Väder:  Mulet under morgon och förmiddag. Vid middagstid något lättande. Svag till måttlig västlig vind.

Vattenståndet låg som omväxling på cirka 10 cm under.

08-12-18

Torsdag

Dag utan höjdpunkter

Ibland är det lätt och ibland svårt att hitta på rubriker. Och det man påstod en dag visar sig inte stämma så bra nästa. Nu syftar jag på just det här med höjdpunkter. När jag tänker efter hittar jag precis inte några idag. Ändå fick jag bra med gäddor i väldigt hygglig storlek dessutom. Jag får väl säga att hela dagen blev som en enda, ganska hög, något ojämn, platå då.
För det är ju alltid en riktig höjdare att vara ute och gäddflugfiska en vinterdag då det blåser och är ett par tre plusgrader med lagom vattenstånd.
Nu vet jag! Vad är motsatsen till höjdpunkt i dessa sammanhang?
En svacka...?
För det upplevde jag i alla fall.
Den kom efter den här fina gäddan:

Efter en lovande inledning och morgon fick jag den här och trodde vägen utstakad för en lång serie med både mindre och större gäddor. Och jag hade all anledning att tro det också. Befann mig längs en väldigt stenig och bra kuststräcka vid, som jag trodde, helt optimala förhållanden. Ett precis lagom lågvatten som gjorde jag kunde gå omkring på lagom djup på sandbotten och befiska stora områden med tång och sten runt omkring. Och lä för en precis lagom västvind också. Samt att jag började långt ut och fiskade mig inåt. Och inåt borde vara rätt riktning nu. Var det så bra i början borde det bli helt fantastiskt i slutet, var jag övertygad om.

Ett inpass när jag studerade bilden ovan: Jag bara måste slå ett slag för DT-lina! Jag tror att den är helt ute nu för tiden och de flesta använder olika typer av WF och långmagade linor men jag tycker DT är väldigt bra och trevligt, måste jag säga. Man lyfter lina, vinklar och rullar ut kasten och har sig, så det står härliga till, tycker jag. Slut på inpasset.

Men istället kom jag lite fel hela tiden. Ja, det här är en sträcka som jag inte besöker så ofta och den ena lilla viken och udden är den andra lik. Och på vissa ställen blir det väldigt djupt så man inte kommer förbi utan får gå tillbaka långa sträckor för att fortsätta.
Och väldigt mycket sten och därmed svårvadat.
Så när jag trodde att jag var där så var jag i själva verket där och fick stora problem. Och när jag äntligen nådde dit jag trodde jag befann mig, var jag både trött, ilsken och närapå svettig. Samt att det dessutom var helt fisktomt.

Till min fasa (om vi skall överdriva lite) upptäckte jag då att klockan hade blivit över ett. Då är det snart kväll! Att eftermiddagarna är korta i slutet av december är ingen överdrift att hävda. Då fick jag bråttom och sprang tillbaka till bilen, vilket däremot är en överdrift. I alla fall stod jag där och funderade på om jag inte skulle avbryta helt och köra hem. Man har ju alltid att göra hemma, men så kom jag på bättre tankar. Det såg nämligen ut att klarna upp lite och då dröjer ju skymningen lite så jag körde till det som går under benämningen Ställe två. Skyndade jag mig kunde jag nog få en och en halv timmes effektiv fisketid till.
Här låg den västliga vinden på men stället var en långsträckt vik ganska långt in i skärgården så det gjorde inte så mycket, tyckte jag. Vinden hade inte så lång sträcka på sig att få vågorna att växa. Fick en fyrakilosgädda ganska omgående och det var ju kul efter så många timmar utan ett napp.
Men det var ju hemskt så slarviga gäddorna var här!
De var helt enkelt usla på att sikta och träffa rätt. Nästa gädda jag fick försökte fyra gånger utan att lyckas fästa sig! Fyra olika kast. Det är sant! Efter den hade jag ytterligare fem eller sex kontakter utan att de fastnade. Kände bara lätta dragningar eller såg virvlar. Mycket märkligt, tyckte jag och gör så fortfarande.
Nu hade jag riktigt roligt men så slog förstås tidsnöden till. Annars var jag fullt beredd på att gå upp på land och tillbaka till utgångspunkten, byta till en mindre fluga och vada mig igenom samma sträcka en gång till men som sagt, skymningen kommer tidigt nu.

På tal om det där jag hade att göra hemma så finns det en viss anknytning till fiske. Detta är helt sant, jag lovar.
Jo, i spelet Far Cry handlar det om legosoldater på en ö i Söderhavet som jag nog nämnt. Och på sin fritid fiskar de! Något liknande har jag aldrig sett i ett spel av den här typen. De står där med sin automatkarbin på ryggen på stranden med ett långt spö som de drar och sliter i. Det ser jag genom kikarsiktet. Och trots att det bara är dataanimeringar känner jag en viss tvekan att döda dem och ur bakhåll dessutom. De är ju nästan kollegor! Fast jag har inget val. Hinner de upptäcka mig, försvinner spöet och blixtsnabbt har de sitt vapen i händerna och börjar peppra mig.
Men... Eeeh... Jo, när jag upptäckte att de inte flugfiskar utan troligen ägnar sig åt jerkbaitfiske, känns det lite lättare; då låter jag skottet gå.

Fiskejournal 2008
2008-12-18 Gädda Ställe ett 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, s-m västlig 09:15 Nej

2008-12-18 Gädda Ställe ett 4 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, s-m västlig 09:30 Nej

2008-12-18 Gädda Ställe ett 4,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, s-m västlig 10:45 Nej På bild men jag glömde mäta den. Fast jag tror inte den var så lång.
Mer av den korta och tjocka modellen. Kanske 83 eller 84 cm bara.

2008-12-18 Gädda Ställe två 4 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, s-m västlig 14:15 Nej

2008-12-18 Gädda Ställe två 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, s-m västlig 14:30 Nej