Väder: Regn på morgonen som upphörde vid nio-tiotiden. Uppklarnande till växlande molnighet men lite duggregn då och då. Nordvästlig kuling och väldigt lågt vatten.

05-12-15

Torsdag

Märklig väderkombination

Det känns som om det var ganska länge sedan jag lade ut något dagboksblad. Det är dock något som jag inte känner mig ensam om för här på nätet vimlar det av dåligt uppdaterade hemsidor; både privata och kommersiella. Orsakerna kan naturligtvis vara både många och fullt godkända. Nu är det till exempel snart jul och många har precis fullt upp med att stöpa ljus, köpa julklappar, pryda adventsljusstaken, hugga gran, julstäda, plocka fram alla julsakerna, blötlägga lutfisken, laga köttbullar m.m., m.m.
Internet är en data- modemgrej och det är sköra saker. Många problem kan uppstå mellan den enskilda PCn därhemma och en webserver måhända i ett annat land. Många komponenter, ledningar, kontakter och sladdar måste vara hela.
Höst och vinter är också kända förkylningstider och månget virus kan flyga på en. Därmed inte sagt att jag syftade på fågelinfluensan... Hala vintervägar gör att det är lätt att sladda ner i diket och plötsligt står man där utan bil; som sagt många naturliga förklaringar kan det finnas till att hemsidor är dåligt uppdaterade.
Tyvärr kan jag inte skylla på något av ovanstående mycket goda undanflykter utan i mitt fall beror det på den genanta orsaken att jag haft ett mycket uselt fiske den sista tiden. Det har helt enkelt inte funnits något att rapportera. Jag har varit ute ett par gånger och inte fått en enda gädda. Jo, en enda kilosgädda men det är detsamma som ingenting.
Trots att jag gärna skulle vilja skylla på vädret går det nog inte riktigt. Inte heller på militären. Inte helt och hållet i alla fall. Precis när du trodde att de är så gott som avskaffade slog de till med full kraft vid två tillfällen.
Först en söndag när jag höll på att fiska som bäst i en undanskymd och lugn vik smällde de loss så det var rent förskräckligt. Visst, jag vet att de har kvar några anläggningar i närheten och än har inte vakthundsavdelningen flyttat till Göteborg, men detta!
Tunga kulsprutor lät det som, kom loss ordentligt och så förmodligen granatkastare. Eller raketgevär? För något kustartilleri finns väl inte kvar? I alla fall smällde det så dant att all fisk miltals omkring måste ha störts. De höll på i omgångar och efter varje salva kom tjocka rökmoln drivande som skymde nästa ö fullständigt så man kunde tro att tät dimma rådde. Jag flyttade mig längre inåt skärgården men där fick jag heller ingen fisk.
Den andra gången militären gjorde sin närvaro påmind var ute på Torhamns Udde en annan dag. Hela halvön var ockuperad med tält och maskerade militärfordon. Den stora parkeringen vid grindstugan blev till slut alldeles full med bilar där som jag själv brukar vara enda bilen åtminstone på morgonkvisten. Jag frågade om de skulle skjuta där och en sade ja och en annan nej. Det kändes lite nervöst. Det hade varit flera minusgrader under natten och var det fortfarande. Men när jag kom ner till vattnet låg tempen kring nollan och i solen säkert någon grad över. Inte bra men någon fisk borde jag ändå ha fått, tycker jag.
Så en dag var jag borta på Gö och provade men där fanns inte en enda fisk och inte i angränsande vatten heller. Totalt fiasko helt enkelt. Jag brukar påstå att gäddorna gärna samlar sig i klumpar på vissa ställen så här års och man kan säga att jag de här gångerna enbart lyckats hitta de ställen de lämnat och inte dem de simmat till.

En fördel med dåligt och torftigt fiske är att då uppskattar man desto mer den man äntligen får. Idag blev det visserligen bara en men dock en trekilos. Den högg inte i strålande solsken som man kan tro av bilden att döma utan tvärtom i regn och moln och mörk gryning. Blixten gick igång nämligen.

Dagens enda fisk men inte napp.

Jag var på resa västerut och med det märkliga väder som rådde passade jag på att utforska ett nytt ställe.

Det lite konstiga låg i att det var väldigt lågt vatten trots att det hade blåst och fortfarande blåste nordvästlig kuling. Det brukar för det mesta generera ett ordentligt högvatten nämligen. Tror det kan ha berott på att det från början var ganska lågt vatten i hela Östersjön och det första som strömmade in genom Öresund och Bälten for iväg mot Polen och Baltikum till.

Men i alla fall gav det mig tillfälle att kunna testa några nya sträckor där jag inte varit på närmare 40 år. Det är några uddar och vikar som det då blir lä i och då kan man passa på. Om inte annat kan man studera botten- vadnings- och djupförhållanderna på ett bra sätt. Sådant har jag bara vaga minnen av sedan ungdomen nämligen och då fiskade jag bara från båt.
I min naivitet trodde jag att jag skulle vara den första gäddflugfiskare som prövade där men tydligen är det rena motorvägen dit för andra flugfiskare. Inte för att jag såg dem uppradade med armbågs lucka men ett väldigt tydligt spår hittade jag.
Typiskt nog hade jag precis fått dagens andra hugg; vid pass en fyra, fem timmar efter det första och några mils förflyttning däremellan också för den delen. Och det hugget tog så illa att gäddan kom upp över tafsen och klippte av nylonlinan. Inte bra.
Jag befann mig vid en liten stenig udde vid tillfället och när jag vadade omkring där upptäckte jag någonting på bottnen. En fluga. Trodde naturligtvis att det var min egen som gäddan tappat. Lyckades fiska upp den med vadarstaven och såg genast att min var den sannerligen inte. Dessutom hängde den samman med dels en cirka metern lång nylontafs och dels cirka sju meter lång fluglina!

Fluglinan tolkade jag som en shooting-head eftersom den gått av vid en skarv.
Skulle kunna tänka mig att någon stått där och fiskat vid högvatten och så hade flugan fastnat i en sten. Och här var det fråga om grova grejor!
Hajkrok och 0,60 hela vägen!

Inga svaga länkar i den kedjan inte så när något måste brista blev det fluglinan. Så på bilden ovan ser man två helt motsatta filosofier vad gäller flugkoncept.
Hm... Med det dåliga fisket jag har haft den sista tiden måste jag hejda mig lite här... Kanske ägaren till flugan kan säga att visst, den kan tyckas tung och klumpig men fy fanken vad gäddor jag fått på den!
Men jag måste ändå säga att med den jättekroken och de flera tunga lekanden måste man ha minst AFTM 8-9 för att kunna kasta den. Och då representerar min gäddsara överst på bilden en betydligt större betesfisk än vad den jag hittade underst, gör.
Hade man flyttat över ving- och stjärtmaterialet till en mindre krok och bundet den som jag gör hade man lätt kunnat kasta den med en klass femutrustning.
Men, vill jag noga betona, alla får fiska och använda precis den utrustning de själva vill. Men jag erkänner att jag undrade lite över hur folk kan binda sådana klumpiga flugor. Ända tills jag kom på att det kanske är en köpefluga. Jag är själv så van att binda mina egna flugor att man glömmer att en del flugfiskare faktiskt inte gör det utan är hänvisade till att köpa dem. Och de jag sett är faktiskt bundna på tunga jättekrokar.
Visst, en fördel har de i alla fall och det är att de sjunker snabbt vilket kan vara bra på vissa ställen. Och de där ögonen ser faktiskt läckra ut... De kunde faktiskt vara något för mina vita gäddsaror... Nästa gång jag besöker en välsorterad fiskeredskapsbutik skall jag minsann fråga efter en påse.
Om ägaren till flugan och vidhängande fluglina ser detta så kan jag säga att krokspetsen var borta när jag hittade flugan. Vill han ha tillbaka fluglinan så finns den här i Gagnekulla och att han kan få tillbaka den om han vill.
Beviset på att den verkligen är hans utgörs naturligtvis av att han uppger exakt rätt plats där han förlorade den. Jag skriver här "han" för visserligen lär det existera kvinnliga flugfiskare men än har jag aldrig stött på någon i levande livet här ute på kusten åtminstone.

Som det nu ser ut lär det dröja ännu längre till nästa dagboksblad. I skrivande stund, 05-12-17, råder vinterkyla och skall så göra flera dagar framåt. Alla utom jag hoppas på att den skall hålla i sig över jul så det kanske blir en väldigt lång paus. Vi får se.