Väder: Någon minusgrad hemma i Gagnekulla men vid kusten redan fyra grader plus.
Först klar himmel men vid niotiden mulnade det och kom en regnskur. Kort men häftig. Så uppklarnande och så höll det på lite.

Vind från öster som växlade lite i styrka. Höll sig någonstans mellan måttlig och frisk.

Lågvatten ner till minus fem. Cirka.

09-04-08

Vändning för hemmalaget

Så kan man uttrycka det. Jag var nämligen ute i måndags också med förfärande resultat. Ja, det absoluta sämsta resultatet någonsin. Åtminstone när man tagit hänsyn till årstid, väder och plats. Och det bör man naturligtvis göra för de är ju de avgörande faktorerna. Samt ens egen klantighet förstås.
Fast i måndags kunde jag kanske inte ens skylla på det utan helt och hållet på okända faktorer utanför min kontroll. Där jag befann mig fanns det helt enkelt ingen fisk. Ändå att jag befiskade en väl känd, beprövad och i vanliga fall utmärkt kuststräcka såg jag inte, kände inte, fick inte en enda gädda.
Upptäckte inte ens det endaste uppskrämda dammoln på botten där jag vadade fram.

Därför kände jag mig tvungen att åka ut på fiske även idag. Ja, egentligen borde jag ha ägnat den här dagen åt båten. Det är hög tid att få den i sjön nu. Den skall målas två gånger, vändas rätt och puttas ut i sjön. Förtöjningarna skall ordnas till. Och så få motorn på plats förstås.

Men på något sätt kändes det angelägnare att åka ut och fiska idag istället...

Då, som i måndags, ledig dag efter att ha jobbat helgen, hade det rått en frisk och kall västlig vind. Idag tvärtom. Alltså en måttlig, lite ljummen ostlig vind. Idag var jag ledig för att jag hade en fiskesemesterdag. Och det förpliktigar förstås.

Fast jag kan inte tänka mig att det hade någon betydelse när jag klockan nio, efter nästan två timmars fiske äntligen kände det sög till ordentligt.

En fet, stor gädda som jag i förstone trodde skulle vara ännu större än jag fick boka den till.

När den precis efter hugget, välvde sig i ytan, så man på avstånd fick för sig att den skulle vara i tiokilosklassen.

Istället visade det sig att jag fick boka den till "bara" sex kilo faktiskt.

OK, det kanske inte framgår på bilden. Men den här, av flera stycken, valde jag för att flugan syns ordentligt.

Det ser lite märkligt ut, eller hur?

Notera också att linan tar omvägen genom gäddans mun.

För någon felkrokning är det absolut inte fråga om. Fast just då lade jag inte särskilt märke till det. Men glad var jag och manövrerade in den till grunt vatten med sandbotten för att ta lite snygga bilder på den. Men sedan.

När jag skulle ta loss den.
Jag hittade varken kroken eller resten av flugan!

Inte förrän jag tittade på utsidan på gäddan.

Tala om att den gäddan sög!

Än en gång bekräftas den teorin att gäddan liksom drar i sig bytet som en bättre dammsugare!

Först simmar den fram till bytet, stannar till precis bakom det, spärrar hastigt upp käften och av undertrycket som uppstår, suuugs den lilla fisken in i käften på den.

Hur skall man annars förklara det här fenomenet...?

Det brukar hända några gånger om året att kroken sätter sig på det här viset. Fast det är ovanligt att den hamnar så långt bak som den gjorde idag.

För att inte riskera att skada gälbågarna, klippte jag helt sonika av nylontafsen och satte tillbaka fisken.
Kul!
Om detta hade varit Mörrum och detta hade varit en lax eller havsöring, hade det räknats som att

fisken varit felkrokad?
Svår fråga, eller? Den kan ni väl suga på, som det brukar heta.

Precis efter det, kom det en höftig, av SMHI inte det minsta förvarnad regnskur. Inte förrän till kvällen skulle det komma in ett större regnområde hade de minsann sagt på väderleksrapporten kl 07. Nå, då hade jag stoppat tillbaka kameran så det gjorde inte så mycket. Man är ju totalt regnsäkrad när man fiskar.
Dessutom håller det folk nere och de springer inte omkring överallt och stör heller.
Suck, sommareländet närmar sig, fick jag signaler om redan idag.
Det första stället var en liten, hemlig vik där det ligger två gamla sommarstugor som jag tror står obebodda året runt. I och för sig är jag ju aldrig här från landsidan om sommaren men de ser lite fallfärdiga och öde ut. Men så idag, när jag passerade dem, upptäckte jag både en bil och en båt på trailer på den enda tomten. Inte bra.
Likaså noterade jag de första husvagnarna på en camping vid ett annat fiskeställe. Inte bra det heller.
Nähä, att gnälla lönar sig inte.
Tidens gång går inte att stoppa. I påsk skall båten i sjön men... Tycker det tar emot lite mer för varje år, det här med båtfiske för min del. Men som sagt, snart kommer det att stå mellan båtfiske eller inget fiske alls. Nej, det är bara att gilla läget.

Nu är det dags för en naturbild:

Det kanske ser ut som om jag riktar strålkastare mot den lilla rådjursflocken från en sådan där fyrhjulsdriven, hög jaktvan med en räcka strålkastare på en bom och jag står där bakom med geväret höjt.

Men istället gick jag på en liten väg på väg mot det första fiskestället på morgonen och det är den uppstigande solen som står för strålkastarskenet.
Vad fanken står de där och starrbligar för!?
Har de aldrig sett en riktig gäddflugfiskare förr!?
Nä, jag avskyr att bli uttittad. Spelar ingen roll om det är av människor eller (rå)djur.

Vad det också är dags för, är dagens limerick:

En sportfiskare som bodde i Motala
bar sig åt så att man borde åtala.
Han fiskade med jerk
och fastnade i en björk.
och varenda gren råkade avskala.

Jepp, det är mitt nya nöje att låta diktarådran få fritt spelrum.

Tillbaka till fisket.
Jag hänger ju inte med så mycket i den allmänna fiskedebatten. Men de här nya fiskereglerna angående gäddfisket har jag nästan glömt av. Det här att spöfisket ålades begränsningar men att nätfisket fick fortsätta som förut, till och med under lektiden.
Oj då, kom jag alldeles nyss att tänka på... Det är faktiskt sant.
Jag kom att tänka på den här regeln att man bara fick ta upp tre gäddor om dagen och så fanns det en gräns för hur stora de fick vara. Ja, inte för stora alltså.
Nu hade jag tagit för givet att ta upp, är lika med att slå ihjäl samt att det är fullt tillåtet att släppa tillbaka hur många och av vilken storlek man vill. Men jag vet det inte säkert... Hm... Kanske inte så bra...

Men ha, ha, ha, inte är det väl någon som på allvar tror jag till exempel fick sjutton gäddor härom veckan! Det är ju helt orimligt för alla vet väl att sportfiskare ljuger hej vilt och är inte det minsta att lita på!
Och som dessutom står här på Internet! Lögnens stamort på jorden. Nä, nä, det håller inte i domstol! Glöm det!

Bra, nu har jag lagt upp försvaret och kan gå vidare.

Men av en slump fick jag faktiskt bara tre gäddor idag. På ställena ett, två och fem. Vilket innebär att två ställen inte gav någonting. Inte som jag fick upp i alla fall.

Men på ställe tre, hände en kul grej. Stod väl där i solskenet och hade det skönt. Lagom vind och lagom djup och ett ställe där det ibland kan vara väldigt bra men ibland helt fisktomt. Idag var det så där mitt emellan. Hade bara haft några halvintresserade efterföljare av, för mig, mer normal storlek.
Nå, tog väl in flugan som jag brukar, den kom närmare och jag laddade för nytt kast. Förde bakåt spöet, höll det stilla bakom ryggen så att lina och fluga skulle hinna ikapp. Precis när flugan hade börjat accelerera för att snart lyfta från vattenytan, kom en liten gädda farande i full fart för att ta den. Men den var för sent ut, flugan hade börjat surfa på ytan och i en besviken virvel, fick den vända om med oförrättat ärende.
Men då upptäckte jag i vattnet nedanför, att en stor gädda långsamt hade närmat sig. Sökande och vaksamt tittade den sig omkring.
Så vände den långsamt utåt igen. Jag vet inte om det var den lilla gäddans aktivitet som triggat den eller om den vid något tidigare kast slagit följe med flugan in mot mig.
Trots att jag sedan stod där länge och kastade åt alla håll, både för den lilla och den stora gäddans skull, hände absolut ingenting.
Det är svårt för mig att exakt fastställa den stora gäddans vikt för där var både ganska djupt och ytan krusades av vågor men att den var större än den som syns här nedan, tror jag absolut.

Och den har jag "bara" bokat till fem kilo.

Jepp, så kan det vara av fototekniska orsaker att den mindre gäddan kan se större ut än den större. Och visst är det så att jag av alla krafter försöker få dem till att verka större än de i själva verket är. Men en fin bild blev det, tycker jag.

Fick den på dagens sista ställe och precis, precis innan det tog slut. Eftersom jag hade den fina gräsplätten alldeles intill, lade jag upp den där för en kort fotosession.

Det är inte den enda. lite större gädda som jag lagt upp på den greenen, kan jag säga.

Bara för att det är påsk, bjuder jag på ytterligare en bild på den.
När jag puttade tillbaka den i vattnet och när den förnärmat simmade därifrån.

Då så...

Är ledig tre av påskens fyra dagar men har bestämt mig för att inte fiska någon av dem. Nu måste jag prioritera båten!

Och hinna i fatt lite andra grejor hemma.

Fiskejournal 2009
2009-04-08 Gädda Ställe ett 6 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl moln. m ostanvind 09:00 Nej

2009-04-08 Gädda Ställe två 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl moln. m ostanvind 11:30 Nej

2009-04-08 Gädda Ställe fem 5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Vxl moln. m ostanvind 14:45 Nej