Väder:  Mest mulet och ett par korta regnskurar men även några solglimtar. Frisk sydvästlig vind från början som ökade till minst kuling. Möjligtvis storm i byarna.

Högvatten till cirka 25 cm över.

07-01-01

Måndag

Årets första gädda

i

Först några ord om den här fiskebloggen. Det passar väl egentligen ganska bra en nyårsdag med lite ord och tankar om framtiden.  Inte bara att "fiskeblogg" tydligen är den rätta benämningen nu för tiden utan även vad folk tycker om den. Vad gäller kritik mot någonting skrivet, brukar man spalta upp det i form och innehåll. Vad gäller det förstnämnda verkar mitt tilltag att modernisera upplösningen på hemsidan inte tilltala så många. Ja, ingen alls egentligen.

Tune

Aktiv medlem

OfflineOffline

Antal inlägg: 70

Visa profil

SV: gagnekulla/pikefly

« Svara #1 skrivet: december 22, 2006, 12:37:28 »

Mig stör det ingenting, har tröttnat på hans ordbajseri sedan länge.

Angående vad jag hade uppe i förrgår, har det nämligen klarnat lite vem som tyckte vad och var någonstans det var.
Det var just på frågan om vad andra ansåg om det nya formatet som svaret här till vänster kom. Det var väl heller ingen stor fråga med massvis med svar utan bara några stycken när jag tittade. Ingen var dock positiv. Detta avsåg själva formen och vad gäller den så vill jag säga att framtiden kommer att ge mig rätt!

Det är ganska uppenbart om man tittar tillbaka bara ett par, tre år. Om jag citerar vad som står (stod) på ingångssidan:

"Själv använder jag upplösningen 800 *600 så då får väl ni också göra det!
Fast från och med 03-09-20 har jag uppgraderat till 1024 * 768."

Skulle någon få för sig den sjuka idén att kika på något av de första dagboksbladen idag märker man att det syns i ungefär ett frimärkes storlek på en modern bildskärm. Så kommer det även att gå med 1024*768 om jag skulle fortsatt med det.
Så är det, tiden och förhoppningsvis utvecklingen går framåt. Fast det är märkvärdigt hur förändringsobenägen ungdomen är nu för tiden!

Ja, jag antar att det är mest ynglingar under 20 som skriver på sådana här chattsidor av ordval och språkbehandling att döma...

Så vad gäller formen på den här fiskebloggen kommer jag fortsätta som påbörjat. Passar det inte folk får de väl göra som den här Tune och låta bli att läsa den.

Så har vi då kommit till innehållet. Kanske inte helt överraskande tänker jag inte heller där göra några större förändringar.

Den här Tunes käraste sysselsättning verkar vara att ägna sig åt trollingfiske och inte för att jag misstänker att min åsikt som ibland måhända framskymtat om det mekaniska och industriella fiskesättet, det minska påverkat hans litterära bedömning av min fiskedagbok, kommer jag fortsätta ungefär som förut. Även där gäller att ingen kan kräva pengarna tillbaka om de inte gillar vad jag skriver och tycker. Det är helt fritt fram att läsa eller låta bli. Likaså har jag inga reklamsponsorer som kan gå in och kräva att jag anpassar mitt skrivsätt så att det passar så många som möjligt.
 Med det avklarat och avhandlat förhoppningsvis för sista gången så några ord om dagens fiske:

Idag blir ju allting både de första och största hittills i år. Sålunda är detta en bild på årets första soluppgång:

Nyårsdagen ja... Kan just undra hur det gick för alla havsöringsfiskare? Traditionsenligt är väl denna dagen deras stora högtid. Men hård sydvästlig vind är nog inte deras önskeväder precis. Inte när den når upp till stormstyrka. Själv körde jag dagen till ära med en One Size. Där jag höll till idag fanns det nämligen en liten, liten chans till blankprickig fisk. Förra hösten fick jag faktiskt två havsöringar som jag släppte tillbaka men hade jag fått en idag hade jag slagit ihjäl den. Om den var lovligt stor förstås. All denna Omega tre frestar!
Så här i januari betraktar jag varje möjlig fiskedag som en bonusdag. Rätt som det är lär det väl komma lite vinter trots klimatförändringen. Så vill jag fortsätta är det inte lönt att klaga på den ständiga sydvästliga eller västliga vindriktningen. Genast det blir vindar på norr eller ost så har vi vintern över oss. Men jag har några ställen jag hemskt gärna vill pröva som just kräver andra vindar än sydväst.

Klockan 10:23 tog jag år 2007s allra första gädda. Eh... Det står lite annorlunda i tabellen men fångsttiderna är bara approximativa. Nu gick jag tillbaka och kollade på bildegenskaperna och fick det exakta klockslaget som kameran angav. Fast bilden här till vänster är inte av den utan av den trekilosgäddan jag fick lite senare.
I år, precis som förra årets första fiskedag undrar jag om det var den första flugfångade gäddan i Sverige. Jag gjorde nyss en snabb återblick och då var det sannerligen skillnad på väder och klimat. Hu!

Där jag tvingades hålla till idag fick det ju vara absolut lä annars hade det inte gått att fiska alls och det är inget storgäddeställe precis utan man får vara nöjd med det man fick.
Trots att jag fiskade i lä med en både en skog och vass bakom mig fick jag se upp för kastvindarna i ryggen så jag inte blåste omkull. Vid några tillfällen så brakade och knakade det och stora grenar blåste ner men riktigt i Gudruns klass kom väl stormen ändå inte upp till.

Vattnet var så högt att jag också tvingades fiska tätt intill den här vassen. Det vill säga att jag ofta inte hade något utrymme alls för bakkastet. Det är ju det som ofta är så skönt med vadningsflugfiske i havet att man så sällan behöver oroa sig för att fastna i bakkastet. Det är bara att dänga på.

Men idag gick det bra med något slags roll eller switchkast att komma ut tillräckligt antal meter ändå.
I folkmun finns det ett starkt samband mellan gädda och vass men i åtminstone min verklighet är det mera oklart. Där jag håller till växer så gott som all vass där det vid normalvattenstånd är knappt fotsdjupt vatten. Det kanske mest är en insjögrej?

En dag senare: Jaha, nu har jag kollat tidningar och annan media. Det var tydligen inte bara storm utan till och med orkan när det var som värst! Särskilt i Skåne. Så jag misstänker att det inte blev så mycket havsöringfiskat där nere. Kanske var mina fem gäddor de första flugfångade i hela Sverige då, till och med...?

Fiskejournal 2007
2007-01-01 Gädda 2 One Size fits all Nej Ja AFTM 7 Flytlina Mulet SV kuling 09:30 Nej

2007-01-01 Gädda 2 One Size fits all Nej Ja AFTM 7 Flytlina Mulet SV kuling 10:00 Nej

2007-01-01 Gädda 3 One Size fits all Nej Ja AFTM 7 Flytlina Mulet SV kuling 10:30 Nej

2007-01-01 Gädda 2 One Size fits all Nej Ja AFTM 7 Flytlina Mulet SV kuling 10:45 Nej

2007-01-01 Gädda 2 One Size fits all Nej Ja AFTM 7 Flytlina Mulet SV kuling 13:00 Nej