Väder:  Växlande molnighet så gott som hela dagen. Milt överlag och riktigt varmt när solen tittade fram.
Måttlig till frisk sydvästlig vind.

Vattenståndet pendlade kring normalt.

08-10-12

Få ställen, många gäddor

Det är mitt under Gäddfestivalen nu men det är faktiskt inte därför jag var ute idag. Alltså att jag på något sätt skulle ha min egen festival och lite i smyg tävla med de riktiga experterna. Jag menar, gäddfiskefestival har jag ju varenda gång jag är ute alldeles för mig själv. Nu i oktober, i fint fiskeväder och man är ledig och det var längesedan man var ute, duger det inte att gå hemma och hålla på och städa eller kratta löv. Nej, en dag räcker och blir över för sådana sysslor.
Men visst, en viss hänsyn får man ju ta och vara beredd på att ens egna ställen skulle vara upptagna. Därför hade jag valt ett par undanskymda avkrokar där jag inte trodde riktiga gäddfiskeproffs som vi har att göra med här, skulle bry sig om.
Jag var ute kanske lite extra tidigt också. Men, resonerade jag också, Blekinge är stort och särskilt i mina hemmavatten finns det en riktig skärgård med många öar, uddar och vikar så ingen ska väl behöva trängas.
Många gånger under fiskedagen fick jag också anledning att vara tacksam över att jag inte var med i tävlingen. Jag slapp hetsen. Jag slapp svära ve och förbannelse över att den #£@&!! gäddan bara vägde fyra kilo! Det vinner man för fanken inget pris för! Och framför allt slapp jag tidspressen.
Nu skall vi inte ens nämna den första timmen då jag hade ett riktigt smågäddsbonanza av sällan skådat mått.
Istället kunde jag glädja mig helt och fullt åt när de kom och högg, virvlade, plaskade och mitt lätta spö vek sig dubbelt när de rusade. Så kul!
Nu kommer jag inte ihåg tiderna under tävlingen men jag har för mig att man fick börja tidigare på söndagen än på lördagen och jag såg några jag tror tillhörde tävlingen lite senare på morgonen. Hade väl precis vadat över en liten vik för att komma vidare när en av dem kom körande närmare.

Då upptäckte jag en bra grej. Äntligen, tänkte jag, och mindes när jag själv var med i tävlingen och retade mig på att man inte fick fiska själv i båten. Det vill säga att man måste vara minst två i båten.
Så bra att de tagit bort den löjliga regeln!
För jag kan inte tolka det på annat sätt eftersom den här tävlaren bevisligen fiskar ensam i sin båt.

Tja, då kanske man får överväga om man ändå inte skulle vara med nästa år...?

Men det förstås, han kanske inte heller, precis som jag själv deltar i tävlingen.
Det kan väl mycket väl hända att de kör hit ett gäng, i en husbil och husvagn, sjösätter några gummibåtar och kör ut på fiske åt alla håll och inte har en aning om att det råkar pågå Gäddfestival här. Nå, får väl kolla upp regelverket till nästa år för säkerhets skull.

Däremot kollade jag upp hur det gått igår, lördag. Och det verkar som A från P inte behöver stampa på sitt spö. 101 cm är inte fy skam! Det är bara att gratulera för en huggkrok bör det väl bli åtminstone.

På betydligt längre håll senare på dagen, såg jag flera båtar ute på fjärdarna. Fler än man brukar så här i oktober så jag antar att några tillhörde tävlingen.
Tillbaks till mitt eget fiske, så vet jag inte hur jag än en gång skall försöka klä i ord hur skönt och behagligt det är att tillbringa en dag här ute i skärgården då det mesta stämmer. Mycket behagligt väder, inte så värst långt mellan huggen, hela vadare och lagom vind. Likaså att nu äntligen börjar alger och ålgräs släppa och försvinna och vattnet blir klarare. Vad kan en människa mer behöva?
 Även om det satt långt inne med en bra gäddbild så kom den till sist:

Det första stället för dagen var också säsongspremiär och därför ganska fullsatt. Men mest med små, bofasta invånare och de stora från öppna havet hade ännu inte sökt skydd här som jag hoppas de kommer att göra framåt vintern.

Nu när jag skriver detta på måndagsmorgonen, var jag nyss inne och kollade på slutresultatet från tävlingen. Till min oförställda (skade)glädje så upptäckte jag att flugfiskarna slog spinnfiskarna ordentligt. Igen! Jojo, släng er i väggen jerkbaitfiskare!

Men i min egen tävling om vem som hade roligast så vann jag. Möjligtvis med undantag från de som fick de största gäddorna, tvingas jag erkänna. Men det är å andra sidan inte så många.

Min största gädda idag låg viktmässigt någonstans mellan 4,5 och 5 kg men tyvärr vet jag inte längden. Men det lovar jag att åtgärda tills nästa gång. Ja, inte att ta reda på just den gäddans längdmått i strumplästen utan mer att märka upp mitt spö med längdmarkeringar.
Jag har tre spön som jag brukar använda och på två av dem har jag lindat markeringar för 90, 100 och 110 cm. På de spön som jag mycket sällan använder, dumt nog.

Fast med tanke på storleksklassen på mina gäddor kanske jag skall börja med 60 cm...?

Nå, man kan undra hur mina vatten mår nu efter det enorma fisketrycket de varit utsatta för. Förresten, ännu en bra sak med att hålla sig undan fisketävlingar är att man slipper reta sig på att man veckan efter själva tävlingen kanske råkar få en tiokilosbjässe. Jag har för mig att jag var med om det en gång för länge sedan dubbelt upp. Det vill säga jag fick en strax innan och en strax efter. Eller så har jag drömt det.

Fiskejournal 2008
2008-10-12 Gädda Ställe ett 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl molnighet m SV 07:20 Nej

2008-10-12 Gädda Ställe ett 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl molnighet m SV 07:30 Nej

2008-10-12 Gädda Ställe ett 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl molnighet m SV 07:40 Nej

2008-10-12 Gädda Ställe ett 1 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl molnighet m SV 07:50 Nej

2008-10-12 Gädda Ställe ett 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl molnighet m SV 07:55 Nej

2008-10-12 Gädda Ställe ett 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl molnighet m SV 08:00 Nej

2008-10-12 Gädda Ställe ett 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl molnighet m SV 08:30 Nej

2008-10-12 Gädda Ställe ett 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl molnighet m SV 08:45 Nej

2008-10-12 Gädda Ställe ett 4 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl molnighet m SV 09:00 Nej

2008-10-12 Gädda Ställe ett 1 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl molnighet m SV 09:30 Nej

2008-10-12 Gädda Ställe ett 3 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl molnighet m SV 10:00 Nej

2008-10-12 Gädda Ställe ett 4,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl molnighet m SV 10:15 Nej

2008-10-12 Gädda Ställe två 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl molnighet m SV 12:00 Nej

2008-10-12 Gädda Ställe två 3 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl molnighet m SV 12:15 Nej På hoppbild

2008-10-12 Gädda Ställe två 3,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl molnighet m SV 13:00 Nej På plaskbild