Väder:  Ombytligt och växlande. På morgonen helmulet och regn nästan hela tiden. Inte så häftigt visserligen. Vinden ganska svag och tillfälligtvis sydlig. När jag börjat fiska ökade vinden och nederbörden kom skurvis. Vid elva-tolvtiden lättade det och man såg solen ibland. Frisk västlig vind. Ännu senare på eftermiddagen mojnade vinden otroligt nog. Mer och mer blå himmel syntes samt varmare blev det också.

Vattenståndet låg på cirka tio centimeter under.

07-04-10

En prövning

Just det, idag kommer det att handla lite grann om hur jag prövar en ny, inte precis uppfinning men ett slags nytänk i alla fall. Det blir alltså inte en massa gnällande och klagande på exempelvis vädret, otur, mothåll av Makterna eller andra jeremiader utan en prövning i form av ett test. Redan från början hade jag försatt mig i en vinn-vinnsituation nämligen. Först och främst genom att ta med mig vadarna och tillhörande kringutrustning.
I april är alltid huvudinriktningen att köra ut med båten och fiska havsöring; med fluga om vinden tillåter det och när det blåser för mycket, med spinn. Blåser det för mycket när jag ankommer Långö, vänder jag bara bilen och kör ut till någon lämplig halvö, ö med landförbindelse eller kuststräcka och prövar efter gädda. Nu för tiden kommer vindstyrkan inte som en överraskning heller. Inte sedan jag upptäckt den perfekta tjänsten "Kustobservationer" hos SMHI, där det fortlöpande står den exakta vindstyrkan och riktningen i realtid. I mitt fall är det den på Utklippan som intresserar mig.
Prognoser och väderförutsägelser kan man inte lita på. Till exempel skulle det råda västliga vindar idag men då, vid den sista kiken kl 05:30, blåste det sydostlig vind! Och bara 2 sekundmeter. Det innebar att jag utan rädsla kunde ta båten, vilket jag också gjorde. Hade det blåst mer, vilket jag trodde det skulle göra, hade jag bara kört en bit inomskärs och gått iland på någon närliggande ö och fiskat gädda med vadarna. Nu körde jag istället ut till ytterskärgården och prövade efter öring.
Det tar mig ungefär trekvart och under tiden ökade vinden men då var jag på plats och kunde börja fiska. Det var ändå så jag nästan kunde flugfiskat men jag tänkte att jag börjar med spinnspöt så får vi se.
Efter bara cirka en halvtimmes fiskande fick jag den här:

En ganska liten havsöring. Nu till det nya. Tittar man noga på draget; ett 12 g Toby, kan man kanske se att den enda trekroken längst akterut är utbytt mot två enkelkrokar. En där bak och en där fram.
Det fungerade nästan för bra.
I alla fall om jag tänkt att det skulle underlätta att lossa småöringar.
Bägge krokarna satt stenhårt, djupt nerbäddade  i den stackars fisken.
Så hade den varit ännu mindre och därmed olovlig så vette tusan om jag hade kunnat återutsätta den oskadd.
Men ett enda hugg är ju ganska litet underlag för en bedömning. Så efter den här blev det spännande. Hade jag hittat den ultimata lösningen på problemet med nafsande havsöringar som inte fastnar?

Både när jag fick den här fisken och efteråt, regnade det ymnigt och det var ganska otrevligt. Blöt i baken blev jag också för det blåste ganska duktigt nu och hela tiden fick jag sätta mig vid årorna för att se till att jag inte drev på grund.

Så trots att jag borstade av vattnet på sittbrädan varje gång och att jag hade regnbyxor på mig, kände jag hur jag blev allt våtare i baken. Men det är naturligtvis en världslig sak och inget att bry sig om. Huvudsaken var att jag kunde fortsätta fisket. Men den övergripande väderleksrapporten med frisk västlig vind fick mer och mer rätt. Men som sagt, jag befann mig i en vinn-vinnsituation för jag hade kört så att jag skulle ha medvind hem samt att det låg några fina öar längre in jag skulle köra in till och landstiga på och fiska gädda i lä ifrån. Och befinner man sig väl på plats tål man en hel del sjö. Körde därför till ännu ett topprankat havsöringställe och prövade. Mycket riktigt fick jag ett hårt hugg där. Men den fastnade inte så hundraprocentig är inte nykonstruktionen. Kroken jag använde är Kamasan metkrok i den största storleken, nämligen #2. Men den ser väldigt ynklig ut på draget, van som man är att det brukar sitta en stor trekrok där.
Annars är enkelkrok på drag väldigt underskattat. Någon har bestämt att på drag och wobbler måste det finnas trekrok. Nu för tiden är väl det fisket utdött jämsides med torsken men förr i tiden, på sextio och tidiga sjuttiotalet var ju spinnfisket efter torsk från land fortfarande väldigt populärt. Och givande förstås. Då skulle man ha draget studsande i bottnen för att få napp. Och då använde i alla fall jag enkelkrok. För att undvika bottennapp. Den dumma torsken högg och högg ända tills den fastnade. Så var det.
Jag hör visserligen att de som fiskar havsöring på Sydkusten får lite torsk under kvälls- och nattfiske och det hade varit kul. På fluga alltså. Torsk på grunt vatten är någonting helt annat än när man pilkar på en 20, 30 eller 40 meters djup, helt klart.
Jag hade även tänkt pröva en annan sak men inte hunnit eftersom jag jobbat hela påsken. Nämligen skaffa mig en UL-utrustning. Ultralätt. Spinnfiskerelaterat. Tänkte att det är väl bäst att köpa ett spö någonstans där ingen känner igen mig. Fast man kunde ju i och för sig säga att, nejdå, det är förstås inte jag som skall ha det utan grabben. Eller frun. Det räcker med ett spö för jag lyckades leta fram den gamla ABUmatic-rullen och den verkade fungera också. Så ett lätt spö och en ny lina så kunde jag testa att kasta en One Size med en liten tyngd frampå. Visst, jag vet att det är populärt med olika slags kastdobbar och så en lina med en fluga efter. Eller har man först flugan och dobben efter?
Men jag hade tänkt göra en slags jigg-variant av kroppen på en gammal Droppen-spinnare.
Jag var faktiskt på ett av alla de här nya skräpvaruhusen en dag i helgen och tittade men de hade bara färdiga fiskeset. Däremot hittade jag och köpte en ny håv. Fiskar man havsöring från båt måste man ha en. Den gamla började bli för gammal med allt större hål i maskorna. Kolla på bilden ovan, den fungerade bra. För endast 49:-! Jo, jo, billigt är det. I alla avseenden förmodligen.
Nå, det var väl allt från havsöringsfronten för idag. Jo, jag kan väl också nämna att jag hade fått ett erbjudande att följa med till Trollemölla en dag nu under påsken. Men jag tackade nej av två orsaker. Dels att jag som sagt jobbade men också för att fisket där brukade vara dåligt på våren. Eller inte prisvärt snarare med liten fisk. Fick nu rapport och det stämde då rakt inte att fisken var liten. De hade haft väldigt fint fiske där samtliga nästan tagit full pott med en toppnotering på 5,7 kg. Grattis A från P!
Nå, jag har ju ändå fått lite matfisk nu här ute i havet men visst känns det frestande att komma dit en gång till. Vi får se till hösten hur det blir. Ofta tänker jag att varför inte fiska lite regnbåge någon gång? Alltså i ett put-and-takevatten. Men så brukar det ändå inte bli av. Främst tänker jag på månaden maj då jag har fiskesemester. Som sagt, vi får se.

Nu över till dagens andra fas. Gäddplockningsdelen.

Tvingades sluta med havsöringsfisket redan vid tio, halvelvatiden för vinden friskade i allt för mycket. Så då körde jag bara in i innerskärgården och gick iland på läsidan av en större ö.
Tog på mig vadarna och riggade flugspöet och satte på en One Size som förstahandsval för i år verkade man inte gå säker för havsöringarna någonstans. Fast här höll de sig undan, visade det sig.
Ett helt annat fiske i en helt annan värld.
Lä, stigande värme och en och annan solglimt till och med. Hade valt ett område med mycket sandbotten så det var också lätt att vada där. Jag var lite osäker på var gäddorna fanns. Eller om de fanns. Men det behövde jag inte vara alltför länge.

De högg friskt och redan nu började man få en aning om hur de är senare på sommaren. Pigga och kämpastarka alltså. Likaså visade det sig att samtliga jag landade verkade vara utlekta. Särskilt den största bestod nästan enbart av ett stort gap. En trekilosgädda såg vanskapt ut med en stor knöl mittpå. Först trodde jag den var sjuk på något sätt men den hade fått sig ett rejält skrovmål, bedömde jag på nära håll. Det där uttrycket att magen stod i fyra hörn stämde väldigt väl in på den gäddan.
Det kändes till och med lite frestande att döda den och sprätta upp den för att få veta vad den ätit men naturligtvis avstod jag.

Ändå att de var magra och förmodligen vrålhungriga så missade ändå väldigt många i huggen. Väldigt märkligt, tänkte jag och tittade misstänksamt på min One Size. Men krokspetsen var lika vass som den skulle. Ibland händer det att den är böjd nämligen. Ju vassare en spets är desto lättare blir den bockad efter närkontakt med sten och det händer då och då men inte ofta.

Området jag skulle befiska går att dela i en sämre och en bättre hälft; låt oss kalla dem A och B. Började som synes i A-delen och det var där jag missade många gäddor. Men, tänkte jag, finns det så här pass många gäddor i A-delen så måste det vara superfantastiskt jättebäst i B-delen! Men det var det alltså inte. Fast uppfatta det absolut inte som ett klagomål. Det blev en väldigt skön och trevlig eftermiddag i synnerhet som solen började titta fram. Jag lyckades bara landa en gädda där men hade ändå ett spännande fiske för jag hade några hugg och plogar i vattenytan. Samt att jag väntade på en stor gädda. Det kändes som det var läge för det. Men såg inte till någon där.
Gick väl så småningom tillbaka till båten och tittade på klockan och tog mig en liten bananpaus. Jaha, lite för tidigt att köra hem men lite för sent och jobbigt att köra till ett annat ställe. Alltså en annan ö. Äsch, tänkte jag då, principer är till för att brytas när det passar. Då tänkte jag på min princip att inte befiska samma ställe två gånger samma dag.
Så jag bytte fluga till en större gäddsara av mer traditionellt slag och gick tillbaka till Ställe A. Och första gäddan blev dagens största. Den ytterst magra gäddan som jag bokade till 4,5 kg som efter några veckor om jaktlyckan är god, kommer att väga minst sex kilo.
Samt att jag på den timmen jag hade på mig förmodligen landade alla som huggit eller följt efter under den första rundan. Det bättrade på fiskestatistiken rejält. Kul.
Jag hade anat, även om det är svårt att objektivt bedöma vinden från ett lä-perspektiv, att den mojnat under eftermiddagen. Tvärtom mot vad den brukar, visade det sig sedan att det stämde. Men då var jag för trött att köra utomskärs och åter pröva efter havsöring. Jag vet inte, det verkar inte som man orkar någonting nu för tiden!
Det aviseras högtryck och sommarvärme senare i veckan och det är väl det som är på gång, kan tänka.

Eh, jag har inte hört det minsta om hur mitt lilla första-aprilskämt föll ut. Fast jag tror naturligtvis inte att någon gick på det. Kanske någon hade en halv tanke på att gå och leta rätt på ett par polariserande solglasögon och en spegel men kom på att den söndagen jag pratade om, skrevs datumet till den första april?
Fast förmodligen är det nog ingen som tror någonting av vad som står på denna hemsida vilket i så fall är en sund inställning. Var kritisk och skeptisk så går det dig bra här uti livet! Jag kan väl säga att sanningshalten här pendlar mellan 64 och 72 procent. Det slår till exempel Expressen med 46 procent!

Men när jag höll på att hitta på hur man kan få någonting att se osynligt ut så slog det mig att det kanske inte skulle vara omöjligt att få det att fungera i verkligheten. Ett system med speglar som leder och delar ljuset och att det går i hop igen efter föremålet. Men å andra sidan, vad skall man med det till när den ryske ambassadören för några veckor sedan sade att de i Moskva kan studera till exempel Stockholms gator så noga och tydligt att de kan läsa bilnumren från satellitkamerorna? Det var i samband med diskussionen om de skulle ha militär bevakning av den planerade gasledningen i Östersjön.

Fiskejournal 2007
2007-04-10 Havsöring Ställe X 2 Toby 12 g S Ja Nej Nej Nej m-f V, vxl moln 08:30 Ja

2007-04-10 Gädda Ställe A 3 One Size Nej Ja AFTM 7 Flytlina m-f V, vxl moln 11:00 Nej

2007-04-10 Gädda Ställe A 2,5 One Size Nej Ja AFTM 7 Flytlina m-f V, vxl moln 11:30 Nej

2007-04-10 Gädda Ställe A 2 One Size Nej Ja AFTM 7 Flytlina m-f V, vxl moln 12:00 Nej

2007-04-10 Gädda Ställe B 3,5 One Size Nej Ja AFTM 7 Flytlina m-f V, vxl moln 13:45 Nej

2007-04-10 Gädda Ställe A 4,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina m-f V, vxl moln 14:15 Nej

2007-04-10 Gädda Ställe A 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina m-f V, vxl moln 14:30 Nej

2007-04-10 Gädda Ställe A 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina m-f V, vxl moln 14:45 Nej

2007-04-10 Gädda Ställe A 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina m-f V, vxl moln 15:00 Nej