Väder:  På morgonen svag nordlig vind och duggregn. Både regnet och vinden upphörde. Framåt middagstiden lättande molntäcke och fortsatt så gott som vindstilla.

Högvatten till cirka 10-15 över.

08-08-16

Väntat och oväntat

Det verkar som om jag snarast måste byta ut vinjettbilden här ovan. Under de här tre månaderna skall jag egentligen bedriva så gott som allt fiske från båten i solsken och svag sjöbris. Det är inte många sådana dagar det har blivit för mig den här sommaren. Tyvärr, säger jag för de är så sköna. Idag borde också ha blivit en sådan. Jag vet inte, kanske är det inte så bra det här att man hela tiden kollar på SMHIs hemsida och kan se exakt hur vädret är ute på Utklippan till exempel. Eller prognoserna. Jag tror det stod 5-8 m i sekunden för idag. Aha, tänkte jag, 8 sekundmeter är inte att leka med och nordliga dessutom; det är bäst jag fiskar landbaserat idag. Och regn dessutom talades det om och det fick fälla avgörandet. Kanske blåste det fem sekundmeter tidigt på morgonen och visst duggregnade det lite. Men snart avtog bägge de meterologiska fenomenen och där stod jag i den klibbiga augustivärmen i stiltje med vadarna.
Ovanstående är att betrakta som hörande till det väntade för så har det blivit alltför många gånger nu i sommar.

Jag målar hela tiden upp de allra värsta scenarierna och vågar helt enkelt inte köra ut med båten och ångrar mig sedan på land hela dagen. Nej, kanske det var bättre förr, innan Internet, när man bara kikade ut och kollade om trädtopparna rörde på sig. Gjorde de inte det körde jag ner till havet och ofta körde jag ut med båten. Fast ibland fick man ju svärande vända om när jag kom fram till infarten med alla sina flaggor som smällde och fladdrade i den alltför friska vinden.

Som väntat hade jag några närkontakter med gäddor de första, tidiga morgontimmarna. Jag började extra tidigt idag också; redan kvart över sex lade jag ut de första kasten. De sista fjorton dagarna har varit väldigt lågtrycksbetonade med en del regn och mycket blåst så förutsättningarna borde ju inte vara alltför dåliga, ens i mitten av augusti.
Två som följde efter och en som högg men släppte omedelbart blev morgonens facit.

När det sedan blev kav lugnt, uppehåll och varmt trodde jag det var allt och tänkte avbryta fisket och köra hem extra tidigt. Nya ställen var inte att tänka på en lördag mitt i sommaren. Inte när det inte regnar.

Av bilden av döma här till vänster gjorde jag inte det. Nej, hugget av den där gäddan gjorde att jag ville ha mer. Mer av samma sort!

En i sammanhanget stor gädda gick upp och skakade lite på huvudet, plumsade och plaskade så flugan lossnade efter tre sekunder. Jag tror de som läser detta vet vad jag menar. Man vill vara med om det en gång till; minst! Fiskets förbannelse; att jämföra med nikotinisters och knarkares sug, eller?
Nej ,nej, så är det förstås inte. Det vi gäddflugfiskare upplever är något helt annat än kemiska substansers inverkan på hjärnans neuron med dess sammanblandning av signalsubstanser. Nej, det vi känner är ekot av våra paleolitiska förfäders jakt- och fiskevanor. Vi har det i oss att fånga, döda och samla in. Ta hem mat till de hungriga därhemma. Jepp, detta är biologism av allra värsta märke. För de som inte känner till begreppet saxar jag ett kort stycke från Wikipedia:

"Biologism, att försöka härleda mänskliga beteenden och egenskaper utifrån biologiska rön.[1]

Ibland används uttrycket biologisk determinism eller genetisk determinism vilket syftar på tanken att biologiska faktorer har en avgörande inverkan också på våra psykologiska och sociala egenskaper.

Biologist används ofta som ett skällsord för människor som har en övertro på biologins, de biologiska könens och/eller genetikens betydelse.

De flesta med ett biologistiskt synsätt förnekar inte att arvet samverkar med (den fysiska) miljön[källa behövs] (t.ex. tillgång på näring under fosterutveckling, påverkan från olika kemiska substanser på beteende e.t.c). Konflikten ligger därför snarare mellan fysiska orsaker "naturen" (arvet+fysisk miljö) mot "fostran" (social miljö).

Det är vanligt förekommande inom likhetsfeminism att använda begreppet "biologism" som nedsättande benämning på vetenskapliga eller populärvetenskapliga uppfattningar om essentiella skillnader mellan könen, grundade på biologiska rön."

Genom detta vinner jag två saker; dels ökar jag allmänbildningen hos mina läsare och dels kan jag gå rakt på bild nummer två:

En gädda som gör en Blue Marlin.

Ja, nu har vi hamnat i oväntat-kategorin. Men inte förrän efter ytterligare ett par timmar. Tänkte att kanske blåser det upp och varför går jag inte dit istället?

Dit, var en kuststräcka en bra bit från det första stället men låg ändå inom samma område. Fiskade mig runt en udde som jag brukar beteckna som ett säkert ställe men där var det helt tomt idag. Så vidare in i en vik. Grund och stenig, jolmig och med lös botten. Samt idag besvärades jag svårt av flytande ål-och bandgräs som hela tiden fastnade. Spegelblankt och stigande värme. Och där fanns det gäddor. Lika oväntat som om Borg ville höja skatten, regeringen tänkte anordna folkomröstning om EUs författning eller Sahlin skulle avskaffa FRA-lagen om hon kunde.

Lika oväntat var att så många inte lyckades fästa sig. Jag har aldrig varit med om maken och hoppas jag aldrig behöver uppleva det igen. Hela tiden buktade det upp plogar på den stilla vattenytan, satte fart mot flugan, högg till och så vände den i en virvel. Ibland satt den kvar några sekunder men ofta kände jag bara ett kort ryck. Om och om igen grep jag tag om flugan för att närmare skärskåda kroken och tafsen men utan att hitta några fel.
Jag ljuger inte om jag påstår att hade jag fått upp alla hade tabellen innehållit 15 poster. Fast då hade jag fått ta med de tre jag sett i morse också.
Storleken då som är så viktig för många?
De var alldeles lagom, skulle jag vilja säga. I synnerhet på en klassfem-utrustning.

De flesta såg jag inte tydligt men tror inte någon var över fem kilo. Roligt är att jag har överväldigande bildbevis på hur kämpastarka, spralliga, pigga och inte minst hoppvilliga sommargäddorna är.
Kolla här hur den största gäddan river upp vattenmassorna när den stiger mot skyn:

Jag har berättat otaliga gånger hur man tar sådana här bilder så jag tänker inte göra det igen men en teknisk detalj på min kamera hjälper till. En som saknas på de flesta nu för tiden. Nämligen att man kan liksom vika ut displayen på baksidan. Man kan vinkla och vända och vrida på den hur som helst. Man måste nämligen hålla ner kameran ganska djupt så att det ser ut som om gäddan hoppar lite högre än den i själva verket gör. Då är det värdefullt att kunna titta ner på den vinklade displayen så man inte tar en bild enbart på himlen eller vattenytan. Jag var härförleden på en elektronisk stormarknad och kollade baksidan på ett tiotals små kameror och ingen av dem hade denna finess. Däremot var själva displayen större än på min. I och för sig tror jag inte Elgiganten för Pentax som är mitt kameramärke. Men det var värst så små videokamerorna har blivit...

Nu när jag dagen efter sitter och begrundar gårdagens fisketur kan jag bara än en gång skaka på huvudet och erkänna att jag inte fattar någonting om gäddornas vanor och hur de tänker. Det där oväntade. När det blixtrar till. När allt händer under en kort stund. Visst, det är det som gör fisket så spännande och kul men det går ju inte att förklara. Aldrig att jag hade sagt med ett självsäkert experttonfall att jaha, nu är det mitt i augusti, spegelblankt, klockan närmar sig middagstid och värmen stiger. Perfekt, för då går gäddorna upp på väldigt grunt vatten och ställer sig där det är extra jolmigt och blir extremt huggvilliga. Och folk förväntar sig att jag skall komma med goda råd och tips om var och när det är bäst fiske...

Det där med biologism och evolutionen tycker jag förresten är väldigt intressant vilket jag tror framskymtat då och då. Det är ett vetenskapligt område där faktaunderlaget kan tyckas vara lite bristfälligt men teorierna och tolkningarna därav, desto fler. Därför finns det alltid en teori, riktning eller åsikt som kan passa vem som helsts fördomar. Jag kan dock nöja mig med att konstatera att om man bara håller i minnet att människan är en produkt av arv och miljö, så hamnar man alltid rätt. Det är en sats som är väldigt svår att argumentera bort. Men det gör folk hela tiden. Nu är arvet väldigt, väldigt populärt. Massvis av studier publiceras när man hela tiden hittar nya gener för än det ena, än det andra. På förtitalet var miljön allenarådande med den psykologiska riktningen som kallades behaviorismen med Skinner i spetsen. Lika fel den.  Som sagt detta är ett väldigt ämne och jag nöjer mig med detta. Just nu i alla fall.

Just det, den första gäddan hade ett par tumörer på sig. Äckliga sår vars orsaker fallit mig ur minnet men efter lite sök här på nätet verkar det som att det är lymfosarcom möjligtvis orsakad av virus och lika möjligtvis smittsam. På något ställe rekommenderades det att döda, ta hem och gräva ner dem. Men jag vet inte... Ända sedan jag började fiska gädda för alldeles för många år sedan, dyker det upp några sådana gäddor varje år. Men jag kan inte säga att de ökar. Det brukar bli ett par, tre om året eller så. Däremot tyckte jag ett tag att man fick fler närmare själva stan men det kan vara slumpmässigt. Det är förresten längesedan jag fiskade där.

Fiskejournal 2008
2008-08-16 Gädda 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, lugnt 10:00 Nej Tumörgädda