Väder: Frisk till hård sydvästlig vind. Mulet på morgonen som snart övergick i regn. Höll på med växlande intensitet hela tiden jag var ute.

Lågvatten ner till minus 30 när jag började. Sjönk ytterligare 5 cm under tiden jag höll på, såg jag senare.

09-05-05

Totalt väderomslag

Men först bjuder jag på en fin naturbild:

Jag kallar den för "Den dumma svanen" och det är den som håller på att landa som är lite extra korkad. Ja, svanar är högst överskattade fåglar och en ren plåga, brukar jag hävda. Jag får alltid konkurrera med de störande varelserna om vintrarna i de grunda sandvikarna både de och jag föredrar.
Alltid simmar de omkring, väser och burrar upp sig, ser dumt högfärdiga ut, plaskar och slåss, skrämmer fisken och borde anmälas för polisen för störande av den allmänna ordningen eller förargelseväckande beteende!
Stod utvadad en bit och såg på avstånd ett gäng lågflygande svanar närma sig. Rakt mot mig. Tog fram kameran. Knäppte när en av dem gick ner. De andra hade sett mig och girade men inte den. Men så snart den upptäckte mig och att den var ensam, fick den panik, samt bråttom att lyfta igen.

Ja, den här bilden tog jag förstås inte idag för mulet och regn ser det inte ut att vara precis. Nej, den tog jag redan i torsdags, den 30 april och inte en fisk fick jag då. Däremot upptäckte jag de första näbbisarna!
Lite tidigare än vanligt och så många var de inte.

Jobbade i helgen och igår hände det att det långvariga högtrycket med ostliga vindar bröts och det första regnvädret från Atlanten drev in på måndagen. Och nu som idag skulle det komma ett till med friska vindar. Så båtfiske var absolut inte att tänka på.

Fångstmässigt blev det en bra dag. I synnerhet om man jämför med de senaste veckorna.

Men särskilt kul blev det aldrig. Jag fiskade visserligen i lä mest hela tiden men det var lågt landskap runt omkring så vinden fick fritt spelrum ändå.

Och tillsammans med det piskande regnet i ryggen blev det lite väl kallt också. Där får jag förstås skylla mig själv som inte tog ordentligt på mig.

Synnerligen korkat av mig att inte frysa i januari och februari men i maj.

En liten vardagsmärkvärdig kan jag berätta om. Av personliga skäl ville jag en bra bild av en näbbgädda. Det var bland annat därför jag körde med en One Size i början. Samt att risken för havsöring inte riktigt var över än förstås.
Men såg inte till en enda näbbis på hela dagen!
Trodde jag skulle vara omringad och omsvärmad av de små blanka rackarna men icke!
Visserligen befann jag mig några mil österut mot i torsdags men ändå.
Så i början så fort jag kände fiskkontakt tänkte jag inte låta lura mig utan tänkte att jaha, det där var förstås bara en näbbis och inget att bry sig om. Men alla huggen kom från gädda.
Fiskade i lä längs med en väldigt stenig sträcka där det är svårvadat och med en byig, hård vind i ryggen och då är en One Size lättare att hantera också.
Jag vet att många tycker att det är svårt med flugkastande under sådana förhållanden men då är en DT-lina extra bra, tycker jag.
Det var förresten bra fart på gäddorna nu.
Den sista fastnade inte förrän efter tre försök.
Först två på One Sizen. Den var uppe i ytan och högg så det stänkte om det, kände två knyckar och så släppte den. Tittade misstänksam på kroken men den var vass. Ibland kan ju spetsen vara böjd efter stenkontakt men inte så nu. Men wiretafsen var lite korkskruvig närmast flugan och kanske det hindrat krokningen, tänkte jag.
Därför bytte jag till en vanlig Vit Gäddsara.
Men trodde väl knappt att den skulle hugga en tredje gång men det gjorde den faktiskt. OK, nu kan jag förstås inte veta säkert att det varit samma gädda alla tre gångerna utan bara antar och tror det.

Regn och hård blåst samt stenigt och ganska långt utvadad från stranden räknat, är de absolut sämsta fotograferingsförhållandena man kan tänka sig.  Därför blir det inte bättre än den ovan. Tyvärr.

Fiskejournal 2009
2009-05-05 Gädda 2 One Size fits all Nej Ja AFTM 5 Flytlina Regn, frisk SV 08:00 Nej

2009-05-05 Gädda 2 One Size fits all Nej Ja AFTM 5 Flytlina Regn, frisk SV 09:00 Nej

2009-05-05 Gädda 4 One Size fits all Nej Ja AFTM 5 Flytlina Regn, frisk SV 09:45 Nej

2009-05-05 Gädda 4,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Regn, frisk SV 10:00 Nej