Väder:  Kring tio sekundmeter redan tidigt på morgonen ute vid Utklippan. I ost-nordostlig riktning. Vindstyrkan höll i sig hela dagen och det var även mulet.

Vattenståndet kring minus tio cm.

Det började klarna upp lite ganska sent på eftermiddagen.

08-04-30

Kort lägesrapport

När man som jag håller på att skriva fiskedagbok uppstår ibland den situationen att man tänker att idag har det inte hänt någonting att rapportera om. Och inte idag heller... Och inte idag heller, kanske.
Men, tänker man så för många gånger kan man lika gärna lägga av.
I mitt fall är det också så att har jag inga bra bilder tycker jag heller inte att det är kul att skriva något. Och bra bilder brukar hänga ihop med bra fiske. Och så där håller det på. Att jag kanske hoppar över någon fiskedag beror alltså inte på att jag skulle skämmas över att ha gått bom någon dag. Sådant händer alla då och då, tror jag.

I alla fall har jag varit ute två dagar sedan sist och vad gäller fångststatistik haft det rent uselt. Den första gången var i söndags. Den som hade 27 april som datum. Om jag skulle beskriva havsöringssäsongen i mina fiskevatten som en kurva, skulle jag nog ha just det datumet som dess allra högsta topp.
Med havsöringen är det precis som det står i visan att:     "En liten tid de leva här
                                                           med för mig mycket möda och stort besvär."

Man vet alltså att de finns därute och lämnar en ingen ro. Man vill ut och försöka efter dem. Innan det är för sent. Oftast är det vädret som hindrar en men för ovanlighetens skull var det så i söndags att det var för lite vind som gjorde att jag misslyckades totalt.
Körde alltså ut tidigt på morgonen med båten och med förra gångens öringvimmel i tankarna, väldigt stora förhoppningar att idag skulle de upp, allihopa! Och på flugspöet också minsann. Det blåste lite, lite grann på morgonen och till och med regnade. Alldeles perfekt med andra ord och gissa om jag var på helspänn!
Nu var jag så listig att jag körde dit, där jag sett de som följde efter som i förrgår. Jag visste ju exakt på metern när, var de fanns!
Men den lilla vinden dog ut alldeles tillsammans med regnet och det blev kav lugnt. Och då går det inte. Inte den dagen i alla fall. För tro inte att jag inte försökte i alla fall. Nej, rodde till det ena stället efter det andra och kastade, kastade och rodde hela förmiddagen. Såg inte till en enda havsöring. Man fick även ta till årorna inom stället så att säga, för man drev ingenting.
Höll väl på så fram till två-tiden då jag tröttnade eftersom det heller inte verkade bli någon sjöbris.
Körde då inomskärs och försökte efter gädda. Gick i land, tog på mig vadarna och tänkte att ett par fina, nyss utlekta gäddor skulle lätta upp det hela. Men fick inte ett napp där heller. Då ville jag inte vara med längre om det skulle vara på det viset, utan körde hem.

Och tja, för idag är det heller inte så mycket att berätta. Var ledig för att jag skall jobba helgen. Egentligen skulle jag också ha varit ledig första maj, men fick rycka in för någon som blivit sjuk. Lite synd för då kan jag inte se om det stämmer det här att detta är näbbgäddornas ankomstdag. Om de var punktliga eller inte.
I alla fall riktade jag åter en tacksamhetens tanke åt Internet och att man härifrån skogen, ett par mil från havet ändå i realtid kan se om det blåser där. Och inte bara det utan även åt vilket håll och vattenstånd och en massa annat också. Så idag slapp jag ens fundera över om jag skulle ta båten eller inte. Det blev inte.

Nej, kuling (eller åtminstone över 10 m/sekunden) i ostlig riktning är inte att leka med. Det fick bli en traditionell tur med bilen plus vadarna och än så länge går det ganska bra. Men jag såg mer folk än vanligt. Nu menar jag andra fiskare. Jag tror sommarstugorna börjar befolkas mer och mer nu samt att det är långhelg för många och att det är inte bara jag som är ute efter havsöring. I alla fall började jag på ett ställe där man kan få de blanka fiskarna från land och där, precis där sannolikheten var som allra störst att någon skulle stå, kände jag det karaktäristiska, försiktiga öringdragandet i flugan. Det var allt på hela förmiddagen.

Nu är det dags att presentera dagens enda bild:

En vacker vy från havet och med ett snyggt plask som man kan inbilla sig kommer från en betydligt större fisk än det var frågan om. En av dagens tvåkilosgäddor bara.
För även idag gav jag upp havsöringfisket och körde till mer traditionella gäddvatten och fick väl några smågäddor så småningom som piggade upp mig en hel del. Som de brukar göra, även om de är små. Samtliga var slanka och utlekta.

Jag är erkänt dålig på att läsa fisketidningar och vad andra skriver om fiske här på nätet. Lever i min egen lilla värld av fiske för det mesta. Ja, en och annan fiskredskapstidning och Sportfiskaren, blir det väl. Men ibland går jag in på Erlandos fiskeblogg för att se vad han har haft för sig.
Och det måste jag säga är skillnad på fiskevatten!
Där jag hela tiden får tvåkilosgäddor och blir alldeles till mig om jag skulle råka få en femkilosgädda, bara vimlar det av sju- åtta- och även tiokilosgäddor där han håller till!
De verkar komma i stora stim och följer efter hans beten var och varannan gång han är ute och ofta hugger de också!
Han har också sitt eget oefterhärmliga sätt att beskriva saker och ting på som är ganska så målande och roligt att läsa.
Jag kan tänka mig att hans rapporter studeras ivrigt av folk både från Sverige, Danmark och andra närbelägna länder. Skulle tro att många prickar in hans hemmavatten och säger att där, dit tar vi på vår fiskesemester! Där verkar det mycket bättre än i Karlskrona. Där verkar det bara finnas smågäddor, ju!
Så tyvärr kanske det är mitt fel om min hemkommun inte får de extrainkomster från köpstarka fisketurister som de är i så stort behov av. Och Tomas Berg på Dragsö Camping riskerar konkurs!
Det är väldigt tråkigt naturligtvis om alla stannar till redan där men de flesta sportfiskare vill ha stora fiskar och det är ju där de verkar finnas. Men å andra sidan är Erlando mer social än jag själv och fiskar gärna ihop med kompisar och vänner så det tror jag inte han har det minsta emot att det snart kommer att vimla av andra fiskare där. Och då får jag ha mina tvåkilosgäddor för mig själv här borta i östra Blekinge.

Men det bästa som hände idag har ett bestående värde. Nämligen att jag upptäckte ett nytt ställe. Införlivade en väldigt lovande plats bland mina övriga. Själva stället har jag naturligtvis haft under uppsikt i flera år men aldrig blivit färdig att riktigt undersöka det. Men idag tog jag mig ordentligt i kragen och svängde av från huvudvägen, in på en betydligt mindre och hittade snart en bra plats att parkera på. Dels visste jag inte riktigt vart jag skulle efter öringfisket och dels ville jag utnyttja att det var lågvatten för det är det bästa när man utforskar helt nya områden. Dessutom hade jag lite extra tid på mig idag för jag blev bortjagad från det första stället, kan man säga. Fast det är väl att överdriva betydligt utan det var bara att jag upptäckte ett par andra, vadande fiskare i närheten. Jag såg dem på avstånd och gick därför tillbaka till bilen lite extra tidigt bara.

Och stället uppfyllde alla kriterier och kan komma att bli mycket bra. Bli?
Ja, detta är ett typiskt novemberställe och redan nu kan lova att det kommer att ge mig en och annan... annan... Eh... Tvåkilosgädda förstås.
Här bör det nämligen blåsa sydvästlig kuling och helst regna för det är ganska öppet för insyn. OK, det ingår naturligtvis inte i kriterierna för ett bra ställe att det är gott om hus, bryggor och vägar i närheten men när senhösten anländer blir det ända ganska öde. I övrigt helt perfekta botten- och djupförhållanden, må jag då säga. Till och med idag när det var helt lä, hade jag några hugg och efterföljare. Kallar jag det novemberställe, menar jag förstås hela perioden från oktober över nyår och ända fram till mars. Om den härliga klimatförändringen håller i sig förstås så det inte blir vinter, snö och is.

Suck... Nu jobbar jag en hel del framöver som sagt och förmodligen kryllar det av näbbisar nästa gång jag kan komma ut... I så fall tar jag fiskesemester.

Fiskejournal 2008
2008-04-30 Gädda 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet o frisk ostanvind 12:00 Nej

2008-04-30 Gädda 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet o frisk ostanvind 13:30 Nej

2008-04-30 Gädda 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet o frisk ostanvind 14:00 Nej

2008-04-30 Gädda 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet o frisk ostanvind 14:30 Nej

2008-04-30 Gädda 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet o frisk ostanvind 14:45 Nej