Väder: Hård sydvästlig vind på morgonen. Tror den mojnade något under dagen. Mest mulet och några regnstänk under förmiddagen men så uppklarnande ungefär vid middagstid och mer och mer sol.

Vattenståndet kring 25 cm över.

07-09-17

Måndag

Dålig start

Sist jag var ute fick jag en perfekt start på fiskedagen så därför blev det förstås motsatsen idag. Något av det mest irriterande jag vet om när det gäller fiske inträffade. Nämligen att det fiskeställe jag tänker hemsöka redan är upptaget. Och jag kan tillägga att ordet "irriterad" använder jag bara för att inte verka alltför aggressiv, missunnsam eller egoistisk. Det som grämde mig var också att jag inte kom iväg så tidigt som jag brukar på grund av diverse familje- och fordonslogistiska skäl. Cirka en hel timme och en kvart. För då hade jag varit där först och förmodligen redan hade hunnit fiska av det bästa stället. Det är en stenig udde alldeles i närheten av en badplats, tycker åtminstone jag. Sedan hade jag kanske fiskat mig ner i lä och vidare, det är svårt att säga.
En massa bilar och skåpvagnar stod i alla fall parkerade där och skockar med vadarklädda figurer med flugspön i händerna rörde sig på parkeringen. Med en lätt överdrift. Jag blev väldigt överraskad för där brukar väldigt sällan vara andra fiskare så här års. Så jag bara körde en sväng runt parkeringen för att vända och tillbaka samma väg igen. Med en vrålande rivstart som fullkomligt stänkte ner både folk och bilar med grus och sand!
Nä, det sista var betydligt överdrivet.

Helt förvirrad och inte visste jag vad jag skulle göra nu heller. Så flexibel är jag nämligen inte att jag så där kan snyta alternativplaner ur näsan.
Redan kvällen innan eller tidigt på morgonen när jag har de allra senaste rapporterna om vattenstånd och vindinformationer, lägger jag sista handen på fiskedagens strategi och taktik som jag därefter har allvarliga problem att ändra på.

Då ingick att jag skulle tillbringa förmiddagen här på, låt oss kalla det för ställe ett. Sedan skulle jag köra till ställe två och vara där på eftermiddagen.

Så när det inte gick blev jag helt ställd.
Men skam den som ger sig. Efter mycket tänkande, grunnande, funderande och flera mil senare kom jag på att istället för att köra till ställe nummer två vid middagstid, körde jag dit nu istället.

Nu kan ingen säga vad som skulle ha hänt om det eller det inträffat. Eller i detta fallet, inte inträffat. Kanske jag bara skulle ha fått en eller annan smågädda på ställe nummer ett, eller till och med ingenting alls. Ingen vet. Men ställe nummer två visade sig alldeles utmärkt. Nu har det varit lite lätt högvatten i ett par veckor så för fiskens del har det blivit normalvattenstånd. Den här platsen kan väl beskrivas som en grund sandflade där ortsbefolkningen använder som badplats om sommaren för där är det långgrunt och sandbotten. Men vid högvatten vet jag att gäddorna går in där vattnet i vanliga fall knappt täcker fotknölarna på mig.

Som det högg!

Som de hoppade och plaskade, drog och slet!

För att använda en sliten klyscha var de ordentligt i hugget också. Minns jag rätt hade jag tretton hugg på elva landade gäddor. Eftersom en av de som missade högg ett par kast senare blev det en väldigt hög träffprocent. Men så blåste det friskt också och vattnet var lätt grumligt. Perfekt jaktväder för gäddor. Samt gäddflugfiskare.

Det blev nästan lite för mycket.
 Jag hade önskat att man kunde fästa en lapp på flugan där det stod att endast gäddor över fem kilo hädanefter göre sig besvär. Eller det kan man ju; problemet är bara att få gäddorna att läsa den. Jag menar, vilket språk skulle man använda.

Som det nu var blev dagens största den här till höger. På lite under fyra kilo. (Skall jag lägga till "bara"?) Nej, jag var nöjd som det var. Det är ju själva huggen som är det roligaste och mycket av den varan fick jag nöjet att uppleva här. Flera gånger blev jag också lurad och trodde de var betydligt större än de var. Just för att jag använde ett så pass lätt spö, antar jag. Men det är ju inget att klaga på.

Nu över till något helt annat. Nämligen yrkesfiskarena. Jag läser i tidningarna om det här torskfiskestoppet. Och om yrkesfiskarnas protester mot det. Få se nu om jag kan reda ut det...
Jo, enligt EU så har de svenska yrkesfiskarena redan dragit upp sin kvot av torsk, trots att det fattas tio procent av det tillmätta tonnaget.
Det beror på att när det varit kontrollanter ombord eller kanske i hamn och vägt och mätt fångsten så har det varit så och så mycket. Men när ingen kontrollant har varit med, har det plötsligt blivit i genomsnitt 10% mindre fångst. Mycket konstigt.  Därför skrevs den svenska tilldelningen ner med de här 10 procenten.
Och nu till det som föranleder denna kommentar och som retar mig lite. För det är aldrig, säger aldrig de hederliga svenska yrkesfiskarenas fel; någonting! Alltid är det någon annans!
Och nu är det kontrollanternas. Och varför skall vi behöva lida för att kontrollanterna inte gör sitt jobb, hävdar då yrkesfiskarenas fackombud.
Jo, jag vet det också, att fackombud har betalt för att säga sådana och liknande saker.

Först har de beklagat sig över myndigheternas alla pålagor, bordningar och allmänna kontrollraseri och vad de i själva verket säger nu är att de vill ha ännu mer kontrollanter. Nå, jag förstår visst yrkesfiskarena och varför de handlar och hävdar som de gör. De är att jämföra med buffeljägarna i USA på 1800-talet. När bufflarna minskade i antal i snabb takt och de fortsatte att i allt snabbare takt såga av den gren de själva satt på. För det var ju deras yrke. Och skjuter inte jag den sista buffeln så gör någon annan det. Men då var det inte någon myndighet som brydde sig och så gick det som det gick också.

Eller för den delen för säkerligen hundratusentals andra arter av både växter, däggdjur, insekter och andra underordningar av liv genom historien alltsedan arten homo (helt felaktigt kallad) sapiens började sin utvandring från Afrika för cirka 100 000 år sedan.

Tillbaka till mitt fiske som borde ha avslutats då vid ett-tiden. Efter att ha tagit en paus i solskenet och ätit lite nyttigt mellanmål. Jag hade fått både ett mycket bra fiske och även ett par, tre hyggliga bilder och var nöjd med bägge.

Men av samma trafik-logistiska familjetransportrelaterade skäl kunde jag inte det utan var tvungen att fiska i ytterligare några timmar. Och hamnade helt fel för nu hade vinden både mojnat och vridit sig lite åt väst så jag hamnade i alldeles för mycket lä. Och just där jag befann mig fanns det inte så många bra fiskeställen i närheten.

Så där fick jag faktiskt inte ett enda napp.

Hm... Kan just undra om de som var vid ställe ett fick någonting... Jag kör dit ibland mest för att det är så lätt och skönt att vada där eftersom där är mycket sandbotten. Och för att just vid hårda sydvästliga vindar och högvatten kan det vara lite extra bra där. Men det lär jag väl aldrig få veta.

Eh... Jag hoppas ni inte blir förvirrade över fångsttabellen här nere. Jag kallade fångstplatsen för Ställe ett. Men i texten ovan är det egentligen ställe två. Men eftersom det ändå blev det första stället jag befiskade ansåg jag mig tvungen att kalla det för Ställe ett. Ja, jag vet att det är lite komplicerat men nu har jag nog skingrat de oklarheterna så att alla vet exakt var jag var någonstans, hoppas jag.

Fiskejournal 2007
2007-09-17 Gädda Ställe ett 3 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, frisk SV 09:30 Nej

2007-09-17 Gädda Ställe ett 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, frisk SV 09:45 Nej

2007-09-17 Gädda Ställe ett 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, frisk SV 10:00 Nej

2007-09-17 Gädda Ställe ett 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, frisk SV 10:30 Nej På bild kanske,
jag vet inte vilken det var.
2007-09-17 Gädda Ställe ett 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, frisk SV 10:45 Nej

2007-09-17 Gädda Ställe ett 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, frisk SV 11:00 Nej

2007-09-17 Gädda Ställe ett 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, frisk SV 11:15 Nej

2007-09-17 Gädda Ställe ett 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, frisk SV 11:30 Nej

2007-09-17 Gädda Ställe ett 3,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, frisk SV 11:45 Nej På bild

2007-09-17 Gädda Ställe ett 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, frisk SV 12:00 Nej

2007-09-17 Gädda Ställe ett 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, frisk SV 12:30 Nej