Väder: Frisk till hård västlig vind. Först halvmulet med regnstänk från och till men så ganska mycket blå himmel från och med middagstid.

Vattenståndet far som en jojo. Tidigt på morgonen och jag menar tidigt, låg det på närmare 30 minus. Så steg det uppenbarligen snabbt för när jag slutade, låg det på cirka normalt.

08-12-22

Måndag

Årets sista fisketur

Kanske bör det vara ett frågetecken efter rubriken för om det är sant vet jag inte riktigt. Men de sade på väderleksrapporten när jag körde iväg mot kusten att som idag, skulle det vara en sista dagen detta året med plusgrader. Och stämmer det så blir det inget mer fiske för min del detta året. Och likaså, fortsätter det även till nyårsdagen så ställer jag in tävlingen om vem så får den första, flugfångade gäddan år 2009.
Men det lär ha hänt att SMHI har haft fel i sina spådomar någon gång förut. Tror det var på våren -93.

Det är ganska brukligt att man så här års håller på och blickar tillbaka på året som gått. Bra och dåligt, topp-tio-listor och annat. Men bara lugn, det tänker jag inte göra. Jag nöjer mig med att konstatera att det varit ett ganska ordinärt år i fiskehänseende. Det som är onormalt år efter år, brukar bli normalt med tiden. Och det kan väl sägas om mitt sommarfiske. Att allt fler fisketurer med båten blåser inne.
En annan sak man kan konstatera är att dagens fisketur kan väl sägas stå som modell för en helt vanlig vardag ute vid kusten.
Trevligt och kul på många sätt och än var det dåligt och än var det bra. Väldigt gott om smågäddor var det och jag funderade faktiskt över rubriken Smågäddornas konung som alternativ.

Det blåste friskt och på gränsen till och i vindbyarna över, kulings styrka. En bilförflyttning och några promenader mellan olika ställen. Såsom det brukar. Provade till och med ett helt nytt ställe. Det kanske inte är så vanligt en fiskedag förstås. Men det inträffar faktiskt än i dag efter ganska många års flitiga fiskande ute i skärgården.

Fast inledningen är väldigt typiskt för mig. Det var ett halvnytt ställe, kan man säga. Ja, jag hade varit där en gång förut för många år sedan men haft det i åtanke flera gånger sedan dess. Just för att det ligger i lä för västanvinden.
Problemet var att det kunde bli lite svårt att hitta dit. Det gällde nämligen att välja rätt avtagsväg och däromkring var det mycket hus, traktorspår och flera andra småvägar. Och mycket riktigt irrade jag runt i området flera gånger och slutade på en privat tomt och fick skyndsamt backa mig ut därifrån. Jag kan tänka mig att många ringde till polisen för att rapportera om att en väldigt mystiskt bil varit synlig i grannskapet, smygandes omkring husen. Säkerligen en inbrottsliga som var ute för att spana efter tomma villor att bryta sig in nu kring juletid.

Vid ett tillfälle trodde jag att jag hittat rätt väg och spanade intensivt åt det hållet så jag sånär fick nackspärr.

Men vad jag kunde se så slutade den vägen på en åker och vågade inte svänga av. Ville inte riskera att köra fast i lera. Istället letade jag mig ut ur området och körde till ett gammalt välkänt ställe. Hård, västlig vind begränsar fiskemöjligheterna för mig, i synnerhet om den pågår länge. Minsta grad den avviker är viktig också.
Ibland skulle man önska att man hade mobilt bredband med sig. Just för att kunna följa väder och vattenstånd. Man kan tycka att det bara är att titta efter så ser man med egna ögon exakt hur lågt respektive högt det sistnämnda är men där kan man lura sig. Ibland ändrar det sig väldigt snabbt faktiskt och planerar man efter 30 minus och det i själva verket ligger på normalt, så känner man sig lite lurad. Så var det idag. Innan jag körde hemifrån så kollade jag en sista gång och då låg det på cirka 30 minus denna sida Öresund och cirka 40 plus på västkustsidan så man kan tänka sig att det var extra strömt i själva sundet.
Fast det är inte säkert det hade ändrat dagens resultat. Som jag är väldigt nöjd med för den delen. Som jag framhållit var och varannan gång är det själva huggen som är roligast och det var det många idag. Och till skillnad mot förra gången var det knappt någon som missade idag.
Fast, måste jag hävda, lite ovanligt var det att jag inte hade kontakt med någon gädda över tre kilo. En fem eller sexkilosgädda och dagen hade var perfekt. Men å andra sidan är ju det inte så typiskt.
Och det var absolut ingenting i valet av plats, väder eller fluga som på något sätt talade emot att någon större skulle visa sig.
Däremot fick jag en fin naturbild:

Wow! Jag kallar den "Kaskad av vinterljus".

Få se om de danska flugfiskarna kan lista ut var jag håller till med hjälp av ovanstående bild!
Eeh... Ja, Internetombudsmannen talade om för mig att det var några stycken sådana som planerade en tur hit till Blekinge och att de skulle spana in mina bilder och därigenom få lite tips. Lycka till, säger jag bara.
Förmodligen vet de inte om att jag aldrig tar med bilder som kan avslöja det. Däremot, kan jag tala om, brukar jag ha några naturbilder från andra ställen som jag strör ut här och där i dagboksbladen. Tagna på de allra sämsta ställena. Bara för att förvilla. Sådan är jag.
Internetombudsmannen avslöjade vidare för mig att i den debatten, eller kanske var det från någon slags fiskechatt, kom någon med tipset att söka gäddorna på grunt vatten med djupt intill.
Så sant, så sant.
Där kan jag verkligen hålla med. Och där är ett hav alldeles utmärkt att fiska i. Där finns det både grunda stränder och en hel del djupt vatten utanför. Havet är stort. Däremot förhåller det sig inte riktigt så med flugfiskevärlden. OK, nu blir det lite privat:
Därför kan jag berätta för A från P att de danska flugfiskarna han såg, kan ha varit desamma. Tidsmässigt stämmer det åtminstone.  Och i så fall var de inte ute efter öring och alltså inga djävla tjuvfiskare. Tvärtom var de, allt enligt Internetombudsmannen, väl medvetna om öringförbudet här.

Oavsett om det blir riktig vinter eller inte, så har jag en räcka jobbardagar framför mig. Fördelen är att man slipper julfirandet. Blir det sedan minusgrader innebär det ju ännu mera fördelar. Då slipper man gräma sig över att man inte kunde ut och fiska julafton dubbelt upp.
Idag när jag skriver detta och tänker lägga ut det här dagboksbladet är det förresten julafton. Skall gå på mitt tjänstgöringspass klockan 14.

Här är förresten en bild från det nya stället jag nämnde. Man kunde vada längs med vassen och kasta både längs med och utåt. Bottenförhållandena såg hyggliga ut men någon fisk fanns inte hemma. Om det brukar vara så eller om det bara var just idag, vet jag inte. Fast om det inte stod några gäddor där idag så kan man verkligen undra om det någonsin gör det. För klockan var väl vid tolvtiden och så var det lä för väldigt friska vindar. Och i slutet av december är det optimala förhållanden.
Kanske är det lite för instängt?
Så om det blir några nya besök, vet jag inte.

Inte heller vad som händer år 2009. Nu menar jag det som jag någorlunda har kontroll över. Som det ser ut nu i alla fall, planerar jag att fortsätta som tidigare. Ja, alltså fiska och lägga ut små rapporter om det.

Det här med nyårslöften är väl också en tradition som man kan strunta i. Men om det skall vara på det viset kan jag lova att jag varken kommer att börja med trolling eller jerkbaitfiske under 2009. Förmodligen kommer jag att köra med samma typ av fluga. Men även om ingen tror det, är jag öppen för nya impulser och skulle jag råka hitta en bättre krok än Kamasan metkrok kan jag mycket väl pröva den. Nya slags glitter testar jag ständigt. Varje gång jag kommer till Fiskeshopen i Karlshamn finns det nya sorter och märken för så ofta sker det inte och jag brukar plocka till mig ett par stycken. Ofta gäller det även för wiretafsar. Det är bara det att jag ligger under produktionsstopp. Det har ingenting med finanskrisen eller recessionen att skaffa utan är självpålagt. Jag får bara tillverka en ny fluga om jag mister en eller någon måste kasseras. Annars blir det för många.

Det där med videofilmandet gick inget vidare. Alltså utomhus och vid fiske. Möjligtvis kan det gå bättre när båtsäsongen startar. Jag har ju så jag kan rigga upp kameran i fören och så kan den filma vad som sker i aktern. Hoppas jag. Jag provade faktiskt det för några år sedan med min vanliga kamera. Den har en liten filmfunktion men det blev så irriterande med ljudet. Det blev bara en massa vågskvalp och vindsus.

Då så... Nu lär det bli minst en veckas paus med fiskandet. Blir det fler får jag väl tänka tillbaka på dagens upplevelser och de tio gäddorna som högg och betrakta gamla natur- och fiskebilder.

Fiskejournal 2008
2008-12-22 Gädda Ställe ett 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl moln, frisk Väst 09:30 Nej

2008-12-22 Gädda Ställe ett 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl moln, frisk Väst 10:00 Nej

2008-12-22 Gädda Ställe ett 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl moln, frisk Väst 10:15 Nej

2008-12-22 Gädda Ställe ett 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl moln, frisk Väst 10:40 Nej

2008-12-22 Gädda Ställe ett 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl moln, frisk Väst 10:50 Nej

2008-12-22 Gädda Ställe ett 3 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl moln, frisk Väst 11:00 Nej

2008-12-22 Gädda Ställe två 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Sol, frisk Väst 12:50 Nej

2008-12-22 Gädda Ställe två 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Sol, frisk Väst 13:00 Nej

2008-12-22 Gädda Ställe två 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Sol, frisk Väst 13:05 Nej

2008-12-22 Gädda Ställe två 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Sol, frisk Väst 13:15 Nej