Väder: Ingen dimma, konstigt nog med väderlekstypen och att den legat så tätt förut om dagarna. Ganska frisk sydvästlig vind redan från början. Höll i sig i stort sett hela dagen. Klart till halvklart fram till eftermiddagen då det blev lite halvmulet. Varmt för årstiden.
Cirka tio centimeter under.

05-10-09

Utom tävlan

Och tur var väl det. Jag gjorde nämligen en gigantisk felsatsning och där jag var övertygad om jag skulle kunnat landa både en och två stora gäddor fick jag inte ett napp. Där skyller jag helt och hållet på klimatet. Inte vädret just idag för det var perfekt för stället men månadsmässigt. Hade det varit en normal höst hade det varit bättre.
Jag hade nämligen utsett insidan på en av våra större öar. Frånlandsvind och lä hade varit bra en normal oktober men inte i år. Vid denna sommartemperatur i vatten och luft var det för tidigt vilket jag borde ha kunnat räkna ut. Men eftersom jag inte var med i någon tävling behövde jag varken slita mitt hår i förtvivlan, ropa och skrika av besvikelse eller bryta sönder mitt spö och hoppa på resterna. Nej, det var bara att rycka på axlarna och tycka att det var ju förargligt att hålla på och fiska hela förmiddagen utan ett enda napp. Men det hade ju heller inte varit en plåga att gå omkring i solskenet och kasta och nu fick jag väl mig en läxa att låta detta stället och liknande vänta ytterligare en månad innan det skulle bli dags för nästa besök.
Jag gick tillbaka till bilen och körde iväg någon helt annanstans. Åt lite lunch och var strax klar att fiska vidare. Klockan var väl kring tolv och jag behövde inte stressa. Hade hela eftermiddagen på mig och tänkte på hur det varit tidigare år när jag faktiskt var med i Gäddfestivalen hur jäktad och stressad man kände sig när tiden obevekligen tickade mot klockan två när slutsignalen gick. Eller ännu tidigare för man måste först springa tillbaka till bilen och sedan köra som en biltjuv tillbaka till Dragsö och stämpla in. Och oftast, vad jag kommer ihåg få stå där med skammen att inte ha fått någon över kilot ens.
Nej, då är det bättre att vara med utom tävlan när man kan sitta här hemma framför datorn och  ljuga ihop hur många stora gäddor som helst.

Här har vi en grönskimrande bild på den första gäddan jag långt om länge fick; en trevlig bekantskap på tre kilo.
Det blåste så pass friskt att jag i alla fall, inte kunde fiska alldeles på lovartsidan av ön. Istället valde jag ett ställe där vinden och vågorna svepte längs med.

Jag undrar förresten om man inte kan upphöja den här fiskedagen till en väldigt typisk för mig. Hur man dels hamnar helt fel men ändå till sist kommer någorlunda rätt, landar lite smågäddor och har det trevligt. Eller i och för sig tvärtom att man har bästa fisket på förmiddagen och sedan blir det sämre.
Men så plötsligt drabbar en turen och det där oväntade inträffar som i ett slag vänder på hela dagen. Det där oväntade som det inte duger att gå och vänta på i förväg för då fungerar det inte.
Ja, inga sensationella storgäddor för vi pratar typiskt här. Men en gädda i fyra, femkilosklassen är det inte så ovanligt att jag toppar dagen med.
De där över åtta kan ju inträffa men inte mer än någon gång om året.

Läste nyss i tidningen om resultatet av den riktiga tävlingen men där stod det inte så mycket. Mest om den så kallade catch and cook-klassen.

Stämmer det begreppet så får nog segraren det besvärligt att käka upp över 16 kilo gädda framöver för han dödade tydligen en på 11,3 på lördagen och en på 5,5 på söndagen som han vann med bägge dagarna.

Nu åter till min egen, privata gäddfestival som jag har för mig varenda gång jag är ute. Till det där oväntade.
Hade så när fiskat helt färdigt sträckan och därmed dagen. Jag skulle bara vada mot land för att kamma av den absolut sista lilla biten innan stället var helt avfiskat. Det var en lovartvik, kan man säga med fast och fin sandbotten men lite stenar längst in. Det rörde sig om bara cirka tio meter och lite mer än knädjupt vatten så jag brydde mig inte om att veva upp linan utan den den fick ligga kvar ute efter det att jag tagit hem det sista kastet. Knappt hade jag börjat vada tillbaka, in mot land förrän det började plaska och virvla där flugan låg. Från ingenstans på halvmeterdjupt vatten hade alltså en lite större gädda kommit farande och attackerat flugan!
Det blev inget ordentligt motryck och då är det alltid risk för att de lossnar men denna gjorde icke detta som tur var.

Jag uppskattade vikten till lite över fem kilo och eftersom det dock är Gäddfestival lade jag upp den på land och tog denna bild.
Jag får erkänna att jag gjorde mig till och tog med mig ett måttband dagen till ära men det hade jag glömt i den andra kostymen.

I vadarjackan som jag lagt av mig efter lunchen.
Det var ju på första stället jag tänkt ta ett par större gäddor och i det läget skulle jag ha fjantat till det och lagt ut måttbandet och sedan kunnat skriva något roligt om den där jäkla plankan man hela tiden fått släpa med sig.

Ännu en viktig anledning till att jag skippat hela tanken på Gäddfestival förresten.

Nu fick jag ju den här gäddan dubbelt utom tävlan för klockan var några minuter över 15 när den högg. Men lite kul var det i alla fall att söndagens största dödade gädda också vägde 5,5 kg. Nej, den här dagen föll helt inom referensområdet för normala dagar för mig.
Nu slapp jag ju dessutom ta emot något pris om ovanstående hade platsat. Jag menar, vem vill ha huggkrokar, haspelspön eller monsterwobblers som den eventuellt hade berättigat till?
Jag såg förresten inte till några andra fiskare där jag befann mig. Men det är möjligt att jag själv sågs av andra på hemväg för jag hade en genomfartsled alldeles intill mig och fullt med bilar körde fram och tillbaka på den. Brittsommaren gör ju också att det är full fart här ute trots snart mitten av oktober. Fast det är ju söndag också förstås. Likaså såg jag fullt med båtar vid bryggorna som annars brukar vara uppdragna så här års. Talade med en öbo en stund på första stället och han uttryckte sin medkänsla för älgjägarna och att de inte skulle få det lätt i värmen. Tydligen gällde det att snabbt få in kadavren i kylhusen för att de inte skulle ligga och ruttna över dagen. Ja, ja alla har vi våra bekymmer...
Nu dröjer det ett tag innan jag får tid för nästa fiske. Hela veckan faktiskt. Men sedan blir det desto mer tid för då instundar min höstledighet. Där verkar det som jag lurat mig själv för jag har tidigarelagt den med ett par, tre veckor. Men å andra sidan är den bara drygt fjorton dagar lång och så har jag sparat några dagar till att ta ut när vädret är lämpligt. Ungefär en dag i veckan fram till jul. Jag var nämligen rädd för att det skulle komma en ordentlig köldknäpp som det kan göra i början av november. Nu är det nästan så jag hoppas på lite minusgrader och ett par rejäla höststormar...
Verkar förresten som Mark Twain hade fel när han påstod att alla talar om vädret men ingen gör något åt det. Alla håller på att göra något åt det hela tiden, kanske. Fast fel saker.

2005-10-09 Gädda 3 Vit Gäddsara Nej Ja Ja Flytlina halvklart, m SV 12:30 Nej AFTM #5
2005-10-09 Gädda 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja Ja Flytlina halvklart, m SV 13:00 Nej AFTM #5
2005-10-09 Gädda 2 Vit Gäddsara Nej Ja Ja Flytlina halvklart, m SV 13:30 Nej AFTM #5
2005-10-09 Gädda 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja Ja Flytlina halvklart, m SV 14:00 Nej AFTM #5
2005-10-09 Gädda 2 Vit Gäddsara Nej Ja Ja Flytlina halvklart, m SV 14:30 Nej AFTM #5
2005-10-09 Gädda 5,5 Vit Gäddsara Nej Ja Ja Flytlina halvklart, m SV 14:45 Nej AFTM #5
2005-10-09 Gädda 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja Ja Flytlina halvklart, m SV 15:00 Nej AFTM #5