Väder: Svag vind på morgonen som ökade till både frisk och hård. Nordlig. Mulet hela dagen och ett par mindre regnskurar.

Vattenståndet var en fem, sex cm under normalvattenståndet.

08-04-16

Rätt val

Nej, jag såg varken sälar eller valar idag utan rubriken syftar bara på att jag för en gångs skull satsade rätt. Nu är det brinnande högsäsong för havsöring och snart är den slut så egentligen borde jag för fulla muggar kört ut med båten och dragit upp en massa matfisk. Men som vanligt är jag tvehågsen och vet inte om jag vågar.
Igår passade jag på att ta med mig styrröret och en fiskelåda som jag alltid brukar ha i båten, i bilen och tog lite flexledigt från jobbet. Bland annat körde jag ut till Kamms ute på Saltö för att kolla vad de hade i fiskeredskapsväg.
Om det nu skulle vara några som läser det här som inte känner till förhållandena i Karlskrona så kan jag tala om att Kamms övertog Fiskemagasinets lager av grejor för några månader sedan. Det var stans enda riktiga butik för fiskegrejor och av någon anledning slutade ägaren med det och slog sig på att sälja kläder istället. Kamms säljer mest båtgrejor även om de hade lite vanliga fiskeprylar också.
I alla fall skulle jag bland annat kolla om de hade något billigt spinnspö av dålig kvalité jag kunde köpa.
Det kan låta underligt men jag har bara ett användbart spinnspö och det är enbart till havsöringfiske jag använder det så det blir inte så värst många gånger per år jag plockar fram det. Det jag har är onödigt långt och styvt, kom jag på förra våren. Man kan tycka att jag borde ha kunnat skaffa det här spöet under året som gått och det gör även jag.
Men de hade bara dyra och förmodligen fina spön för kring tusenlappen så det blir väl att vända sig till något skräpvarhus och kolla vad de har. Känner jag mig rätt så kanske jag har ett till nästa år...
Nå, jag köpte i alla fall en lina och lite grejor till båten och så körde jag dit och lade i både lådan och den här förlängningsröret till motorn.
Men jag såg ju hur lugnt och fint det var på sjön! Perfekt båtväder om det håller i sig tills i morgon, tänkte jag.
Så idag hade jag allt inpackat i bilen för både båt- och vadningsfiske och satsade på att köra extra tidigt hemifrån. Och det blåste ingenting heller. Varken på Internet eller i verkligheten.
Men så hörde jag på P1 som jag oftast brukar ha på i bilen, en sjövädersrapport kl 06. Friska nordliga vindar skulle det bli!
Då började jag tveka... Saktade ner farten och kanske vinglade jag omkring på vägen än till höger än till vänster. För rakt fram går den ner till Långö där båten ligger och till höger kan man köra till Gö eller Hasslö och till vänster till Sturkö eller Tjurkö.
Så när jag kom fram till Infartsleden där vägen delar sig, fegade jag ur. Då vågade jag inte längre utan svängde av. Och grälade på mig själv och sa till mig å det skarpaste att titta nu vad du gjort! Nu kommer du som vanligt ångra dig resten av dagen att du valde fel! Det var kanske sista chansen för havsöring för i år! Dumjocke!
Ja, så brukar det vara. Men för en gångs skull inte idag. För när jag kommit fram och tagit på mig vadarna och gått ner i havet började det mycket riktigt att blåsa rejält. OK, kanske inte riktigt med detsamma men ju längre dagen framskred desto mer friskade det i. Och det vet jag hur rädd jag är ute med båten när nordanvinden viner. Det är ju frånlandsvind här och får jag motorhaveri skulle jag nog inte orka ro hem utan driva till havs.
Så ser mitt mardrömsscenario ut men idag skulle jag skratta åt det.

Men... Nordliga vindar brukar jag ju också beklaga mig över, eller? Högvatten och dåligt fiske, eller...? Hittar du inte på allt så verkar det inte stämma alls idag...?
Nej, det är sant. Men det är lågvatten i hela Östersjön just nu. Och uppe i Bottenviken var det sydvästliga vindar så därför sattes huvudregeln ur spel.
Och för första gången på bra länge hade jag ett utmärkt fiske. Både många, stora och små om vartannat. Jag vet inte om det är bra eller dåligt men jag tappade ovanligt många idag också.
Men de två största satt kvar och de kunde jag landa. Ingen av dem hade lekt än så mycket till kamp blev det inte.
Men vilken känsla när den största högg!
Det är ju själva huggögonblicket som räknas. Det är då hjärtat åker hiss uppåt. Det är då adrenalinet börjar utsöndras. Eller insöndras om vi skall vara medicinskt korrekta.
Tyvärr har jag ingen bild på sexkilosgäddan. Det är synd för den var extremt kort, tjock och med stort huvud. Jag befann mig väldigt långt från närmsta lämpliga strand och även om jag drog in den till grunt vatten blev alla bilderna dåliga. Men jag lyckades med konststycket att väga den där ute i vattnet utan att tappa spö eller att jag råkade skada gäddan. Jag gjorde det dels för att det var länge sedan jag fått en stor gädda och dels för att den var så kort och tjock att jag blev osäker på vikten. Då och då får jag kalibrera mitt eget inbyggda vågmått nämligen.

Därför kan jag med gott samvete boka den här gäddan till fem kilo:

Det är en gammal bekant till mig som väl illustrerar fördelarna med catch & release. Det är nämligen tredje gången den här säsongen som den piffar upp fångststatistiken för mig. Jag kan väl kanske inte bevisa det så det skulle hålla i en rättegångssal men indicierna talar för det. Första gången i oktober förra året, en gång tidigare i år och så idag. På exakt samma ställe på tjugo meter när!
Jag har inte bokat den som fem kilo förut utan på fyra men idag var den väldigt tjock och eftersom jag vägt den förra tycker jag att jag med gott samvete kunde skriva 5 i protokollet. Det kan tyckas vara en struntsak men för mig går gränsen för en stor gädda just vid fem kilo. Det sitter i sedan barndomen då vi gick efter Napp och Nytts skala för Rekordfisken. Man fick ju märken i de olika klasserna och för gäddor var bronsmärkesgränsen just fem kilo. Och då går gränsen där. Jag vet inte om de fortfarande delar ut märken eller om gränserna är samma som då. Jag har nog inte tittat i en på många år.
På tal om Napp & Nytt förresten, läste jag alldeles nyss att den publikationen firar 60-årsjubileum i år. Det är de förresten inte ensamma om.
ABU har scannat in samtliga årgångar och lagt dem på en DVD-skiva. Fast tydligen kunde man bara få den om man köpte en Ambassadeur i guld. Men nu är det längesedan Napp & Nytt var som en bibel och rättesnöre för mig.
Fick ett brev från min fiskeklubb också nyss där det påminns om att Nättraby SFK också firar jubileum i år. Men det är bara 30-års.
De frestar med en tid i Trollemölla i september...
Nähä, nu svävar vi ut lite för mycket.
Fast skall jag få lite egenuppdragen matfisk i år verkar det som om jag måste åka eller köra ner till Degerberga i Skåne och för dyra pengar själv fiska upp den där. Fast risken är väl att man går bom där för nu är det många år sedan man fick upp en regnbåge i sötvatten och man har väl alldeles glömt bort hur man gör.
Jag menar att nu aviserar SMHI samma hårda nordliga vindar över hela min lediga helg så utsikterna för båtfiske för min del ser mörka ut.

På tal om att piffa upp fångststatistiken märkte jag att mina tabeller i Access där jag lägger in mina gäddfångster, betedde sig märkligt. Jag brukar ju kopierar över dem hit till Frontpage och så fuskar jag till det lite och tar bort överflödig information som till exempel var jag fick fisken. Men så såg jag att de sista gäddorna bara hade försvunnit ur statistiken. Hade jag råkat klippa ut istället för att kopiera? Nej, det hade jag inte men ändå var de väck. Hade det något samband med hela den jobbiga processen när jag uppgraderar mitt system med Vista, ny processor och nytt grafikkort då?
Nej, inte det heller.
Förresten kan jag säga att har någon mejlat mig på min andra adress, så har jag inte sett det mailet. För än har jag inte fått de inloggningsuppgifterna till Outlook från min internetleverantör. Jacket, heter det, som tidigare hette Ip-bolaget och det varnar jag för. I alla fall om man behöver support och inte har oceaner med tid att sitta och vänta i telefonen.
Men min gagnekulla.net-adress fungerar för en annan har ju en egen mailserver minsann och den ligger som webmail.
Annars har jag efter många timmars slit här vid datorn äntligen fått allt som jag är van att ha det och börjat hitta i Vista. Förutom en sak. Nämligen den största anledningen till att jag gjorde den här lyx-uppgraderingen. Att kunna spela Halo 2. Det går inte. Jag kan inte röra mig. Det tar evigheter att vända på mig. Alltså i själva spelet. Jag har sökt både här och där och ett tips jag fått är att ändra maskinvaruaccelerationen men det kan jag inte. Jag är nämligen inte behörig att göra det.
Nej, anledningen till att jag inte hittade mina gäddor var att jag glömt att ändra månad tre till månad fyra. Och då lade Access de gäddorna längre upp i tabellen. Så de sista gångerna har det stått fel här i mina dagboksblad men från och med att jag lägger ut det här bladet, ändrar jag även de andra i april så det blir korrekt.

Fiskejournal 2008
2008-04-16 Gädda Ställe ett 3 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet o frisk nordan 08:40 Nej

2008-04-16 Gädda Ställe ett 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet o frisk nordan 09:00 Nej

2008-04-16 Gädda Ställe ett 3 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet o frisk nordan 09:10 Nej

2008-04-16 Gädda Ställe ett 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet o frisk nordan 11:00 Nej

2008-04-16 Gädda Ställe två 6 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet o frisk nordan 13:40 Nej

2008-04-16 Gädda Ställe två 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet o frisk nordan 13:50 Nej

2008-04-16 Gädda Ställe två 1 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet o frisk nordan 14:50 Nej

2008-04-16 Gädda Ställe två 5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet o frisk nordan 15:00 Nej

2008-04-16 Gädda Ställe två 3,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet o frisk nordan 15:10 Nej

2008-04-16 Gädda Ställe två 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet o frisk nordan 15:20 Nej