Väder:  Dimmig morgon och förmiddag och mycket svag vind. Omkring nord till råga på allt. Men fram emot elvatiden lättade dimman och vinden ökade till svag bris. Solen tittade fram. Men helt och hållet försvann inte dimman utan kom drivande in då och då.

Vattenståndet kring normalt.

08-04-10

Torsdag

Detta har bara indirekt med fiske att göra men eftersom datorer och Internet är förutsättning för att detta fungerar är det väl ändå lite relevant. Om inte annat för att det nu tar onödigt lång tid att få ut ett dagboksblad. Jag har nämligen bytt operativsystem. Här var jag på vippen att skriva "bytt upp mig" men avstod. Finns det någon klubb som heter "Hata Vista" eller något liknande funderar jag på att gå med. Från Windows XP till Vista handlar det om.
Jag vet inte hur många improduktiva timmar jag suttit och svurit över det men det är åtskilliga. Och det är inte klart än på långa vägar innan man fått det som man är van vid. Man får ju rensa C:-hårddisken helt ren innan och då tycker man att man inte borde ha glömt någonting eftersom man haft gott om tid på sig att spara och flytta program. Men det hade man.
Och så är det en del viktiga program som inte passar till Vista hur man än försöker. Och så hittar man inte alla skivorna med originalprogrammen heller. Och inte hade man vissa viktiga lösenord uppskrivna heller som man trodde. OK, det kanske inte är Bill Gates fel men vem skall man annars skylla på?
Men så hade jag en sedan länge planerad semesterdag så ut och fiska fick jag.
Just till april brukar jag lägga in några extra ledighetsdagar att ha till öringfisket från båt men än har jag inte ens varit ute och provkört motorn. Så jag gjorde en traditionell tur med bil plus vadarna ut till någon lämplig kuststräcka.

Idag slapp jag åtminstone gå och gräma mig på stranden och förbanna min dumhet över att jag ändå inte hade tagit båten. För det låg en alldeles ovanligt tät och tjock dimma kvar ända till långt in på förmiddagen. Och det är bland det räddaste jag är för när jag är ute med båten.
Nu till något helt annat. Nämligen den eviga kampen mellan gott och ont. Alltid ett intressant ämne och eftersom det här handlar om fiske är det naturligtvis inga problem att bena upp vilka som är vilka. Nu pratar jag debatt i media.
Jag fick härförleden ett mail som berättade om att det låg en massa nät och ryssjor och stängde av lekvikarna i Pukavikstrakten och att alla sportfiskarena där var förbannade på dem som som tog en massa lekande gäddor. Och det kan man förstå för det är ett elände med alla som lägger nät, kan jag inte heller annat tycka.
Det kom i tidningen och stod en hel massa om det. Med tidningen avser jag Sydöstran, som jag har. I synnerhet som alla näten hade anmälts till Kustbevakningen och de bara hade svarat att de minsann inte hade tid att köra dit och undersöka saken.
Här var bland annat frågan om det var lagliga nät eller inte. Samt om det var etiskt riktigt att fiska upp gäddor just under leken. Spöfiskarna var förstås ansvarskännande och skulle väl aldrig drömma om att döda en romstinn gädda, får man anta. Men nu visade det sig att i alla fall flera av de här näten och ryssjorna tillhörde en yrkesfiskare med licens och allt och han menade helt rått att det är ju under lektiden man skulle fiska gädda! Självklart! En sån skurk!
Som sagt här är rollerna precis som vi är vana att se dem, eller hur?
Så tittade jag på Uppdrag Granskning härom dagen. Om torskfisket i Öresund. Där var rollerna helt ombytta. Jag antar att de flesta som läser det här också tittade på det programmet. Om inte kan jag rekommendera det på Web-TVn. Man kan gå in på www.svt.se och se det direkt på skärmen.
Nå, det handlade i korthet om ryckfisket efter lekande torsk i Öresund. Så kallat bulefiske. Precis som trollingbåtarna är utrustade med Fishfinders är förstås de här turbåtarna det, och där de kan se en bula på skärmen som är ett stim lekande torsk, så kör de dit och ryckfiskar upp massvis med romstinna torskar av hjärtans lust. Många felkrokade, söndertrasade och romrinnande torskar gaffades och lyftes upp, kan man säga.
I sådana här program skall ju allt se så hemskt och förskräckligt ut som möjligt och självklart har de valt att visa de värsta filmsnuttarna som den till sportfiskare förklädde reportern fick. Men som fackman tror jag inte de behövde vinkla till det alltför mycket. Det mesta verkade korrekt skildrat.

Som motbild fick man också se en fiskebåt med en riktig yrkesfiskande Havets Hjälte som aldrig skulle få för sig att fiska efter lekande fisk och han hade många kloka ord att säga om hur fel det var. Samt alla regler och förordningar han hade att följa för de fåtal små torskar han ändå lyckades fiska upp. Han fick 50 kg och Vandia med ryckfiskarna ombord, fick 250 kg. Och inte bara Vandia förstås utan den båten var ju bara en av väldigt många, både svenska och danska och ingen myndighet brydde sig om att kolla dem.
Och inget äkta Uppdrag Granskning utan folk som flyr från kameran och inte vill bli intervjuade och någon som blir avslöjad som lögnare och hycklare av gigantiska mått. Här var det en f.d. ordförande i Sportfiskarna som under researchen tydligen blivit utfrågad av reportern och tyckt att detta fisket var förskräckligt, oetiskt och borde förbjudas. Mycket riktigt befann han sig sedan själv ombord på Vandia när de filmade.
Så vilka är onda och vilka är goda?
Inte så lätt att avgöra alla gånger.
Här får väl jag skamset och med sänkt huvud erkänna att även jag varit ute med Vandia. Jag tror det var sommaren -58 eller -59. På den tiden tillbringande de flesta familjer sina somrar med camping. I tält alltså. Vår familj tältade flera somrar i följd i Råå. Och en gång vet jag att vi var ute och pilkade torsk i Öresund och efter vad jag minns, så hette båten Vandia. Kan det verkligen vara samma?
Även fångade vi Råååål. Det är sant!
Ån heter Råå-ån och ål som finns i den benämns Råååål. Åtminstone fångade vi små, små ålar där i närheten och om jag är rätt underrättad kommer de från Sargassohavet och vill upp i åar och vidare till insjöar.

Mitt eget fiske idag blev ganska misslyckat. Jag gick betydligt längre än jag fiskade. Det var en ryggsäcksdag då jag hade allt med mig och inte skulle komma tillbaka till bilen förrän sent på eftermiddagen.
Sedan visste jag heller inte riktigt om jag var ute efter havsöring eller gädda. Det var bara här, längst in i en liten vik, jag stötte på fisk. Två mindre gäddor plus att jag hade några tveksamma virvlar.

Gick runt en av våra större öar på utsidan och hade egentligen ett otillgängligt ställe på andra sidan som mål för där visste jag att det skulle finnas stora gäddor. Ja, eller var övertygad om, kanske är en bättre benämning men nådde inte dit.

För när jag var nästan framme, lättade dimman helt och solen kom fram. Och från att redan vara varm, skulle ytterligare promenad bland stenar, buskar, sank och ojämn mark, få mig att svettas floder så jag avstod. Jag hade vägen tillbaka att tänka på också.

Nej, inte ett napp till fick jag utan fick glädja mig över den halvtimme då det lite grann åtminstone, blixtrade till. Men bägge gäddorna var roliga i att den första hoppade som attan precis efter den huggit. Och den andra hoppade över flugan först. Jag såg hur en gädda tog ett skutt upp ur vattnet och damp ner på andra sidan, där flugan befann sig! Den missade totalt och sedan åtgick det flera kast innan den lyckades häkta fast sig. Kul, och garanterat inget ryckfiske från min sida.
Nej, Uppdrag Granskning är ett mycket bra program även om man naturligtvis fattar att de gärna vinklar och polariserar så att ingen skall missa vilka som är onda och goda. Nu är väl sportfisket en så liten sak att de vanligtvis inte bryr sig om att hacka på oss men jag har massvis med gånger varnat för att vi är vidöppna för kritik i och med att vi ägnar oss åt tävlingsfiske. Hur pass trovärdigt är det att vi dels gapar om att vi vill rädda bestånden och hur Ansvarsfulla och Natur- och Fiskevårdande vi är. Och kritiserar både fritids- och yrkesfiskare. Bara för att själva ägna oss åt att tävla i vem som dödar mest fisk. Hur pass trovärdigt låter det? Om nu Janne Josefsson med sin allra hotfullaste min ställde frågan?
Ungefär lika trovärdigt som den stackars före detta ordföranden i Förbundet som påstod att han var ombord Vandia bara för att testa om bulefisket var så hemskt som det påstods. Och att han själv minsann inte ryckfiskade. Trots bilder på en felkrokad torsk "som bara missat i hugget, lite grann."

Nej, nu skall jag åter försöka få ordning på Vista och det som jag ännu inte lyckats med. Jag får väl vara tacksam över att jag har kunnat skriva det här, fått över bilder och kunnat lägga ut det på nätet.

Fiskejournal 2008
Datum Art Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning