Väder:  Efter en period med vinterväder, omslag som igår till milda, västliga till sydvästliga vindar.

Idag alltså: friska sydvästliga vindar och mulet. Vid middagstid lite, lite regnstänk.

Vattenståndet höll sig på och omkring 20 cm över.

08-11-28

Stelfrusna gäddor

Så typiskt att för idag när fisket var dåligt kunde jag lätt hitta på en massa rubriker till dagboksbladet. Som Har gäddor föräktenskapliga förbindelser?, Bergsklättring i vadarbyxor eller Inga fiskbilder idag.

Allt har sin logiska förklaring och är väl inga märkvärdigheter utom möjligtvis den första. Förresten är detta en rapport från två fiskedagar. Den första ägde rum så tidigt som torsdagen den 20 november och mot bättre vetande körde jag iväg på morgonen. Men har man en semesterdag för fiske vill man ju ut. Det var så att SMHI hade förvarnat om vinterväder men tänkte jag, kanske jag hinner göra vad jag ska innan det slår till på allvar?
Vi pratar här friska nordliga vindar, uppklarnande med sol, minusgrader samt som ett brev på posten, hastigt stigande högvatten, det som på utrikiska kallas
the fiskeväder from Hell som skulle anlända den dagen, mot eftermiddagen till. Istället slog det till redan under förmiddagstimmarna och det gick inte att bedriva något allvarligt menat fiske i och med att vattnet steg så snabbt.
Jag avslutade fisket på första stället längs en vass med sandbotten utanför, där det i vanliga fall inte ens räckte mig till knäna. Nu fick jag vada med vatten upp till midjan. Jag var på väg att gå upp på land och där, vid en inskärning i vassen upptäckte jag två gäddor. Först en vanlig i tvåkilosklassen som smet iväg och det är inget särskilt i det för det ser man då och då när man är på väg upp på land. Men så sekunden efteråt upptäckte jag en stor gädda. I femkilosklassen alldeles bredvid den första. Den for också hastigt iväg med kraftiga virvlar och tolkade jag det till; ett skuldmedvetet utseende. Så vad hade de egentligen haft för sig där? En han- och en hongädda kan man tänka med den storleksskillnaden så tätt tillsammans. Sådant skall de väl inte hålla på med förrän till våren egentligen men den kärleken, den kärleken.
Egentligen skulle jag ha kört hem redan då men till saken hörde att jag hade en tid i stan att passa senare på eftermiddagen så jag var tvungen att fördriva tiden lite till. Stannade därför till på ett annat ställe och minsann om jag inte fick en trekilosgädda där. Som var ganska pigg och trevlig.

Ja, så kom då en vintervecka och ärendet i stan var just att både köpa nya samt byta till vinterdäck, så det skedde ju i precis lagom tid. Fast här blev det mest soligt om dagarna och flera minusgrader om nätterna men inte så mycket snö. Det var i alla fall perfekt båtuppdragarväder där högvattnet gjorde grovjobbet. Båten ja... Suck.
Som vanligt under senare år har den bara legat oanvänd hela hösten. Trots att jag säger till mig på skarpen att jag skall använda den i alla fall någon gång. Jag kunde väl i alla fall bara kört ut strax utanför stan och provat. Stora gäddor går in i fjärdarna på bägge sidorna om Trossö, som är den halvö stan ligger på. Men det verkar inte spela någon roll hur mycket jag än tjatar på mig för det har inte blivit av. Det går lika bra eller bättre enbart med vadare och bil, tycker jag när jag väl står inför valet. Till saken hör också, försvarar jag mig med, att det blåser nästan alltid lite för mycket för att fiska från båten.
Men så mycket det har växt undertill!
Precis fullt med alger och så tätt med havstulpaner att bottnen liknade en raspfil. Lång tid tog det att få bort dem.
Havstulpaner är inte lättplockade! Trots att man målat den med superdyr båtbottenfärg i våras. Jag vet, giftfri och miljövänlig och det tackar nämnda alger och havstulpaner för. De verkar gilla den!
Fast lite kanske är det mitt eget fel också som inte använt den sedan augusti, tror jag.

Nå, nu till dagens fiske.
Jag kan inte tolka det till annat än att vinterveckans väder än sätter sina spår. De gäddor som lyckades hugga var stela som plankor. Här passade verkligen frasen att inte röra en fena in. Ett par små vridningar på kroppen alldeles vid hugget och så flöt de in på ytan som attrapper i plast. Ändå att två var i trekilosklassen. De brukar bjuda på fint motstånd än att det är lite kyligt i vattnet.
Det som stödjer mitt antagande att de var frostskadade var att väldigt många bara nafsade och följde efter. De hann helt enkelt inte ifatt flugan. Ändå att den rör sig väldigt långsamt.

Här en bild från när jag tröttnat på fisket och ägnade mig åt bergsklättring ett tag:

Som vanligt när jag skall utforska nya ställen går jag vilse, hamnar fel, blir svettig och försätter mig i pinsamma och löjliga situationer. Som idag när jag irrade omkring bland sommarstugor, genom grindar, över ängar och skulle ta en genväg ner till vattnet och plötsligt fann mig själv högt uppe på en bergsknalle och nedanför ett stup, massvis med taggiga buskar helt omöjligt att kämpa sig igenom. Varpå jag allt svettigare fick ta mig tillbaka till ursprungsplatsen för att börja om på nytt.

Det är därför det fortfarande finns så många okända områden för mig trots att jag fiskat landbaserat häromkring i snart tjugo år. Och verkligen vill utvidga mina domäner. För, som jag brukar hävda, lokalkännedomen är den viktigaste faktorn för att få fisk. Att ha många ställen att växla mellan. I alla fall ligger den på en topptre-lista.
Vidare, som jag säkert också har nämnt, är det vägen dit som är viktig. Det vill säga parkeringsmöjligheterna, och framkomligheten därifrån till där man går ner i vattnet. Och så kanske det allra viktigaste, nämligen bottenförhållandena. Är det vadbart eller inte? Hur långt kommer man? Är det skön sandbotten utan en massa stenar?
Inte om det finns gäddor där just idag. För det skiftar beroende på vindar, vattenstånd och årstid.
Jag kanske inte ska säga att jag slösade bort novemberdagens viktigaste fisketimmar som ju infaller mitt på dagen, med att klättra i berg, för till sist lyckades jag hitta dit jag skulle och fick veta det jag var ute efter. OK att jag inte såg till någon fisk där idag men en annan dag kan det mycket väl gå in en gädda och ställa sig. Huvudsaken är att det är långgrunt och slät, icke dyig botten, tycker jag.

Till sist några ord om vattentemperaturer. Jag brukar inte bry mig om det eller vet så mycket om dem och deras inverkan på fisken men sådant brukar ju inte hindra mig från att spekulera över det eller komma med teorier. Så håll till godo:
Efter en veckas minusgrader och friska nordliga vindar kyls vattnet ned, inga märkvärdigheter i det, kan väl alla hålla med om. Och allt vatten. Det vill säga även bottenvattnet längst ned. För när ytvattnet dras bort, stiger ju det underliggande, varmare vattnet upp mot ytan och kyls även det ned. I synnerhet om det pågår som nu i cirka en veckas tid. Så vänder vinden och det kalla ytvattnet blåser tillbaka in mot land. Så nu är allt vatten lika kallt överallt och fisken, i det här fallet gäddorna, om inte kanske fryser, men har i alla fall inte hunnit anpassa sig till rådande vattentemperatur. Jordvärmen har ännu inte hunnit värma upp bottenvattnet så det hunnit skikta sig. Därför blir de stelfrusna och hugger dåligt. Jag tror jag hade en sju-åtta efterföljare, svaga hugg, plogar i ytan och nafs och det är ovanligt mycket.
Det var väl en bra teori ty människan vill gärna ha en förklaring till vad som händer och sker. Rätt eller fel spelar inte så stor roll, bara man själv tycker den verkar rimlig och logisk. Det är till exempel därför religionen finns. Eller religionerna, skall man väl säga. Samt alla annan skrock, vidskepelse, astrologi och tron på både Ödet och kvällstidningar. Den som kallar människan för en förnuftig varelse kan inte ha känt många, är min uppfattning.
Så är det, gott folk. Här serveras sanningar både om vägen till ett bättre fiske och livet självt.
Hur länge till ni otåligt måste vänta på nästa dagboksblad står skrivet  i stjärnorna eller sker när Gud så vill. Eller för att inte verka diskriminerande: والله من وراء اللعنه  Det vill säga InshAllah!

Det sista citatet hämtat från Allahs Veckotidning.

Fiskejournal 2008
2008-11-20 Gädda 3 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Uppklarnande, kallt o högvatten 13:30 Nej

2008-11-28 Gädda 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, frisk sydvästan 09:30 Nej

2008-11-28 Gädda 3,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, frisk sydvästan 10:15 Nej

2008-11-28 Gädda 3 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, frisk sydvästan 13:30 Nej

Här finns alltså statistik från två fiskedagar.