Sol, sol, sol!

Väldigt svaga vindar; knappt märkbara. Inte ens sjöbris blev det; möjligtvis en lätt, sydvästlig krusning mot eftermiddagen till.

Högvatten upp till plus tjugo cm. Märkligt, men förmodligen en effekt av lågtrycken och de ostliga vindarna som rått förut. Förmodligen sjunker det undan snart.

07-08-05

Ny lina

Eller hade man varit vackert-väder-beroende kunde man kalla dagens avsnitt för Äntligen sommar, eller någonting sådant. Det vimlade av folk, båtar, hundar och skrikande barn på varenda skär i hela skärgården. Och nästan precis överallt drev det omkring båtar innehållande flera ivrigt kastande personer. För en gångs skull håller jag inne med sura kommentarer, gnäll och missunnsamhet när alla mina platser var upptagna. Idag bjuder jag på det. Jag kan förstå att alla som har tillgång till något flytetyg bara skall ut på sjön idag. Den första riktiga sommardagen på jag vet inte hur länge. Tre veckor sedan? Och så är det söndag också så de som börjat jobba får ytterligare en chans på en solig dag Den enda?

Att inte skären och holmarna sjönk till botten!
Just det, en ny lina hade jag införskaffat sedan sist och jag var lite orolig för att den var för lätt. Egentligen borde jag ha en #9 WF sjunk, men jag fick bara tag på en #8. Och då fick jag ändå söka efter den på olika ställen; både i affärer och här på nätet. Det är längesedan jag var ute och jag har haft den påspolad nu i 14 dagar utan möjlighet att prova den förrän idag. Som tur var funkade den hyggligt.
Sist var jag ivrig att gå ut och prova efter de stora gäddorna och med tanke på att då hade min semester precis börjat har utfallet varit synnerligen dåligt. Men tja... Saker och ting inträffar som man inte rår över... Man kanske "tvingas" till att hålla på och renovera rum. Lägga klick-golv och tapetsera. Eller man kanske blir sjuk. Eller det blir en del oväntade släktträffar. Eller man kanske tar en charter till Mallorca. Ja, det är mycket som kan inträffa under semestern som gör att man inte kan fara ut på fiske.

Men idag gjorde jag slag i saken och körde ut. Som igår hade jag också möjlighet men då blåste det för mycket redan tidigt på morgonen och det är kanske sommarens största nackdel att vädret kan hindra en fiskedag. Blåst plus sol, gör att jag inte kan åka ut, tycker jag. Hade det regnat hade jag nog kunnat provat med vadarna vid någon kuststräcka men är det sol blir det för varmt samt för mycket folk ute.

Efter mycket kastande och prövande än här än där fick jag till slut en fyrakilosgädda. Fisket var uselt överlag. Eller om det jag som var usel som inte hittade rätt.
Men det är besvärligt att fiska i nära nog stiltje. Lite kan jag faktiskt också skylla på högvattnet. Jag är väl medveten om att jag brukar säga att när man fiskar från båt är vattenståndet ointressant men när det gäller vissa ställen är det inte bra om det är för högt. Jag tänker härvidlag på en del grynnor och djupa grund (om man så får uttrycka det). Ens med sjunklina kan man inte fiska hur djupt som helst och då kan en halv meter spela roll.

Men det här båt- och fintväderfisket jag bedriver om somrarna spelar fångsten inte så stor roll. Huvudsaken är att solskenet flödar, det inte blåser för mycket och det är varmt och skönt att vara ute.
Som idag.

Det skall bli intressant och se om det hinner bli någon algblomning i år. Man ser att de försöker samla sig och med tanke på att det aviseras långvarigt högtryck kanske de lyckas.

Det är så kallat "Sail" här i stan nu under helgen. Jag såg det i morse när jag körde ut genom att det seglade omkring ovanligt många tomma ölburkar och vattenflaskor.
Här i Blekinge har varenda stadskommun en egen originell högtidsdag minsann. I Sölvesborg har de Killebom som karaktäriseras av marknadsknallar, Axels Tivoli och öltält. I Karlshamn har de Östersjöfestivalen som bjuder på marknadsknallar, Axels Tivoli och öltält samt musik faktiskt.
I Ronneby kallas det för Tosia Bonnadan och bland attraktionerna finner vi marknadsknallar, Axels Tivoli och öltält. Och så har vi som sagt sailet här i stan. Icke överraskande bjuds besökarna på marknadsknallar, Axels Tivoli och öltält. Icke att förglömma några segelbåtar längs kajerna.

En del moderna företeelser förvånar mig lite grann. "There's a sucker born every minute" är ett uttalande som tillskrivs en viss P.T. Barnum.

(En kvarts tystnad)

Eh... Ursäkta min bortavaro. Det är både nätets välsignelse och förbannelse att det är så lätt att kolla upp saker och ting. Samt att man förlorar sig i länkar och fastnar i annan intressant läsning. Jag tänkte nämligen kolla upp den här P.T Barnum och det första jag fann var att uttalandet bara tillskrevs den här amerikanen. Jag hade nämligen en svag aning om det. Fast det kunde lika gärna ha varit han.

Men strunt samma vem som sade det första gången; stämmer gör det nämligen. Hur skall man annars förklara hur man kan lura på folk att köpa vatten på flaska? Åtminstone här i Sverige som har rent och friskt vatten i kranarna. Det är mycket godare, kanske folk säger och det kan de ju få tro. Men tomma plastflaskor är bland de vanligaste strandfynden man gör nu för tiden när man går längs en kuststräcka. Så visst finns det en framtid för duktiga försäljare och reklammakare att sälja sand i Sahara och kylskåp på Grönland.

Fiskejournal 2007
2007-08-05 Gädda 2 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 9 Sjunklina Sol, lätt bris 09:30 Nej

2007-08-05 Gädda 4,5 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 9 Sjunklina Sol, lätt bris 10:30 Nej

2007-08-05 Gädda 1 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 9 Sjunklina Sol, lätt bris 11:30 Nej