Väder:  Mest soligt även om det började med dis och ganska mulet. Även mot eftermiddagen skockade sig molnen lite.

Vinden höll sig svag till måttlig och först från väst. Senare under dagen drog den sig mer och mer mot syd.

Vattenståndet var så nära normalt man kan komma.

07-05-20

Ryckfiskare i farten

Tre arter

Sverigedemokraterna har haft årsmöte här i stan, enligt vad jag ser i tidningarna och hör i övriga media. Jag försöker undvika att skriva om politik för dels kan jag inte så mycket och dels försöker jag hålla mig till fiske här i min dagbok men jag måste få säga att jag till fullo instämmer i vissa delar av deras politik!
Det finns några utländska element här i vårt kära Sverige som jag gärna skulle vilja skicka tillbaka till sina ursprungsländer. Det har kommit hit vissa främmande snyltgäster som inte hör hemma här hos oss. Främst håller jag med om devisen: "Sänd Kanadagässen tillbaka till Kanada!"
Det är verkligen en störande fågel som irriterar mig storligen! De finns överallt nu här på våren och för ett förskräckligt oväsen. Och som de skitar ner både på vatten och på land! Men deras högljudda honkande och trumpetande, värre än Miles Davis i sina värsta stunder, är fullkomligt olidligt! Och har de väl börjat sina högre än Sweden Rocks oväsenkonserter vill de aldrig sluta! Nä, samla ihop samtliga, chartra ett plan, stuva in dem  och så ut med ur landet bara!
Men självklart är Sverigedemokraternas: "Sätt stopp för näbbgäddornas massinvandring!" ett budskap som verkligen tilltalar mig!
Sådan totalt artfrämmande påverkan på vår helsvenska fauna och natur är ju helt naturvidrig och måste upphöra. De tillför absolut ingenting till vårt ursvenska kulturarv som vissa hävdar. Ånej, inte med sina gröna ben inte!
Kan de också lova att förbjuda båtturismen här i skärgården så får de garanterat min röst i nästa val. Varenda människo¤$@!! som hade en båt&¥β€ψζ!! skulle tvunget ut idag och gå iland på varenda holme och skär och hindrade mig oupphörligen genom sin blotta närvaro!
Det var väl de tre sakerna som störde mig mest idag och eftersom Sd väl kan sägas vara partiet för de allra mest missunnsamma privategoisterna så borde det ju passa mig som hand i handske.
Så långt de politiska expertkommentarerna.
Nå, jag borde inte vara så sur och arg egentligen för nu känns det som jag är back in town igen. Top of the heap till och med. And I did it my way.

Jag uttryckte förhoppningen förra gången att jag skulle få tillfälle att visa upp den nya rullen i samband med en bild på en lite större gädda inom en inte allt för avlägsen framtid. Och tro det eller ej, men det kan jag göra redan idag.
En klassisk fem-femma.
                                                                     Femkilosgädda på klassfemspö.

Rullen kallas av någon outgrundlig anledning för Lynx. Jag fattar inte varför det ska vara så mycket engelska överallt för!
Vad är det för fel på vårt eget, kära och fina, fosterländska språk, Svenskan!?
Bort med alla utländska låneord också när vi ändå håller på!
Lägg förresten ner all språkundervisning i skolan också förresten. Vi behöver inte det. Vi bor i Sverige och behöver inte lära oss en massa utländska språk som i många fall är rent obegripliga.

I alla fall fungerar rullen som den ska och idag fick den verkligen jobba. Det var ju främst två egenskaper som jag saknade på den gamla, helsvenska rullen ABU Diplomat. Dels en större spole och dels en bättre broms. Men allt är bra när det är nytt så jag får väl återkomma om 30 år med en ny rapport.
 För så länge använde jag den gamla rullen. Minst.
På just 145an, då 45 står för linklasserna 4 och fem, började förresten det nitade vevhandtaget på en spole ge sig också.

Nej, den här rullen verkar väldigt bra och känns gedigen och stabil i detaljerna. Rullen är av märket Sameo. Hm... Nu blir jag misstänksam... Det låter utländskt...
Kolla förresten på bilden, bortom spöhandtaget! Just det, det är Kanadagässen som varit framme! Fjärran från den svenska mentaliteten att inte skräpa ner i naturen! Så bara utvisa dem!

Men fångsten satt verkligen långt inne idag. Söndagar är ingen drömdag för min del som gärna vill ha både skärgården och helst hela havet för mig själv, i synnerhet inte i slutet av maj. Men så ville jag passa på en sista gång innan den långa jobbarveckan som nu följer att försöka en sista gång. Därför startade jag lite extra tidigt också. Också för att jag föranletts att tro att det både skulle blåsa och vara så kallat dåligt väder. Trodde jag skulle få krypa inomskärs med båten och mer eller mindre kastas tillbaka av jättevågor och kanske bara få hålla till på läsidan av någon ö helt nära stan. Därför lämnade jag det tunga spöet hemma. Åh, vad jag ångrade mig åtminstone hela morgonen och förmiddagen. Sol och varmt och en lätt bris är ju toppenväder för ett skönt båtfiske.
Jag körde och rodde från den ena holmen till den andra och gick iland. Men allteftersom timmarna gick kom det alltfler andra båtar ut också. Och det är inte utan att man känner sig lite udda och uttittad där man står där mitt ute i viken i vadarbyxor och svänger med ett flugspö, med båten parkerad alldeles bredvid.
-Vad är det för en konstig dåre, tror jag de flesta skakade på huvudet och tänkte.
Och mycket dåligt fiske hade jag. Näbbgäddor överallt och länge närde jag misstanken att det är deras fel att de vanliga gäddorna inte syntes till. De fanns ju inte på sina vanliga ställen någonstans! Både de förra två gångerna jag var ute och nu idag.
Visst, jag fick väl någon näbbis och det är ju alltid lite kul när det rycker och drar i spöt. jag vill förresten poängtera att jag inte brukar gå omkring och muttra för mig själv, sur och tvär för att jag inte får en massa gäddor. I synnerhet inte idag när det är en så härlig förmiddag. Och inte bara en massa Kanadagäss som sträcker på halsarna på stränderna och skränar. Precis fullt med näktergalar är det också i snåren och de galer för full hals. Och gökar.
Eh... Jag menar naturligtvis att jag hörde flera gökar som kokoade. Och såg flera stycken som flög från det ena trädet till det andra för den delen också.
Jag är kanske inte är så bra naturskildrare eller är så intresserad av fåglar men lita på att det fanns stoff idag för att fylla sida upp och sida ned med högoktaniga naturutgjutelser.
Jag nöjer mig med att konstatera att jag även såg en stor korp på nära håll samt hägrar på långt. Och säkert en hel massa andra arter också.

Nu kommer vi till ryckfiske-biten:

Alla näbbgäddor jag fått upp i år är ryckfiskade. Absolut inte avsiktligt från min sida, tro inte det.
Så, när jag äntligen hamnat rätt och började få riktiga, ursvenska gäddor, fick jag ett häftigt napp som jag inte blev klok på. Tilläggas kan att jag hela tiden trodde att samtliga hugg emanerade från näbbgäddor och det tog en stund innan jag insåg att det var från äkta gäddor.
Men det här tog det en stund att begripa vad det här var för fisk. Ingen näbbis märkte jag med detsamma och ingen gädda heller förstod jag efter en stund.

Och det drog som bara %&€$£@!!

I början såg jag också bara den lysande och glittrande flugan som simmade omkring. När jag började urskilja formen på fisken misstänkte jag för ett tag en betydligt ädlare fisk än id, som det till slut visade sig vara.
Även den ryckfiskad, som syns på bilden.
Min erfarenhet av idar är att de satsar allt i själva hugget men sedan är de som en stor tångruska. Jag brukar få en id ungefär vartannat, var tredje år och just i maj. De har väl kommit ut ur åarna nu och är extra hungriga.
Den här simmade närmast outtröttligt omkring och sammantaget drog den faktiskt mer än femkilosgäddan nyss!
Den grymma slutsatsen man kan dra från det är att idar är väldigt känsliga i munregionen.

En annan är att Kamasan metkrok i liten storlek är absolut livsfarlig för allt levande!
Det är närmast något ondsint magiskt över den. Bara någon levande varelse kommer i närheten av den så liksom aktivt griper den efter det, famlar, söker och till slut, hugger fast!

Jag satte vikten till två kilo utan att veta så mycket om hur idarnas rekordvikter ligger och utan att väga den. Men stor och tung verkade det i alla fall. Egentligen är det väl bara naturligt att iden är en väldigt stark och kraftfull fisk eftersom även den vandrar uppströms i åarna för att leka. Åar i vårflod och då har de mycket större vattenmotstånd att kämpa emot än den klena havsöringen som inte orkar simma upp då utan måste göra det under den vattenfattiga hösten när det knappt är någon ström alls. Dags för omvärdering!

Riktigt roligt hade det hunnit bli nu. Den första femkilosgäddan var  om inte lätthanterlig så inte exceptionell och eftersom det fanns en passande plätt med fuktigt strandgräs intill, lade jag upp den där för ett foto mest för att få med den nya rullen. Där har jag faktiskt lagt upp femkilosgäddor förut.
Nå, nästa femkilosgädda visade upp ett helt annat beteende.

Det var en riktigt kämpande vilde som kunde alla tricks in the book! Både jag, rullen och kanske framför alla spöet fick verkligen jobba på och länge såg det ut som om den skulle vinna.
Men jag hade även läst del två av samma bok!
Än en gång fick jag användning för mina tjurfäktningskunskaper i det att den hela tiden försökte simma dels mellan benen på mig och dels mellan mig och vadarstavens lina.

Om och om igen gick den till attack!
Elegant sidsteppade jag flera gånger med ett utländskt klingande "Ole!".
Men tyst för mig själv naturligtvis för att hålla på och hojta, skrika högt och gestikulera är väldigt osvenskt och det skall man akta sig för.

Det var långt till en passande strand så jag nöjde mig med den här närbilden av huvudet på den. Kamasanen satt perfekt och med ett enkelt tumgrepp på den, lossade jag den och den fick simma iväg.
När jag tänker efter, kommer jag inte ihåg när eller om jag har felkrokat en gädda. Jo, på utsidan av huvudet för inte så länge sedan, minns jag men inte på resten av kroppen.

Vill man vara vitsig, vilket jag absolut inte vill, kan man säga att det finns en tumregel vad gäller gäddors vikt. Kan man lyfta dem i nackgreppet väger de under fem kilo, kan man det inte, så är det över.
Det kände jag här, att jag inte skulle kunna lyfta upp den i tumgreppet. Men hålla fast dem lite grann i vattenytan går bra.

Wow, två femkilosgäddor på en timme, inte dåligt. I synnerhet som jag har haft så dåligt fiske länge nu. Skulle det nu råka finnas någon av alla de båtar, folk och människor som sett mig fiska och som mot all förmodan även skulle råka läsa det här så såg ni mig inte där jag fick fisken. Så inbilla er ingenting! Ånej, det ställets hemlighet är intakt.

Det hade börjat bli eftermiddag nu och skärgården hade nu hunnit bli knökafull med båtar och folk som satt uppe på stranden och grillade korv. Rodde jag runt en udde för att gå iland, så nog låg det en båt förtöjd där.

Men likt en sann optimistkonsult så vände jag bakochfram på problemet och såg det som en möjlighet istället. Jag tvingades helt enkelt söka upp nya ställen. Kom att tänka på några holmar och skär där jag bara varit sporadiskt någon gång förut för många år sedan. Då hade jag inte fått något och dumt nog, markerat hela området som värdelöst. Eftersom dagen redan var räddad i övermått tänkte jag att varför inte köra dit nu och titta närmare på de områdena en gång till?

Gjorde så, manövrerade omkring mellan stenar i vattenytan, holmar och skär tills jag hittade en lämplig parkeringsplats för båten. Men det var lite jolmigt på sina ställen och alger och ålgräs hade redan börjat komma så det gick inte att fiska överallt. Men visst hittade jag ett par hyggliga ställen med fina gäddor.
Men det viktigaste var att jag ändrade den mentala noteringen från "kasst" till att här måste jag prova till hösten och tidigt på våren nästa år.

Vad gäller bilder på hoppande gäddor så är det lätt som en plätt att få dem. Samt att det tyvärr så är de små som är mest samarbetsvilliga. De stora är mer tjuriga och går hellre på djupet. Åtminstone var det så idag.

Nu närmar sig sommaren på riktigt och vi får se hur den artar sig. Tyvärr så jobbar jag hela juni då en fiskehöjdpunkt brukar komma. Det är då jag, kanske inte brukar men det händer, kan komma i kontakt med riktigt stora gäddor på sin väg ut mot djupen. Sedan, när jag får min semester i slutet av juli och augusti brukar det vara svår algblomning.
Nå, länge än kommer jag att suga på den här karamellen, som det brukar stå på sportsidorna, att idag ha fått de här två femkilosgäddorna på det lätta spöet när de var som allra starkast och vildast.

Fiskejournal 2007
2007-05-20 Gädda Ställe fyra 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Svag - måttlig S, mest sol 11:00 Nej

2007-05-20 Gädda Ställe fyra 5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Svag - måttlig S, mest sol 12:00 Nej

2007-05-20 Id Ställe fyra 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Svag - måttlig S, mest sol 12:45 Nej

2007-05-20 Gädda Ställe fyra 5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Svag - måttlig S, mest sol 13:00 Nej

2007-05-20 Gädda Ställe fyra 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Svag - måttlig S, mest sol 13:15 Nej

2007-05-20 Gädda Ställe fem 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Svag - måttlig S, mest sol 14:30 Nej

2007-05-20 Gädda Ställe fem 3,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Svag - måttlig S, mest sol 14:45 Nej