Väder: Först mulet så uppsprickande och fram emot middagstid mest soligt. Men sent på eftermiddagen kom det lite regn.

Storm minsann. Från sydväst först, uppfattade jag det men sedan vred den sig mer och mer åt väst. Den bedarrade också mer och mer.
Lågvatten ner till minus 23.

05-11-15

Första stormen

Tala om att snabbt bli sannspådd. Men som tur är, inte fullt ut för den här stormen (som fick namnet Loke) kom inte alls upp i Gudruns styrka enligt vad jag läste. Men som man kunnat förvänta sig; 25 000 hushåll utan ström däribland vårt fast lyckligtvis hade det varat bara en stund och det under natten också.
Eftersom jag hade en inplanerad ledig dag avsedd för fiske så körde jag iväg förstås. För att inte ta några risker med nedblåsta träd höll jag mig till de allra största vägarna också men hade inga problem att ta mig ut till fiskeplatserna.

Stormars inverkan på fisket kan man diskutera länge (här menas främst min lilla privata variant av gäddflugfiske). Bland annat kan man räkna med att vattnet grumlas upp ordentligt och även om det i sig inte behöver vara negativt för själva fisket är det någonting jag starkt ogillar. Därför såg jag till att hålla mig på långt avstånd från lovartsidorna och här i Karlskrona med alla sina stora öar och vikrika kuststräcka låter det sig göras enkelt.

Jag passade till och med på att så smått pröva ett av mina nya ställen. Här på bilden är jag på väg därifrån på hemliga stigar. Stället ligger intill en väg där det är både sommarstugeområde, fullt med bryggor och även en hel del bofast befolkning så för att jag skulle våga mig dit hade jag ställt upp en del yttre kriterier. Busväder, gärna regn, vardag och helst mitt i vintern skulle råda för att inte en massa folk skulle flockas på stranden, peka finger och undra vad jag var för en mysisk figur.
Stormen hade även förorsakat ett ordentligt lågvatten och det är utmärkt när man utforskar nya ställen för då ser man verkligen hur bottenförhållanden och djup varierar.

Det blev en väldigt positiv öppning både på dagen och det nya stället där det visade sig vara betydligt grundare än jag vad jag befarat samt att jag på kort tid fick tre gäddor.
Visst, ingen märkvärdig storlek men som jag ser det är det stor skillnad mellan ställen där man inte får något och ställen man genast får fisk på.
Fortfarande håller förresten trenden i sig för mitt vidkommande att jag bara lyckas landa smågäddor.

Men idag berodde det mest på otur att jag inte fick ett par större. Så jag räknar med att jag är på väg upp ur den svackan. Otur och tur i fiske, vad är det förresten?
Fiskar jag en hel dag utan att ens få napp är inte det otur utan bara tecken på att jag fiskar på fel plats eller fel platser. Det kan inte räknas som otur. Men om jag till exempel råkar ha sjögräs på kroken just när storgäddan är i närheten och det gör att den bara följer efter är det otur. Eller om jag råkade ha fått en vindknut på tafsen och en större gädda råkar göra ett extra hårt hugg på kort lina så att tafsen brister; det är också otur. Det hände idag. Det andra tillfället var att en gädda i femkilosklassen kom för sent. Den kom farande med alla intentioner i världen att hugga men då hade jag precis avslutat kastet och var i färd med att lyfta flugan från vattnet så den bara vände i en kraftig virvel och jag såg tydligt den breda sidan.
Men en storm begränsar ju också antalet fiskeställen ordentligt, det går inte att komma ifrån. Jag fick hålla till lite onödigt långt in i skärgården och måste hålla mig i absolut lä också. Och där blev det oväntat nog för lugnt. Spegelblankt och det är aldrig bra.

Det är svårt med bildmaterialet när man bara får smågäddor och man vill ju gärna ha med en bild med fisk i ett dagboksblad. Men ett kort på hoppande gäddor platsar var som helst, tycker jag. Och idag såg jag till att ställa in kameran på "idrottsikonen" innan jag sade till gädda att göra sitt hopp. Det vill säga snabb slutartid. Och det passar ju bra vid höjdhopp.

Som kan anas på bilden har det klarnat upp och solen både sken och värmde. Så nu inträffade den paradoxala situationen att jag fick fiska i spegelblankt vatten och fullt solsken trots att stormen Loke rasade på andra ställen!

Men när jag fick den här gäddan, på eftermiddagen hade den nog räknats ned till kuling. Sedan att den kom härjande från väst ställde till det för mig. Den lilla skillnaden mellan väst och sydväst kan nämligen vara av stor betydelse för mig i de här trakterna. Jag missade nämligen det som var tänkt som huvudnumret bland fiskeställena idag. Vid sydväst hade det varit toppen där. Sned medvind, kan man säga. Halvlä på en väldigt lång sträcka med sandbotten, omväxlande med fullt av tångstenar och ibland har jag haft ett väldigt givande fiske där. Men som det var idag var det ren sidovind och helt omöjligt att ens försöka, insåg jag där jag stod och tittade ditåt.

Jag kommer ihåg att jag grämde mig lite förra säsongen att jag inte fick några bra bilder varken på Gudrun själv eller den storm som kom ett par veckor innan. Likaså idag fick jag inte någon bra bild på stora, skummande vågor men jag var ju inte ända ute på yttersidorna. Men jag kunde se skumkaskader på avstånd och höra dess dån. Men lugn gott folk, snart kommer det nya och ännu värre stormar!
Nu skall vinden svänga om till nordväst och en massa kall luft skall strömma ned, sägs det. Förmodligen strömmar väl vattnet tillbaka och i värsta fall blir det superhögvatten. Men om det inte blir riktig vinter av det, tror jag bara en sådan här storm bara är positiv ur min lilla synvinkel. Den rensar upp och gör rent på bottnen. Slänger upp kringdrivande bandgräs i stora, gröna drivor på stränderna och kanske säger den till gäddorna på skarpen att nu är det hög tid att ni simmar in i lä i innerskärgårdarna.
I stort sett blev det en trevlig fiskedag. Men inget är perfekt och om vi bortser från de missade lite större gäddorna, är det ett par andra småsaker som grämer mig. Dels att jag inte har tagit itu med båten. Trots mina intentioner har jag heller inte använt den på länge och då borde den ha varit uppe på land nu. Men jag ser ju när jag går runt längs kusterna att jag sannerligen inte är ensam om att ha båten kvar i sjön. Kanske det inte blir någon riktig vinter alls?
Det andra som grämer mig är att vadarna läcker. Ett litet, litet hål i högerstöveln som jag ännu inte lyckats lokalisera. Eller att det nog snarare är en spricka som bara ger sig till känna under stort vattentryck. Jag gör ett sista försök att försöka hitta läckan och limma den. Men det verkar som de här vadarna har gjort sitt när själva stövlarna brister och spricker.

05-11-17 ganska tidigt på morgonen; är nämligen ledig och överväger fiske: Oj! Tala om att få rätt! Kollade havsvattenståndet nyss och mina värsta misstankar bekräftades; plus 37 cm över och i stigande. Sedan minusgrader, klart väder och friska nordliga vindar. Nej, det blir inget fiske idag och inte heller under helgen som kommer för då jobbar jag. Men däremot kan det bli läge att dra upp båten för då är superhögvatten idealiskt.

Datum Art Plats Vikt Bete Vadande Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2005-11-15 Gädda Första stället 2 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, SV storm 08:30 Nej AFTM #5
2005-11-15 Gädda Första stället 1,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, SV storm 08:45 Nej AFTM #5
2005-11-15 Gädda Första stället 2 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, SV storm 09:00 Nej AFTM #5
2005-11-15 Gädda Andra stället 2 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Sol, V Kuling 14:00 Nej AFTM #5
2005-11-15 Gädda Andra stället 2 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Sol, V Kuling 14:30 Nej AFTM #5
2005-11-15 Gädda Tredje stället 2 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Sol, V Kuling 15:30 Nej AFTM #5
2005-11-15 Gädda Tredje stället 2 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Sol, V Kuling 15:45 Nej AFTM #5