Väder: Kallt igen. Ett par minusgrader under natt och på morgonen och en bra bit in på förmiddagen. Klar himmel och en hel del sol. Mot eftermiddagen växlande molnighet.

Vindstilla under morgontimmarna. Så en svag, växlande bris.

Lågvatten ner till 10-15 cm under.

09-03-12

Torsdag

Hugg överallt!

Ja, så kan man uttrycka det utan att ljuga. I rubriken alltså. Skall vi kalla det en Kvällstidningsrubrik? För lika sant eller sannare hade varit att sätta överskriften till "Urdåligt fiske".

Men vem är ute för att dra upp så mycket fisk som möjligt och betraktar dagen som misslyckad om man inte får några över fem kilo?
Eh... Här hade jag kunnat nämna några namn men avstår.

Jag som har en positiv livssyn med förmågan att uppskatta även små ljusglimtar, kunde genast glädja mig åt att min lagning av högerstöveln höll tätt. Svårare var dock att låta bli att svära över att den vik jag skulle börja fiska i var isbelagd. Jag uppmärksammade det inte genast heller. Vindstilla och ett par, tre minusgrader under natten gör att iskristaller ansamlas i ytan och även om jag inte kände något motstånd i vadarna när jag vadade ut i vattnet, rasslade det litet. Tittade man noga längs vattenytan, såg man att det bildats såsom en mosaik också.
Men den minimala antydningen till is, räckte till att hindra fluga och fluglina att sjunka!
Men solen var på väg fram ur några moln och skulle väl snart lösa upp iskristallerna så jag vadade över viken upp på land och vidare, utåt.

Nu har jag sett detta fenomen så många gånger bara i år att jag utnämner det till en naturlag!
Nämligen att när det är minusgrader i luften och extra kallt i vattnet, går gäddorna in på så grunt vatten att ryggfenan så när bryter vattenytan, på sandbotten och ställer sig där och sover!

Här ovan ytterligare bildbevis på det. Då hade jag varit utanför och kastat utåt djupare vatten och höll på att vada tillbaka till stranden. Och upptäckte den bekanta, avlånga formen på håll och stannade till. Tog fram kameran och smöööög fram. Och för att jag hade solen snett bakom och ovanför mig, lyckades jag ta bilden. Bilder på vilda gäddor är jag mycket förtjust i och det är mest för att visa den som det blir ett dagboksblad av den här dagen.
Den ser nog lite större och längre ut än den var. Knappt tre kilo är mitt experttips att den vägde nämligen.

Men trots de uslaste förutsättningarna man kan tänka sig, med spegelblankt, solsken och sandbotten fick jag faktiskt en liten gädda där. Men å andra sidan var detta XXX-viken!

Likaså på andra stället fick jag en mindre gädda. Men då hade det börjat röra på sig lite. En svag bris. Men iskall! Även där såg jag en gädda stå stilla helt nära mig när jag riktade kasten utåt. Betydligt större var den; tja mellan fyra och fem kilo men på så djupt vatten att den inte skulle kunna gå att fotografera. Lät flugan sjunka rakt ner på huvudet på den. Ingen reaktion frånsett att den till slut förnärmat simmade därifrån.

Nu hade jag förresten mitt lätta spö med tillhörande rulle igen, som syns här till vänster.

När de yttre svårigheterna ökar, desto roligare känns huggen, låter en gammal sanning.
Åtminstone brukar jag hävda det.

Fiskar man när det är spegelblankt är det spännande att se hur ytan liksom buktar uppåt. Man märker såsom en vag rörelse. Eller anar snarare. Så närmar den sig raskt flugan. Man gör sig beredd. I rätt ögonblick höjer man triumferande spöet och se; det är böjt som en sprättbåge!

Då är det en fröjd att leva! Då får man belöning för sitt idoga flit och tålamod. Ett kort adrenalinutsläpp! Värme och lycka!

Och på mitt 10 fots Klass 5-spö känns det extra mycket också; även en trekilosgädda.

Inte så mycket mer att rapportera... En liten gädda på varje ställe bara... Mot eftermiddagen blev det lite varmare i alla fall. På sista stället såg jag en bil vid vägkanten och en kille i illröd fleecejacka. Det var ett sommarstugeområde och lite undrade jag vad han gjorde där. Nå, jag parkerade där man ska och gick iväg för att fiska. Det var ett område med bryggor, stugor och små vikar. Då och då såg jag något rött som sprang omkring.
Plötsligt stod han på bryggan bakom mig, stor kamera i handen och ropade och undrade om det var min stuga.
-Nä, svarade jag tillbaka där jag stod utvadad en bit, det är det inte.
-Jaha, ja jag är bara ute för att fotografera här. Jag letar ställen där vi kan spela in en reklamfilm, ropade han och vips var han borta. Då och då upptäckte jag något rött ute på en udde än här och än där borta.

Konstiga typer man kan stöta på när man här ute och fiskar. Tyckte förmodligen han också fast när man är ute och fotograferar.

Fiskejournal 2009
2009-03-12 Gädda Ställe ett 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl moln, svag NV 08:30 Nej

2009-03-12 Gädda Ställe två 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl moln, svag NV 11:00 Nej

2009-03-12 Gädda Ställe tre 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl moln, svag NV 13:00 Nej

2009-03-12 Gädda Ställe fyra 3 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl moln, svag NV 13:50 Nej