Väder: Mest soligt idag faktiskt. Slöjmoln och disigt ibland och mörka skyar på avstånd men något regn att tala om kom det aldrig.
Vinden mest måttlig; ibland kanske frisk i väst-sydvästlig riktning.

Lågvatten ner till ca 10 cm under.

08-08-08

Idag kan lika gärna dagens datum stå som en egen rubrik för det var väl det mest anmärkningsvärda på hela den här dagen. Ett slags Stockholm i kubik och därför skulle den här dagen bli extra märklig enligt uppgift. En massa folk gifter sig och i Kina startar OS dagen till ära. Men sanningen är förstås att den här dagen inte är det minsta märkvärdigare än någon annan. Dagar har inget datum eller namn. Det är helt godtyckliga, mänskliga påfund. I detta fallet ett helt påhittat datum när en helt påhittad person påstods vara född. Det som förvånar mig mest är att de tydligen har samma tidräkning i Kina som här. Jag hade för mig att de hade Råttans, Fiskens, Kackerlackans eller Grisens år, eller något sådant.
I alla fall kan jag meddela att siffran åtta inte för något lyckobringande fiske med sig.
Den inleddes med vånda och osäkerhet, tvekan och ångest om vi skall dramatisera det och göra stor affär av en bagatell. Det var en sådan dag när man visste att hur man än handlade så skulle det bli fel. Stannade jag hemma skulle jag snart ångra mig och tycka hela dagen förstörd och tänka att hur dum får man vara som inte passar på att sticka ut på fiske när man äntligen är ledig.
Körde jag ut skulle jag ångra det också och längta hem från detta värdelösa vädret; fel plats, fel sätt och inte ett napp skulle jag få.
Som vanligt var det vädret det var fel på. Eller förväntningarna på detsamma snarare.
SMHI hade ju gått ut med klass-tvåvarning om stora regnmängder och ett nytt sommaroväder och då var ju inte båtfiske att tänka på. Då blir vadningsfisket desto intressantare för dels kan själva fisket bli hyggligt och dels blir det garanterat folktomt längs stränderna men problemet tidigt på morgonen var att inte minsta spår av regn och blåst syntes till. Jo, lite blåste det på Utklippan så till sist bestämde jag mig för att köra ut med bilen och vadarna. Regnet kommer väl, tänkte jag optimistiskt. Men inte kom det något ösregn. Några droppar bara vid elva-tiden och sammantaget var det mera sol än moln. Senare kom det skamset från SMHI att regnvädret tagit en annan riktning.

Nå, ut kom jag och en trevlig morgon och förmiddag fick jag trots allt. Jag återgick till light-produkter från standard. Det vill säga klass femspöt. I de inledande kasten förundrades jag över hur sytrådstunn fluglinan var och så vekt spöet kändes men snart vande jag mig. Fiskade mig ner mot ett storgäddställe. Under vissa förhållanden blir det ett sådant. Idag rådde väl knappt ett av de tre förutsättningarna som också måste till. Vindriktningen var rätt men helst skulle det blåsa lite kraftigare. Och så skall det regna. Samt vara någon annan årstid än sommar. Det är en rund udde, kan man säga. När vågorna sveper förbi den, bildas ett bakvatten i lä från den. Av erfarenhet vet jag att stora gäddor då kan gå in över den släta sandbottnen bakom udden och ställa sig. Men då fordras regn för annars känner de sig otrygga.
När jag befann mig mitt i det, fick jag ett kraftigt hugg! Som ett hammarslag på det lätta spöet, kändes det. Ett bra tag lyckades jag inbilla mig att gäddan var betydligt större än den visade sig vara också. Och som den visade sig! I förtid gjorde den ett  väldigt hopp rakt upp i luften med svängande stjärt och stänkande vattendroppar som nog skulle ha kunnat ta medalj i Peking!
Och gett mig årets bästa hoppbild om jag varit beredd med kameran.

Nu fick det bli en helt ordinär bild istället men kul var det. Den gäddan räddade hela dagen, kan man säga. I augusti, fastlandsbaserat och vadande är en nästan trekilosgädda på lätt utrustning inte dåligt, tycker jag.
Sedan körde jag till ställe nummer två men där var det helt värdelöst. Jag hade räknat med hårdare blåst för som det nu var räckte inte vinden och vågorna till för att kamma ner allt ålgräs som växer där. Trots att flugan gick i vattenytan hakade den i de långa algerna på vart och vartannat kast så jag gav snabbt upp. Fick årets minsta gädda där. Ja, flera års minsta gädda. Knappt längre än flugan.
Blötte ner byxorna också för vadarna läcker. Jag är medveten om det sedan länga att så fort jag vadar djupare än över grenen, så tar de in vatten. Skall köpa nya snart. Lagom till höstfisket har jag tänkt. De har gjort sitt och går inte att laga mer nu. Två eller tre år håller de för mig innan de blir utslitna. Sista året brukar jag få offra ett par tuber Liquisol på dem också. Det är neopren som gäller för min del.

Fiskejournal 2008
2008-08-08 Gädda Ställe ett 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Sol, m SV 08:00 Nej

2008-08-08 Gädda Ställe ett 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Sol, m SV 08:30 Nej På bild

2008-08-08 Gädda Ställe två 0,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, m SV 11:15 Nej