Väder: Frisk nordlig till nordostlig vind. Kall! Temperaturen pendlade mellan noll och en till en och en halv grad plus. Mulet och någon lätt snöby då och då.

Vattenståndet kring det normala.

09-01-31

Bistert, övermåttan bistert

Ja, rubriken säger ungefär allt om dagens fisketur. Men jag körde ut idag för att det skulle bli ännu värre framöver så det gällde att passa på, tänkte jag.
En väderlekslustighet var att det inte blev högvatten trots friska vindar på nord. Men allt har sin förklaring och det gäller bara att hitta den. I det här fallet berodde det på att det längre upp i landet, blåste det sydvästliga vindar. Dagens varmaste plats med sina sex grader plus var faktiskt Nikkaluokta (om det nu stavas så).

Nordliga vindar medför i alla fall en fördel häromkring och det är att det ger mycket lä.
Men av parkeringstekniska skäl fick jag ändå byta om helt öppet för den iskalla vinden och det gjorde att jag fick inleda med en extra lång prommis. Kanske det såg lite löjligt ut för egentligen hade jag bara några hundra meter tills jag skulle ner i vattnet så därför fick jag trava fram och tillbaka i en slinga. Särskilt fingrarna fick en dålig start och för det varma blodet att hetta upp dem tog lång tid.

Men innan dess upptäckte jag en man som kom roende till den lilla båthamnen jag valt att parkera vid. Det såg kyligt ut och jag undrade vad han hade haft för ärende så här tidigt på morgonen i iskylan. Vittjat nät, var min första tanke men det var fel.
Han hade varit ute för att skjuta fågel och då stämde det. För jag antar att finns det en kategori människor mer fanatiska än flugfiskare så är det väl jägare.
-Sista dagen för vigg, var svaret på min fråga vad han var på jakt efter. Men han hade inte sett till någon och trodde nog inte jag skulle få någon gädda heller för ont om den varan, var det i år, sade han.
-Åjo, en och annan liten gädda räknar jag nog med att få, svarade jag, och visade upp min fluga.

Men det var sannerligen på gränsen. Nu hör det till saken att läviken jag valt ligger nära en väg och det är lite bebyggelse runtomkring. Men tänkte jag, en lördagsförmiddag i detta väder gör nog att folk håller sig inne tills jag fiskat klart.
Det stämde ganska bra men det var nog ändå lite för tidigt på dagen för att gäddorna skulle vara aktiva men en tvåkilos fick jag ändå. På det näst sista kastet.
Man gör ju så att man tänker; bara ett kast till så vevar jag upp och går iland. Fast efter fisken blev det förstås fler för då trodde man ju som vanligt att; nu har jag hittat dem!
Men det hade jag inte alls gjort och efter ytterligare en liten stund gick jag tillbaka till bilen och körde längre ut. En vik allra längst ut som kan vara bra vid lä och åtminstone inte högvatten.

Där upprepades samma fenomen som jag stött på tidigare. De ¤%¤#$$!! gäddorna hade gjort sig oåtkomliga genom att ställa sig så grunt, alldeles nära land att ryggfenan så när stack upp ovanför ytan!

Men jag lyckades faktiskt få en bild på en av dem. En bild förutan jag inte brytt mig om att skriva något fiskedagboksblad för idag. Ja, jag tycker alltid att ett foto på en alldeles vild gädda, orörd av människohand är något extra:

Ni ser gäddan i fyrakilosklassen, antar jag...? Alldeles i mitten långt fram på bilden, är det.

Kikar man noga ser man små knottror på vattenytan också. De härstammar från en annan gädda som precis simmat ut ur bild.
Trots att jag stod blick stilla och ändrade inställningar på kameran så kände den sig iakttagen efter några sekunder och simmade därifrån den också. Skrämde iväg en i femkilosklassen en bit därifrån också. Men inte en enda fanns längre ut där jag la mina kast.
Ett märkligt fenomen som jag inte kan förklara.

Körde tillbaka ännu längre in i skärgården och prövade någon timme i ännu en lävik. Utan något som helst intresse från ens en kilosgädda. Nu uppträdde det små snöbyar som kom svepande. Små hagelliknande snöflingor omsvärmade mig samt rasslade på sydvästen.
Upptäckte ett par figurer längre bort... Vad sysslade de med...? Fiskar de...?

Ja, senare visade det sig att de var jerkbaitsfiskare minsann. För när jag precis hade bytt om till civila kläder och skulle köra hem, kom de till samma parkeringsplats och då upptäckte jag deras tungviktargrejor. Inte läge för det så här mitt i vintern, tänkte jag då.
Samt körde hem. Då upptäckte jag, tack vare snöfallen, att det fortfarande låg kvar massvis med is längst in i vikarna mot fastlandet till.

Den sista januari och den sämsta fiskemånaden på länge. Det var ju i alla fall tur att jag inte lagt in om en massa semesterdagar än.

Hm... Jag hade hoppats på att även fiskande kollegor både i söder och öster hade haft lika dåligt gäddfiske som jag själv... Det känns alltid bra när man har sällskap i oturen.... Om otur det är alltså... Verkar inte så, för nyligen läste jag om jättefångster på olika håll. Folk som får väldigt stora gäddor både här och där.  Men inte blir jag avundsjuk inte... Ha, ha, ha... Sicken löjlig tanke! Inte det minsta... Absolut inte och hör sedan!

Slutligen kan jag tala om att mitt arbete att up-to-data mina gamla dagboksblad fortsätter. Nu befinner jag mig anno 2002 och har gjort fram till slutet av mars. Nu ser det riktigt fint ut, lay-outmässigt, tycker jag.

Fiskejournal 2009
2009-01-31 Gädda Lävik 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, m NO 09:15 Nej