Väder:  Klar morgon och således något under nollan. Men så mycket sol blev det inte för när den väl skulle kunna ha börjat värmt lite, blev det mulet. En frisk vind blåste också redan från början. Enligt SMHI skulle den vara rent sydlig men enligt mig var den sydvästlig.

Vattenståndet var normalt. Stor sensation egentligen.

07-02-17

Vintervår

Först några ord om förra gångens fisketur. Den inträffade 070213 och var inte värd att skriva någon rapport om eftersom jag inte fick någon fisk. Annars var det en mycket lyckad fisketur där det mesta stämde. Ingen is, ganska frisk ostlig vind och något som närmast kan karaktäriseras som superlågvatten. Fast i reella tal låg det på 27 cm över på morgonen enligt SMHI men i jämförelse med tidigare så var det lågvatten. Inte frös jag det minsta heller trots att både vatten- och lufttemperaturen låg på cirka en grad plus. Så varför fick jag inte ens ett napp eller såg en fisk då?
En hel värld vill säkert ha svar på den frågan och min teori härvidlag är att fisken helt enkelt var utom räckhåll för mig. Inte att jag befann mig på fel ställen nödvändigtvis utan att fisken hade gått på djupet. Först hade det blåst västliga vindar hur länge som helst och fisken (och jag själv) hade anpassat sig efter det. Vattnet hade skiktat sig i olika temperaturstråk där det var varmast på läsidorna och där samlade vi oss, gäddorna och jag. Så kom förändringen för någon vecka sedan med minusgrader och vindkantring till ost, nordost. Vattnet kyldes ner ännu mer och isen lade sig åtminstone allra längst in i vikarna. Nu, till idag hade det dock blivit lite, lite mildare och den envisa ostanvinden hade undan för undan blåst ut vatten genom Öresund och Bälten hade jag kunnat följa dag för dag. Men fortfarande hade det inte skett någon omlagring av de olika temperaturskikten på grunt vatten, inte ens på läsidorna. Så tolkade jag i alla fall situationen eftersom jag naturligtvis höll till på alla de nya läsidor som skapades genom den ostliga vinden. Det var lite för tidigt, tror jag.

Jag tror inte det minsta att det hade hjälpt heller om jag satte på ett redigt drag, som någon vrålade till mig från ett öppet bilfönster att jag skulle göra. Det är faktiskt sant och första gången jag fått goda råd på det sättet. Det andra stället jag prövade låg nämligen alldeles intill en landsväg. (Mental minnesanteckning; undvik i fortsättningen att fiska inom synhåll från allmänna vägar!)
Men just det stället bevisar min tes för där har jag väl aldrig gått helt bom tidigare. Där brukar jag alltid få ett par tvåkilosgäddor åtminstone, de få gånger jag är där. Men idag inte ett hugg eller efterföljare ens. Jag nämnde tidigare att när det väl blev ostliga vindar skulle miltals hittills oprövade kuststräckor öppna sig för mig och visste stämde det. Men det tar tid att konstatera huruvida det finns fisk eller inte. Därför hann jag bara med två olika ställen idag. Bilden ovan är från det första där jag också borde ha fått kontakt med någon smågädda åtminstone, tycker jag.
Så den tisdagen den 13 februari blev således årets första dag jag gick helt bom. Typiskt också; dagen innan Alla Gäddors Dag!

Den aktuella dagen, idag alltså. Lördagen den 17 februari blev inte så mycket bättre. Trodde länge jag skulle bomma idag med och det gjorde jag väl också, nästan. Tendensen med utrinnande vatten ur Östersjön fortsatte några dagar till men så ändrade sig vinden tillbaka till sydlig, sydväst igen och det var väl det som gjorde att vattenståndet idag blev rekordlågt. Det kan tyckas stingsligt, surt och grinigt att beklaga sig över att det eventuellt inte blåste ren sydlig vind som SMHI hävdade utan sydvästlig men det gjorde att jag valde helt fel vädersträck och fiskeplatser. Och på typiskt sportfiskemanér kommer jag även att beklaga mig över lågvattnet. Jag menar, här har jag beklagat mig i månader över det höga vattenståndet och så när det äntligen blir lågvatten så är inte det bra, det heller.
Människans förmåga att skylla sina egna misslyckanden på yttre faktorer är sannerligen obegränsad!
Likaså att länge uppehålla sig vid som egentligen skulle hända om bara det eller det hade inträffat. Det vill säga om vinden hade hållit sig kvar vid den ostliga när den äntligen börjat. För då hade säkert gäddorna hunnit anpassa sig och gått upp i lä och då skulle jag ha hittat dem idag; bergis!
Men eftersom den ändrade sig totalt, rördes vattnet upp igen, temperaturskiktningen omintetgjordes, gäddorna satte högsta fart ut mot djupt vatten igen och där stod jag förvirrad och ilsken och fisken var som bortblåst. Igen.

Men som rubriken säger är det vintervår. Inte tvärtom för visst är det väl vintern som håller på att övergå i vår. Och minns jag rätt är det perioden just efter islossning och innan hav, fiskar och jag själv anpassat oss efter de nya förhållandena som det brukar gå som sämst för mig också.

Jag inledde dagen med en blixtkrigsliknande snabbrunda på två ställen som jag i normala fall kunde ha uppehållit mig vid en hel fiskedag. Åtminstone det första. Att jag inte var nöjd med det normala vattenståndet (läs superlågvatten!) berodde på att det orsakat att vattnet var jättegrumligt! Det kan inte ha varit något annat för jag höll till på läsidan av en udde där vattnet brukar vara klart vid den rådande både vindriktningen och styrkan. Och ser jag inte foten på tre decimeters djup, trivs jag inte. Därför stannade jag bara där knappt en timme. Och då hade jag ändå scannat av ett väldigt stort område utan att ha märkt av någon fisk. Och som sagt, helt lä var det inte eftersom jag uppfattade att vinden var sydvästlig.

Vevade upp och packade in mig i bilen och körde till ställe nummer två. Lite längre in, kan man säga och där var grumligheten inget problem. Tvärtom vet jag nog att är den bara lite lagom så gör gör den att gäddorna känner sig lite tryggare och gärna ställer sig lite grundare än vanligt. Men här var det också vinden som ställde till det för mig. Den låg på för mycket samtidigt som gäddorna förmodligen stod längre ut och tjurade på trollingdjupt vatten, långt utom räckhåll för min flytlina.

Men så vid ställe tre, ännu en liten bit längre in, fick jag mot alla odds en gädda. Eller två om vi skall vara noga.
I brist på bättre fiskebilder får väl den här duga med en antydan om hur de kommer att bli om några veckor. När det blir betydligt större gäddor som plaskar och hoppar i ytan. För det tror jag kommer att inträffa. Alla de yttre fel jag beskrivet är ju sådana som går över med tiden. Blir det inget rejält bakslag; typ Vintern gör oönskad come-back, kärnkraftsolycka, krig, terroristdåd, förkylning eller andra katastrofer så kan det bara bli bättre. Jag har hela tiden fram till första maj på mig.
Redan har jag lagt in om några extra lediga dagar fram i mars och april...

Så långt om de här två dagarnas fåfängt fiaskobetonat fiske och några ord om det datamässiga. Jag har fortfarande lite problem med min e-mail. Det är så att jag har två e-mailadresser. Minst. Den ena är den som fladdrar förbi i inledningen på startsidan och som webhotellet tillhandahåller. Och så har jag en annan som jag fått från min bredbandsleverantör. Men det visar sig att de har svårt att samarbeta i Outlook som jag använder som e-mailprogram.
Så hemskt många mail får jag inte, särskilt som min strategi visavi spam-makarna fungerar till 100% men jag brukar besvara alla som har med fisket att göra. Så nu undrar jag om mitt svar till en viss "C L Petersen" kom fram? Jag skickade det via webmail från mitt webhotell men är lite osäker på om det kom iväg. Om han läser det och inte fått något svar så kan han ju meddela mig det så försöker jag igen.
Fast det kan jag ju säga rent allmänt att det inte lönar sig att fråga om exakt var det är bra. Dels för att det inte går att lita på mina svar och dels för att det vet jag inte. Hade jag vetat det idag till exempel, hade jag ju själv åkt dit. Samt att jag fått några stora gäddor då och då.

Fiskejournal 2007
2007-02-17 Gädda 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Mulet f-h sydväst 11:30 Nej

2007-02-17 Gädda 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Mulet f-h sydväst 13:00 Nej