SV, soligt 13:00 Nej
2005-08-11 Gädda Lämplig ö 3,5 Vit Gäddsara Nej Ja Ja Flytlina Mulet, s-m SV 10:00 Nej AFTM #5
2005-08-11 Gädda Lämplig ö 2 Vit Gäddsara Nej Ja Ja Flytlina Mulet, s-m SV 10:30 Nej AFTM #5
2005-08-11 Gädda Lämplig ö 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja Ja Flytlina Mulet, s-m SV 11:30 Nej AFTM #5
2005-08-11 Gädda Lämplig ö 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja Ja Flytlina Mulet, s-m SV 13:00 Nej AFTM #5
2005-08-11 Gädda Lämplig ö 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja Ja Flytlina Mulet, s-m SV 14:00 Nej AFTM #5