Väder:  Begynnande superhögtryck, är det sagt. Soligt hela dagen ja, men ganska kyliga vindar. Och de lite, lite för friska för min smak. Först västliga som vred sig mer åt söder, precis som SMHI förutsagt.

Högvatten upp till cirka 10 plus.

08-07-23

Kort sammanfattning

Detta får betraktas som en pliktskyldig, torr redogörelse för några mycket dåliga fiskedagar, resultatmässigt sett. Förra veckan var min sista semestervecka och jag gjorde några sista, jag kanske inte ska kalla dem, desperata försök att få lite hyfsat fiske.
Först ett par korta ord om torsdagen den 17 juni. Väldigt hårda västliga vindar skulle det bli och det var det. Körde därför till Torhamns Udde för att försöka. Det gick att fiska men inte att få någon fisk, kan man sammanfatta den dagen.

Så hade vi näst-nästa dag, lördagen den 19 juli. En total felsatsning från min sida. Både jag och SMHI trodde det skulle blåsa mer än det visade sig göra. Så jag körde västerut med vadarna åter i bagageluckan. Tar med en bilbild för det var längesedan och jag tycker de förmedlar den förväntan och optimism åtminstone jag brukar känna när jag är på väg till ett fiskeställe tidigt på morgonen. För redan då hade jag inte börjat gräma mig över att jag inte valde att bara köra ner till Långö och ta båten.

Det hade regnat tidigare under natten men var uppehåll när jag kom fram, dressade om och vandrade iväg till själva fiskestället. Det blåste bra, vilket naturligtvis var bra för det är ett måste om man skall fiska här mitt i sommaren.

Hade väl knappt kommit fram förrän det värsta regnvädret jag varit ute i på länge bröt loss!
Som det öste ned!
Som det åskade och blixtrade!
Som vinden dog ut alldeles efteråt!

Inte ett napp hade jag där och så småningom körde jag iväg till ett annat ställe. Oväntad nog, klarnade det upp och solen framträdde alltmer och det var fortsatt alldeles lagom båtvindar. ja, alldeles perfekta och det var väl då jag började gräma mig lite över att jag valt som jag gjort. Men det var väldigt skönt att vara ute och en liten gädda fick jag till sist också.

Så var det slut på år 2008 års sommarsemester och på mitt jobb är det så att under den semesterperiod man inte själv har ledigt, får den kvarvarande arbetsstyrkan tjänstgöra desto mer. Men en och annan ledig dag har man ju ändå som då idag, onsdag eftersom jag skall jobba helgen som kommer. Nå, lagom till jag började aviserades att nu, nu äntligen skall sommarvärmen komma!
Så ganska tidigt på morgonen redan, var jag på plats nere på Långö och körde ut med båten. Tänkte att jag skulle börja vid några mindre öar som inte ligger så långt ut. Några små holmar där jag den 7 juli fick en fin gädda och inte minst, såg en annan som bara följde efter. Tidigt på morgonen, en lagom frisk västlig vind; helt perfekt.
Men några stora gäddor såg jag inte till. Knappt några små heller. Jag hade två som jag missade på exakt samma sätt. De valde att försöka hugga just när jag hade spöet vågrätt, bakom ryggen på mig och lät flugan komma närmare precis innan jag skulle lyfta till nästa kast. Helt omöjligt att göra motryck alltså.
Sedan körde jag utomskärs till ett antal säkra ställen. Ja, just nu mitt i sommaren, anser jag dem säkra. Det kunde väl fortfarande kallas för morgon men kanske inte tidig. Började väldigt optimistiskt och bara väntade på att börja dra upp en strid ström av fina gäddor men det var inte så mycket som hände i den vägen.
Jag blev alltmer missnöjd med vinden också. Trodde den skulle mojna ner till stiltje för det brukar den göra efter morgonbrisen när det är så här fint väder. Det vill säga blå himmel och soligt. Men den höll sig till en styrka som gjorde det möjligt att fiska från drivande båt men man fick ofta ro och fiska snabbt för att hinna med. Egentligen perfekt fiskeväder och visst fick jag väl ett par gäddor men jag borde fått betydligt fler, ansåg jag.
För att kunna ta det lite lugnare, satte jag ihop klass-7utrustningen med sin flytlina. Den fungerade ganska bra för jag höll ofta till över steniga, tångbevuxna grundflader där det var svårt att undvika bottennapp med sjunklinan eftersom jag drev så snabbt.

Det är den jag hanterar här på bilden. Ett foto som också förhoppningsvis förmedlar sommarkänslan hur skönt det ändå är att vara ute på sjön när det är traditionellt fint väder. Som även hundratals andra också ville uppleva idag för jag har sällan sett så många andra båtar och så mycket folk ute i skärgården!
En gång tyckte jag mig höra ljud bakom mig och när jag vände på huvudet var det en båt bara tio meter ifrån min egen. En annan var det en kanot som plötsligt dök upp bakom en udde.
Stora vita snabba motorbåtar for fram och tillbaka över horisonten och hoppande och skuttande vattenscootrar fräste förbi. Plötsligt blev hela havet fullt av höga, trekantiga segel. Det, läste jag i tidningen dagen efter, var någon slags segelbåtstävling till Polen som gick över Karlskrona.
Redan vid tolvtiden tror jag, började vinden bli lite för svår för mig och jag fick hålla till i halvlä nära land. Jag såg knappt till några gäddor heller. Kanske ett par tre, mindre exemplar som nafsade lite eller följde efter och det är inte godkänt.
Nä, skall det vara sådant uselt fiske kan jag ju lika gärna jobba. Vilket jag skall göra nu sju dagar i sträck.