Väder: Sol, sol, sol! En lätt och lagom sydostlig bris rådde hela dagen. Perfekt!

Vattenståndet cirka 6, 7 cm under.

06-07-03

Måndag

Algerna anfaller

Ofta när folk berättar om sina fisketurer eller när man läser berättelser i fisketidningarna, hör man ofta om stora gäddor som man tappar. De sliter linan eller rätar ut krokar. Men kan jag säga, det brukar inte hända mig. Vad jag kan påminna mig var det väldigt längesedan det inträffade. Vad jag kommer ihåg alltså. Minnet har ju blivit ganska kort.
Hm... Det är ju mycket därför också jag började skriva de här dagboksanteckningarna just för att utnyttja min PCs betydligt bättre minnesresurser... Både internminne och hårddisksminne som sammantaget ligger på ganska många hundra gig... Men, finner jag nu, det har blivit så många hundra dagboksblad att det är omöjligt att hitta det man söker! Lurad igen!
Men ändå kan jag nog säga att det har hänt utomordentligt sällan att jag tappat någon stor gädda när den väl huggit. Betydligt oftare har man ju sett följa efter utan att ta. Fram till idag.
Idag tappade jag nämligen tre (3) stycken!
Skandal!
Den första på ett normalt och bra sätt. Jag såg när den högg. Kom farande och svepte i sig flugan; en på en fem, sex kilo ungefär. Den var på några sekunder och släppte sedan. Det kan jag acceptera. Det gjorde inte så mycket och var på första stället efter bara en halvtimmes fiskande.
Likaså nummer två såg jag när den högg. Och den var betydligt större. Minst åtta. En slug %$€€!! Den kunde alla trick i boken, som det brukar heta på utrikiska. Stället var ganska djupt med gott om tångbevuxna stenar. Först regerade den som den ville. De är ju oerhört starka och livliga nu i det sommarvarma vattnet. Komplett omöjliga att stoppa eller försöka dra upp till ytan.
Ibland brukar jag framhålla gäddflugfiskets fördelar just i den situation som då brukar uppstå. På den tiden när man fiskade med wobbler; för nu mer än trettio år sedan, hände det titt som tätt att andra trekrokar fastnade i tången och att då gäddan fick en fast punkt att dra sig loss mot. Eller räta ut en eller flera krokar. Det kan inte inträffa med en gäddfluga med enkelkrok, brukar jag hävda. Det stämmer naturligtvis men vad som nu inträffade var att gäddan pilade fram och tillbaka, in och ut med fluglinan efter sig och rundade både tångruskor och stenar tills det blev stumt. Därefter slet den helt enkelt av wiretafsen.

Detta inträffade efter några minuters hård kamp där både jag och gäddan stod som förlorare. Jag eftersom jag inte kunde tillgodoräkna mig gäddan och den eftersom den fick stå ut med obehaget att gå en tid med flugan kvar i käften. Men det kunde ju den inte veta. Och det är troligt att den inte ens märker obehaget så liten som den kamasankroken är. Jag vet inte om tafsmaterialet spelade in. Flugan var nämligen en ganska gammal sak jag plockat fram försedd med en Proleader, armoured leader material. Dess nackdel är att den är så svår att trä igenom kroköglan. Änden blir gärna lite fluffig och fransig nämligen. Därför kan jag inte ta igenom den två gånger och sedan binda ner den lösa änden med bindtråd som jag mest gör nuförtiden med Drennan.

Sticker emellan med bilden till vänster för jag tappade inte alla gäddorna idag.

Nummer tre som jag tappade gjorde på exakt samma sätt som den förra. Men den här såg jag aldrig. Men stor var den. Den inledde nämligen med några långa rusningar som bara en stor gädda kan göra. Tala om skrikande rullar nämligen. Lina bara rusade ut vid ett par olika tillfällen. Så borrade även den ner sig i tången och samma historia upprepade sig. Fast den här gången brast nylontafsen. Och det till råga på allt allra längst upp, i skarven mellan 0,50 och 0,40! Det fordras kraft!
Men ge gäddan en fast punkt att stå på så kan den rubba hela jorden!
Så kanske den sa till en kollega efteråt, om det var en gäddornas Arkimedes jag hade att göra med.

Ytterligare en gädda försökte med samma trick men utan att lyckas. Den var nämligen betydligt mindre och jag hann bort till den och med handen dra loss tafsen från den insnodda tångruskan.

Men nog var det förargligt att förlora tre stora gäddor på så snöpliga sätt. Det är svårt att gardera sig mot det också. När jag är ute med båten och får napp brukar jag oftast fälla ankaret. Dels för att inte riskera att driva på grund under kampen men också för att inte driva över fiskbara områden. Nackdelen blir då att det är svårt att ta sig till det stället där gäddan sitter fast. Det är lite besvärligt att både dra upp draggen och hålla i spöt samtidigt. Jag hann det med den lilla gäddan men inte med två stora. Det har ju blivit ganska lite båtfiske för mig de senaste somrarna också av olika anledningar så lite hade jag glömt hur de rackarna brukar göra. Men nu vet jag det.

Jag fick helt rätt i min förutsägelse angående algblomningen. Idag på eftermiddagen syntes de karaktäristiska gulgröna stråken i vattnet. Varmt var det idag. Redan på morgonen kändes vinden som från en blåslampa. Varmt och skönt. För att inte säga härligt. Det var helt enkelt toppenväder. Och det är sällan det inträffar. Annars, under högtryck brukar det vara spegelblankt på morgonen och i början på förmiddagen. Så med ens friskar sjöbrisen i så det blir besvärligt att fiska. Men idag rådde den allra som mest lagom sydostliga vind man kan tänka sig från tidiga morgon till sena eftermiddag.
Så nu kommer mediadrevet gå mot de stackars oskyldiga blågröna algerna. De är farliga, otäcka och giftiga, kommer det att heta.
Hela havet som oaptitlig rabarbersoppa. Usch!
Men låt bli att dricka havsvatten då, säger jag. Och vilka var det som först förgiftade Östersjön? Va, jag bara frågar!
Var det algerna eller var det människorna?
Nu för tiden verkar också alla ha glömt bort vad som hände för tre och en halv miljard år sedan i de prekambriska urhaven. Tala om kort minne för vissa!
Jo, då var det minsann de blågröna algerna som gjorde det möjligt för andra att leva här på jorden. De var först på plan. De lärde sig  det här med fotosyntes. De kom på hur man omvandlade koldioxiden i atmosfären med hjälp av fotonerna från solen och vattnet till syre och ATP. ATP är en energirik molekyl, adenosin-tri-fosfat. Eller phosphat. Som de tog som betalning, kan man säga. Långsamt fixade de syret i det som senare skulle bli biosfären. Ungefär tre tusen miljoner år höll de på så det var inget slarvigt hafsverk. Så kom inte här och peka finger åt de blågröna algerna! De är i själva verket våra hjältar och det är i högsta grad otacksamt att skälla på dem.

Vi använder oss förresten själva av ATP om jag minns rätt. Och nu menar jag inte det gamla pensionssystemet utan i citronsyrecykeln. En cykel utan vilket inget Tour de France kan äga rum, kan man säga.

Nå, nog om detta.
Jag hade en fantastisk dag för övrigt. Förutom de gäddor jag fick upp hade jag en hel mängd som följde efter. Flera i fem-sexkilosklassen. Samtidigt blev det som ett litet, helt ovetenskapligt test på vilka flugor som var bäst. Ja, självklart på vilken variant på den vita gäddsaran. Förstås. Men alltså om det hade någon betydelse huruvida den enbart var vit med bara ytterst lite glitter i eller om de som jag numer tillverkar, med precis fullt med olika sorters flash i olika nyanser.
För det kom sig att jag fick byta fluga massvis med gånger.

Både för att jag förlorade två stycken men också för att de gick åt wiretafsarna så svårt.

Men kontentan av testet blev att det hade ingen som helst betydelse. Vad jag kunde finna i alla fall. Ibland följde de bara efter och ibland så högg de bara rakt på. Utan att jag kunde urskilja något mönster. Ibland hade jag en väldigt stor fluga och ibland blev det en lite mindre. Ingen differens.
Eh... Så till en lite känslig sak, upptäcker jag på bilderna... Hur man klär sig... Är man ute själv i båten tänker jag kanske inte så mycket på vett och etikett. Eh... Att man bör vara anständigt klädd och inte visa sig i bara kalsongerna. Alltså man kan kanske tro att det är kalsonger. Men det är helt fel och visar bara att ni inte hänger med de senaste modetrenderna. Nej då, detta är power-shorts! Direkt från USA. Jojo men, så är det! Senaste innegrejen, helt enkelt.
Förresten tror jag att det finns betydligt värre hemsidor att bli chockad av här på Internet. Där folk är betydligt lättare klädd än jag råkar vara här.

Idag gick det också så långt att jag drog undan flugan när jag såg mindre gäddor komma forsande med öppen mun. Det inträffade ett par gånger att jag hann det.
Den här dagen kan jag lätt utnämna till semesterns bästa fiskedag. Hade jag fått upp tappad gädda nummer två hade den varit helt perfekt. Idag är det också bara första dagen på semesterns andra vecka. Inte för att jag inbillar mig att detta toppenväder skall fortsätta vecka efter vecka men åtminstone ett par dagar till, hoppas jag på. Tyvärr fiskar jag inte gärna två dagar i sträck.
Men nu när de %&#!! algerna har kommit så...
Eh, ja visst ja... Inte bli arg på dem! He, he, he, ja, sikten brukar ju bli lite skymd och det kan se lite tråkigt ut. Vi får se på onsdag om det går lika bra då.
Annars får jag väl ankra upp och ta fram min bok. Den hade jag med idag men hade inte en tanke på att avbryta fisket.

För ett par dagboksblad sedan hade jag ett par bra förslag att komma med. Då gällde det att spara bensin. Idag kommer jag med ännu fler genialiska lösningar på samtidens brännande problem.
Läste någonstans att de här förslagen på fiskefredade frizoner åter är på tapeten. Vi minns hur det var för ett par, tre år sedan vilket rabalder det var då. I alla fall här i Blekinge då ett skulle innefatta hela östra skärgården. Man gick ur huse, skrek och svor och hytte med nävarna. Lynchmobbar belägrade Länsstyrelsen och viftade med facklor och hötjugor. Ungefär så var det. Så förslagen drogs tillbaka.

Och det lär heller inte bli mildare den här gången.

Än har jag inte sett förslagen på var de skall placeras men lita på att det blir proteststormar på nytt. Det blir det oavsett var de föreslås. Åtminstone om det finns folk i närheten och om det finns tillstymmelse till fisk där. Hur skall det kunna kontrolleras, hette det bland annat. Vad koster inte det!? Ofta från yrkesfiskarhåll. Man ljög hej vilt och menade på att massvis med yrkesfiskare skulle få gå från hus och hem och att deras levebröd skulle tas ifrån dem när det i själva verket bara var så kallat husbehovsfiske som bedrevs inomskärs.
Det var det ena.
Det andra är att det planeras fullt med vindkraftverk. Massvis skall sättas ut i havet. Och lita på att det protesteras. Från alla håll. Yrkesfiskare och sommarstugeägare. Alla med havsutsikt. "Vi är naturligtvis inte motståndare till vindkraftverk som sådant, men inte här! Inte när det stör vår utsikt." Alla vill att de skall sättas upp någon annan stans.
Nej, jag menade naturligtvis inte att vindkraftsverken skulle drivas av proteststormarna. Nej, mitt förslag är smartare än så:
Placera vindkraftverken i fiskreservaten! Samordna ihop dem inom samma område!
De har ju det gemensamt att bägge kräver relativt grunt vatten. Vindkraftverken för att det är billigast och för att det överhuvud taget skall vara möjligt och att fisken finns vid grund eller fiskebankar, vet vi. Man sparar en hel massa protester i och med att folk kan protestera mot bägge två sakerna samtidigt. Och det viktigaste; att fisken skyddas automatiskt i och med att fiskebåtarna inte kan tråla mitt bland vindkraftverken. Var inte det snudd på genialiskt, så säg!
Jag tror det skulle fungera perfekt det här med fredade fiskezoner. Där bland de skyddande betongfundamenten skulle fisken kunna leka ostört år efter år och efter några år skulle överskottet på fisk tvingas sprida sig utåt och alla skulle få nytta av det.
Hm... Jag undrar om jag inte skall skicka det här förslaget till berörda myndigheter... Blir det på det viset så kom ihåg var ni läste det först.