Väder: Frisk till hård västlig vind. Flera korta intensiva regnskurar framför allt under morgontimmarna. Så mer och mer sol. Kanske vinden mojnade lite grann också framåt dagen.

Vattenståndet i sjunkande, verkade det som. Slutade kanske tio cm under.

06-10-08

Fiskefeber

Höstsäsongen närmar sig raskt nu. Lite kände jag av den i fredags och nu idag på morgonen mer än någonsin. Idag kom den hårda vinden rakt från väster och finge man välja hade jag föredragit en mer sydvästlig luftström. Då tycker jag att man hittar fler fiskeställen. En hård, konstant vind samlar fisken så man lättare kan finna den, påstod jag i förrgår. Så då gällde det för mig att leva upp till det påståendet. Och delvis lyckades jag väl också med det. Uppenbarligen, eftersom ni läser om det just nu.
Jag menar, hade jag misslyckats totalt hade jag självklart inte skrivit om det.
Fortfarande pågår det Gäddfestival så det gällde att hitta ett ställe lite i skymundan så man inte störde tävlingen. Samt att det skulle vara halvlä.

Då blev det stället på bilden ovan. Fast först hade jag följt en kuststräcka där vinden låg på. Mer och mer fick jag vinden från vänster i och med att kustlinjen svagt svängde åt höger. Ett storgäddställe i min bok. Särskilt under sådana här förhållanden. Det är bara en kort sträcka men särskilt på ett cirka tjugo meters strandavsnitt fiskade jag av vattnet väldigt spänt och beredd på storhugg. Samt noggrant. Men inte ett napp. Det är också första gången jag besökte det här stället under den här säsongen. Vad gäller min säsongsindelning är det sommaren som är skiljelinjen. Förhoppningsvis blir det ingen isvinter i år och i så fall varar höstsäsongen ända fram till april nästa år! Det är förresten massor av ställen som ligger och väntar på mig inför höstsäsongen och gissa om det känns kul!
Svar: Ja!
OK, tänkte jag, vinden och vågorna ligger kanske på för hårt här just idag. Men jag vet ju att bara för det är ett storgäddställe får man inte någon varje gång. Snart skulle dock kustlinjen svänga av tvärt i 90 graders vinkel och det skulle bli helt lä. Enligt mina förhandsberäkningar skulle gäddorna samla sig där. Det är en regel som stämmer bättre ju kallare det är i vattnet har jag kommit fram till efter omfattande forskning.
Efter den heta sommaren och milda hösten föreligger det en viss osäkerhet vad för årstid som egentligen gäller just nu. Trivs gäddorna bäst i lovart som på sommaren eller i lä som senhösten och vintern? Tja, mest i lä, verkade det som.

Så jag plockade fem gäddor där till slut. Den största på fyra kilo och egentligen borde jag ha fått en bra bild på den men den här får företräde. Tyvärr blev den lite suddig vid gäddans huvud men jag tror det var en regndroppe på linsen.
Idag ljuger bilderna lite mer än lovligt också. De ger ju ett felaktigt intryck att solen lyste hela dagen men som sagt, under ösregn tar jag sällan fram kameran. Vid något tillfälle spöregnade det i solskenet också. Men ju längre fram på dagen det led, desto varmare och soligare blev det. Tyvärr.
Jag märkte på många ställen att det fortfarande är jolmigt på bottnarna med mycket slemalger. Nej, mer kyla och några rejäla stormar så det rensar upp!

Ta en titt till på den första bilden och föreställ dig hur det är att försiktigt smyga omkring med ett lätt spö och lägga gäddsaran framför och bakom alla stenarna där. När vattenståndet går från högvatten till lågvatten, föreställer jag mig också att de dröjer sig kvar ett tag på väldigt grunt vatten. Där upplevde jag ett par väldigt trevliga timmar.

Som igår lördag, hade jag vad gäller fiske, ägnat mig lite åt redskapsvård. Sist jag försökte mig på att laga vadarna hade jag missat det söndriga stället på knät. I fredags hade de läckt lika glatt som förut. Nu limmade jag på en ny lapp överlappande och nedanför den gamla och minsann; idag höll de tätt! Allt var sålunda toppen eller?
Nja, vi hade ju det här med fiskefebern. Kände mig lite trött och vissen under morgontimmarna men självklart stannar man väl inte hemma om man känner sig lite krasslig om man tänkt ut och fiska. Inte om man har under 45 graders feber åtminstone. Mot slutet av det första stället kände jag mer och mer att jag behövde en paus. Men istället hade jag en lång bit att gå tillbaka till bilen. Visst, lite besviken var jag väl också över att jag inte lyckats få en stor gädda. Det hade smakat bra att kunna stoltsera med en 90-95 centimetersgädda utom tävlan. Klockan var väl knappt tolv när jag var färdigfiskad där men som jag kände mig skulle det nog bli svårt att komma igen. Vandrade och vadade mig tillbaka väldigt långsamt till där jag parkerat bilen och körde iväg. Ett tag hade jag till och med tänkt att köra hem. Så illa ställt var det! Skandal!
Men jag hade vissa sociala förpliktelser i billogistikbranschen som också hindrade mig. Det vill säga att jag skulle hämta någon i stan klockan kvart i tre. OK, tänkte jag då, jag får väl ta ett lätt ställe. Det vill säga precis vid vägen, lä och lättvadat.

Fick ändå sitta i bilen med öppen dörr och vila mig först. Åt min medhavda matsäck och satt och stirrade ut genom bilfönstret. På en stor, taggig nyponbuske. Upptäckte därvidlag att den både blommade och bar nypon.
-Aha, läge för en äkta naturbild, tänkte jag.
Nya svarta skyar drög fram och jag skyndade mig innan solen gick i moln. Kände mig också lite piggare, satte på mig grejorna, gick ner till vattnet och vadade ut.

Genast fick jag en liten gädda. Kul. Fortsatte någon timme. Där är det slät sandbotten som gäller där det växer enstaka långa vattenväxter som går ända upp till ytan. Där blommar de och säkert har de ett för mig okänt namn. Man ser dem här och där men vissnar bort lite senare. Det sluttar ut mot djupare vatten och det har väl hänt att man fått någon större gädda där någon gång men inte idag. Fick en något större gädda där dock. Som sprallade, rusade och plaskade. Höll på med den en stund. Upptäckte då att en bil stannat på vägen, förmodligen för att de såg att jag fick napp.
Lite senare upptäckte jag att jag faktiskt haft en liten chans att få ytterligare en fyrakilosgädda. Såg nämligen en sådan stryka omkring en bit från mig. Den hade förmodligen följt efter flugan lite lojt och så anat oråd.
När jag gått tillbaka till bilen och höll på att plocka ihop, kom en annan bil från motsatt håll, stannade till, vevade ner rutan och någon ropade till mig och frågade om jag fått något.
-Nej, inget särskilt, ropade jag tillbaka. Förmodligen var det samma bil som stannat till när jag fick gäddan eftersom nästa fråga blev om jag fiskade havsöring. Det vill säga att vederbörande gjorde den helt felaktiga sammankopplingen flugfiske - öring.
-Nä, gädda, svarade jag och så var den fiskedagen slut.

När jag kommit hem tog jag en Treo och gick och lade mig.

Som tur var stannade förkylningen där. Vad gäller Gäddfestivalen så har jag ännu inte sett hela listan. Och den tänker jag inte redovisa här heller för den delen. Den finns säkert snart på Sportfiskecentrum i Karlshamn. Alltså på deras website.  Såg bara några osmakliga bilder på döda gäddor i ortstidningarna på måndagsmorgonen. Samt att ingen av vinnarna i de tre klasserna kom från Blekinge.

Värt att notera är att även idag fick jag samtliga sju gäddor på samma fluga. Jag antar att det är överflödigt att påpeka att jag menar samma exemplar och inte samma sort. Så även för den gäller att jag sätter på lite mer glitter, en ny tafs och lacka, lacka. Så är den redo för nya stordåd nästa gång det blir dags.

Jo, en sista sak; Om det funnits tävlingar i hur roligt man tycker det är att flugfiska gädda skulle jag ha väldigt goda chanser att ligga i toppen av prislistan. Fick man sedan välja ut några olika avsnitt av säg tre fiskedagar och skicka in och låta en jury bedöma det, är jag bergsäker på att vinna. Ofta en fiskedag brukar det uppstå moment när man tycker att allt stämmer. Just här och nu känns det otroligt skönt, avslappnat och förväntansfullt. Idag var det till exempel när jag kom runt udden och såg tydligt vilka strömmar som bildades i skiljelinjen mellan vågorna och lugnvattnet. När man tänkte att där står de!
Ännu lite bättre hade det förstås varit om man inte hade en släng av fiskefeber men det får man hoppas juryn kan bortse ifrån.