Väder:  Måttlig till frisk nordostlig vind på morgonen samt lite regn. Senare upphörde regnet och vinden blev mer rent ostlig och skiftade i styrka. Ännu senare, mot eftermiddagen till, blev det till och med lite uppklarnande med solglimtar.

Vattenståndet till cirka 20 cm över

07-08-10

Riktigt fiske

Ja, idag tar jag mig friheten att utnämna fiske med lätt spö samt vadare till det riktiga. Jag kan inte tycka annat än att det är det mest kompletta och roligaste sättet. Fast nu är det förstås alldeles fel årstid för det men tyckte inte jag hade något val. Det är sista semesterdagen och fisket har varit en katastrof för mitt vidkommande. Framför allt i fråga om antalet fiskedagar. Nu den här sista veckan har det envist blåst en ostlig luftström. Ibland nordostlig och strax ovan gränsen för vad jag tål i båten. Varje morgon har jag gått ut på nätet och kikat på de aktuella kustobservationerna och funnit att vindstyrkan legat på cirka 5-8 sekundmeter. Redan klockan fyra på morgonen!

Men till idag hade jag bestämt att jag skall fiska hur vädret än är eftersom det är sista semestervardagen.
Som tur var regnade det i morse och blåste ganska friskt. Då skulle det kunna gå med vadarna, resonerade jag.
Regnet håller antalet badare, turister och hundpromenerare nere vilket är en förutsättning.

Men frisk nordostlig vind samt lite högvatten... Hm... Vart skall man då ta vägen?
Nu på sommaren är det lovartsläge som gäller för gäddorna. Nordost är en svår vind. Men nu råkade jag känna till ett par ställen där det skulle kunna passa.
Har den riktningen blåst hela veckan bör det ha samlat ihop gäddorna dit, resonerade jag och körde dit.
Och minsann om det inte stämde lite grann också.

Här en bild på grön, växande vass som omväxling. Det är första stället och även om det inte verkar så, ligger vinden och vågorna på här. En förutsättning.
Och att ta sig var ett jättejobb! Trots tidigt på morgonen och trots regn var det varmt. I luften menar jag för inuti vadarna och under regnjackan blev det nästan outhärdligt innan jag kom fram. Samt att på de få öppna skinnytorna trängdes myggen...

Små, ilskna och särskilt aggressiva mygg rör det sig om och jag antar att de är ganska allmänt förekommande eftersom de både finns hemma i skogen och här ute vid havet. Det är de som kallas översvämningsmygg, tror jag.

Men när jag väl kämpat mig ut genom vassen lättade både värmen och myggen försvann. Jag hade inga höga förväntningar på fisk. Inte i mitten av augusti. Men visst hoppades jag på några tvåkilos strandgäddor. Men huvudsaken var att jag fick komma ut och det är så roligt att kasta med det lätta spöet och vänta på hugg. Som inte kom. Inte i början. Men när man följer en känd kuststräcka skärper man sig när man närmar sig vissa hot-spots. Erfarenhetsmässigt vet man att just där brukar det finnas fisk. Men under de som jag trodde, bästa morgontimmarna passerade jag förbi flera sådana utan att det hände någonting. Scannade av en lång sträcka. Men så plötsligt började det hända saker. Jag fick i alla fall kontakt. Hugg och virvlar här och där innan jag äntligen fick den första. Men det var rent förskräckligt vad många gäddor jag missade. Eller var det de som missade? Flera gånger kollade jag krokspetsen för ibland kan det hända att den yttersta spetsen kan ha blivit tillböjd av stenkontakt; men inte.
Mot slutet av det stället och den sträckan blev triumfen nästan fullständig. Men den släppte. Vadade fram på mitt favoritdjup, strax ovan knäna och kastade omväxlande utåt och inåt. Långgrund slät botten där det längst in fanns en vass och vid lågvatten syns sandbankarna. Men nu var det högvatten samt att det blåst rakt in hela veckan. Och jo, där hade det gått in en stor gädda; precis enligt min förhoppning. Den högg hårt på grunt vatten, visade sig i ett par kraftiga plask och satte blixtsnabbt fart utåt i det jag skyndsamt fick se till att löslinan inte hakade upp sig någonstans. Och så bara släppte den! Stor besvikelse.
Någonstans mellan fem och sex kilo uppskattade jag vikten till. Och det är STORT när man kör med #5! Då bytte jag fluga trots att jag inte kunde upptäcka något fel på den. Jag brukar ju skryta och skräppa med hur få gäddor jag missar när de väl huggit.
Strax efteråt var hela stället färdigfiskat och jag gick tillbaka till bilen och körde därifrån. Med bara en enda gädda i protokollet av de fem eller sex jag hade haft kontakt med. Men tja, sådant är fiskelivet.

Körde väl iväg några mil till nästa ställe där det skulle råda ungefär samma förhållanden; en grund vik där vinden låg på och där det vid högvatten blev tillräckligt djupt för att gäddor kunde gå in och ställa sig.

Efter mycket sökande och scannande hittade jag dem faktiskt också. Även där missade jag ett par stycken men som tur var, inga stora.
Och här upplevde jag den sköna känslan där allt stämde. Hur kul det är med bara en tvåkilosgädda på det lätta spöet nu när det är i allra högsta form, drar och sliter och springer ut med lina. Samt att några hoppar.

Belöning för allt slit och närapå värmeslag när man förflyttat sig på land.
En sak jag lade märke till var hur småfisken samlat sig på grunt vatten. Jag blev lurad flera gånger. Rätt som det var såg jag nämligen hur blank småfisk sprätte ungefär där jag hade flugan. Ofta innebär det att en gädda skjutit fart och närmar sig flugan, plus och hjärtslag ökar och man skärper till sig till sig lite extra. Men idag var det bara själva flugan som glina skrämdes av.
Algblomningen verkar ha kommit av sig för även om det är varmt så har det varit mulet och som sagt, ost- till nordostliga vindar och det har väl förhindrat att de kunnat samla sig.

Däremot är det fullt av mer vanliga slemalger. På många ställen inne i vikarna, virvlande man upp massor vid varje steg. De brukar kulminera just nu och fastnade ofta på löslinan. Nå, sammantaget fick jag vara nöjd med den här vadningsfiskedagen. Fast det var förskräckligt vad trött jag blev på kvällen. Men jag antar att man kommer att få en hel del träning lite senare. Från och med andra hälften av september ungefär...
Man skall akta sig för väderleksspådomar nu i dessa yttersta dagar för jorden och dess folk men jag undrar ändå om inte hösten kommer att bli varm och solig. Det var väl för två år sedan det var sommarvärme in i november? Också efter en regnig och kall sommar. I så fall blir det väl några ytterligare båtfiskedagar förstås.

Fiskejournal 2007
2007-08-10 Gädda Ställe ett 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, m O 10:00 Nej

2007-08-10 Gädda Ställe två 3,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, m O 13:30 Nej

2007-08-10 Gädda Ställe två 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, m O 14:00 Nej

2007-08-10 Gädda Ställe två 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, m O 14:15 Nej På bild