Väder:  Fortsatt superhögtryck och därmed tryckande värme. Svaga, nästan obefintliga vindar i nordostlig riktning på morgonen. Så upphörde de helt kring niotiden. Vid elvatiden började det plötsligt blåsa upp till en frisk sjöbris från sydväst.

Vattenståndet kring normalt, tror jag.

08-07-30

Många efterföljare idag

Ja, idag följde de verkligen efter. Och små var de också. Ända från tidiga morgonen faktiskt. Kom inifrån land, cirklade runt ett tag för att undersöka om det var något ätbart men bet som tur var inte. Och många! Men lyckligtvis så stack de inte.
Ja, vi pratar getingar här förstås.
Men det samma kan faktiskt sägas om gäddorna förutom "som tur var". Och att några faktiskt bet.
För att återgå till de små surrande gaddförsedda steklarna utgjorde de ett stort irritationsmoment. Hela tiden kom de patrullerande över vattenytan, upptäckte båten, flög runt mig, snurrade ett tag kring örona på mig för att till sist, gudskelov, flyga vidare. Det är lätt hänt att de kommer i vägen för handen som drar in linan och att missförstånd uppstår. Det har hänt ett par gånger under årens lopp och getingstick är något man inte vill återuppleva precis. Även bromsar är ovälkomna båtgäster så här på högsommaren. De ger sig inte förrän man slagit ihjäl dem. De försöker och försöker sticka en ända tills man lyckas få in en dödande träff på dem.

Nu har jag jobbat sju dagar i sträck och hela tiden har det här superhögtrycket legat över Sverige med upp till 30 grader varmt. Därför kändes det bra att det låg kvar när jag äntligen fick en fridag. Naturligtvis inte för själva fiskets skull men för att det är så skönt att vara ute då. Fast...
Hade man kunnat ta medelvärdet på vinden, både förmiddagens och eftermiddagens, skulle jag ha fått en acceptabel fångst idag. Det var nästan spegelblankt hela morgonen och så helt abrupt, startade sjöbrisen klockan elva. Redan från början var den lite för stark för min smak och gjorde det omöjligt för mig att hinna med.

Strax efter jag landat den här gäddan tog jag min lunchpaus och under tiden friskade det i och gjorde det väldigt svårt för mig att fortsätta fisket.
Men vilka kraftpaket gäddorna är nu på sommaren! Om och om igen får jag konstatera det. Jag växlade mellan sjunk- och flytlina beroende på var jag för tillfället befann mig. Jag vet nämligen att gäddorna kan stå förvånansvärt grunt även om vattnet närmar sig kokpunkten. Och mycket riktigt såg jag flera gäddor som följde efter från riktigt grunt vatten.
Idag var det så många gäddor som långsamt simmade efter flugan att jag kom på den lika löjiga som otroliga tanken att kanske använde jag fel fluga?
Oj, oj, oj sådana tokiga infall man kan drabbas av ibland! Det måste vara hettan som slagit sig på hjärnan!
Nä, jättestora, glittrande, blänkande och gnistrande saker skall det vara i alla väder, det är min absoluta övertygelse. Det är lika bra att passa på att använda sina jätteflugor nu när jag kör med så tunga grejor som #7 och #9.
De är till och med bundna på den enorma krokstorleken #4.
Nu är det augusti om någon dag och så efter det, äntligen, höst. Man skall egentligen inte önska sig att tiden går snabbare för den tickar på tillräckligt fort ändå, men visst blir det skönt när skärgården äntligen blir min igen. Ta bara idag, när jag försökte fiska lite i lä när det friskade i. Vid varenda holme, udde, kobbe och sten större än 3 m
2, fanns det fullt med uppdragna båtar, parasoll, solstolar och folk. På de mest oväntade platser dök det upp någon badbyxförsedd person och när jag hörde det plaska till var det ingen vakande fisk utan någon som hoppade ner i vattnet. Jag fick ro förbi ett par lovande fiskeplatser bara för den sakens skull.
Ett annat förhållande man ofta ser och förundras över om somrarna är hur folk fiskar. Ofta får jag undertrycka en impuls att köra fram till dem och säga att; snälla ni, så där kan inte hålla på och kasta om ni vill få fisk! Ni är på helt fel ställe och kastar åt fel håll och använder fel beten; ja allt är fel, fel, fel!
Men så ibland tänker jag att kanske de vet någonting som jag inte vet. Det kanske är de som är de verkliga experterna och det är jag som fiskar fel så jag låter förstås alltid bli.
Om detta låter gnälligt så är det inte menat så för jag vet ju att sommaren är kort och de soliga dagarna få. Tre månader av årets tolv får de väl hållas här, tycker jag generöst. Det gäller både för mig och dem att fylla på kroppens förråd av D-vitaminer nu så det räcker över vintern.

Fiskejournal 2008
2008-07-30 Gädda 2 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 9 Sjunklina Sol, svag NO 08:00 Nej

2008-07-30 Gädda 2,5 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 7 Flytlina Sol, svag NO 09:00 Nej

2008-07-30 Gädda 2,5 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 7 Flytlina Sol, svag NO 11:00 Nej På bild