Väder: Ett underbart sommarväder!
Det började med lite dis och gråa skyar men snart framträdde solen i all sin glans och sken över hav, land och folk. Det vill säga mig.
Vinden började som svag och sydlig. Så ökade den till ganska frisk.

Vattenståndet låg kring det normala.

06-10-17

Fett med gädda

Idag körde jag till en halvö och höll mig där under hela dagen. Trots det jag sade förra gången gjorde jag en förändring i mitt fiskande. Nej, detta var tyvärr inget nytt ställe men däremot bytte jag utrustning vad gäller spö och lina. Det här stället karaktäriseras av stora, öppna ytor och enligt SMHI skulle det blåsa friskt. Så jag gick upp en klass till AFTM 6-7. Som landet låg, det vill säga djup- grundförhållandena gjorde att jag ibland måste kasta i motvind och då duger tyvärr inte mitt allra lättaste spö. Det har ingen dängkapacitet nämligen. På mitt tiofots ABU-spö klass sju går det däremot väldigt bra att pressa ut en One Size i rak motvind utan vare sig vindknutar eller trassel och oftast med sträckt tafs till och med.
På bägge sidorna av en halvö brukar det finnas vikar och det var främst i bägge dessa jag höll till. En lite mer öppen och stenig sida och den motsatta lite mer lä och sandartad botten med sandbankar och djupkanter. Hela Blekinges kustlinje består väl av omväxlande uddar, halvöar och vikar så det finns många att välja mellan. Ja, även kringliggande landskap med för den delen skulle jag kunna tänka mig. Eller kanske inte Skåne förresten? Nedanför Åhus är det väl mest en rak kustlinje utan skärgård? Fast nedanför Åhus går det väl knappt att fiska gädda, tror jag. Någonstans där blir väl vattnet för salt för att gäddan skall trivas. Visst, det finns någonting som heter Foteviken och så utanför Kävlingeån men det är okända vatten och förhållanden för mig.

Nå, själva fisket kan nog sammanfattas med ganska normalt. Både för årstiden och som jag bedriver det. Det vill säga normalt med överraskningar som att jag fick gäddor på oväntade platser som att de säkra ställena var tomma. Det är ju bara när fiskedagen är slut som den är slut. Som den kan sammanfattas och bedömas. Under tiden den pågår är allt osäkert och spännande.

Hm... Här kan det bli missförstånd. Hanterandet av platsbenämningen "ställe". Jag märkte att jag använde det begreppet i två betydelser nyss. Dels som stort och övergripande och dels som en liten plätt inom hela området. Men så är det ju. Man kommer till ett ställe, parkerar bilen och vandrar iväg. Har man kommit så långt brukar man ha bestämt sig mer exakt hur man skall lägga upp dagens strategi just där. Jag menar att vid det laget vet man ju de yttre förhållandena såsom vind och vattenstånd och har lagt in de viktiga faktorerna i den tankeprocess som till slut bestämmer vart du styr dina steg och var du lägger ut den första flugan. Och ofta brukar det då bli vid exakt samma sten eller kant eller tångflade.
Jag brukar börja småkasta en bit innan de bästa ställena så att man närmar sig dem försiktigt men idag fick jag den första gäddan där jag aldrig fått någon fisk innan. På väldigt grunt vatten och hårt högg den. Hade väl bara kastat en fyra, fem korta kast mest för att blöta flugan och vänja mig vid spöet.

En väldigt bra början på fiskedagen och lita på att jag tänkte att idag blir det jättebra samt att vänta bara tills jag kommer till de bästa ställena!
Och som jag sade är det väldigt stora och öppna områden häromkring där man egentligen kunde tillbringat hela fisketiden på den ena sidan av nämnda halvö. Det hade jag säkert gjort också om det bara funnits några fler gäddor där.
Men inte ett napp till, inte en fisk såg jag till. Så den ursprungliga entusiasmen och tanken på att idag är det läge för nytt rekord, svalnade av undan för undan när jag fiskade mig igenom alla de kända platserna där det normalt brukar finnas fisk.
Visst, fyra kilo är väl inte så mycket men med tanke på att jag fått dåligt med fisk på sistone tog jag en massa bilder av den men alla i vattnet blev misslyckade.

Uppenbart är att jag har gäddfotograferingsproblem. Di här små digitalkamerorna är nog bra men att linserna är så små att det inte går att skruva på ett polarisationsfilter förargar mig omåttligt. Ändå att jag tar massvis med bilder på de stackars gäddorna på väldigt grunt vatten över vit sandbotten är det bara ett fåtal som blir bra. Det allra mesta fördärvas av reflexer. Det är därför jag uppmanar dem till att hoppa upp över vattenytan men det är inte alltid de gör som jag säger.
Men samtidigt är kamerorna så små och behändiga att man lätt kan förvara dem under vadarnas linning utan att de är i vägen. Ett svårt dilemma. Nå, fortfarande kommer det ju ungefär tio nya modeller om dagen så snart kanske det kommer en som är direkt anpassad för mina behov. De digitala systemkamerorna utvecklas hela tiden och sjunker i pris och snart kanske det kommer en som inte är så stor och åbäkig?

Nej, med onda aningar återvände jag till landbacken och gick tillbaka till bilen. Lade in regnjackan jag använt och tog med mig min matsäck för att äta den lite senare.
Platsen är öde och folktom så här års. Som tur var. Så vandrade jag iväg för att befiska halvöns andra sida. Solen stod om inte högt på himlen så sken den på som attan i alla fall. Varmt och skönt blev det. Efter ytterligare ett par timmars fiske så gick jag iland för en välbehövlig paus.
Tog av mig fiskevästen, satte mig en stund och vilade.
Hm... Jag brukar försöka hålla mig till fiske här i mina dagboksblad och även detta hör till denna trevliga fritidssysselsättning även om det kanske inte är uppenbart vid en hastig blick.
Nämligen att min lunch bestod av bananer. Det har att göra med att när man blir äldre blir man mer och mer medveten att en dag blir man inte äldre.

Den vetskapen kan man hantera på olika sätt. En del saker som kan drabba en ,kan man inte göra så mycket åt men en del besvärliga problem kan man faktiskt själv åtgärda på ett ganska enkelt sätt. Det är att undvika att drabbas av vad som kallas det metaboliska syndromet.
En otrevlig följd av det är att man kan drabbas av propp. Sätter den sig i hjärtats kranskärl kallas det hjärtinfarkt och hamnar den någonstans i hjärnan blir det stroke. Vilket  väljer du?
Rätt, inget av dem!
Det är där fisket kommer in i bilden. Händer det när man är ute och vadar kanske det inte är så trevligt.

Sitter man och kör bil i hög fart är man åtminstone omgiven av säkerhetsbälten och krockkuddar men står man i meterdjupt vatten så är det nog slutantecknat i fiskestatistiken.
Och nog vill man fortsätta med sitt fiske i ett par decennier till och att gå ner tio kilo visade sig betydligt enklare än jag trott. "I över femton år försökte jag gå ner i vikt och prövade den ena metoden efter den andra utan att lyckas det minsta. I stället gick jag upp. Så hörde jag talas om xxx-metoden. Men jag ville inte tro att den skulle fungera när jag provat så många. Men en vän uppmanade mig att försöka och till sist beställde ett startpaket för endast 595:- plus frakt och motvilligt började jag. Och se! Det fungerade över förväntan! Jag gick ner 25 kg på en vecka. Utan att behöva dra ner på chips, smör, grädde och godis! Det var som trolleri!"
Så ungefär brukar det stå i annonser, i häslobutikernas reklamblad och i spam. Tro dem inte! Det är bara bluff och båg. I hälsokostbutikerna till exempel är de inte det minsta intresserad av att du ska gå ner i vikt. Däremot är de väldigt intresserade av att sälja piller till dig som påstås hjälpa dig med det. Istället för att rekommendera dig att köpa ett kilo morötter för 12,50:- och knapra i dig vill de att du skall köpa en burk koncentrat karotinextrakt för 119:- och ta två om dagen. Ungefär.
Jag använde mig istället av paleometoden. Jag ville inte tro att den skulle fungera men det gjorde den. Skämt åsido så kom jag in på den när jag läste lite om människans utveckling och paleontologi i våras. Paleo lär betyda gammal. Jag läste bland annat ett par böcker av Göran Burenhult. Nu skall jag inte använda det här utrymmet mer till att propagera för honom och hans idéer. Men vi befinner vi oss ju här på nätet och för dem som vill läsa mer är det bara att söka honom i google och läsa direkt i källan så att säga. I korthet går den metoden ut på att lägga av med mättat fett, tvåvärt socker, extra salt i maten och istället äta mer protein, fet fisk, skaldjur, frukt och grönsaker. Hur mycket man vill. Inga märkvärdigheter alltså. Men vad som jag gillade var den teoretiska, vetenskapliga bakgrunden till hans resonemang. Den lät väldigt trovärdig.  Och det har som sagt fungerat väldigt bra för min del.
Så nu är det slut med goda chokladkäx och liknande till matsäck. Till gäddornas förtrytelse har jag därmed ökat mina chanser att trakassera dem under förhoppningsvis åtskilliga år framöver.
Nå, tillbaka till dagens fiske:

Här har vi en femkilosgädda som också ser ut att behöva gå ner i vikt. Kolla vilken osund bukfetma! Varning för diabetes typ II!

Här är vidsträckta grundflader med mest sandbotten men så kan det bli små sänkor där det kan ligga några enstaka tångstenar och mörka fläckar på botten. Det rör sig om kanske bara en decimeter djupare vatten men ibland kan det räcka. På ett sådant litet område stod den här gäddan. Den här fick jag precis innan lunch och så gick jag och plockade flera andra då och då under hela eftermiddagen. Solen sken, vinden blåste och allt var väldigt trevligt. Som en sommardag.

Sju gäddor med en femkilos i topp är en ganska normal fångst för mig. Åtminstone vill jag att det skall vara normalt. Statistiskt sett utslaget på hela året är det nästan det också.

Nöjd med dagen vadade jag så iland för att gå till bilen och köra iväg. Och hm... Jag vet inte om jag skall berätta det... Det är lite genant nämligen...

Det visar bara att än behöver jag äta en massa kilo morötter till. Samt få i mig litervis med omega tre. Stället är folktomt nu, nämnde jag. Och det var tur. För när jag kom till bilen upptäckte jag att bakluckan stod öppen! Jag mindes mycket väl att jag var noga med att låsa bilen när jag gick iväg men stänga bakluckan glömde jag uppenbarligen. Hur kunde det ske? Tja, det är sådant som händer och som tur var, var allt som jag lämnat kvar, kvar.
(Hm igen... Vilken konstig mening den sista blev... Var var och kvar kvar... Men grammatiskt sett verkar det stämma så det får väl stå så.)

Låt mig bara till sist kommentera rubriken. Det avser helt enkelt att kommer man på den felaktiga och helt tokiga idén att döda och tillaga gäddor är det totalt fel att göra det med smör och grädde! Nej, gädda utan fett borde det kanske ha stått i stället. Skall gäddan stekas i ugn är det olivolja eller andra vegetabiliska, fleromättade oljor som gäller. Men som sagt, fet fisk är nyttigare!

2006-10-17 Gädda 4 One size fits all Nej Ja AFTM 7 Flytlina Sol, s-m S 08:00 Nej
2006-10-17 Gädda 2 One size fits all Nej Ja AFTM 7 Flytlina Sol, s-m S 10:30 Nej
2006-10-17 Gädda 5 One size fits all Nej Ja AFTM 7 Flytlina Sol, s-m S 11:00 Nej
2006-10-17 Gädda 3 One size fits all Nej Ja AFTM 7 Flytlina Sol, s-m S 12:30 Nej
2006-10-17 Gädda 2,5 One size fits all Nej Ja AFTM 7 Flytlina Sol, s-m S 13:00 Nej
2006-10-17 Gädda 1,5 One size fits all Nej Ja AFTM 7 Flytlina Sol, s-m S 14:00 Nej
2006-10-17 Gädda 2,5 One size fits all Nej Ja AFTM 7 Flytlina Sol, s-m S 14:30 Nej