Väder: Frisk sydlig vind. Växlande molnighet. Vattenståndet kring normalt. Ett par centimeter under, visade det sig vara.

05-11-24

Torsdag

Nya vadare

Eller "En spänd förväntans upplösning i intet" men den titeln är kanske lite för pretentiös. Nu har precis den väderlekstyp rått som är den värsta tänkbara ur ren fiskesynpunkt. Ja, när isen ligger ligger är det väl i och för sig det allra värsta men det har ju den fördelen med sig att man helt kan koppla bort alla tankar på fisket. Då vet man att det är komplett omöjligt och visst längtar man efter att den skall brytas men på något sätt inser man ändå att nu kan man ägna sig åt annat.
Men nu har det rått ett riktigt vinterhögtryck i några dagar med minusgrader, solsken och friska nordliga vindar vilket i sin tur fört med sig ett ordentligt högvatten. Jag var ute en runda i måndags får jag väl skriva några ord om för fullständighetens skull. Hade jobbat under helgen och hade resonerat att då hade högvattnet svallat högt i flera dagar så kanske gäddorna hade anpassat sig till det plötsligt ökade djupet?
I alla fall körde jag iväg lite senare än vanligt för att det åtminstone skulle vara plusgrader. Hade haft problem med en liten spricka eller hål i vadarna men hade lagat dem. Såg till att ta på mig extra mycket kläder för nu hade äntligen vinterkylan kommit som jag faktiskt hade efterlyst. Så här i efterhand inser jag att jag istället borde ha väntat ut den här väderlekstypen. Det var bara slöseri med tid att köra ut. Det enda positiva som hände var att jag upptäckte att jag inte alls hade lyckats laga vadarna. Fast just då upplevde jag inte den vetskapen det minsta positivt måste jag erkänna.
Efter flera timmars fruktlöst kastande hade jag väl en liten gädda som drog lite i saran, det var allt. Trots att jag höll på större delen av dagen. Att ha kallt havsvatten insipprande i högerstöveln är inget kul ens om det är lite varmare men är det kring nollan och hård nordlig vind är det ännu lättare att hålla sig för skratt.
Det var då jag beslöt mig för att skrota dem och köpa nya.
Och bråttom var det för enligt meteorologerna var det mildare väder på gång och som idag, torsdag var jag åter ledig för fiske. Ja, faktiskt även på tisdagen. Det kan tyckas som om jag aldrig jobbar men tisdagen var ordinarie ledig dag efter att ha jobbat helgen och när jag planerade min extraledighet hade jag räknat med att just nu kanske fisket är som bäst. Det är därför som de lediga dagarna ligger tätt. Men samtidigt vet man ju att varje år kommer det en sådan här vinterknäpp men exakt när går det inte att räkna ut på förhand så det får bli som det blir.
Nå, på tisdagen skulle alltså vadarinköpet ske och dagen skulle även ägnas åt lite andra nyttiga saker. Passa på att urföra några andra ärenden i stan när man ändå kör in och med mig är det ofta så att skall jag utföra sju ärenden så brukar det i slutändan stanna vid tre. Kanske den där grejen jag skulle hämta inte hade kommit, kanske inköpslistan låg kvar hemma på köksbordet och därför glömde en massa matvaror, kanske missade jag en avfart eller parkeringen var full och då brukar jag tänka att "Äsch, jag kör hit en annan dag". Eller kanske just den sorten jag skulle ha är slut för tillfället eller också kanske den affären hade lunchstängt just då. Ja, anledningarna kan växla.
De nya vadarna stod ju självklart överst på agendan och för att verkligen försäkra mig om att jag inte skulle missa något gick jag redan kvällen innan in på den här fiskeredskapsaffärens hemsida här i stan för att verkligen kolla deras öppettider. Ett svagt minne sade mig nämligen att jag en gång skulle in där för att kolla efter någonting men att det då var stängt trots att det var mitt på dagen. Hittade deras hemsida och jodå, öppet 10-18 stod det. Utmärkt tänkte jag, och körde in till stan tidigt på förmiddagen för att ha eftermiddagen ledig till annat. Vid halvelvatiden stod jag så utanför bara för att konstatera att affären mycket riktigt var stängd. Öppnade inte förrän kl 14 f.o.m. första oktober stod det på en skylt. Jaha... Lätt irriterad kände man sig då...
Inte tänkte jag gå och dra i stan ända tills dess och nya vadare bara måste jag ha!
Så då körde jag de sex milen till Karlshamn och inhandlade de nya vadarna av Hasse på Fiskeshopen istället.
Åh, nu känns det som att det är dags för en bild av gädda. Här en som visar att även foton av små gäddor kan bli hyggliga:

Det utlovad omslaget i vädret dröjde. Som i gårkväll var det fortfarande nästan minus fyra grader men så sakteliga vände temperaturen uppåt. Tidigt på morgonen hade den stigit upp till nollan och när jag körde förbi Elverket i Rödeby ännu lite senare, där de har en sådan där ljusslinga med temperaturen, visade den på plus tre.

Och den sydliga vinden blåste friskt.
Naturligtvis borde jag ha avvaktat ytterligare någon dag.

Jag borde ha insett att så snabbt hinner gäddorna inte anpassa sig till nya förhållanden. Men stanna hemma och invänta och avvakta är något jag är väldigt dålig på. I synnerhet när jag har en extraledig dag avsedd för fiske samt ett par nya vadare att prova.
Lång tid och flera timmars fiske tog det för mig att inse att jag ändå borde ha gjort det. Vid sydliga vindar går det i och för sig bra att hitta passande ställen där det är både lä och halvlä och vattenståndet låg nog på ganska normal nivå. Dessutom hade jag letat fram min #7-utrustning för att få lite omväxling. De nya vadarna fungerade naturligtvis men kändes lite trånga. Ändå att jag provat dem i Fiskeshopen och de var dessutom i den största storleken. Eller kanske inte trånga men lite snäva. Vet inte om de snörpt åt dem för att det är bättre i snabbt strömmande vatten för att minska motståndet. Eller också är det en vanesak för efter ett tag kändes de alldeles utmärkta och det bästa var förstås att nu behöver man inte vara rädd för att de skall börja läcka; åtminstone för flera veckor framåt. Varmt och skönt kändes det för fötterna hela tiden och det var väl ungefär det mest positiva som hände idag.
Förutom att man äntligen kom ut i bra väder förstås och innan dagen är helt slut och sista kastet uppvevat vet man ju inte hur det har gått. Spänningen som fisket ger har man ju, menar jag.

Innan jag ens börjat kasta gjorde jag detta strandfynd. En Gladsaxwobbler som satt fast i fundamentet till en träbrygga. Jag kan inte riktigt säga vad den är tillverkad i; hårdplast eller lättmetall?
Det får jag väl se i vår när den kommer att få en hedersplats överst på bålet. Nu börjar samlingen arta sig och kanske hittar jag ännu fler konstgjorda plastbeten för nu hoppas jag på ytterligare månaders mildväder.
Om vadarna funkade som de skulle så gällde det tyvärr inte för spöt.
Plötsligt så var spötoppen bara av.
Jag märkte det när jag skiftat ställe, kört iväg några mil, parkerat och gått en lång sträcka för att komma i läge.

Vid första kastet på det nya stället upptäckte jag att något var i olag och något irriterad kände jag mig för då hade jag kämpat mig igenom en snårig skog och blivit på gränsen till svettig. Jag har alltid en komplett reservutrustning med mig men den förvarar jag förstås i bilen och dit var det långt och gick jag nu skulle jag bara drypa av svett efter ytterligare en tur- och returvandring.
Men fiskat utan toppögla har jag gjort förut och då till och med landat en vild havsregnbåge. Men det är svårt att kasta, kan jag tala om för dem som ännu inte provat. Man får börja med lång lina ute och göra ett slags roll-kast. Ta hem linan går bra om man bara ser till att linan inte är snodd om den yttersta spötoppen.
Exakt hur det gick till att spötoppen knäcktes vet jag inte. Jag hade bytt ut den förut av någon anledning och vill minnas att jag fick fila ner den yttersta spetsen något för att passa in den. Kanske den blev onödigt skör då och det inte behövdes så mycket för att knäckas?
Under fisket utan toppögla missade jag dagens största gädda. Kände ett lätt motstånd, trodde det var tång och drog flugan igenom tångruskan. Då säg jag hur en rejäl fyrakilosvirvel bildades där flugan varit.
Då gick jag tillbaka till bilen och bytte utrustning.
Där jag befann mig borde jag ha fått ett antal gäddor vid detta väder. Och det kommer jag säkert att få nästa gång jag besöker stället men just idag var det för tidigt, tror jag. Alltså efter kylan och de nordliga vindarna. Men snart lagrar vattnet om sig så att ytvattnet kyls ner och blir kallare än bottenskiktet. Snart tror jag de intar sina sedvanliga senhöstsplatser så jag hittar dem. Det är värst vad korta fiskedagarna har blivit nu förresten. Vilket slöseri med dyrbar fisketid att det blir mörkt redan vid halv fyra! Hade tänkt prova ett tredje ställe men hann inte.
Jag skall också se om jag kan fixa till spötoppen till nästa gång.

Datum Art Vikt Bete Vadande Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2005-11-24 Gädda 2 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, frisk S 10:00 Nej AFTM #7
2005-11-24 Gädda 2,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, frisk S 10:30 Nej AFTM #7