Väder:  Klar himmel med sol hela dagen ute till sjöss. Mörka moln in över land dock från eftermiddagen. Tidigt på morgonen svag till måttlig nordvästlig vind. Men redan vid nio-tiotiden ökande till frisk och vred sig mer mot ren väst och ännu senare blev den hård och sydvästlig.

Vattenståndet höll sig kring normalt.

08-07-14

Måndag

Tillbaka till normaltillståndet

Tänkte egentligen inte nämna någonting om den här dagen för dels är det tråkigt att bara skriva om motigheter och dåligt fiske. Samt att jag antar att det är minst lika tråkigt att läsa om desamma. Men kanske någon undrar varför jag inte är ute och fiskar så gott som varje dag om jag nu har semester och efter förra gångens utmärkta resultat.
Det lär finnas orsaker till precis allting, sägs det och i detta fallet kan jag visa den ena i form av en bild:

Just det, som plikttrogen och duktig Hemmansägare måste man underhålla huset hellre än sig själv då och då. Och det tar mer tid än man tror att måla ett hus. Eller för att uttrycka det annorlunda; än jag kommer ihåg att det tog sist. Fast i år har jag lagt upp det så att jag håller på med det ett par, tre timmar på morgonen och så har jag semester om eftermiddagarna. Utom de dagar det har regnat och så de dagar jag fiskar. Visste ni till exempel att det är väldigt viktigt att se till att måla ordentligt nertill, på plankornas undersida? Och att det är ganska jobbigt att få väck färgklickar som droppar ner i håret.

Den andra huvudanledningen är förstås vädret.
Den största nackdelen med sommar- och båtfisket är ju att det är omöjligt när det blåser för mycket. Visst, man kan i teorin gå i land på holmar och skär, ta på sig vadarna och fiska på det sättet men i praktiken är det inte så lätt. Som idag till exempel. Hade haft dåligt fiske från båten hela morgonen trots att jag provat säkra ställen under uthärdliga förhållanden och skulle nu bara runda en udde och gå iland. Och så upptäckte jag folk som badade precis där jag skulle ha inlett vadningsfisket! Skandal!
Det är det jag menar; de mindre öar och holmar som det är lämpligt att fiska vadande ifrån är också lämpliga badöar. Och idag, mitt i semestern, solen skiner och då skall vi minsann ut på en ö och bada, sola och grilla, tänker alla med båt. Och det är många det här i Blekinge. Det är också enda gångerna de flesta använder dem.

Självklart var jag väldigt ivrig att åter ut och fiska efter den 7 julis succé. Så fredagen den 11 juli kände jag mig tvungen att åter ge mig ut. Det skulle vara ett smalt lågtrycksbälte som snabbt skulle passera under natten, såg jag hos SMHI. Och det regnade mycket riktigt under natten men tidigt på morgonen såg det ganska hyggligt ut så jag körde ner till Långö. Visst, lite blåste det och mulet var det men det klarnar nog upp och kanske vinden lägger sig, tänkte jag optimistiskt, lossade förtöjningarna, drog igång motorn och körde iväg. Hade motsjö och det var på gränsen vad jag klarade av men snart blir det bättre, fortsatte jag tänka. Kom fram och försökte fiska, hela tiden med sikte på storgäddorna. Kunde inte kasta från drivande båt utan fick ankra upp. Höll på så ett par timmar utan att få upp någonting. Det klarnade inte upp det minsta. Tvärtom började det regna. Först skurvis och så ökade det precis som vinden. Till sist blev det outhärdligt och jag kunde inte göra annat än köra hemåt. I piskande ösregn och dålig sikt till det!
Men regn och blåst står sig som bra fiskeväder om man begränsar det till att gäddorna har lättare att hugga då. Så på en kort sträcka som för övrigt lämpar sig väldigt bra att vada på, hade jag precis fullt med snabba hugg, virvlar och efterföljare. Men där var det grunt och mycket sten så det var väldigt svårt att fiska effektivt från båten i den blåsten och utrustning till att vada hade jag inte med mig.

Tillbaka till dagens fiske då där jag åtminstone fick upp två gäddor. Det här kunde ha varit trekilosgäddan. Istället är det en annan cirka trekilosgädda som jag fick den 7 juli, för idag blev det inga bilder på gäddor. Jag får väl göra som tidningarna och skriva att personerna på bilden har ingenting med innehållet i texten att göra. Men min klädsel, vädret och storleken på gäddan stämmer nästan exakt så låt gå för den här gången.

Tvåkilosgäddan var en osannolik kämpe! Den sprang ut med hela fluglinan trots hård slirbroms och hade jag inte sett en skymt av den i början, hade jag varit övertygad om att den minst var i fyra-femkilosklassen. Efter den ruschen blev den så utmattad att den bara kom flytande fram till båtkanten och som tur var kunde jag lossa kroken utan att röra vid själva fisken. Jag tänkte nämligen att kanske är den felkrokad i stjärten eller liknande för det kan få sådana effekter. Men kroken satt ytligt i käken så det var ju bra.

Sedan, när jag inte kunde gå iland och vada där jag tänkt mig, blev jag helt ställd. Ja, jag kanske inte stod och gapade med öppen mun och tom blick under flera minuter, men långt ifrån var det inte.
Lite surt kändes det för just idag och nu hade det varit lämpligt just där eftersom det nu blåste så pass hårt. Det medför just där att det uppstår en stark ström som kammar ner allt tång och ålgräs som annars når upp till ytan.

Klockan var väl vid elvatiden och nu började det verkligen friska i så jag startade motorn och puttrade iväg på väldigt svag gas för jag behövde tid att tänka. Men några geniala idéer sprang inte fram för det.

Körde väl in i lä vid några stora, skogsklädda halvöar inomskärs och tänkte för ett ögonblick gå iland där och ta på mig vadarna för där kan vara hyggligt men orkade inte det. Dels sken solen och den är het nu och dels var jag lite trött. Det är ganska fysiskt ansträngande att fiska från båt när det blåser nämligen. Det blir mycket roende, snabba kast där man får ta in linan väldigt fort så vänsterarmen går som snabbt slående kolibrivingar ungefär. Såg väl ett par tveksamma, mindre gäddor det var allt. Så även idag kom jag iland i förtid.

Snart är semestern slut och för sista veckan som det här är, ser väderleksutsikterna likartade ut. Det vill säga det ena blåsiga lågtrycket efter det andra som står i kö ute på Atlanten, ivriga på att komma in över Sverige med regnskurar och vindbyar.

Fiskejournal 2008
2008-07-14 Gädda Ö 3 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 9 Sjunklina Sol, frisk V 09:00 Nej Med på fuskbild

2008-07-14 Gädda Ö 2 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 9 Sjunklina Sol, frisk V 09:30 Nej