På grund av att jag har semester och även har annat att göra kommer jag att en tid framåt att nöja mig med korta sammanfattningar. Annars blir det för tätt och det går inte att hålla på och skriva långa redogörelser för varje dag man är ute och tar ett par kast.
Men det viktigaste för varje tillfälle går ju kanske att ödsla några rader på.

06-07-07

Väder: Idag är det mest för att dokumentera de otroliga väderleksförhållandena som jag börjar med det här. Alltså, nu har det rått ett bokstavligen tropiskt väder i över en vecka och idag var det kulmen. Hett, och jag menar hett redan från början. Hemma var det över 30 grader i skuggan och det kändes lika dant på sjön. Nästan vindstilla fram till middagstid och då började en svag sydlig vind att blåsa. Inte det minsta svalkande för övrigt.

Hur jag under sådana förhållanden ändå lyckats landa tio gäddor är för mig något av en gåta.
Visst, jag använder sjunklina men de allra flesta tog väldigt grunt icke desto mindre.
Ändå körde jag även idag ut till några långt ut liggande grund och fiskade på jämförelsevis stora djup men där fick jag ingenting. Eller hade väl något hugg. Men just då hade vinden helt dött ut och det blev nästan outhärdligt hett.
Inga särskilt stora idag och här en bild på fyrakilosgäddan som toppade.

Jag vet inte om jag vågar säga att ändå hade jag nog ungefär lika många efter eller som högg och släppte, som jag fick upp.

Idag slog även giftalgerna till mot länets badstränder i full styrka, ylades det om från tidningarna. Ja, ställvis var vattnet som ärtsoppa, det stämde.

Endast iklädd hatt, dubbla lager solskyddskrämer och powershorts blev det ändå nästan outhärdligt hett idag. Men jag klagar inte!
Men det var nästan så att man fick lust att bada.

Datum

Sol, s S

14:30

06-07-13

Väder: Sol, sol, sol! Lätt sydvästlig, västlig bris hela morgonen och förmiddagen. Så ökande vid tolv-tiden till lite väl frisk för min smak.

Semesterfisket fortsätter. Likaså sommarvädret. Som det var förr i tiden. Kalla vintrar med snö, kyla och is och varma för att inte säga heta somrar med sol, bad och knappt ett moln på himlen. Åtminstone hör man folk som brukar gå på i den stilen om den gamla goda tiden men i år kommer det att stämma i alla fall. Fast här får jag ju inte bli alltför Blekingecentrerad för enligt vad jag hör så har det varit lite annorlunda väder på andra håll i landet.

Icke desto mindre har jag inte kunnat fiska nu på några dagar eftersom det blåst lite för mycket och då i synnerhet på morgonen.

Därför var jag extra laddad och det kändes väldigt tillfredsställande att vädret inte ställde till några större problem för mig.

Här stoltserar jag med dagens största gädda. Igen. Men är man ute i båten blir det lite besvärligt att variera motiven. Det kan ju också vara skönt att hålla sig till traditionella sportfiskemotiv emellanåt. Jag har inga exakta siffror på det men en försiktig gissning på hur många procent av samtliga bilder rörande fiske, privata och i tidningar, föreställande stolta fiskare hållandes upp sina fångster, stannar på imponerande 87%.
Algerna verkade ha lugnat ner sig lite nu. Visst, jag såg spår av dem men där jag befann mig, inte i några större mängder.
Nu är vi inne i tredje veckan kan man säga, både på min semester och högsommarvädret. Inte för att jag missunnar de som jag snart skall avlösa på jobbet att få några fina sommardagar men nog är det väl lite kyla, regn och blåst som Sydsverige nu behöver?

Datum Art Vikt Bete Båt Flugspö Fluglina Tid

06-07-20

Torsdag

Sista dagen

Nu är mina fyra veckors semester slut. Idag var det sista fiskedagen. Redan nu på lördag skall jag in och jobba. Det är ju så på mitt arbete att för att få personalen att räcka till under bägge semesterperioderna, får vi jobba extrapass på helgerna. Det är bland annat därför jag kan plocka ut en hel del extra lediga fiskedagar i synnerhet om höstarna. Därför brukar jag ta några extra extrapass. Så från och med nu och kanske till och med hela augusti, blir det inte så många fiskedagar, om än någon.
Fisket i augusti lär ändå bli ganska uselt, vågar jag mig på en spådom.
En vanlig sommar brukar det nämligen vara det. Och med vanlig menar jag då en som i år. Det vill säga med en hel del sommardagar. Fast i sommar hittills har det blivit ovanligt många sådana.
Såg härom dagen på en väderrapport att just i Sveriges sydöstra hörn; det vill säga här, har det varit allra torrast och varmast i hela landet. Inte en droppe regn. Och sker inget revolutionerande med vädret nu så lär augusti därför bli extra dålig som fiskemånad.
Visst, några lediga dagar kommer jag väl att ha men risken är ju då att det kan blåsa lite för mycket just den dagen. Och ge sig ut med vadarna nu... Nej, så fanatisk kan ingen bli i detta tropiska klimat.
Algerna växer och frodas så det står härliga till. Både makroalgerna och mikrovarianterna. Makroalgerna är de man ser. De slemmiga tarmluddsalgerna (min benämning) i grönt och gult som växer på stenarna till exempel.
Jag var förresten ute en gång för några dagar sedan utan att lämna en rapport därom. Men då blåste det lite för mycket så jag fick avbryta fisket alldeles för tidigt. Fick väl tre ordinära gäddor innan vinden blev mig övermäktig. Men blåser det, försvinner cyanobakterierna och den dagen var det väldigt klart vatten. Men idag var de tillbaka och på gränsen till riktig storblomning. På många ställen var vattnet tjockt och mörkt, i synnerhet på lovartsidorna.

Här en bild på dagens största gädda som med minsta marginal klarade fyrakilosgränsen.
Inte särskilt stor, eller hur?
Genom hårt arbete och slit kunde jag i alla fall bokföra 11 mindre gäddor.

Det är ett sätt att beskriva dagen, visst.
Men det existerar även en annan verklighet.
Det finns även vanliga människor som inte har en aning om fiske eller vad som är stort.
Det inträffade en ganska rolig incident under dagens fiske. En sommar som den här är det ju fullt med folk ute och badar. På många småöar ligger båtar förtöjda och man ser folk som badar, solar eller håller på med annat. Vindsurfar till exempel.
Strax efter middagstid började sjöbrisen friska i och jag höll på att fiska mig längs med utsidan på en större ö. Då såg jag hur de höll på med vindsurfing. Och på stranden innanför ett tillhörande badsällskap.
Jaha, det var just snyggt, tänkte jag. Där skulle ju jag fiska!
Jag kan ingenting om vindsurfing men snart förstod jag att de som höll på med det kunde ännu mindre.

Men så upptäckte jag att det var två tjejer i kanske tretton, fjortonårsåldern och då nöjde jag mig att ro förbi sällskapet inne på stranden och fortsatte fiska på andra sidan så att säga. Jag vill nämligen inte skylta med att jag får fisk. På den här ön heter det att det finns ingen fisk här. Jag känner nämligen folk som har sommarstuga här och de säger det. Och varför ta ifrån dem den illusionen?
Dels kan det resultera i ännu mer nät eller att ryktet sprids och det börjar drälla av båtar här.
Men detta rörde sig alltså om unga tjejer som säkerligen inte var det minsta intresserade av att fiska så jag började kasta igen och lät dem hållas. De välte och plaskade, tjoade och tjimmade.
Och då fick jag naturligtvis en gädda.
Eftersom hon med segelbrädan mest låg i vattnet och inte verkade ha någon styrsel på brädan, slumpade det sig att när jag drog upp gäddan, skilde det bara cirka fem meter mellan oss. Och då kunde jag inte låta bli att hålla upp gäddan och låta henne se den innan jag returnerade den.
Då skrek hon och gick an att, åh, vilken stor gädda! Har du fått den här! Nyss!? Och varför slängde du i den!?
Och då var det bara en som jag bokade till två och ett halvt kilo som hon tyckte var så jättestor.
Nå, det hade börjat blåsa upp och jag höll till bland stenar och grund och fick ofta ta till årorna för att reglera att jag inte drev på grund så jag rodde undan en bit och fortsatte fiska. Och de fortsatte att försöka bemästra segelbrädan. Hennes kompis hade någon slags flytande bräda och grodfötter.
Jag fortsatte fiska som sagt men det var värst vad långt iväg de drev. Ön slutade nämligen vid udden jag höll till och längre ut och längre bort från sitt sällskap på land, kom de och kunde de knappt segla med vinden så borde det vara alldeles omöjligt att segla mot densamma, tänkte jag.
Så jag rodde ut mot dem och undrade om de skulle kunna ta sig iland för egen maskin. Nej, det kunde de nog inte.
Så jag agerade lite om inte livräddare så åtminstone som hjälpare. Den ene klättrade upp i båten och till den andra kastade jag i en tamp och startade motorn. Så det slutade med att jag bogserade både dem och deras brädor i land. Eller boards kanske det heter. Kanske till och med powerboards om de kommer från USA.
Under färden berättade den ena för den andra om den stora gäddan jag hade fått och det märkliga i att jag slängt i den igen.
De tackade och gick an men som jag sade, är det lag på att undsätta nödställda till sjöss. Därefter körde jag tillbaka och fortsatte fiska en stund till.

Förresten tyckte jag inte att det var ett slitsamt arbete idag. Bara rent fysiskt möjligen. Vinden uppförde sig inte riktigt som normalt idag. Redan på morgonen blåste det nämligen där jag trodde det skulle vara spegelblankt. Jaha, tänkte jag det är väl morgonbrisen då, för vindriktningen var nordostlig. Men det var det inte för den dog inte ut. Den fortsatte och ökade lite till och med. Vred sig så småningom till sydostlig. En seglare (alltså en riktig seglare) skulle säkert tycka att det nästan var kav lugnt men flugfiskar man från båt har man hårda krav på vinden. Man tål inte så mycket och idag var det på gränsen. Allt går nämligen så mycket snabbare. Man driver fort och får alltså kasta snabbt, ta in linan ännu fortare och minsta misstag man gör, har man kanske missat en gädda. Och blåser det ökar också risken för misstag. Det är alltså löslinan som blåser omkring i båten och även om man har gjort klart skepp och alltså stuvat undan alla lösa föremål, så verkar det ändå alltid finnas någonting för linan att sno sig om. Ofta får man kasta sig på årorna och justera läget eller ro en längre sträcka.
Så det gäller att ha rutin om det skall bli något fiskat. Och det har jag. Jag inledde mitt flugfiskande efter gädda från båten. Höll nog på i säkert tio, femton år innan jag ens kom på tanken att försöka med vadare från land. Egentligen kan man nog säga att det är två helt olika slags fiske och att bägge har sina respektive för- och nackdelar. Men att de kompletterar varandra på det mest underbara sätt. Det gör att jag kan hålla på att fiska året runt så länge det finns öppet vatten.
Och skulle jag få den där två och ett halvtkilosgäddan en dag i början av januari efter en hel dags fiskande bland isflak måhända, skulle även jag tycka att den var var lika stor som tjejen gjorde.
Avslutningsvis vill jag än en gång betona att det kan dröja några veckor tills det blir någon ny rapport och att...
Jaha... Internetombudsmannen! Vad kan han vilja då?
-Ursäkta en fråga... Du påstod att du inte ville skylta med att du får fisk?
-Javisst, så är det. Är jag ute och det kommer en båt förbi, brukar jag sluta kasta och sätta mig ner i båten och låtsas syssla med annat. Och en gång för länge sedan under en annan sommar, minns jag, att jag kom i land till bryggan och hade väl fått bra med gädda och någon frågade mig om jag fått något. Ja, man går ju från båten med fullt med spön och packning så att man fiskat vore svårt att förneka.
Nja, svarade jag väl som jag brukar, något napp hade jag väl men det är alldeles för varmt nu. "Javisst, nu går det förstås inte," svarade han väl någonting i den stilen. För inte berättade jag att jag i själva verket fått 15 gäddor varav fyra på över fem kilo. Nej, det gäller att vara lite diskret med sådana uppgifter.
-Jaha, men här då? Här är det ju massvis med tabeller med tiotals gäddor nästan varje dag och fullt med bilder!
-Åh, jaså det... Eh... He, he, men det är väl en helt annan sak!?
-Är det?
-Jo, för detta är ju en fiskedagbok. Och då måste man ju anteckna vad man fått, eller hur?