Väder:  I ett par dagar ett par grader över nollan. Igår frisk sydvästlig vind som fortsatte idag och ökade till kuling. Två, tre plusgrader och mestadels soligt.

Lågvatten ner till cirka 30 cm under.

09-01-12

Måndag

En början

Äntligen hade det blivit läge efter 21 dagars avhållsamhet. Eller halvläge då för jag var väl medveten om att det skulle bli tufft. Det verkade som om de devalverat temperaturskalan inför detta året också. Som om 4 grader plus förra året, motsvarade bara 2 i år.
För senare generationer som läser denna dagboken är det väl bäst att repetera lite och säga att det rått vinterklimat nu i snart tre veckor med is i alla vikar. Inte så mycket snö utan mest ett kallt högtryck med nord-nordostliga vindar. Mestadels klart väder och tio, femton grader kallt om nätterna här, där jag bor.
Sedan i fredags har det väl varit övervägande plusgrader men väldigt kalla sådana. Som härom dagen var det två plusgrader men ändå så frös vägbanan och det blev blixtehalka. Likaså tilltog isen snarare än avtog på en insjö jag kör förbi varje dag jag jobbar. Men, bedömde jag det till idag, tillräckligt med öppet vatten för att det skulle gå att fiska.
Friska sydvästliga vindar och fyra plus är ju alldeles utmärkt egentligen och jag valde ett förstaställe där det vädret i vanliga fall borde garantera bra fångst.
Och med kuling dessutom hade jag en speciell liten udde där det bildas ett bakvatten i lä bakom den, där stora gäddor kan samla sig.
Det har börjat bli lite ljusare nu men jag överskattade den effekten eller var jag så ivrig att det var därför jag kom dit för tidigt. Så jag fick tillbringa några timmar dels med långpromenader för att få upp värmen och dels på mindre bra ställen. Jag menar, i allmänhet så här på vintern kan man inte förvänta sig något intresse från fiskens sida förrän allra tidigast vid tio, elvatiden. Och nu precis efter islossningen kanske inte förrän efter tolv. Om ens det. För jag vet att precis efter att isen gått, de vanliga reglerna inte har börjat gälla riktigt än.
Men vada och kasta går ju bra för det och det kändes väldigt skönt att få göra det, kan jag tala om.

Fast när jag inte kunde hejda mig längre utan sprang ner till det där bra stället och lät flugan singla ut i det virvlande bakvattnet kunde jag bara konstatera att någon fisk fanns det inte där.
Jag hade en One Size på tafsen och tog in linan väldigt långsamt men där var helt enkelt ingen fisk hemma. Fiskade mig in i en vik i lä och nu hade solen orkat upp en bra bit och allt annat än själva fisket blev så skönt! Den här viken är belägen ganska långt ut och nu i januari är ju öringen lovlig och det var också därför jag körde med en mindre fluga. Vinterkylan brukar ju få öringen att stryka längs land och här hade jag genom åren fått och sett en del blank fisk. Men så inte idag alltså.

Men helt bom gick jag inte idag, som synes!

Nej, gick tillbaka till bilen och där vid parkeringen finns det också en liten udde där det är lä för vinden och där det ibland kan finnas fisk. Där brukar jag avsätta lite fisketid av dubbel anledning. Dels för att svalka av mig innan jag kör iväg för ofta har jag gått en bra sträcka och som sagt, det finns hopp om hugg.

Och minsann! Mot slutet fick jag några stycken. Två som släppte och så den sista, en portionsgädda som följde med in till sandstranden och som gladde mig storligen.

I vanliga fall hade jag näppeligen tagit med en bild på en tvåkilosgädda men är det årspremiär så är det.

Och lite grämer det mig att det inte skedde på nyårsdagen säg, klockan 09, till exempel.
Ingenting är säkert, varken inom fisket eller i övriga livet. Förutom XXX-viken förstås.
Och den hade jag sparat just till den inställda tävlingen om vem som skulle ha fått årets första gädda på fluga.

Och, Satan i gatan! Nästa år går det inte heller, kom jag just på. För då jobbar jag nyårsdagen.

(Ja, A , det roliga uttrycket ovan har jag mycket riktigt stulet från dig. Det om djävulen som gatuarbetare. Synd att du inte skriver för en större publik.)

Men vad gäller fiske har jag inte legat på latsidan under den här vinterperioden. Driver man en hemsida eller blogg om fiske så får man vårda och sköta om den. Annars vissnar den och dör. Ja, det gäller naturligtvis även för andra ämnen. Dels den tekniska biten om jag så får säga. Det vill säga hanteringen av filer och mappar. I början lät jag det gå vind för våg och kunde väl knappast tänka mig att jag skulle hålla på så pass länge. Man skall göra rätt från början, heter det och är nog så sant. Annars, som nu, får man ägna lång tid till att försöka ställa saker och ting till rätta i efterhand. Så nu håller jag på att flytta ihop bilderna i mappar och de mapparna i övermappar, så att säga. Men då hittar inte bilderna sina platser i sina respektive dagboksblad så fort man gjort en ändring. Därför får man sitta och gå igenom varenda dagboksblad och lägga bildadresserna till rätta en och en. Samtidigt anpassar jag formatet lite grann. Mittställer, ändrar teckensnittet och snyggar till rent allmänt. Och det tar tid. Fast jag ändrar inte i texterna. Undviker till och med att ens läsa dem. Jo, något stavfel har jag väl sett som jag rättar till.
Jag gör lite i taget och det är därför som länkarna inte funkar för åren 2001 och 2002.
Men de allra första åren och så alla de glada gångerna man fiskade förrymda regnbågar på Gö är ändrade och klara. När jag höll på med det, hittade jag nästan tio fiskedagar vars länkar varit försvunna.
Det är ju så att man under årens lopp, bytt bildskärmar och upplösningar på desamma men att de inställningar man hade när man tillverkade sina dagboksblad ändras inte för det och det har sett väldigt smått och futtigt ut förut. Nu är de lite bättre. Då för tiden var man ju också väldigt rädd för att ha för många pixlar på bilderna och därför skalade man ner dem så mycket man kunde. Därför kan jag inte dra upp storleken på dem hur mycket som helst heller.

Likaså har jag varit flitig med att få ihop min fiske-CV och uppdaterat "Så flugfiskar du gädda".

Vad gäller dagens fiske är det inte att orda så mycket mer om. Körde till ett annat ställe och där var det ungefär samma visa. Fick en mindre gädda mot slutet bara. Skyller på is-smältningen att den orsakar störningar i vattentemperaturen som fisken ännu inte anpassat sig till. En början blev det iaf. Precis om rubriken utsäger.
Men fortsätter mildvädret... Då!
Då minsann blir det bra!
                                Öringar och gäddor i långa banor!
            De förstnämnda kommer jag att trä upp på slanor.

Fiskejournal 2009
2009-01-12 Gädda Ställe ett 2 One Size Nej Ja AFTM 5 Flytlina SV kuling, sol 11:20 Nej

2009-01-12 Gädda Ställe två 2 One Size Nej Ja AFTM 5 Flytlina SV kuling, sol 14:45 Nej