Väder: Friska till hårda nordostliga vindar. Under natten regn men på morgonen bara mulet. Såg till och med ut att vilja klarna upp vilket det också gjorde framåt middagstiden. Eftermiddagen helt solig och stigande värme. Men fortsatt hård vind.

Fortfarande lågvatten; idag ner till cirka 15 under.

08-09-23

På avigan

Eller bak-och-fram-omvänt. Med det avses ett nytt sätt att tänka. Och som jag konstaterade för någon gång sedan; jag hatar det! Jag vill bli vid det gamla och invanda. Inga nyheter är goda nyheter. Semper idem vill jag vara. Det vill säga alltid densamme. Det tar emot, kärvar, gnisslar, kvider, svider, smäller och bankar när jag skall tvinga väderkvarnarna i skallen snurra åt andra hållet. Men vill jag ha några gäddor måste jag det. Det blev smärtsamt tydligt för några dagar sedan när jag var ute en hel fiskedag och inte hade ett enda napp. Det var torsdagen den 18 september. Va, mitt i september!
Men något annat som också varit alltid detsamma är naturligtvis vädret. Visst har det väl varit perioder med nordostliga vindar förut men fyra veckor i sträck? Icke!
OK, det kanske inte är på dagen så länge men det känns så i alla fall. Och eftersom sydvästliga vindar är den riktning som annars är allra vanligast har allt blivit tvärtom. Envist hade jag vägrat inse det. Jag hade försökt ute på uddarna där det brukat vara bäst under sommar och höst. Och visst, kasta och vada gick alldeles utmärkt i frånlandsvinden och lågvattnet men se fisk, det fanns det inte.

Så till idag körde jag till några ställen där vinden låg på och som jag i vanliga fall aldrig skulle ha försökt vid nu. Riktiga vinterställen under vilken årstid jag vet att gäddorna föredrar lä framför lovart. Det var förresten någon som undrade det för någon månad sedan; när exakt inträffar det?
Jag svarade att det vet jag inte. Men skulle tro det inträffar någon gång i skiftet oktober - november. Naturligtvis är det beroende på vädret. Ju kallare det är och ju hårdare vind, desto mer föredrar gäddorna att stå i lä, ungefär.
Det händer då och då att folk vill ha råd var det är bra att fiska och att de har planer att resa hit till Blekinge. Som om jag skulle veta det. Men snäll som jag är brukar jag ge några allmänna råd och tips och så brukar jag avsluta med att; skriv gärna några ord till svar hur det har gått.
Än har det inte hänt.

Det tycker jag är lite dålig stil. Jag antar att det gick uselt och de kände sig lurade och att det var mitt fel som kom med så dåliga råd. För några namngivna, exakta platser eller ställen ger jag inte. Det vore att ännu mer lura folk, tycker jag. För det skiftar väldiga när det är bra på det eller det stället. Det såg jag ju i torsdags om inte annat.
Tog då denna bilden på de nya vadarna i alla fall. Nej, ännu har vadarbyxfabrikanterna inte tagit mitt råd ad notam att redan från början limma fast en handduksupphängare i lagom höjd på vadarna. Så det fick jag göra själv.

Jag kan inte begripa hur folk kan klara sig utan denna lika enkla som geniala uppfinning.

Nå, körde till en plats där det det fanns ett ställe jag aldrig, säger aldrig fått ett napp förut. Mycket sandbotten och närmast land tångklädda stenar. Det ligger i anslutning till bättre ställen så det är därför jag prövat där flera gånger förut, för jag har tyckt att här bara måste det väl gå gäddor, någon gång. Men nu har vind och vågor legat på här i som sagt fyra veckor så förutsättningarna var annorlunda.
Likaså fick jag parkera på ett helt annat ställe än jag varit van vid för min rutin har för det mesta varit baserat på sydvästliga vindar. Och min rutin är att parkera ungefär där jag skall sluta fiska. Så att det i början på fiskedagen blir en lång promenad till själva fiskestället och så fiskar man sig långsamt tillbaka till bilen. En jättebra rutin som bland annat medför att man då börjar varm, glad och förväntansfull.

Det blev en hoppande och plaskande succé redan från början!
Och redan första hoppet på första gäddan lyckades jag fånga på bild!

Inledde starkt med en tvåkilos och en trekilos över sandbotten på de första tjugo minuterna redan. Nackdelen med att kasta mot en lovartkust är att man måste vada djupt. Det går precis inte att stå på land och kasta ut mot vinden. Inte när det blåser så pass hårt som upp mot 10 sekundmeter. Och det har det gjort nu i fyra veckor ungefär.
De nya vadarna inbjuder också till att vada djupt och ofta hade jag vatten upp till ögonbrynen nästan.

Gäddan på bilden här till höger är förresten en som jag fick lite senare. Det blev lite inflation i hoppande gäddbilder nämligen. Så jag fick sovra i materialet och bara ta med de bästa. Jag menar, man vill ju inte att folk faller i sömn av leda av att hela tiden se en massa gäddor i luften.

Så fortsatte det under några timmar. Den bästa och roligaste förmiddagen på jag vet inte hur länge.
Jag rundade en udde och slapp den direkta motvinden utan hade den parallellt med stranden istället. Gick på sand, kastade mot tång; helt perfekt.

Plockade några gäddor och andra missade i hugget eller bara virvlade och ett par släppte. Visst; det var inga bjässar någon av dem. Såg faktiskt inte till några heller varken på det första eller andra stället. Annars brukar några visa sig när de mindre är i stöten men som tur är, bryr jag mig inte överhövan om det. Fick jag ingen idag får jag säkert någon nästa eller nästnästa gång.
Något annat jag precis fick är Svenskt Fiske. Jag brukar ju kommentera innehållet ibland men än har jag inte hunnit läsa den; bara bläddrat i den. Just för att se om det stod något om min lilla, supersmala nisch inom sportfisket. Det gjorde det inte. Men jag skall pliktskyligt ta del av artiklarna vid tillfälle. De är ju så Präktiga och Vattenvårdande och Miljömedvetna och Korrekta att det nästan gör ont.
OBS, detta inte avsett som kritik för det är deras uppgift och det är himla bra att någon vill ta sig an det otacksamma jobbet.
I alla fall brukar den ge mig lite dåligt samvete för att jag inte själv är mer aktiv i sådana frågor. Även får jag skämmas lite för att jag är så enkelspårig i mitt fiske när det finns så många andra sätt att fiska på. Jag får ju tidningen för att jag är med i en klubb också. Fast jag är ju bara med till namnet numer. Men det kan jag lova både här och nu att om några år så kommer jag att mer aktivt gå med igen. De ser ut att behöva lite ungt, fräscht blod av bilderna på deras hemsida att döma. http://www.nattrabysfk.com/
OK, här är det väl bäst att ta med en sådan här: :)
Det var en artikel i Svenskt Fiske om hur man binder fjädermyggspuppor och det kommer jag ihåg hur kul det var att fiska med sådana från mina regnbågsfiskarår. Särskilt i Trollemölla då jag tog några stycken på sådana i nedre dammen flera senhöstar.
Och det är ju så roligt med blankprickig fisk som hoppar så dant!
Till stor skillnad mot de tröga, slöa slempellarna till gäddor som knappt rör en fena:

Det är förresten det som är problemet med de flesta specialtidningar att samma artiklar återkommer ständigt ständigt. Det kan gälla matlagning, PC, bilar eller foto. Visst, det finns alltid teknikutvecklingen att följa och det levde särskilt PC-tidningarna högt på i början. Men tar jag en Flugfiske i Norden eller Sportfiskaren från 70-talet och jämför med nu så är det inte mycket som har hänt. OK, det är bara gissningar för jag läser dem som sagt inte nu. Men det var därför jag slutade prenumerera på dem någon gång i början på 90-talet. Eller som min datatidning PCHemma gjorde för ett par år sedan. Plötsligt och utan att meddela så förvandlades den till Din Teknik från ett nummer till ett annat. Det var förmodligen nödvändigt att bredda materialet, tyckte de nog. Från att enbart handla om PC - Windows till även Mac, mobiltelefoner, kameror, HiFi och så även lite traditionell teknik som bilar och uppfinningar. Först tänkte jag ilsket säga upp prenumerationen men efter ett par nummer ändrade jag uppfattning och behöll den. De insåg just det att folk tröttnar på att hela tiden läsa samma artikel om och om igen med bara ett par små förändringar. Det blir ju dödstråkigt i längden och de insåg helt riktigt att något måste göras innan den självdog.

Eh... Jag vet inte... Det jag skrev nyss... Det verkar bekant på något sätt...
Åh! He, he, he... Nej då, den här fiskebloggen är helt annorlunda! Hallå! Det är inte alls samma sak hela tiden! Det är ju olika gäddor varje gång! I alla fall för det mesta. Å så är det olika bilder också! Och olika datum varje gång! Hallå, stanna kvar!

Fiskejournal 2008
2008-09-23 Gädda Ställe ett 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, frisk NO 07:15 Nej

2008-09-23 Gädda Ställe ett 3 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, frisk NO 07:30 Nej

2008-09-23 Gädda Ställe ett 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, frisk NO 08:00 Nej

2008-09-23 Gädda Ställe ett 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, frisk NO 08:30 Nej

2008-09-23 Gädda Ställe ett 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, frisk NO 09:30 Nej

2008-09-23 Gädda Ställe ett 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, frisk NO 10:00 Nej

2008-09-23 Gädda Ställe två 3,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Sol, frisk NO 12:00 Nej

2008-09-23 Gädda Ställe två 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Sol, frisk NO 12:15 Nej