Väder:  De sista veckorna har karaktäriserats av indrivande lågtryck från Brittiska Öarna med friska, i huvudsak sydvästliga vindar och regnskurar. Men även med växlande molnighet med en hel del sol emellan. Vattenståndet har legat på cirka 10 cm minus hela tidsperioden.

Så var det också idag och med friska vindar menar jag kring 10 sekundmeter.

08-06-23

Måndag

Long time, no sea

...som jag brukar säga när jag inte har fiskat på länge. Jag fick ett mail från en dansk som varit här i Blekinge och flugfiskat efter gädda. Han hade fått dåligt med fisk trots att han tydligen varit här i flera veckor och nu undrade han ungefär vad han gjorde för fel. Precis som om jag skulle veta det! Jag svarade som det var att jag inte heller hade fått någon fisk att tala om på länge. Samt att jag hade svårt att ens inför mig själv riktigt begripa varför. Inte mer än att i skiftet maj-juni befinner sig gäddorna under förflyttning och det gäller att ha lite tur att komma på dem.
Men nu den sista tiden beror det främst på att jag inte har kunnat komma ut och försöka. Det är sommarfiskets förbannelse för mig. Under årets tolv månader är juni, juli och augusti de sämsta eftersom jag är så beroende av att det inte blåser för mycket. Flugfiskar man från båt är redan 6-7 sekundmeter för mycket för min smak. OK, man kan om man absolut vill men då är man tvungen att ankra upp och det tycker jag är för jobbigt att hålla på med det. Nej, då har jag hellre låtit bli att köra iväg utan stannat hemma. Det har varit några helgdagar tidigare och nu under midsommar.
Men idag var det första semesterdagen för mig och eftersom det även regnade på morgonen körde jag iväg till ett gammalt vinterfiskeställe för att åtminstone kunna vada och kasta lite.

En annan sak; det har pratats och skrivits väldigt mycket den sista tiden om det nya lagförslaget att låta Säpo genom FRA (Försvarets RadioAnstalt) banda, spara och avlyssna all kabeltrafik från och till Sverige. Det vill säga all mobiltrafik, mail och antar jag, sidor med farligt material på utländska servrar som man besöker. Att jag tar upp det här beror på att det tydligen har varit ett väldigt hett ämne hos bloggarna och det på något sätt piskat upp en proteststorm mot förslaget, som i skrivande stund gått igenom. Och jag räknar mig i all blygsamhet också till deras skara och får väl också försöka kläcka ur mig någonting i ämnet. Fast jag antar att allt vettigt blivit sagt hundra gånger om redan. Ja, jag får anta det för jag läser i stort sett inga bloggar.
Men ändamålet måste väl anses behjärtansvärt, tycker jag. Det går tydligen till så att vissa nyckelord krävs för att FRA går in och sparar ner mailet eller vad det nu är. Det är väldigt smart av SÄPO och jag har visserligen inte sett hela listan men jag antar att Usama, bin Laden, trotyl, förgifta dricksvatten, terrorist, attentat, spränga Forsmark, Muhammed som rondellhund, Död åt Lars Vilks!, al-Qaida, Sverige ut ur Afghanistan, spränga Ringhals, självmordsbombare och liknande ord och uttryck toppar nämnda lista. Eftersom proteststormen är så hög och omfattande utgår jag också ifrån att det gäller svenska ord och uttryck. För det är ju klart att de här listiga utländska terroristledarna använder sig av svenska ord för det tror de inte SÄPO räknat med. Jag menar, består listan enbart av arabiska ord till exempel, vem skulle då bry sig? (Här kan man tänka sig att DO [DiskrimineringsOmbudsmannen som förresten är en kvinna] gick in och stoppade det.)
Och precis som SÄPO tror inte heller jag att de skulle komma på tanken att använda sig av något slags chiffer.
Ha, ha, ha inte de dumma utlänningarna inte! I synnerhet som de naturligtvis inte skulle ha en aning om att de riskerade att få sina mail lästa av SÄPO. Det kan ju inte de veta där nere i sina skumma arabländer.
Så därför tror jag inte att det här med terroristbekämpningen bara är ett svepskäl till att helt öppet och lagligt få registrera all kabelbunden nättrafik.
Nu till poängen:
Du som läser det här kan härmed betrakta dig som som en registrerad säkerhetsrisk. Välkommen i klubben!
Jag tror det åtminstone. Den här hemsidan ligger på en server i USA. Jag skrev en massa förbjudna ord nyss. Redan tidigare har jag nog använt några av de orden så jag är förmodligen redan misstänkt. Och jag antar att det är en baggis för FRA att kolla vilka som besöker hemsidor med förbjudet eller suspekt material.
Jag antar vidare att många av de här bloggarna kommit upp med en tänkbar lösning på problemet. Nämligen att uppmana alla att i samtliga sina mail ta med några av de förbjudna orden. Många har väl hotmail eller andra utländska leverantörer eller så kan man bara maila några utländska firmor. Då fångas de mailen upp och måste granskas manuellt, skulle jag tro och blir det tillräckligt många, kanske hela systemet brakar samman. Fast jag läste också att redan nu går FRA ut och söker folk. Då kanske det kan lösa arbetslöshetsproblemet i stället...
Det var många antaganden på en gång det och de som tror att ovanstående bara var spaltutfyllnad för att dölja det dåliga fisket har alldeles rätt för sig.

Satsade igen på en gryningsraid nästan. I alla fall var jag på plats väldigt tidigt även om man så här precis efter midsommar får vara ännu tidigare ute om man vill lägga ut första kastet vid själva soluppgången. Det hade regnat tidigare och jag trodde det skulle fortsätta men istället blev det blå himmel och sol hela förmiddagen. Jag hade valt ett ställe där det var lättvadat och hur det var med fisk visste jag inte. Men med tanke på den mycket friska vinden och att tidigare varit kyligt borde det inte vara omöjligt att landa några stycken.

Lyckligtvis är det inte så att ju fler och större fiskar man landar, desto lyckligare blir man. Idag fick jag nöja mig med en men den var desto roligare. Främst för att jag fiskat i nästan fyra timmar innan någonting äntligen högg. Den vägde nästan tre kilo och var urstark. Drog ut ganska mycket löslina på hård broms och kändes väldigt rolig.
Strax innan hade jag känt en liten dragning i tafsen och likaså efter gäddan hade jag ännu ett hugg så jag trodde förstås att nu har jag hittat dem. Det hade jag alltså inte utan det fick bli dagens enda skörd. Prövade ett annat ställe till men där fanns ingen fisk alls. Ändå satte jag på en liten fluga för jag tänkte att så här mitt i sommaren borde man väl få en abborre eller två. Den är en riktig sommarfisk, brukar det hävdas men jag får nästan aldrig någon.
Semester ja... Det är inte så dramatiskt och upphaussat som förr för mig. Kommer mest att vara hemma och ta det lugnt. Det vill säga ingen större skillnad mot tidigare. Fiska då och då beroende på vädret. Precis som vanligt alltså. Fast fortsätter trenden med blåsiga lågtryck från Brittiska Öarna blir det svårt för mig att komma ut. De gamla vinterställena som man når med bilen ger inte så mycket fisk på sommaren som dagens tur visade.
Får väl undvika att tala illa om sommaren i allmänhet och undvika uttrycket "genomlida" om den. Men vad gäller själva fisket känns det som ganska långt till september då det riktiga fisket börjar.

Fiskejournal 2008
2008-06-23 Gädda Vinterställe 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Frisk SV, sol 09:30 Nej På bild