Väder:  Väldigt växlande vad gäller sol och regn. Som april sägs vara kom och gick regnmolnen med klar himmel emellan. Inte så råvarmt kanske men ändå en tre, fyra plusgrader.
En väldigt frisk sydlig vind kompletterade det hela.

Se för övrigt den första bilden som väl illustrerar det ovan sagda.

Som väntat med den vindriktningen ett ganska rejält lågvatten.

08-01-15

Nya grejer på gång

Det var väl det som i slutänden blir det viktigaste i min lilla värld av fiske att jag när jag var färdigfiskad för idag, tog en sväng om Lyckeby och Flugor.se för att kolla upp den nya rullen. Det var ju så att jag köpte ett par nya Sameo flugrullar där för... för...? Tja, ett år sedan ungefär. Men så uppstod ett fel på den mindre, klass fem-rullen. Jag körde dit i höstas för att få den reparerad men det gick inte utan jag skulle få en ny i utbyte. Men så var den modellen på utgående men när den nya kom in, var jag välkommen tillbaka. Någon gång i januari hoppades de på att så skulle ske. Men självklart skulle jag få låna en annan rulle under mellantiden. Så jag fick med mig en äldre modell försedd med lina och allting. Det kallar jag bra service.
Så i förra veckan var jag inne och tittade på deras hemsida och såg att minsann om den inte hade kommit!
Uppriktigt sagt trodde jag att den skulle bli försenad för enligt min erfarenhet brukar det vara så när en firma sätter ett datum på när en ny grej skall vara klar. Så nu har jag en ny rulle här liggande framför mig plus både en ny lina och deras tafsmaterial. Lynx, heter den och förhoppningsvis kommer den att få vara med på många bilder framöver.
Nu över till dagens fiske och en bild från ställe två:

Det var tillbaka till vardagsfiske som fick gälla idag. Det kunde ha blivit...? Tja, vad är motsatsen till vardag? Inte helgfiske utan festfiske är nog bättre uttryckt om jag fått någonting på ställe ett. För jag testade efter främst havsöring där med en One Size. Det är ett område där jag förr om åren har fått en och annan havsöring och idag var vädret väldigt lämpligt där, tyckte jag.
Men där fick jag bara en gädda. Även om det naturligtvis inte är så bara. De är så gott som alltid välkomna och det särskilt efter över tre timmars fiskande utan en känning eller efterföljande virvlar.
Den dök upp på själva sluttampen när stället tog slut och det var dags att köra vidare. Till ställe två där jag först provade en sträcka utan att få det minsta napp. Där jag var väldigt övertygad om att jag skulle få några vardagsgäddor och då i synnerhet idag då det var både lä och lågvatten där. Tänkte ett tag köra hem och glömma den här dagen. Det vill säga inte skriva något dagboksblad om den.
Men så kom jag på bättre tankar och bannade mig själv för att ge upp så lätt. Inte kan man köra hem redan innan klockan ett heller! Fiske är ett heldagsprojekt.  Alla som gäddflugfiskar håller väl på från gryning till solnedgång, menar jag. Annars är man inte seriös.

Så gick jag över hela området i min inbyggda GPS-navigator och kom upp med en annan, närbelägen sträcka där det borde bildas lite blankvatten i en vinkel mellan en liten udde och stranden just vid den här vinden. Och vid lågvatten är det väldigt bekvämt och lättvadat där. Det är absolut inget topprankat ställe men ett par tvåkilosgäddor borde man få där.
Sagt och gjort tog jag mig en liten promenad dit.
Och där kom jag på dem!
Där hade de gått in i lä och ställt sig. Tre gäddor som jag nådde utan att knappt flytta fötterna.
Hm... Här borde följa en bra bild av den största men istället får det bli en av en vanlig som gör ett bra försök att hoppa:

Hellre en bra bild av en liten än en dålig av en stor, är det som gäller. Idag åtminstone och så stor var den inte. Strax under fem kilo var det ändå den största jag fått där någonsin. Trots att jag ledde in den på grunt vatten och tog många bilder på den var det inga som blev bra. Den tror jag förresten lockades in på grunt vatten av de första tvås sprattlingar och rusningar. Lika glad som överraskad blev jag när den högg och jag kände de lååånga rycken i spöt som genast avslöjar att här har vi en lite utöver det vanliga.

Och de första två var även de lite över de vanliga tvåkilosgäddorna och ganska pigga. Så kul!
För det är ju kontrasterna som gör det. När man gått flera timmar och inget händer. När ställena sviker och man börjar misströsta. Och så blixtrar det till. Plötsligt har man kommit rätt! I en halvtimme har man spöt böjt och det plaskar och skvätter! Och fingrarna som nyss har läkt sedan sist, börjar blöda igen.

Eh... Det kanske är bäst att klargöra en sak. Ibland händer det att jag ger uttryck för så kallad humor. Jag brukar helt enkelt försöka skämta. Det brukar väl inte lyckas utan tvärtom har det skaffat mig ett antal ovänner genom åren. Missförstånd uppstår så lätt.  Men när jag till exempel som här ovan, intar en överlägsen attityd och menar på att alla som tar sin hobby på minsta allvar självklart är ute hela dagen, många dagar, inklusive julafton och nyårsdagen, hoppas jag alla inser att det är med den så kallade glimten i ögat. Sådant framgår bättre när man säger det direkt för då kan man liksom blinka till eller ändra tonläget så att alla förstår att det var ett "skämt". I skrift är det svårare.
Jag inser visst att många är bundna av hem och hushåll, fruar och barn, tvätta bilen och städa, lägga om kakel och bygga en altan, umgås och ha ett socialt liv. Självklart är det så och inte kan man väl offra dyrbara timmar på något så onyttigt som fiske. "Jag skulle hemskt gärna fiska mera men tiden räcker helt enkelt inte till" hör jag många säga.
Men... Har inte alla tillgång till dygnets alla 24 timmar? Det trodde jag. Jo, men det är hela tiden en prioriteringsfråga, svarar alla. Och med det menar man, fortfarande, att något så onyttigt och tidskrävande som fiske hamnar väldigt långt ner på listan. Så det där att skylla på att man inte har tid, det argumentet köper inte jag!
Suck och oj; nu är jag där igen!

Fiskejournal 2008
2008-01-15 Gädda Ställe ett 2,5 One Size Nej Ja AFTM 5 Flytlina Hård S, regnskurar 11:00 Nej

2008-01-15 Gädda Ställe två 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Hård S, regnskurar 13:00 Nej

2008-01-15 Gädda Ställe två 3 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Hård S, regnskurar 13:15 Nej

2008-01-15 Gädda Ställe två 4,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Hård S, regnskurar 13:25 Nej

2008-01-15 Gädda Ställe två 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Hård S, regnskurar 14:00 Nej På bild

2008-01-15 Gädda Ställe två 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Hård S, regnskurar 14:15 Nej

Hjälp, när jag sammanfattar fångsten i kilo finner jag att... att... snyft... Jag inte kommer upp till den svenska sportfiskemedelvikten! Fy så dåligt! Det fattas två kilo!