Väder: Sol, sol, sol!
Nästan spegelblankt hela dagen. Mycket ovanligt. Det blev inte ens en sjöbris värd namnet.

Vattenståndet lite överraskande kring normalt.

06-06-30

En härlig sommardag på sjön

Lågtryckens tid blev som tur var kort. Prognoserna stämde att det varma vädret över kontinenten skulle driva upp hit. Skönt och härligt på alla sätt att man äntligen fick uppleva en riktigt fin sommardag ute till sjöss.
Hm... Titeln ovan ser lite för konventionellt tråkig och platt ut men låt gå. Tror bara jag upplevde en sådan dag förra sommaren och i år är det redan den andra och det vackra vädret skall fortsätta, sägs det. Samt att jag har semester och kan vara ute varje dag.
Oj, nu råkade jag använda uttrycket "vackert väder" precis som en vanlig människa. Men å andra sidan är man inte mer än en människa som gillar sol och värme.
Men!
Redan idag såg jag algerna samla sig till attack! De farliga, giftiga, blågröna små rackarna. De gillar uppenbarligen sol, värme och stilla vatten ännu mer än jag. Fortsätter vädret så här så kommer blomningen inom en vecka.
Är man oförsiktig med solen så kommer även maligna melanom att blomma upp så hur vackert var vädret egentligen idag?
I fiskehänseende är sol i kombination med stiltje helt värdelöst, brukar jag tjata om. Så jag vet egentligen inte hur jag skall förklara att jag faktiskt fick mig ett par fina gäddor idag.

Varför inte kasta all falsk blygsamhet överbord och säga som det är? Att jag är en utomordentligt skicklig fiskare.
Eller skulle jag köpt en lott på hemvägen?
Sanningen ligger förstås någonstans mitt emellan.
Min del i det hela ligger till stor del i att jag gick ner ordentligt i flugstorlek. Grävde fram en på krok #6 avsedd för klass femspöt. Jag började med en stor sak men dels blev den väldigt jobbig att kasta med när det inte var medvind och dels såg jag bara ett par gäddor som väldigt tveksamt och försiktigt följde efter.
Sedan är jag oerhört envis också.
Samt att jag vet var gäddorna bor.

Fotografen ombord är väldigt duktig också. Han har verkligen lyckats att få gäddan att se större ut än den är.
Snyggt jobbat!

I lugnvatten, sol och med polariserande solglasögon i kombination med hatt, ser man i vattnet som i ett akvarium och när jag spanade efter gäddan för att uppskatta dess storlek, såg jag den tydligt en bit bort.
Men det var bara det att plötsligt kom en andra gädda inismmande i synfältet.
Med en liten vit gäddsara i mungipan!
Då försvann den första gäddan med en virvel.
Det var en outsider som stått i närheten och lockats hit av den kämpande gäddans sprattlingar i tro att det var mat på gång.
Det är inte första gången jag sett det hända med egna ögon och jag har också räknat ut det genom att man kan få flera gäddor från samma punkt när man är ute och vadningsfiskar.

Fast idag blev det betydligt fler gäddor som bara följde efter än som högg. Men det gjorde mindre. Det är nästan lika kul att bara kunna se dem som målmedvetna, mörka torpeder komma efter. Man vet att när de kommer som klistrade efter flugan i precis samma hastighet att sannolikheten att de skall ändra sig och hugga, är nästan noll. Inte heller hjälper det att ivrigt kasta efter dem. De tar ändå inte.
Däremot om det är en gädda som kommer forsande och missar i hugget eller kommer för nära, en sådan kan det löna sig att kasta efter fler gånger.

Befolkningsexplosionen här ute i skärgården hade mattats av betydligt om man jämför med midsommardagen.

Lite senare på dagen körde jag ut en bra bit från land för att pröva vid några djupa grund om man kan kalla dem för det. Men där fick jag bara en gädda.
Eller bara och bara. Det var nog vackert så en dag som idag. Det fortsatte att vara nästan spegelblankt ända  fram till efter klockan tolv och den lilla sjöbris som till sist ändå kom, var ytterst timid och blyg.

Tyvärr kan bildmaterialet bli lite enahanda när man fiskar från båt men så mycket att välja på finns inte. Det är ju inte så många ombord, menar jag.
Idag hade jag inte ens vadarna med mig. Istället hade jag tagit med mig en strandmadrass och en god bok.
När jag ansåg mig färdigfiskad och klar körde jag in mot land och ankrade upp. I normala fall skulle det ha skett i lä men idag var det lä överallt. Det fick istället bli i lovart för att annars hade det blivit outhärdligt hett för lite fläktade det ändå.

Nej, att ens överväga att gå iland och ta på sig tjocka neoprenvadare...
Det får liksom städning och annat anstå till en regnig dag.

Vem vet, om vädret fortsätter så här kanske man till och med tar sig ett dopp. Någon gång.

Även om fisket förmodligen blir sämre och sämre kommer jag inte att klaga på det. Det är bara skönt att för en gångs skull ha lyckats passa in semestern till en värmebölja. Om det "vackra" vädret fortsätter, vill säga.

Ett ämne tacksamt att skriva om har de senaste par åren varit om korna på Hasslö. Eller tjurarna. Jag trodde det skulle vara slutbehandlat i år eftersom den gamla kovängliga styrelsen tvingats avgå och en ny komotståndarstyrelse tillträtt. Men fortfarande finns boskapen där. Fortfarande står det om dem i tidningen nästan varje vecka. Ja, till och med i TV fanns det ett inslag med i Sydnytt. Det såg jag inte själv men hörde om det. Nu har nitton markägare gått samman och skall stämma den förre ordföranden. Samtidigt fortsätter folk att ta sönder stängslet och släpper ut boskapen bland hus, på vägar och i trädgårdar. Det hela kompliceras av att ägarna är försvunna. Sist sågs de i Lund. Detta kan bli stoff till en hel roman om det fortsätter.
Och så undrar folk varför de alltid håller på och slåss i Mellanöstern...