Väder: Kall morgon med frost. Klart naturligtvis. Ganska frisk nordvästlig vind. Den mojnade något fram mot eftermiddagen och svängde över till nordost. Likaså blev det mer moln än sol då. Kyligt hela dagen.

05-10-24

Måndag

Heja korna!

Idag kom jag att befinna mig i närapå världshändelsernas mitt. Åtminstone här i stan med omnejd. Åtminstone kom jag att befinna mig i staketstridens mitt. Innanför staket till och med. Jag har berört den här konflikten lite grann en tidigare gång. En gång jag också råkade ha kor med på bild. Jag vill gärna referera den för jag tycker det är intressant av flera orsaker. Dels som tidigare styrelsemedlem i en annan förening är det kul att se hur andra gör och dels har det en hel del att göra med fisket också. Den senaste utvecklingen stod det om i tidningen idag. Nu hade medlemmarna kallat till ett extramöte för att diskutera styrelsens agerande. Förhistorien var alltså att de hade tagit beslut på att stängsla in södra delen av Hasslö och släppa ut boskap på bete där. Detta gjorde några (de flesta?) medlemmarna rasande. Det hade styrelsen minsann ingen rätt till!
I alla fall så avsatte extramötet delar av styrelsen. Men ingen av styrelsen var närvarande och i efterhand lät de meddela att det här extramötet var ogiltigt eftersom det bara är styrelsen som äger rätt att utlysa möten.
Men låt mig få säga att i denna fråga så hejar jag på styrelsen! Eller korna. För de har gjort ett mycket bra jobb med sitt betande kan jag intyga.

Tidigare om åren har det varit en svettig plåga att gå där och fiska. Närmast oframkomligt, manshög, tät vegetation av vass och ris och vad det nu är för andra växter. Men sannerligen var det en stor skillnad idag när jag var där. Utan ansträngning kunde man promenera i stort sett hur man ville där.
Så såg min plan ut för idag alltså att köra ut till södra delen av Hasslö eftersom det skulle vara nordvästlig vind idag och lågvatten. Det skulle innebära att det blev halvlä där och ibland kan det vara bra där.

Men vad jag kallar hårt väder är aldrig bra för gäddfiske.
Det är minusgrader på morgonen, klart, soligt och nordliga vindar.

Ofta brukar högvattnet följa med på köpet men inte just idag. Mycket riktigt fick jag inte ett napp där jag trodde det skulle vara bra. Men det fanns i alla fall en gädda, ganska stor av virveln att döma när jag skrämde iväg den. Förargligt nog bör den ha sett mina gäddflugor svepa förbi men hade inte brytt sig. Så kontentan av det här området var att det gick lätt att vandra där men det fanns ingen fisk. Eller att det var rätt kastväder men fel fiskeväder. Hela tiden har nackdelen varit att man måste gå långa sträckor för där är en del djupa vikar som man måste gå långa omvägar för att komma runt. Jag minns med fasa ett par gånger tidigare år då man med möda tagit sig ut till en udde, fiskat och haft det hyggligt. Men man måste ju tillbaka...
Och kanske har solen börjat lysa och det blivit än varmare också. Med bävan och skräck har man måst kämpa sig tillbaka allt svettigare genom den otillgängliga feberdjungeln och nästan kokat till döds inuti vadarna innan man kommit ut ur regnskogseländet. Men så icke idag alltså.
En tes som jag brukar driva här lyder ju att ingenting består enbart av fördelar och detsamma gäller naturligtvis korna. Om det nu är kor. Med de hornen många är utrustade med kanske man inte vill gå tillräckligt nära för att kolla att det inte är tjurar...
De är nämligen ganska många. Och blängde. Och stampade med frambenen, slängde med huvudena, frustade och råmade...
Detta skriver jag naturligtvis inte för att skrämma bort andra fiskare från ett bra fiskeställe, långt därifrån. Men jag kan säga att jag för säkerhets skull kollade att jag inte hade något rött synligt på mig samt att jag dolde det röda på min vita gäddsara... Jag menar, vem vill bli ihjälstångad...? Eller nertrampad av en skenande boskapshjord, för den delen.
Så om någon på Hasslö läser det här tar jag absolut ingen ställning i själva staketstriden och markägarfrågan men jag hoppas att korna (eller tjurarna) får vara kvar för jag är imponerad över att de redan hade hunnit beta av så pass mycket bara under den här sommaren och hösten.
Sedan fick jag ett par smågäddor vid Sandvikens badplats och så hade nästan hela dagen gått. Med tanke på vädret hade jag också börjat ganska sent.
Där hade jag parkerat och efter att ha intagit lite mat och varm dryck körde jag därifrån.

Där på det nya stället inträffade det där lilla extra. Det där oväntade och jätteroliga. Där jag upptäckte ett nytt ställe inuti ett gammalt, kan man säga. Och fick ett fantastiskt roligt fiske under cirka en timme.

Jag hade främst valt det här stället för att jag ville ha jämn botten att gå på efter hela förmiddagens svårvadade vatten. En långsträckt grundflade som sträckte sig såsom en bukt där man kan gå längs kanten och kasta ut mot lite djupare vatten.
Fick väl ett par mindre gäddor och hade det ganska mysigt men det var värst vad jag började tappa gäddor.

Likaså märkte jag att de jag fick, högg när jag riktade kasten inåt istället för utåt. Men så tog grundfladen slut och en hög och stenig udde tog vid och jag gick upp på den för att gå allra längst ut och prova där. Samtidigt började jag märka att jag klätt mig för lätt. Hade räknat med en hel del vadande och soligt väder. Dessutom borde det vara lä på det här stället så jag hade lämnat jackan i bilen.

Men vinden hade vridit sig nu och låg på samt att solen mest var skymd bakom moln så jag började småfrysa. Inte kul. Gick omkring en stund på den där udden och kastade men utan resultat. Sent hade blivit ännu senare men tänkte jag, varför inte byta till en mindre fluga på tillbakavägen och gå ännu längre in än på utvägen? Kanske kan jag då få en av de som släppte tidigare?
Och eftersom ingen sade emot mig gjorde jag det. Det är en av fördelarna med att fiska själv.
Det var då jag kom rätt. Där hittade jag ett helt gäng med gäddor. Dessutom upptäckte jag liksom en djupränna inåt. Kanske bara några cm djupare än den omkringliggande sandbottnen men tydligen räckte det för gäddorna. Jag stod med vatten knappt ovanför knäna och kastade inåt.
Än en gång upplevde jag flugfiskets absoluta kvintessens. Kasta med lätt flytlina, ha en liten ytgående fluga som man kan följa med blicken och se kraftiga vattenplogar skjuta fram i riktning mot flugan.

De högg hårt! De högg tungt, plaskade och levde rövare. Ofta stack de iväg med detsamma i en väldig fart. Kanske var det för att de stod så grunt att de ville känna mer vatten ovanför huvudet.
Som sig bör avslutade jag med den största, en kraftig trekilos. Det är den på bilden här till vänster.
OK, den är väl inte så stor men jag använder ju en One size. Och det sägs ju att det skall stora flugor till för att få stora gäddor.
Det är konstigt tycker jag att kartan och verkligheten stämmer så dåligt när jag fotograferar gäddor. Visst ser väl den här betydligt större ut än tre kilo?
Visst, idag slår det på det här hållet vilket är roligare än tvärtom.

One-sizen i mungipan. The fly that brings you small pikes, måhända...

Kanske vi får anledning att återkomma till den diskussionen en annan dag, vem vet...

Nå, under den sista timmen hade jag fullständigt glömt bort att jag börjat frysa, tvärtom kände jag mig varm och skön och lätt om hjärtat. Upptäckte också att lågvattnet inte var så lågt som jag trott eller snarare att det gradvis stigit under dagen. Skulle tro att det låg kring normalt när jag slutade och att det var den ostliga vinden som åstadkommit det.

Då blev det till slut en bra dag av en som jag först tänkt att jag skulle förtiga eftersom det inte hade hänt något särskilt. Förutom det här med kobråket och staketstriden. Kan just undra om det kommer att utveckla sig till ett riktigt Vilda Västerndrama för några ingredienser finns här redan.

Datum Art Vikt Bete Vadande Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2005-10-24 Gädda 2 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina F NV, vxl moln. 10:30 Nej AFTM #5
2005-10-24 Gädda 1 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina F NV, vxl moln. 11:00 Nej AFTM #5
2005-10-24 Gädda 2,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina F NV, vxl moln. 14:00 Nej AFTM #5
2005-10-24 Gädda 1,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina F NV, vxl moln. 14:30 Nej AFTM #5
2005-10-24 Gädda 2 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina F NV, vxl moln. 15:00 Nej AFTM #5
2005-10-24 Gädda 2 One Size fits all Ja Ja Flytlina F NV, vxl moln. 15:15 Nej AFTM #5
2005-10-24 Gädda 2,5 One Size fits all Ja Ja Flytlina F NV, vxl moln. 15:30 Nej AFTM #5
2005-10-24 Gädda 2 One Size fits all Ja Ja Flytlina F NV, vxl moln. 15:45 Nej AFTM #5
2005-10-24 Gädda 3 One Size fits all Ja Ja Flytlina F NV, vxl moln. 16:00 Nej AFTM #5