Väder: Kallt! Trots plusgrader tidigare på morgonen, sjönk temperaturen till minus två lite senare i och med att det klarnade upp lite då. Men det mulnade på igen och blev åtminstone någon plusgrad.

Svag till måttlig nord-nordostlig vind.

Vattenståndet höll sig kring 25 cm plus.

08-12-11

Torsdag

Varning för ryckfiskare!

eller för att stjäla en rubrik från Bengt Öste:

Flugfiske i stilla vatten

Sedan sist har det varit lite märkligt väder. Relativt svaga vindar från norr har dominerat samt plusgrader och ganska molnigt med lite duggregn då och då. Detta utan att orsaka superhögvatten vilket tillsammans med att det kan blåsa svaga vindar, är det märkliga. Jag har inte haft tillfälle att fiska så mycket även om jag var ute förra lördagen utan att få så mycket att rapportera. Fick väl en tvåochetthalvtkilosgädda bara och det inspirerar precis inte till några längre utläggningar. Dock kan jag ju nämna att jag såg flera gäddflugfiskare den lördagen än under hela året. Fyra stycken sammanlagt och det slår de jag upptäckte från Lund härom månaden.

Ett talesätt lyder att man skall välja sina strider och då menas, tror jag, att man bara skall ta till vapen mot sådana motståndare man är säker på att kunna besegra. Därför utmanar jag alla på en fisketävling.
Jepp, och det är en som jag brukar både anordna och ställa upp i och består i vem som får upp årets första flugfångade gädda.
Jag är gaaanska säker på att vinna.
Den enda regeln som gäller är att det skall vara fiskbart väder nyårsdagen.
Jag har redan utsett ett par alternativa fiskeplatser. För att ingen skall behöva undra hur man definierar fiskbart väder så är det förstås sådant väder som gör att jag får fisk. Så enkelt var det.
Priser...?
Nja... Jag är så pass säker på att vinna att det blir ganska meningslöst med priser. Åtminstone om det är jag själv som skall bekosta dem. I synnerhet som jag är emot det här med fisketävlingar.

Så över till dagens fiske som fick en väldigt dålig början. När jag kom fram till parkeringen så var jag fullt beredd på att bara vända och köra tillbaka hem igen. Två grader minus klockan åtta på morgonen är ingen bra början!
Det hade varit två grader plus ute vid Utklippan vid sex nämligen men så hade det klarnat upp precis vid gryningen och fiska i minusgrader undanber jag mig.
Men så tänkte jag att va fanken; det var länge sedan jag fiskade och så skall jag jobba i helgen och har ingen ledig förrän i nästa vecka så jag dressade om. Tänkte också att det blir nog mildare om någon timme.

Kolla in himlaspelet. Här är mer kyla, vinter och snö i faggorna, sanna mina ord!

Mycket riktigt; nu när jag skriver detta, dagen efter, har det snöat under natten.

Varje ställe har sin runda, kan man säga. Det vill säga sin parkeringsplats för bilen, väg ner eller bort till själva början på fiskesträckan och så småningom tillbaka till bilen igen. I vanliga fall hade jag tagit jackan i handen och börjat promenaden barhuvad för det är en ganska lång sträcka man har framför sig för annars skulle man drypa av svett innan man kom fram. Men idag blev det med alla knappar knäppta och mössa och sydväst neddragna så långt som möjligt och därför var det bara händerna som värkte av kyla när jag  kom fram och vadade ut. Det tar lite tid för blodet att hinna värma upp dem nämligen men efter bara några minuter så besvärade mig kylan inte så mycket.  Och så här precis över vattenytan var det över nollan för jag märkte ingen isbildning i spöringarna.
Lä skall det var under vintern lyder huvudregeln. Men då är det underförstått; lä för friska vindar. Lä när det knappt blåser alls är värdelöst. Så inte var det många odds på min sida inte.
Bara envishet och en bra fluga.
Men det räcker en bit.
Det dröjde också länge innan det hände något. Inte mer än att kylan kom krypande tillbaka så smått. Den inre alltså, den som vattnet genererade för i luften blev det väl ett par plusgrader.
Men så började jag få lite hugg och fisk. Det är förstås mest nackdelar när det är spegelblankt. Det är väldigt lätt att skrämma fisken så man får vada extremt försiktigt och utan vind kastar man sämre. Men de flesta gäddor kan inte helt styra sig när en Vit Gäddsara kommer förbisimmande utan de bara måste kolla in den närmare. Och det är det som är så kul att upptäcka de där små vågrörelserna i närheten av flugan eller en ytterst svag virvel. Och minsta avvikelse på den blanka vattenytan upptäcker man. Ja, gott om misstänkt undervattensaktivitet blev det till sist.
Och ett par stycken gick så långt att de högg av alla krafter till och med. Det värmde men jag fick i alla fall gå upp på land och gå ett bra stycke till för att få upp värmen ännu mer.

Den bästa tiden på dygnet nu är ju timmarna mellan elva och två, ungefär. Och vid ettiden hade jag tagit mig till det sista stället för dagen. En liten hemlig vik, kan vi ju kalla det för. Och där var det hett. Plus detta förskräckliga som hände:

Ähum... Eeeh... Ja, det här med ryckfiske...

Mycket fult och det bör stävjas med alla medel, absolut!

Här får jag ångerfullt krypa till korset och be hela Fiskesverige om ursäkt.

Först ryckfiskade jag en havsöring och idag en gädda! Jag borde skämmas men, får jag försvara mig; jag kan inte hjälpa det. Det är helt och hållet Kamasankrokens fel!
Den är så vass!
I och med att den är sned också så liksom griper den åt alla håll omkring sig och hugger tag i allt levande på meters avstånd!
Av sig själv, jag svär!
Det är nästan övernaturligt! Den är för bra, helt enkelt.

Fortsätter det med så här oetiska metoder blir jag väl utesluten ur GFS. Det vill säga GäddflugfiskarFöreningen Sverige. Om det nu skulle råka finnas en och jag vore medlem, vill säga.
En gång till och jag får väl klippa av krokspetsen eller byta till Mustad eller andra krokfabrikanter, det går väl på ett ut.

Nå, förutom den felkrokade gäddan fick jag två till. På tre kast!
Ja, då menar jag förstås att jag fick dem på tre kast i följd. Nähä, det kan också misstolkas... Jag gör ett nytt försök:
Alltså utan kast som inte gav någonting där emellan.
Så, har jag uttrycket det tydligt nog nu!? Möjligtvis med undantag för något litet blindkast för att få ut tillräckligt med lina förstås.

Även här inne såg jag en del virvlar, försiktiga plogfåror i riktning mot flugan som avbröts i en stoppvirvel och lite annat i den vägen. Riktigt trevligt var det.

Till sist blev det enda som fattades för att dagen skulle bli perfekt en stor gädda. Med tanke på att det var kav lugnt får man väl bortse från det kravet.

Men återigen var blank fisk i faggorna. Med ganska stor säkerhet vill jag hävda det. Och där jag befann mig bör det ha varit havsöring och inte havsregnbåge. Stod väl och kastade över en sandflade med djupt vatten utanför. Ja, det rådde ju högvatten så grunt var det inte och så såg jag ett par kraftiga virvlar kring flugan men kände inget. Den gäddan är min! tänkte jag då och skyndade mig att lyfta flugan från vattnet så inte fisken skulle följa med in och upptäcka mig, alla gäddors fasa.

Gjorde som jag brukade; la nästa kast långt till höger om där virvlarna var, för att låta den lugna sig lite. Tog in linan och så gjorde jag några extra blindkast för att riktigt säkerställa att kastet skulle bli snyggt och la linan precis över där jag beräknade att gäddan befann sig. De brukar ju inte simma iväg så långt nämligen. Men då upptäckte jag kraftiga virvlar tio meter till vänster i stället! Kanske från flera fiskar dessutom...

Ett mycket ovanligt beteende om det varit en gädda, vill jag hävda. Snabbt slet jag upp linan igen och riktade flugan ditåt. Bara för att upptäcka en sista svag virvel på ett tredje ställe! Trots ihärdigt kastande åt alla håll en lång stund hände inget mer.
Nej, så snabbt och i ytan brukar inga gäddor simma omkring och fjanta sig så där till synes utan orsak. Till saken hör att jag både fått och sett havsöringar här tidigare år.

Till julklapp kan jag väl få önska isfria januari- och februarimånader. Lita på då att jag ofta kommer att köra med en One Size på tafsen både häromkring och på andra ställen. Jag verkar ju ha satt mig i respekt hos de Makter som styr Ödet och Tillvaron så jag blir säkert bönhörd. Och då menar jag inte Jultomten. Han är nog bara springpojke där de bor ungefär, skulle jag förmoda.

Fiskejournal 2008
2008-12-11 Gädda 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, kallt svag NO 10:30 Nej

2008-12-11 Gädda 4 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, kallt svag NO 11:00 Nej

2008-12-11 Gädda 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, kallt svag NO 11:30 Nej

2008-12-11 Gädda 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, kallt svag NO 13:00 Nej

2008-12-11 Gädda 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, kallt svag NO 13:10 Nej Ryckfiskad och på bild.

2008-12-11 Gädda 3 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, kallt svag NO 13:20 Nej På bild