Väder: Minus fem under natten hemma i Gagnekulla men steg till minus två till på morgonen. Någon grad över nollan vid kusten. En frisk västan blåste hela dagen. Möjligtvis var den i början från nordväst. En kall vind!
Mest mulet men då och då solglimtar.

Först lågvatten men så sakta stigande till lite över medel.

05-11-29

Kallt

Jag befarade sist att vintern har kommit för att stanna och att jag måhända inte skulle kunna fiska något mer denna säsongen. Idag var det väldigt bistert på morgonen och jag tvekade lite. Men även om det är en bra bit tills själva havet fryser till is tänkte jag att det är bäst att passa på så länge det går.
Men kallt var det och jag frös. Men det var inte kylans fel, lika lite som det är halkans fel om man kör i diket när det är snö på vägen. Liksom i fisket såsom ock i bilkörning gäller det att anpassa sig efter rådande förhållanden, vilket jag alltså slarvade med idag. Fast i och för sig är det kanske lite bättre att gå omkring och frysa en dag än att sluta fisketuren i ett dike innan den ens har börjat.
Det största felet jag gjorde var att inte inleda fiskedagen med en lång promenad. Men även en extra tröja kunde ha hjälpt. Jag gick ner i vattnet lite för tidigt och mina händer brukar vara såsom stelfrusna och bortdomnade i början när det är så här pass kallt. Detta är första gången denna säsongen och det tog ett tag innan blodet trängde ända ut i fingrarnas kapillärer och värmde upp dem. Nej, en riktig långpromenad så man var på gränsen till svettig borde jag ha företagit istället för att ivrigt skynda ner och börja kasta, det hade jag haft nytta av resten av dagen. Det var mest den evinnerliga, iskalla vinden som besvärade mig och hur jag än valde platser tyckte jag att den blåste på mig.
Nästa gång lovar jag att bättra mig i det avseendet.

"Du borde retuschera bort blodet från C&R-gäddor innan du publicerar bilder på dem på nätet. Att inte göra det är att spela korten i händerna på C&R-moståndare. Det är synd att ge dem vatten på sin kvarn i onödan."

Ovanstående uppmaning i ett mail fick jag häromdagen förmodligen som reaktion på gäddbilden förra gången. Och visst, tittar man noga kan man se lite blod på gäddan. Men retuschera bilder varken kan jag eller vill. Att retuschera är väl att ändra till exempel färgen på vissa områden på bilden?
Det enda jag gör är att beskära dem och minskar antalet pixlar.
-Är det riktigt sant?
-Ja, nästan. En gång försökte jag mig på att rita dit några falska öar på en bild. Bara för att skoja alltså. Jag tror att jag kallade dem för Bågskär och Lurön eller något sådant dumt.
Men att förfalska dem på det viset vet jag inte ens om jag vill även om jag kunde. Att någon bloddroppe kan visa sig till och med efter min ytterst lilla #6-krok händer sällan men dock. I det hänseendet tror jag de som använder sig av de jättekrokar som jag också visat bilder på och som väldigt många gäddflugfiskare använder sig av, gärna kan rodna lite och skämmas. De tränger in djupare och ger större sår.
Förresten tror jag heller inte att några dedikerade gäddödare typ Storslokarna läser mina mesiga sidor. Jag kan även tala om att jag valt bort många gäddbilder under årens lopp just på grund av att det synts lite blod på dem. Det är ju så med blod att till och med en väldigt liten mängd kan se farligt stor ut. Späs den sedan ut med vatten ser det ännu värre ut. Men på den bilden som mailaren förmodligen syftade på reflekterade jag inte ens över att det syntes lite rött på den. Finns det någon ivrig gäddödare som tycker sig mina bilder eller sätt att hantera fångsten på, utgör det slutliga beviset på vilken grym djurplågare jag är så må det vara hänt. Det bjuder jag på.
Det går heller inte att retuschera bort sanningen att vi utsätter gäddorna för ett visst obehag när vi för vår egen högst privata och hänsynslösa njutnings skull först grundlurar dem (Tänk här på risken för psykiskt lidande!), drar in dem mot deras uttryckliga vilja och ibland lyfter upp dem ur vattnet och i vissa fall till och med släpar upp dem på land.
Äsch, jag ville egentligen inte ta upp den här debatten ännu en gång men huvudargumentet måste väl ända vara att vilken plåga eller orättvisa vi än utsätter gäddorna för så är det inget mot den som gäddödarna gör, nämligen slår ihjäl dem. Den debatten tycker jag att c&r-vännerna vinner hur lätt som helst.
Däremot om någon samvetsöm vegan kom och riktade ett av indignation darrande pekfinger åt oss och strängt sade till oss att vi borde lämna gäddorna i fred helt och hållet och ägna oss åt soduko, TV-tittande, långa skogspromenader eller fågelskådning istället så hade åtminstone jag blivit mer svarslös.

Så det är inte säkert jag kan lova att bättra mig i det avseendet enligt ovanstående resonemang.

Här ovan ser vi en kall och dyster, kulen, mörk och deprimerande senhöstbild, eller?
Jag kan tänka mig att de flesta normala människor skulle uppfatta det så. Men inte jag alltså. Den är från ett ställe som jag gjorde en snabbkoll på för att jag ville komma bort från vinden ett tag och för att se hur det egentligen såg ut nu för tiden. Jag tror inte jag har varit här på över tio år nämligen och det beror främst på att jag tyckte det var för jolmigt här. Alltså att det var väldigt dyigt och stod man kvar på samma ställe fastnade fötterna och det avskyr jag. Men de gånger jag varit här hade jag fått fisk och då får man ibland överse med nackdelarna. Och just i den viken vill jag minnas att det brukade stå ett par gäddor.
Men konstigt nog så var det inte så jolmigt som jag kom ihåg det. Även om jag inte fick någon gädda just i den viken hade jag fått ett par tvåkilos i närheten (de sista två i tabellen) och fisketiden höll på att rinna ut. Så jag hann inte fiska färdigt här men jag har det i åtanke att mer grundligt åter ta upp stället till förnyad prövning en annan gång, innevarande säsong. Om det nu blir någon för fortfarande ser det väldigt oklart och oroväckande ut väderleksmässigt.

Hm... Det verkar bli en hel del återblickar på förra dagboksbladet och bilder idag. Då pratade jag också om det fåtal bildkategorier som jag använder mig av men glömde en väldigt viktig. Eller kanske inte glömde utan avsiktligt uteslöt den eftersom jag inte hade någon bra då. Men idag fick jag en som var desto bättre.

Det är denna till vänster förstås. Böjt spö och rusande fisk.

Ibland hoppande, men här tycker jag att man nästan kan känna knyckarna i spöt och höra både det snabba knarrandet från rullen när linan löper ut och det fräsande ljudet när densamma skär i vattnet.

Hade detta varit en fiskefilm eller TV-program så lita på att tjohoandet, gapskrattandet, frustandet och ojojojandet stigit till oanade höjder.

Och precis som förra gången inledde jag med dagens största gädda nästan med detsamma! Tar jämförelserna aldrig slut idag?

Jo nu, hoppas jag för riktigt lika mycket vägde den inte men lika rolig att få blev den ändå. Och idag blev den faktiskt den första i en, om inte så lång men ändå, serie av mindre gäddor. Jag kanske hade en minst lika stor eller till och med större efter strax efter också för när jag hade avslutat ett kast och lagt ut linan på nytt, uppstod en stor virvel ungefär där jag lyft flugan ur vattnet. Det inträffade när det andra kastet var halvt utfiskat så jag tolkar situationen som att en större gädda långsamt följt efter, stått stilla ett tag och undrade var tobisen eller sillen tog vägen så hastigt, gav upp, vände och simmade därifrån.

Jag tar väl med en garanterat oblodig bild av fyrakommafemkilosfisken för jag tycker den blev ganska snygg.
Stället var insidan av en ö i ett sommarstugeområde med sjöbodar och bryggor. Och jag kan tänka mig att ägaren till den brygga där bilden är tagen aldrig kommit på tanken att gå ner och göra några kast med sitt spinnspö från den så här års. Hade han gjort hade han haft chans på den här gäddan. Kanske.
För jag är inte säker på att den brytt sig om ett snabbt förbidraget skeddrag typ Atom, vilket jag har sett är populärt bland spinnfiskarna här ute eller kanske inte ens en vickande wobbler. Inte när det är så här kallt i vattnet menar jag och så pass tidigt på morgonen. Jag blev själv lite förvånad för nu börjar det bli mitt på dagen som gäddorna är som mest aktiva.
Hur det förresten är med di däringa moderna jerkbaiten vet jag inte. De ska ju vara så bra, sägs det.

När det gäller bryggor går jag aldrig ut på någon och ställer mig och kastar. Istället går jag ner i vattnet bredvid dem och smyger försiktigt utåt. Ser jag spinn- och bryggfiskare brukar de däremot gå allra längst ut och kasta rakt ut i bryggans förlängning för så långt ut och så djupt som möjligt vill man nå. Men jag brukar lägga kasten längs land istället där gäddorna står.

Hm... Ögat ser lite konstigt ut på gäddan, märker jag. Men det är inte skadat på minsta vis utan beror helt och hållet på fototekniska orsaker.

Hm igen... Studerar man tabellen här nere stämmer det ju inte det minsta att det är bäst vid middagstiden. Men den regeln kan endast gälla om man befiskar ställen där det för tillfället finns gäddor. Och det gjorde jag tydligen inte idag.
Men nog är det väl konstigt att på kvällen eller dagen efter vet man exakt vad för fel och strategiska missar man gjort under dagen och vad man skulle ha gjort istället. Men nästa gång lovar jag mig själv att jag både skall ta på mig lite mer kläder och dessutom börja med att gå en låång promenad innan jag vadar ner i vattnet om jag så parkerar bara fem meter från en frestande strand.

Om det nu blir någon nästa gång...
Väderleksläget eller för att använda det mer övergripande uttrycket, klimatläget ser just nu nämligen fortsatt problematiskt ut. Och just nu är på onsdagen. Trots att det var någon plusgrad på morgonen, ser det ut som en vit vägg utanför fönstret nu. Snö, snö och åter snö. Tung och blöt. Skall snart ut och köra för jag arbetar kvällspass idag. Inte bra.

Datum Art Vikt Bete Vadande Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2005-11-27 Gädda 4,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, frisk V 08:30 Nej AFTM #7
2005-11-27 Gädda 2 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, frisk V 08:45 Nej AFTM #7
2005-11-27 Gädda 1,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, frisk V 09:00 Nej AFTM #7
2005-11-27 Gädda 1,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, frisk V 09:15 Nej AFTM #7
2005-11-27 Gädda 2,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, frisk V 10:00 Nej AFTM #7